2019-05-03, 13:50
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Men man får erkänna att det är en rätt opraktisk aspekt av finska, att använda långa böjningar på namn. Ser extremt fånigt ut i text och låter fånigt i tal.

Vi har ju genitiv såklart, men det är en enda bokstav, S, som läggs på, och det gör ju engelskan också till exempel.

Medan finskan har sina bisarra
”Michaelin Jacksonille” där namnet ser helt jävla förvrängt ut. Och till vilken nytta?

Därför att finskan har sådär 15 kasus som man kan böja substantiv och pronomen i, bl.a. saknar språket prepositioner på det sätt som indoeuropeiska språk har. Istället för en preposition som svenskans "i" typ "gubben i lådan" så böjer man motsvarigheten till "låda" (vet inte vad det heter på finska) i innesiv genom att hänga på en ändelse, och då blir det en låda som det finns någonting i, en gubbe i detta fall.

Om det finns nåt i din mamma Solveig så måste du böja Solveig i innesiv också.
Citera
2019-05-03, 14:10
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Oj, inte förrän på 1550-talet?
Så innan dess var det bara ett tal-språk med en "lös/fri" form av grammatik?

Sent?? 1550 är väl extremt tidigt, med tanke på att Finland på 1550-talet var den östra delen av Sverige och finska var nåt man pratade ute i stugorna, inte inom förvaltning och styre.
Mikael Agricolas bibelöversättning till finska kom runt 1550.

Till och med efter 1809, när Finland blev ett ryskt storhertigdöme, så var ryska och svenska de officiella språken. Det var väl först med den spirande nationalismen på 1850-talet som finskan fick högre status, och ett ordentligt skriftspråk - som en protest mot ryssifieringen.

Precis samma sak som med tjeckiska, slovakiska, serbiska, rumänska och en massa andra språk som talades bland bönder och enklare borgare, men som i och med nationalismen "standardiserades" och fick standardiserat skriftspråk m.m. Ofta just som "protest" mot styrande imperier - Habsburg (tyska och ungerska som officiella språk) eller osmanska (turkiska) i just de här exemplen.

Det finns FORTFARANDE en massa språk i Europa som är minoritetsspråk men hyfsat stora, och ibland används de av nationalistiska skäl. Katalanska, occitanska, korsikanska (latinska), sorbiska (västslaviskt, i Tyskland), samiska (uralskt) i Norge, Sverige, Finland och Ryssland, mari (ugriskt) i Ryssland, Romani (västindiskt) bland zigenare i hela östeuropa, Basiska (norra Spanien) m.m.
Senast redigerad av MKG 2019-05-03 kl. 14:13.
Citera
2019-05-03, 14:17
Medlem
Finska har visst prepositioner, känns som en sådan basal sak kan vara bra att veta innan man uttalar sig. Ännu fler är dock postpositionerna.
Citera
2019-05-03, 14:17
Medlem
Citat:
Men man får erkänna att det är en rätt opraktisk aspekt av finska, att använda långa böjningar på namn. Ser extremt fånigt ut i text och låter fånigt i tal.

Vi har ju genitiv såklart, men det är en enda bokstav, S, som läggs på, och det gör ju engelskan också till exempel.

Medan finskan har sina bisarra
”Michaelin Jacksonille” där namnet ser helt jävla förvrängt ut. Och till vilken nytta?
Fel.
Genitiv Michael Jacksons dans var..
På finska Michael Jacksonin tanssi oli..
Så jävla förvrängt är det inte!
Citera
2019-05-03, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ja, det är väl en vanesak, men det måste finnas en anledning till att inga andra vettiga språk använder den lösningen.

Ibland känns det som att finnarna kommer från en annan planet.

Ja, det finns ju inga andra språk som har flera kasus...
Citera
2019-05-03, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
För att det är ett litet land med liten befolkning och de värnar om sin kultur, varav språket är en viktig del. Island gör samma sak... nästan. Tror inte de översätter namn men de har lag på att skapa nya ord istället för att ta in utländska.

Härligt att läsa. Får jag uttrycka mig som så att jag hatar mina svenska landsmän, dessa töntar, här på Flashback som använder sig alldeles för mycket av engelska ord och uttryck. Det är ju lika illa utanför Flashback. Själv ber jag om ursäkt att jag ens skriver ut "Flashback".
Citera
2019-05-03, 19:32
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
Därför att finskan har sådär 15 kasus som man kan böja substantiv och pronomen i, bl.a. saknar språket prepositioner på det sätt som indoeuropeiska språk har. Istället för en preposition som svenskans "i" typ "gubben i lådan" så böjer man motsvarigheten till "låda" (vet inte vad det heter på finska) i innesiv genom att hänga på en ändelse, och då blir det en låda som det finns någonting i, en gubbe i detta fall.

Om det finns nåt i din mamma Solveig så måste du böja Solveig i innesiv också.

Tack för att du citerade ett tusen år gammalt inlägg och därmed bussade hundra arga finska fyllon på mig.

Jag förstår mycket väl de språkliga funktionerna, bara roligt att raljera lite om en grej som framstår fånig för oss som talar de germanska språken.
Citera
2019-05-04, 07:15
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Varför? Det känns som Finländarna översätter exakt allt.

Det känns också som om Tom.of.Muppland kan ställa precis hur korkade frågor som helst, samt att han aldrig ens av misstag lär sig någonting av de svar han får.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ja, det finns ju inga andra språk som har flera kasus...

Vet gemene svennebanan ens vad kasus är för nånting?

Citat:

Jag förstår mycket väl de språkliga funktionerna, bara roligt att raljera lite om en grej som framstår fånig för oss som talar de germanska språken.

Det vill säga för "oss" som bara talar svenska och svenssonengelska.

Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Nej. I egenskap av muppspråk så vägrar jag lära mig det. Samma sak med kantonesiskan den är också ett muppspråk (fast av andra anledningar). Alla språk som grammatiskt är femtioelva gånger svårare än vad de behöver vara är muppspråk.

Muppighet är en individuell egenskap, det är bara ärkemuppar som skyller sin egen muppstatus på yttre omständigheter.
Senast redigerad av Ördög 2019-05-04 kl. 07:33.
Citera
2019-05-04, 10:48
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det känns också som om Tom.of.Muppland kan ställa precis hur korkade frågor som helst, samt att han aldrig ens av misstag lär sig någonting av de svar han får.

Muppighet är en individuell egenskap, det är bara ärkemuppar som skyller sin egen muppstatus på yttre omständigheter.

Kunde du inte komma med något vettigt istället för att skriva mupp till alla andra?
Citera
2019-05-04, 11:38
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Muppland
Kunde du inte komma med något vettigt istället för att skriva mupp till alla andra?

Ärligt talat tycker jag att du är den absolut sista person som ska gnälla över att dina meddebattörer inte skriver vettigt. Ditt startinlägg i den här tråden var så urbota korkat att jag nästan började gråta. Jag skulle så gärna tro att du bara trollade och låtsades vara jävligt okunnig, men du verkar faktiskt ha ställt dina frågor helt på allvar.

Kunde du inte först ha tagit reda på lite om finska språkets uppbyggnad? Känner du ingen finsktalande som du kunde ha frågat - det finns ju ändå ganska många finnar i Sverige? Om så inte är fallet, försökte du alls kolla vad Wikipedia skriver om finska språket och finsk grammatik? Där står det en del om hur finnarna böjer ord, inklusive personnamn, i olika kasus, så att orden förses med olika ändelser. Du skulle då ha insett (hoppas jag) att former som Obamalle och Fred Trumpin är böjda.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finsk_grammatik
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finska
Citat:
Finskan saknar liksom de övriga uraliska språken grammatiskt genus. Bestämd och obestämd form finns inte. Finskan är ett agglutinerande språk och har 15 kasus: nominativ, ackusativ, genitiv, essiv, partitiv, translativ, inessiv, elativ, illativ, adessiv, ablativ, allativ, abessiv, komitativ och instruktiv. Böjning av ord sker i kasus och numerus, med ändelser och med stadieväxlingar. Verb böjs i första, andra och tredje person i singular och plural. Ofta utelämnas vissa pronomen då ändelsen anger subjekt t.ex. Olen (Jag är).

Exempel på böjningar av substantiv:
  • en vägg – seinä
  • i väggen – seinässä
  • i väggen? – seinässäkö?
  • på väggen – seinällä
  • även i väggen – seinässäkin
  • även på våra väggar – seinillämmekin

Det vore trevligt om du också kunde återkomma till tråden om det föregivna svenskhatet bland finnarna, och bekräfta om du fått de svar du önskat. Eller är det något du fortfarande undrar över?

(FB) Varför hatar finländare Svenska?
Senast redigerad av Ördög 2019-05-04 kl. 12:11.
Citera
2019-05-04, 11:47
Bannlyst
Citat:

Jag gick i högstadiet och gymnasiet på 1980-talet. Om man läste tyska då och inte var helt borta så lärde man sig vad kasus var för något. Dock tror jag inte att gemene man har någon koll på detta.
Citera
2019-05-04, 18:27
Medlem
Veniconess avatar
Citat:

Jag har studerat tyska i flera år och studerar just nu ryska, så visst finns det svenskar som vet vad kasus är, hur konstigt det än kan verka för en finländare.

Så vi talar inte enbart svenska och svenssonengelska, i alla fall inte alla av oss.

Det kan till och med hända att självaste Tom.Of.Finland har snappat upp vad kasus är efter alla dessa inlägg i hans tråd, även om man kanske inte ska göra sig några storslagna förhoppningar.

Jag kan dock med relativt stor säkerhet säga att svenskar i gemen inte har någon koll på vad kasus är, men så är varken jag eller Redoxreaktion gemena svennebanener i något avseende. Det vågar jag nog påstå med ganska stor säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in