Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-Swarts
Kan inte hävda att jag vet hur ugnarna fungerade, men det kanske var någon seriekoppling. Så det blev mer bränsleeffektivt att bara starta 50st samtidigt när bårhuset började bli fullt.
Kapacitet att bränna 6000 per dag, jo visst om krematoriet går tjugofyrasju. Jag föreställer mig att det inte var så, utan de väntade till de hade en ordentlig laddning att bränna samtidigt.
Verkar effektivt.
Jag förstod det nästan du inte vet hur ugnarna funkade. Du har rätt att de var seriekopplade för spara på bränsle! Som men den vanligaste var 3 st ihopkopplade. För många, så blide de för varma och sprack hade sig, vilket skede ändå! och eldfast tegel spricker först vid 1500 grader.
Företaget som byggde dessa ugnar, har gjort det sedan 1870 talet. Så de hade kunskaperna, men ändå fick de börja om från början nästan. De anställde ett 30 ingenjörer till utveckla nya ugnar. För
SS krävde de skulle vara mer effektiva kunna sluka fler en åt gången.
https://www.topfundsoehne.de/ts/de/ausstellungen/dauerausstellungen/techniker_der_endloesung/126278.html
Men poängen är varför så många? Varför lades de vid järnvägsspåret? Varför ej inne vid barackerna så de var nära? Det byggdes med stängsel för att förhindra insyn! Varför det? Sedan byggdes de en bit barackerna, vilket ej är logiskt tanke på avstånd. Sedan rejäl överkapacitet till ett sådant litet läger! Samma läger i storlek(nästan) är dachau de hade bara 4-8 stycken och hade inga problem hinna med.
Auschwitz hade 52 st totalt på 115 000 interner, Dachau 4-8 st på ca 70 000. Bägge blide drabbad av sjukdomar. Ändå hade de beställt större ugnar för kunna hinna med, men de hann aldrig byggas.
Så för mig är det massbräning i storskala där av så många, så ej endast sjukdomar. Nära järnvägen långt ifrån barackerna är på grund av de som steg av tågen, gick till avrättning direkt! mer logiskt för mig. Det finns flygbild över lägret där man se folksamling gå till KREM II,III . Det är defintivt ina zombies i alla fall.
Det är därför de kunde döda så många och bränna upp dem! Att spara dem på lager skulle innebära sjukdomarna sprider sig mer väl? Sedan skulle de gå åt ofantligt mycket mer bränsle! Eftersom ugnarna skulle svalna ner och behövas värmas upp igen vilket tar tid!