2019-05-04, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja.
Ok, tack för svar!
Min nästa fråga, baserad på hur finurligt du själv tänkte dig ett bättre scenario än det där med "tidernas sämsta":
Varför dödade inte SD genom att i skogen kasta LW utför ett stup?
Citera
2019-05-04, 10:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag tillhör de som har fantiserat om "städning" och har då tänkt att GM har tagit sig tillbaka via den väg man tror att GM tog efter mordet. För det tror jag inte räds en person som upplevt sig motiverad att mörda och som dessutom genomfört ett beslutsamt mord med kraftigt våld - med eller utan tillhygge.

Jag fantiserar om att GM kan ha riggat ett scenario som ska se ut som ett misslyckat våldtäktsförsök - t ex dragit av henne tröjan och skändligt dragit ned hennes byxor/kjol halvvägs eller helt i efterplanerade åtgärder. Jag tror mest på att GM kallsinnigt utförde arrangemanget direkt efter dådet.

Problemet för GM, som är känd för LW, är att det hittas inga okända DNA eller fingeravtryck som talar för en random mördare.

För en "vanlig" är det obegripligt hur man tiga i 354 dagar och drygt 10 timmar när man uppenbart är en människa som bär på sidor som är ytterst farliga för andras liv.

Här nedan är två inlägg från MV som ger en hint om mgm personlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Utan att känna HD närmare så kan jag till hennes försvar, säga att SD är en oerhört manipulativ människa som får folk omkring sig att tro på det han säger och då är det väldigt svårt att urskilja vad som är sant eller lögn. Även för rutinerade poliser. Man faktakollar allt han sagt i förhören för att se vad som stämmer och vad man kan avfärda som lögner. Det är otroligt svårt att hantera sådana personer. Tro mig.

Jag kan jämföra SD med Helge Fossmo eller för den delen Johanna i Arboga.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag har långt ifrån läst alla förhör eller är insatt i utredningen fullt ut, då den har växt väldigt mycket. Men i den informationen jag tagit del av så kan jag milt uttrycka mig att SD gillar att slira på sanningen. Han har inte kommit med några egna sanningar i första hand utan efter att fått läsa om vad förundersökningsledaren har fått fram så ändrar han sin version. Det är i sig inget unikt men ger samtidigt en signal om att man kanske inte är så oskyldig och att man vet betydligt mera om brottet än vad man vill berätta.

Tänker att det borde framgått i media om man misstänkt våldtäkt? Polis borde kanske också varnat allmänheten om man hade haft minsta misstanke om det.
Citera
2019-05-04, 10:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag råkar veta hur en brottsplats kan "städas", så det är därför jag ställer frågor.
Vill du försöka resonera lite kring hur du tänker dig att män/kvinnor iklädda engångoveraller mitt i natten, försedda med pannlampor plus Klorin-dunkar i händerna, skulle kunna förklara sin närvaro för t ex en sen hundrastare som kommer förbi och frågar vad de sysslar med?
Genom att svara: "-Äsch, vi håller bara på med geocaching. Kanske Frun/Herrn känner till den utomhusaktiviteten?"

Bakom planket verkar det vara insynskyddat. Där kan jag tänka mig att en kan städa och en annan hålla utkik efter förbipasserande.
Jag har inte tänkt på hur det hela skulle gå till praktiskt eller om det skulle fungera. Jag är tyvärr bara en lat teoretiker som låter andra utföra de praktiska delarna. Det hade varit bra om jag hade några som kunde åka till planket den 14/5 och testa om min teori fungerar i praktiken.
Citera
2019-05-04, 10:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ok, tack för svar!
Min nästa fråga, baserad på hur finurligt du själv tänkte dig ett bättre scenario än det där med "tidernas sämsta":
Varför dödade inte SD genom att i skogen kasta LW utför ett stup?

Om SD är gm, då tror jag att de två tidigare anmälningarna avslöjar vilken typ av gm det handlar om.
Forskning visar att det inte sällan finns ett mönster i handlande och tankar hos gm som föregår ett sådant mord, dvs mord i nära relationer.
Dessa mönster är allvarliga tecken som går att mer eller mindre förutse om personen är farlig och kan slutligen skrida till verket med sina tankar.

Det kan ha funnits "mord i tankarna" före dådet, men det har inte realiserats. Kanske har gm kunnat tygla sig. Kanske har känslan av maktlöshet inte varit tillräckligt stor.

Vad som nu triggade gm kan vi inte veta.
Men enligt spekulationer i tråden och från MV är det något med Norgeresan som mgm hade invändningar mot. Kanske var det att båda "hans kvinnor" lämnar honom samtidigt.

Min tro är att trycket överstiger vad han klarar av att hantera känslomässigt.
Kanske fick han nyligen veta om att hon skulle tälta med Beholder, kanske var det något hon sa när han frågade.

Jag tror ändå att det är en impuls, men när han går ner till LW, då "vet" han vad som kan hända.
Citera
2019-05-04, 10:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om SD är gm, då tror jag att de två tidigare anmälningarna avslöjar vilken typ av gm det handlar om.
Forskning visar att det inte sällan finns ett mönster i handlande och tankar hos gm som föregår ett sådant mord, dvs mord i nära relationer.
Dessa mönster är allvarliga tecken som går att mer eller mindre förutse om personen är farlig och kan slutligen skrida till verket med sina tankar.

Det kan ha funnits "mord i tankarna" före dådet, men det har inte realiserats. Kanske har gm kunnat tygla sig. Kanske har känslan av maktlöshet inte varit tillräckligt stor.

Men enligt spekulationer i tråden och från MV är det något med Norgeresan som mgm hade invändningar mot. Kanske var det att båda "hans kvinnor" lämnar honom samtidigt.

Kanske fick han nyligen veta om att hon skulle tälta med Beholder, kanske var det något hon sa när han frågade.

Jag tror ändå att det är en impuls, men när han går ner till LW, då "vet" han vad som kan hända.
Det skulle faktiskt inte förvåna mig det minsta om det är exakt ett sådant här resonemang som också åklagaren Åsa Hiding har fastnat i, men det lär vi ju aldrig få veta. Det är nog bara att inse nu att det här brottet inte kommer att klaras upp.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-04 kl. 10:59.
Citera
2019-05-04, 10:49
Medlem
Citat:

Om det nu skulle vara ett mönster i hans beteende så är det väl lite konstigt att
ingen har anmält honom tidigare, eller vad tycker du?
Citera
2019-05-04, 10:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det skulle faktiskt inte förvåna mig det minsta om det är exakt ett sådant här resonemang som också åklagaren Åsa Hiding har fastnat i, men det lär vi ju aldrig få veta. Det är nog bara att inse nu att det här brottet inte kommer att klaras upp.

Det är farligt att fastna i bara ett eller två resonemang, i synnerhet för tidigt. Men hon ska väl gå i pension om ca 30 år och den nya åklagaren kanske är öppen för fler scenarion?
Om det inte begärs hjälp utifrån och görs ett omtag innan dess vill säga.
Citera
2019-05-04, 10:52
Medlem
Citat:
Min fetning:

Någon form av planering.
Det behöver inte nödvändigtvis vara en planering som pågått en längre tid utan det kan innebära att gm visste vad som skulle kunna hända när han tog sig till LWs hem.

- En sådan kan vara att han har lämnat sin mobil hemma, trots att de har nyligen kommunicerat och det hade varit praktiskt att ta med den om han hade ärligt uppsåt.

- En annan sådan kan vara att han tagit med sig ett lämpligt tillhygge att utföra dådet med. Något som han kunnat dölja innanför sin klädsel.

- Han kan ha frågat saker som om barnen var hemma, var vakna.

- Kanske hade han klätt sig i mörka kläder, haft handskar med sig.

- Tänkt ut på väg ner till LWs att han skulle "lura" ner henne mot planket.

Men inte tror jag att gm fått gå fri för det extremt välvalda sättet och stället han utfört sitt dåd på.
Ungefär som att han skulle ha tänkt "Inte f-n är gubben så dum att han gömmer pengarna i madrassen. Därför gömmer jag pengarna i madrassen".

Den här gm har enbart haft en massa tur.
Det kunde varit ett barn som kom ut för att kolla vem det var som mamma försvann med utan att han själv märkte det. Det skulle kunnat vara en hundägare som gick förbi. Någon av de som bodde närmast planket kunde ha sett vem det var. Kanske gått ut för att kolla om de såg tumult, någon blivit insläpad i buskagen och hört skriken. Kanske hittat kroppen direkt, med polisen i luren.

Nu har han dessutom haft den "turen" att polisen inte lyckades hitta kroppen fast den låg mitt framför näsan på dom. Att de inte lyckats koppla ihop inringda skrik tips och inte heller vittnet som sett en person på vägslänten. Med tanke på det torra vädret är det konstigt att man inte kunde spåra gm flykt i gräset.

Lite petigt kanske, men personen va tydligen på vägrenen och inte på vägslänten
Vägslänten kan ge en bild av att personen inte exponerade sig så tydligt som han
gjorde på vägrenen.
Inga som helst försök å gömma sig.
I och för sig vet vi inte om det är GM även om det i mina ögon är troligt.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Därför att personen i bärgningsbilen mötte personen på höger sida, på vägrenen, på väg mot Vivalla
Citera
2019-05-04, 10:54
Medlem
Netherworlds avatar
Har följt den senaste diskussionen om "viss planering". Vill bara inflika att det kan vara en kombination av både det ena och det andra. GM kan ha, som tidigare nämnt bestämt sig för att mörda LW just vid det datumet då det skedde, och då vidtagit vissa åtgärder inför det. Men samtidigt kan hens plan förändrats allt eftersom. Kanske GM hade en plan som gick ut på att utföra mordet någon annanstans. Men den planen gick inte att utföra, exempelvis pga. hur LW uppträdde eller pga. faktiska omständigheter i området.

Vilka slags planer GM utfört eller vad som kan ha fått hen att ändra sin plan, skulle vara intressant att få ta del av från er; även då från Carinah.
Senast redigerad av Netherworld 2019-05-04 kl. 10:56.
Citera
2019-05-04, 10:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det nu skulle vara ett mönster i hans beteende så är det väl lite konstigt att
ingen har anmält honom tidigare, eller vad tycker du?

Ja precis, dessa mönster visar sig inte bara med en kvinna och börjar inte vid 30-40 års åldern. Det borde visat sig även med andra kvinnor och börjat vid betydligt tidigare ålder än så.
Citera
2019-05-04, 11:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja precis, dessa mönster visar sig inte bara med en kvinna och börjar inte vid 30-40 års åldern. Det borde visat sig även med andra kvinnor och börjat vid betydligt tidigare ålder än så.

Håller helt med dig där. Tyvärr så har det varit ovanligt tyst i tråden rörande SD:s tidigare liv och relationer. Det är något som finns i förundersökningen så klart. Men det är ju inte säkert vi kommer att få möjlighet att få ta del av den informationen. Var håller SD:s alla tidigare ex hus? Tiger dom på pga. rädsla, eller finns dom ej på flashback?

Edit: Eller så följer dom utredarnas eventuella rekommendationer om att hålla tyst om detta offentligt.
Senast redigerad av Netherworld 2019-05-04 kl. 11:02.
Citera
2019-05-04, 11:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är faktiskt inte helt omöjligt att det är exakt ett sådant här resonemang som också åklagaren Åsa Hiding har fastnat i, men det lär vi ju aldrig få veta. Det är nog bara att inse nu att det här brottet inte kommer att klaras upp.

Eftersom ÅK har mycket mer än det vi fått veta, så kan varken du eller någon annan veta om hon "fastnat" i några resonemang.

Varför drar du en slutsats hela tiden att ÅK tänker som oss? Skulle den lilla fakta som vi har räcka för henne och hon skulle förbise allt det som utredningen har? Finns inget rimligt i det.

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att man inte funnit bindande DNA från någon annan gm. Om vi får tro @Osamaj, så hittades däremot mgm:s DNA i överflöd. Det talar också emot att någon skulle ha hällt ut typ Klorin eller annat på brottsplatsen (om det stämmer).

Det och att MV skriver att mgm gillar att slira på sanningen, får mig inte övertygad att det skulle kunna vara rimligt att det är någon annan.

Tala om för mig varför en misstänkt slirar på sanningen? Så mycket att MV uppfattar personen som mycket manipulativ.

Finns ingen som helst rimlig förklaring.
En oskyldig lägger upp alla kort på bordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in