2019-05-04, 12:29
Medlem
Briggsjos avatar
Ang urval så är ett tips att göra en fabricerad portfölj på morningstar.
Därefter lägger man till sina fonder och trycker på "xray".
Då kan man bla se alla ev "överlapp" på enskilda aktier i ens fonder man lagt till, svenska som utländska.
Citera
2019-05-04, 13:21
Medlem
sT3AKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briggsjo
Ang urval så är ett tips att göra en fabricerad portfölj på morningstar.
Därefter lägger man till sina fonder och trycker på "xray".
Då kan man bla se alla ev "överlapp" på enskilda aktier i ens fonder man lagt till, svenska som utländska.
Tack som fan!
Citera
2019-05-04, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Jag har kört MOM AGG3 @ 3 mån sedan augusti 2017. Nästan identiskt urval med fondmuppen men jag saknar råvarufonden. Notera hur fint strategin parerade nedgången i december. Verkligen vid dessa tillfällen som strategin visar sin styrka.

Avkastning:
https://imgur.com/a/Av92odu

Urval:
https://imgur.com/a/3Te2isa

Intressant JosefB! Tack för att du delar med dig!
Citera
2019-05-05, 00:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Jag har kört MOM AGG3 @ 3 mån sedan augusti 2017. Nästan identiskt urval med fondmuppen men jag saknar råvarufonden. Notera hur fint strategin parerade nedgången i december. Verkligen vid dessa tillfällen som strategin visar sin styrka.

Avkastning:
https://imgur.com/a/Av92odu

Urval:
https://imgur.com/a/3Te2isa

Ja, högre toppar men lägre dalar. :)

Det är det som gör att man på lång sikt hela tiden sitter med "trumf på hand".
Just i detta fall föll inte index mer, men skulle det ha gjort det skulle index ha mycket svårt att komma igen (försprånget skulle ha varit för stort).

Sen måste jag också påpeka lite smått att när man jämför med OMXR så jämför man med en av de bäst avkastande indexen i världen. Är man således i närheten av att avkasta som detta index så gör man ganska bra ifrån sig (för få gör det trots allt, speciellt inte "medelsvensson").
Citera
2019-05-05, 11:48
Medlem
Jag funderar över det här med omplaceringar.

För det första är det smidigt om den plattform man använder har en "byt fond" funktion så att det går att genomföra bytet i en operation istället för att manuellt bevaka att sälj går igenom och därefter genomföra sitt fondköp.

Avanza har byt-funktion på webbsidan, men inte i appen.
Nordnet (som jag inte provat sedan de designade om härom veckan) hade en svårhittad byt-funktion i menyvalet på webbsidan, men inte tillgängligt i appen.
Danske bank har ingen byt-funktion alls som jag hittat.
Swedbank har byt-funktion endast på webbsidan.
Pensionsmyndigheten har endast byt-funktion för hela innehavet, dvs när man anger en ny fördelning med en mindre justering på en fond så verkar ändå hela portföljen gå in i en omplacering.

Jag upplever dessutom (subjektivt) att tiderna som anges inte hålls, dvs att köp och sälj av fonder verkar ta längre tid än vad som anges.

Det här påverkar ganska mycket när man försöker genomföra de strategiska omplaceringar vi pratar om här. Om någon har tips så tar jag tacksamt emot.
Citera
2019-05-05, 14:10
Medlem
Också fundersam över fondbyten. Byt fond-funktionerna har problem, för du kan inte byta från en fond till flera i ett svep utan måste först sälja allt i fond A, vänta in likviddagen och därefter fördela den på B, C och D. Med långsammare fonder ligger man utanför i nästan en börsvecka, vilket blir lite galet om fondbyten sker varje månad.

Är inte det en brist i teori vs praktik som backtesterna inte kompenserar för?
Citera
2019-05-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hapsblach
Också fundersam över fondbyten. Byt fond-funktionerna har problem, för du kan inte byta från en fond till flera i ett svep utan måste först sälja allt i fond A, vänta in likviddagen och därefter fördela den på B, C och D. Med långsammare fonder ligger man utanför i nästan en börsvecka, vilket blir lite galet om fondbyten sker varje månad.

Är inte det en brist i teori vs praktik som backtesterna inte kompenserar för?

På Nordnet går det att byta en såld fond till flera nya.

Det jag menar är, precis som du också säger, att jag är orolig för att mina fondbyten inte ligger i närheten av dem vi sett backtester för. Jag tror inte att det beror på att jag nödvändigtvis är dålig på detta utan systemen suger verkligen. Jag tror jag måste ha med detta i min modell och byta mer sällan eller att vi tittar på äkta data istället för backtester. Och jag tror det är skillnader mellan plattformar, danske bank är uppenbart helt olämplig men vilken är bäst, på riktigt?
Citera
2019-05-05, 16:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Jag funderar över det här med omplaceringar.

För det första är det smidigt om den plattform man använder har en "byt fond" funktion så att det går att genomföra bytet i en operation istället för att manuellt bevaka att sälj går igenom och därefter genomföra sitt fondköp.

Avanza har byt-funktion på webbsidan, men inte i appen.
Nordnet (som jag inte provat sedan de designade om härom veckan) hade en svårhittad byt-funktion i menyvalet på webbsidan, men inte tillgängligt i appen.
Danske bank har ingen byt-funktion alls som jag hittat.
Swedbank har byt-funktion endast på webbsidan.
Pensionsmyndigheten har endast byt-funktion för hela innehavet, dvs när man anger en ny fördelning med en mindre justering på en fond så verkar ändå hela portföljen gå in i en omplacering.

Jag upplever dessutom (subjektivt) att tiderna som anges inte hålls, dvs att köp och sälj av fonder verkar ta längre tid än vad som anges.

Det här påverkar ganska mycket när man försöker genomföra de strategiska omplaceringar vi pratar om här. Om någon har tips så tar jag tacksamt emot.

Är man inne och härjar i den här tråden så förutsätts det nästan att man har ett par snäpp högre intresse av fonder än gemene man eller kvinna dock. Om man har det blir det lite smått automatiskt så att man t ex inte sitter på storbankerna med sitt sparande och dylikt. Det kan låta drygt, men.... ja.

De flesta här som har aktiva strategier sitter med Avanza (eller Nordnet, men jag skull gissa på att det är få som har sitt sparande på Nordnet) och det är oerhört enkelt att sätta upp ett konto där samt oerhört enkelt att föra över pengar mm. Man kan t om säga att det är det första man gör innan man ens börjar fundera på saker som strategier för fonder. :)
Citera
2019-05-05, 18:49
Medlem
Har kört en MOM AGG5 @ 3månader sedan september 2017. Har ändrat lite i mitt fondurval över tid, har dock alltid haft Alfred berg Bear med i urvalet vilken kom med och hjälpte till i decemberdippen.

http://imgur.com/gallery/1u69nXf
Citera
2019-05-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coyern
Har kört en MOM AGG5 @ 3månader sedan september 2017. Har ändrat lite i mitt fondurval över tid, har dock alltid haft Alfred berg Bear med i urvalet vilken kom med och hjälpte till i decemberdippen.

http://imgur.com/gallery/1u69nXf

Snyggt! Kan du posta en bild på ditt nuvarande urval?
Citera
2019-05-05, 18:54
Medlem
ConservativeNows avatar
Intressant tråd.

En fråga:

Jag använder Avanza, och har då i portföljen "Kapitalförsäkring" köpt Avanza Zero och Avanza Global. Önskar att endast schablonbeskattas det låga beloppet och fylla på allteftersom och sedan vänta 10-20 år. Har jag gjort rätt utifrån den strategin?

Tack på förhand.
Citera
2019-05-05, 19:13
Medlem
Hej, och tack Sinewave för en fantastisk tråd om fondstrategier. Har du gjort några backtests av etf:erna Xact Bull och Bear? Och vikta om efter MA eller efter tex varje vecka/månad. Fördel att även kunna ligga i marknader i nedgång med Xact Bear.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in