2019-05-04, 16:19
Medlem
trigganiggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Japp. Min fru som är Indonesiska (om det nu har relevans) kommer ihåg vad jag hade på mig och vad jag sa när jag träffade henne första gången för flera tiotals är sedan.. Jag kan knappt minnas vad jag hade på mig igår.

Frågan är; vad har det för betydelse?

Uppenbarligen förbättrat minne på bekostnad av resonemangförmåga haft en evolutionär fördel för kvinnor, men jag har svårt att sätta fingret på exakt hur det kommer sig. Möjligtvis kan det ha varit viktigt förr i tiden när det kommer till att hålla ordning på vilken ägodel som tillhör vem, vilka växter som är ätliga, vem som fick vad och när för att skippa rättvisa.
Citera
2019-05-04, 17:02
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Knappast att barnafödande handlar om överlevnad. Särskilt inte barnafödande efter X antal barn. Att det dör kvinnor i Rwanda har sina delorsaker och är ganska svårt att applicera på resten av världen, historiskt eller ens på tesen om #Kämpa.

Föds det inga barn överlever inte arten. Är det svårt att begripa? Är du dum i huvudet?
Att det var just Rwanda beror naturligtvis inte på Rwanda i sig, utan på att det är ett av många länder där man kunnat observera hur många förstföderskor som överlever utan vård. C:a 90 % alltså.

Det är livsfarligt att föda barn, men utan barnafödande är arten dödsdömd.
Citera
2019-05-04, 17:46
Avslutad
Citat:
Knappast att barnafödande handlar om överlevnad. Särskilt inte barnafödande efter X antal barn. Att det dör kvinnor i Rwanda har sina delorsaker och är ganska svårt att applicera på resten av världen, historiskt eller ens på tesen om #Kämpa.
nä, kvinnor har i alla tider fött barn helt i onödan.
Citera
2019-05-04, 19:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
nä, kvinnor har i alla tider fött barn helt i onödan.

I onödan? Man skaffar väl inte barn för att man behöver överleva? Särskilt inte idag. Tror du kanske att kvinnor även tidigare skaffade barn av samma anledning som kvinnor idag gör det?
Citera
2019-05-04, 19:59
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Att jämföra föda barn med att kämpa är störtlöjligt.

Det är uppenbart att du inte har en aning om vilken påfrestning det är för en kropp att vara gravid. Antar du varken har barn själv eller haft gravida kvinnor runt dig.
Kvinnor förr fick massvis med barn. Du menar alltså, på allvar, att du inte anser att det är att kämpa att man föder flertalet barn, underhåller ett hushåll, alla barn och gamlingar i det, sköter tvätt, mat och annat därtill?
Nä just det, det enda som räknas är att man har byggt hus och varit ute och krigat.
Nåväl, jag antar att du inte menar allvar, för om du gör det, då är vi verkligen på HELT olika nivåer intellektuellt. Och det är inte till din fördel.
Citera
2019-05-04, 20:09
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Nja, bägge sakerna handlar om överlevnad. Min syster som gjorde sin läkarpraktik i Rwanda påstår att ungefär 10% av förstagångsföderskorna dör i barnsäng om de inte har tillgång till en någorlunda adekvat omsorg vid förlossning.
Så det är ungefär lika farligt att föda barn som att kriga.

Jo, sånt här förstår människor med normalt intellekt och världsbild. Sen finns det de som förnekar historien och framförallt allt arbete kvinnor gjort i den tillsammans med männen. Det är väl fullständigt givet att det är att kämpa när man föder barn efter barn och tar hand om dem och övriga människor omkring sig.
Jag kan inte föreställa mig måttet av avsky och missunnsamhet man känner gentemot det motsatta könet när man inte kan tillstå det faktum att de gjort sin del av historien och människans utveckling. Sanslöst. Man hoppas bara att dessa människor inte får en syl i vädret någon annanstans än på internet i borttappade forum.
Citera
2019-05-04, 20:19
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts
*Självupplevt* *anekdotisk evidens*

Kvinnor är bättre på att vårda och behålla relationer.

Upplever ofta i parrelationer (egna och iakttagna andras) när de går i graven, så de gemensamma kamrater som skaffats under relationen behålls av kvinnan.

Den uppfattningen delar jag. Som jag ser det så stannar inte detta med relationer och den sociala kompetensen i privata relationer. Kvinnor gör mycket i samhället som binder samman människor. De arbetar ofta på ställen där inte män vill arbeta för att lönen är för låg, de fixar och donar för att många omkring dem ska ha det bra, de bygger broar mellan människor på en arbetsplats, de sprider en vänlighet och prestigelöshet i många sammanhang. Detta är inte att underskatta. Dock sker det automatiskt och det är inte ens någonting män tänker på, men det hade definitivt märkts om kvinnor upphörde att göra detta.
Citera
2019-05-04, 20:32
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trigganigga
Uppenbarligen förbättrat minne på bekostnad av resonemangförmåga haft en evolutionär fördel för kvinnor, men jag har svårt att sätta fingret på exakt hur det kommer sig. Möjligtvis kan det ha varit viktigt förr i tiden när det kommer till att hålla ordning på vilken ägodel som tillhör vem, vilka växter som är ätliga, vem som fick vad och när för att skippa rättvisa.

Kvinnor har inga problem med att föra resonemang. Minnet är alltså inte på bekostnad av den förmågan.
Citera
2019-05-04, 20:35
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospeech
Man måste säga att judarna varit väldigt effektiva med sitt jobb, de vita kvinnorna vänder sig emot de vita männen överallt.

Moment är ett bra exempel i denna tråd, helt och hållet styrd av den patriarkala juden, utan att ens fatta det själv, går hon emot sin ras.

Nu ska hon tänka "vadå ras, ras existerar inte ... asså nazism!!"

Gösses är du tillbaka nu igen? Sluta trakassera mig. Jag vill inte läsa ditt tjat om judar och annat som du upprepar gång efter gång.
Citera
2019-05-04, 21:05
Avslutad
Citat:
I onödan? Man skaffar väl inte barn för att man behöver överleva? Särskilt inte idag. Tror du kanske att kvinnor även tidigare skaffade barn av samma anledning som kvinnor idag gör det?
Nähä, så vad tror du händer med ett samhälle när inga nya generationer tar vid? Barn är en onödig lyxvara?
Citera
2019-05-04, 22:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Man måste säga att judarna varit väldigt effektiva med sitt jobb, de vita kvinnorna vänder sig emot de vita männen överallt.

Moment är ett bra exempel i denna tråd, helt och hållet styrd av den patriarkala juden, utan att ens fatta det själv, går hon emot sin ras.

Nu ska hon tänka "vadå ras, ras existerar inte ... asså nazism!!"

Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Gösses är du tillbaka nu igen? Sluta trakassera mig. Jag vill inte läsa ditt tjat om judar och annat som du upprepar gång efter gång.

Citat:
Moment "avskriver" alla som mosar henne i debatterna, sedan börjar hon yra om "trakkassering" .. Nää nää du beteer dig inte alls som en typisk kvinna Moment, du bekräftar inte alls i princip samtliga fördomar som finns om "Er"

Så jävla underhållande, detta är bättre än serier, fram med popcorna!

Flög mitt tidigare inlägg dig helt förbi? Se ovan.
Citera
2019-05-04, 22:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är uppenbart att du inte har en aning om vilken påfrestning det är för en kropp att vara gravid. Antar du varken har barn själv eller haft gravida kvinnor runt dig.
Kvinnor förr fick massvis med barn. Du menar alltså, på allvar, att du inte anser att det är att kämpa att man föder flertalet barn, underhåller ett hushåll, alla barn och gamlingar i det, sköter tvätt, mat och annat därtill?
Nä just det, det enda som räknas är att man har byggt hus och varit ute och krigat.
Nåväl, jag antar att du inte menar allvar, för om du gör det, då är vi verkligen på HELT olika nivåer intellektuellt. Och det är inte till din fördel.

Minns inte att vi diskuterade någon påfrestning. Det vi diskuterade var definitionen av att kämpa.

Har du själv kämpat ur dig några ungar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in