2019-04-24, 20:10
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Jo men samtidigt, hur många kör max 30/km? Eller hur många kör max 7 km/h i ett gångfartsområde. Mäter man varenda en, med en mätare som inte gör massa avdrag, så vågar jag påstå att en majoritet ändå kör över.
Jag har själv haft diskussioner med folk som tycker det är löjligt att ta folk på en 30 sträcka, bara för att "alla kör ju över 30".

Sedan kan jag absolut förstå med trafiksituationer. Ligger man på en 90 väg, låg trafikintensitet och bra väder, hur mycket påverkar det om jag kör 100? Jag kan förstå det.
Men handlar i stora drag om att få bort ett beteende där man som person väljer var man ska köra över eller inte. För helt ärligt finns det för många nötter i trafiken och man kan inte lita på att folk gör den rätta bedömningen.

Ja det beror också lite på poliserna. Skiljer från län också, vissa av trafikpoliserna är bara ute efter att ta "spetsen". Alltså de som kör omkring ett körkortsomhändertagande, kanske bara väljer att ge böter när det går 20 km/h för fort.

Om du håller 120 km/h på en 110 väg, då kommer du inte åka fast. Vågar jag påstå.
Som sagt, en laser drar direkt bort 3 km/h från mätningen. Sedan beror det på vinkel på laser, oftast drar det iväg kanske 2-5 km/h på bra ställen(kan försvinna 10-15 km/h om man står taskigt till).
Om din mätare sedan står på 120 km/h, så går din bil egentligen kanske 118 km/h. Som säkerhet, för att en bil absolut ALDRIG får kunna gå mer än vad mätaren visar så lägger biltillverkarna in sitt eget säkerhetsavdrag på någon 1-2 km/h under.
I och med att polisen bara rapporterar från 6 km/h(för att åklagaren vill det), alltså då 116 km/h.
Då kan du vara relativt lugn på 120 km/h på en 110-väg. För alla avdrag gör att du ligger under 116.

Det är av denna anledning varför jag aldrig "skäms" över att ge böter till någon som kör exempelvis 8 km/h för fort. För det har troligen egentligen gått 16 km/h för fort om inte värre.

Tack för svaret!
Jag håller också med dig. När hastigheten är 30 så håller jag faktiskt den hastigheten, det är bara när hastigheten blir 70 och uppåt som jag kan tänkas köra lite snabbare om trafiken och allting annat tillåter.

Jag är iofs en av få förare som faktiskt kollar väldigt ofta i backspeglarna då jag vill veta vad som händer runt omkring mig. Men som du själv säger så finns det många nötter i trafiken som man aldrig kan räkna med, men enligt dom som kör helt lagligt och alltid håller hastigheten så kanske jag är en av dom nötterna, även fast jag inte vill påstå det då jag håller koll på trafiken och inte kör som en dåre förutom att jag ibland kör lite snabbare än tillåtet.
Citera
2019-05-01, 01:15
Medlem
Möte i Cirkulation WTF

Vill vara skriva av mig...

Men vafan säga om trafikvett.

Detta hände i lördags....kör denna rutt regelbundet från Blackeberg Bromma...ca 8.30 på morgonen..på väg mot Enköping E18..

Trafikplatsen innan Barkarby vid Hjulsta...den stora cirkulationen.....får möte...WTF i en cirkulation...en gamma jävla blå Fiat Punto typ gamma rosrig skrothög..föraren ser ut som en glad Somalie...såg fejjan som inte brydde sig ett skit....mörkt var det iaf bakom ratten......

Hur i helvette lyckas man komma in motsatt riktning???? Ser de fsn inte skyltarna?

Fler m samma erfarenhet?

Har de köpt körkortert? Eller skiter de i allt?
Senast redigerad av Eldgrisen 2019-05-01 kl. 01:18. Anledning: Slatv
Citera
2019-05-01, 10:00
Medlem
Det är lite lurigt i trafiken, jag har under senaste åren noterat att man skiter i trafikregler, man kör mot rött, man kör på gångvägar, man kör i 60 knyck över vägbulor på 30-väg, man kör ut framför utryckningsfordon, 10-åringar cyklar utan hjälm och har dessutom lillasyster på 2 år utan hjälm i cykelkorgen framför sig...

Jag tror vi har haft lite stel trafikmoral och nu blir den lite skönt uppblandad och anpassad till världen utanför.
Citera
2019-05-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldgrisen

Detta hände i lördags....kör denna rutt regelbundet från Blackeberg Bromma...ca 8.30 på morgonen..på väg mot Enköping E18..

Trafikplatsen innan Barkarby vid Hjulsta...den stora cirkulationen.....får möte...WTF i en cirkulation...en gamma jävla blå Fiat Punto typ gamma rosrig skrothög..föraren ser ut som en glad Somalie...såg fejjan som inte brydde sig ett skit....mörkt var det iaf bakom ratten......

Hur i helvette lyckas man komma in motsatt riktning???? Ser de fsn inte skyltarna?

Fler m samma erfarenhet?

Jag tror han var nöjd och glad. Han trycker ner en pedal = bilen rullar framåt. Enkel lycka. Han behöver inte analysera mer än så.
Citera
2019-05-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldgrisen

Fler m samma erfarenhet?

Skyltarna? Påfarter i de flesta rondeller är utformade så att det blir en onaturlig rörelse att köra vänster.
Men, ska man vänster i en tvåfilig rondell så säger just skyltarna att man bör ligga i vänsterfil o det gjorde han nog.
Om jag mött någon? Nopp. Har inte ens hört om något liknande förr. Däremot ökar frekvensen av människor som lyckas ta sig in i mötande körbana på motorväg vilket jag inte förstår då dessa påfarter är utformade på samma sätt.

Frågan är nu du.
Varför tror du att någon på Fb ska sitta inne med svaren? Vill du veta saker får du fråga vederbörande eller helt enkelt skita i att söka svar.
Citera
2019-05-01, 15:59
Medlem
har sett flera åka vänster in i rondellen istället för höger när de kör in från akalla. ska hitta bild. fattar inte hur det sker så ofta.

edit: https://imgur.com/FT0rfyY

ombygget har väl gjort så att bilar kommer in där röda pilen är och folk ignorerar skylten (den nya som ja flyttade fram) och kör där. men de brukar svänga höger...
Senast redigerad av Mudaki 2019-05-01 kl. 16:08.
Citera
2019-05-01, 19:33
Medlem
y.ys avatar
Har en rondell jag brukar köra en U-sväng i istället för att köra hela varvet runt. Inte lyckats möta någon än dock, är ju vid de tillfällena man kör stora varvet.
Citera
2019-05-01, 23:48
Medlem
miikoss avatar
Har set en del köra medsols för att komma till tredje avfarten som första avfarten som första avfart istället.

Men inte direkt mött någon, en gång när jag väntade på att köra in så kom en 740 med bredsladd åt fel håll dock.
Citera
2019-05-01, 23:51
Medlem
F.Hansens avatar
Ja men han körde väll som i hemlandet, man får vejja och tuta om det behövs. Säkert är det vänstertrafik där också.

Nu ska inte Sverige bli så naturligtvis. Så varför följde du inte efter och polisanmälde det hela?
Antagligen når han inte kraven för svenskt körkort.
Citera
2019-05-03, 12:42
Medlem
Ett nytt fenomen jag är utsatt för är folk som är förbannade och tutar på mig.
Har hänt totalt 10 gånger nu. Nu hände det igår igen. Förra gången var det på samma väg, en 80-väg på landet. Först kör jag 80 för jag har inte råd med dyr bensin eller böter. Samt att jag finåker och då vill man inte stressa. Fick då stanna mitt på vägen för det var en katt som satt där. Gubben i en vit BMW bakom fick då spelet. Började tuta och vifta.
Nu igår, var jag ute och åkte med en av bilarna. Lite äldre och lägre. Kom till den större staden. Det är 40 samt att de har gjort ett tiotal väggupp. Grejen med dessa vägbulor är att det är ett gränsfall att min bil kan köra över dessa. Jag får smyga över dem.
Vad händer, när jag kommer till bula no 3. Då tutar en Volvo C90 med släpkärra bakom. Nu har detta tutande börjat störa mig något enorm. Tutar man så stannar jag. Ut far då mannen från bilen. Det är då jag tar fram mitt basebollträ. Som jag alltid har med mig i bilen. Han vände fort kan jag säga.
Frågan är, vad anser ni om det hela? Och varför har det blivit så här i trafiken? Det är senaste halvåret som detta har börjat hända mig.
Citera
2019-05-03, 13:49
Medlem
Tacofiestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Har hänt totalt 10 gånger nu. Nu hände det igår igen. Förra gången var det på samma väg, en 80-väg på landet. Först kör jag 80 för jag har inte råd med dyr bensin eller böter. Samt att jag finåker och då vill man inte stressa. Fick då stanna mitt på vägen för det var en katt som satt där. Gubben i en vit BMW bakom fick då spelet. Började tuta och vifta.
Nu igår, var jag ute och åkte med en av bilarna. Lite äldre och lägre. Kom till den större staden. Det är 40 samt att de har gjort ett tiotal väggupp. Grejen med dessa vägbulor är att det är ett gränsfall att min bil kan köra över dessa. Jag får smyga över dem.
Vad händer, när jag kommer till bula no 3. Då tutar en Volvo C90 med släpkärra bakom. Nu har detta tutande börjat störa mig något enorm. Tutar man så stannar jag. Ut far då mannen från bilen. Det är då jag tar fram mitt basebollträ. Som jag alltid har med mig i bilen. Han vände fort kan jag säga.
Frågan är, vad anser ni om det hela? Och varför har det blivit så här i trafiken? Det är senaste halvåret som detta har börjat hända mig.

I de episoderna du beskriver så verkar ditt trafikagerande ha varit rimligt. Baseballträet struntar jag i att kommentera eftersom det är OT. Med det sagt så kan jag endast minnas att jag har blivit tutad på en enda gång, vilket var då jag satt vid ett grönt ljus och dagdrömde. Därmed får du mig att tänka att 10 incidenter indikerar att det inte bara har att göra med att alla andra är galna, utan att du kanske beter dig på något knasigt sätt som du inte tänker på.
Citera
2019-05-03, 16:10
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone

Hade det inte varit bättre att anpassa bilen efter vägarna? Ang. basebollträt hade jag också flytt in i min trygga bil, då baseballträ i trafiken tyder på konflikt med mottrafikant från icke skidåkande-nation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in