2019-05-05, 10:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ganska säker jag också, orkar inte heller leta, urk

Och som vanligt så vet vi inte om det hade
någon betydelse för fallet.

"Efterlyst vittne har hört av sig angående Hjärstamordet"

"I början av september gick polisen ut med att man sökte vittnen från kvällen då Lena Wesström mördades i Hjärsta i Örebro. Ett av vittnena har nu hörts av polisen.

Efterlysningen gällde två kvinnor i 18-årsåldern och en kvinna i 70-årsåldern.
"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7050825

Vad hon har för uppgifter, det vet vi inte. Hon kan knappast ha känt igen gm iaf. Det kan ändå ha varit intressanta uppgifter för att förstå förloppet, tidpunkter mm.
Citera
2019-05-05, 10:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har för mig att jag läste någonstans att man hittat Tant Grå.

Annars är det som vanligt, i brist på fakta så blir det gissningar, kanske
mindre genomtänkta ibland.
Jag googlade på "tant grå" och det stämmer det du skrev, det verkar som man hittat henne.

Sedan verkar (eller verkade) det vara lite oklart om den person hon iakttog pratade i mobil, eller bara pratade.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-05 kl. 10:28.
Citera
2019-05-05, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Efterlyst vittne har hört av sig angående Hjärstamordet"

"I början av september gick polisen ut med att man sökte vittnen från kvällen då Lena Wesström mördades i Hjärsta i Örebro. Ett av vittnena har nu hörts av polisen.

Efterlysningen gällde två kvinnor i 18-årsåldern och en kvinna i 70-årsåldern.
"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7050825

Vad hon har för uppgifter, det vet vi inte. Hon kan knappast ha känt igen gm iaf. Det kan ändå ha varit intressanta uppgifter för att förstå förloppet, tidpunkter mm.

Tackar.
Nu ligger den i arkivet
Citera
2019-05-05, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag googlade på "tant grå" och det stämmer det du skrev, det verkar som man hittat henne.

Sedan verkar (eller verkade) det vara lite oklart om den person hon iakttog pratade i mobil, eller bara pratade.

Det är som vanligt, inga faktauppgifter.

Det är förståligt, men ändå jäkligt frustrerande.
Citera
2019-05-05, 10:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

Alltså, jag funderar varifrån den här uppgiften om att personen ska ha pratat i en mobil kommer ifrån.

Som jag minns det, från efterlysningarna, har det enbart skrivits om att hon sett en person utanför sitt fönster och att hon sett personen prata.

Här är en artikel från SvT, med en för mig ny info (kvinnan hade här både sett och hört):

"Man söker också en kvinna i 70-årsålden som besökte trädgårdsdagen i Karlsund den 20 maj.

Hon ska ha berättat för ett par att hon bor nära där Lena Westöm hittades död och att hon hade sett och hört en person prata utanför bostaden, också samma natt som Wesström försvann
"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7037956

I SvTs inslag om att man hört ett av de sökta vittnena säger ÅK att hon inte vill kommentera vad som kommit fram i förhör med personen.
Citera
2019-05-05, 11:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Alltså, jag funderar varifrån den här uppgiften om att personen ska ha pratat i en mobil kommer ifrån.

Som jag minns det, från efterlysningarna, har det enbart skrivits om att hon sett en person utanför sitt fönster och att hon sett personen prata.

Här är en artikel från SvT, med en för mig ny info (kvinnan hade här både sett och hört):

"Man söker också en kvinna i 70-årsålden som besökte trädgårdsdagen i Karlsund den 20 maj.

Hon ska ha berättat för ett par att hon bor nära där Lena Westöm hittades död och att hon hade sett och hört en person prata utanför bostaden, också samma natt som Wesström försvann
"

I SvTs inslag om att man hört ett av de sökta vittnena säger ÅK att hon inte vill kommentera vad som kommit fram i förhör med personen.
Hade mobil varit iblandad så borde man kunna fastställa vem och när, antar jag.

När är förstås intressant, i Expressenartiklen stod "vid midnatt" vilket skulle tyda på efter mordet, åtminstone närmare klockan 24 än 23.

Men "vid midnatt" kanske inte betyder samma sak för alla.
Citera
2019-05-05, 11:05
Medlem
Citat:

"

För att rätt skall vara rätt:
Det är inte "SvT".
Det är SR, närmare bestämt P4 Örebro
Citera
2019-05-05, 11:13
Medlem
notknapparens avatar
Jag tror att jag nämnde det förut, att tidigare hade mobiloperatörerna skyldighet att spara data i sex månader.
Har inte riktigt koll på när detta ändrades.
Hoppas att denna ändring inte påverkat polisens kommunikations/positionsanaalys i det här fallet?

Från en artikel i DN om hur vi som medborgare spåras via appar i kommersiellt syfte. Då gäller andra spelregler och våra data är till försäljning till olika aktörer som är intresserade.

"Datapunkterna i det material DN har kunnat granska ska inte sammanblandas med trafikdata från mobiloperatörer, som också innehåller information om människors position. Frågan om hur mycket information operatörer ska spara om sina kunder, och hur polisen ska få tillgång till den, har blivit politiskt brännhet.
EU-domstolen stoppade den svenska lagen om trafikdatalagring, vilket fick polisen att varna för att allvarliga brott inte skulle kunna lösas. Nyligen presenterade inrikesminister Mikael Damberg sitt förslag för att återinföra den. I förslaget regleras just positionsdata allra hårdast, den ska bara sparas i två månader.
"

https://www.dn.se/din-plats-till-salu/

Jag vet att polisen har varit mycket kritisk till det nya förslaget eftersom det försvårar deras arbete väsentligt.

Någon som kan det här/orkar ta reda på mer?
Citera
2019-05-05, 11:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
För att rätt skall vara rätt:
Det är inte "SvT".
Det är SR, närmare bestämt P4 Örebro

Ja, ursäkta.
Tankefel.
Men länkarna finns.
Citera
2019-05-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ja, ursäkta.
Tankefel.
Men länkarna finns.
Gör inget -och tack för länk! Som ledde till fler inslag.

Även om nu inte åkl ÅH känner att hon på årsdagen har nåt att berätta för anhöriga eller resten av Sverige, så är det inget som hindrar P4 Örebro från att lagom till årsdagen be åkl om en kommentar.
På det viset får hon chans att berätta om hur oerhört optimistisk hon är vad gäller att snart få till ett snabbt och korrekt avslut på den här långa mordutredningen.
Det bygger då iofs på att det är så hon ser på den nuvarande situationen.
Förstås.
Citera
2019-05-05, 12:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för ditt trevliga inlägg!
Jag vet att en viss Detektiv här i tråden har hävdat att SD har smygfilmat LW. Men som du skriver så har även jag ett minne att nån kommit in och vitsordat(?) uppgiften. Men var det Detektiven som ursprungligen sjösatte uppgiften? Det undrar jag.

Sen det där jag fetat.
Det är ett oskick att till tråden föra uppgifter man vet om är oriktiga eller av högst tveksam sanningshalt! Den som gör det borde få en snigel på ögat, så illa anser jag det vara att medvetet sabotera en tråd.

Om LW har blivit utsatt för smygfilmning, så är det som du skriver, troligt att hon berättat om detta för vänner. Dessa bör ha förhörts och då gissningsvis berättat för utredare vad de hört från LW.
Jag är ännu inte övertygad om att smygfilmning ägt rum. Orsak: LW:s nätverk.
Med ett så stort nätverk, så hade jag i LW:s sits dragit samman ett systerligt "medborgargarde" som skulle kunnat aktiveras när smygfilmaren rör sig i buskarna runt huset. Bara typ ut och fronta vederbörande!
Så nu säger jag som jag gör ibland: Pics! -or it didn't happen..

Hur tänker du att LW:s vänner skulle kunna skydda henne mot smyfilmning? Skulle de bidra med dygnet runt-skydd mot detta? Sprida ut sig på ett geografiskt område runt bostaden och hindra SD från att komma nära huset? "Stopp där Steffe. Längre än hit kommer du inte!".
Citera
2019-05-05, 12:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hur tänker du att LW:s vänner skulle kunna skydda henne mot smyfilmning? Skulle de bidra med dygnet runt-skydd mot detta? Sprida ut sig på ett geografiskt område runt bostaden och hindra SD från att komma nära huset? "Stopp där Steffe. Längre än hit kommer du inte!".

Nja jag misstänker att inlägget var något raljerande. Hade hon så stort kvinnligt kontaktnät så systerligt medborgargarde ens teoretiskt skulle vara möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in