Jag tror att jag nämnde det förut, att tidigare hade mobiloperatörerna skyldighet att spara data i sex månader.
Har inte riktigt koll på när detta ändrades.
Hoppas att denna ändring inte påverkat polisens kommunikations/positionsanaalys i det här fallet?
Från en artikel i DN om hur vi som medborgare spåras via appar i kommersiellt syfte. Då gäller andra spelregler och våra data är till försäljning till olika aktörer som är intresserade.
"
Datapunkterna i det material DN har kunnat granska ska inte sammanblandas med trafikdata från mobiloperatörer, som också innehåller information om människors position. Frågan om hur mycket information operatörer ska spara om sina kunder, och hur polisen ska få tillgång till den, har blivit politiskt brännhet.
EU-domstolen stoppade den svenska lagen om trafikdatalagring, vilket fick polisen att varna för att allvarliga brott inte skulle kunna lösas. Nyligen presenterade inrikesminister Mikael Damberg sitt förslag för att återinföra den. I förslaget regleras just positionsdata allra hårdast, den ska bara sparas i två månader."
https://www.dn.se/din-plats-till-salu/
Jag vet att polisen har varit mycket kritisk till det nya förslaget eftersom det försvårar deras arbete väsentligt.
Någon som kan det här/orkar ta reda på mer?