Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Jag fick intrycket att det var en utmattningsdepression som började efter andra barnet. Min känsla är att SD inte är den som varken hjälper till i hemmet eller med att ta hand om barnen. Han rände hellre runt och geocachade på sin fritid. Så det kanske blev för mycket för HD med två barn och ett psykiskt ansträngande yrke som SSK? Lägg därtill en man som tjatar om sex m.m.
Om hon började med antidepressiva så minskade sannolikt hennes sexluxt ännu mer. Och ja, hon mådde säkert dåligt över att inte kunna orka älska med sin man. Så på ett sätt var det nog en lättnad när han väl slutade tjata och verkade acceptera situationen med att leva utan sex medan frun är sjuk.
HD kunde nog inte ana att det var på grund av att han skaffat älskarinna. Man ska ju kunna lita på sina nära och kära alltid, tycker jag, åtminstone tills de gör något som bevisar en motsatsen.
Jag tycker inte att det framkommit någonstans vad HDs psykiska ohälsa har sitt ursprung, mer än att det inte har med hennes jobb att göra.
Det kan ju ha börjat som en förlossningsdepression om det började efter att det andra barnet föddes, men det kan lika bra ha att göra med andra saker.
Om SD hjälpt till hemma eller inte tycker jag inte heller framkommit? Själv tycker jag att han verkat ovanligt pysslig med att baka mm inför geocachingträffar. Men det kan ju vara enstaka insatser och säger inget om hur deras arbetsfördelning sett ut. Har vi inte också hört att han varit händig och gillat att arbeta med renoveringar i villan? Tycker mig minnas något sådant?
Teorier kan man ju ha om varför HD fått sin psykiska ohälsa, men det blir på väldigt lösa boliner...
En sådan "lös bolin" är att om HD fått en förlossningsdepression, börjat med antidepressiva och i samband med både förlossning/depression och medicinering tappat sin sexlust. SD "söker sig" utanför hemmet för sina "lustar" och visar HD allt mindre uppmärksamhet. En ond spiral...
Men det kan lika bra finnas andra förklaringar.
En tanke jag har är att om SD är gm och har personlighetsdrag som inte är gynnsamma i ett äktenskap med barn, villa med allt det som krävs för att man ska kunna samverka på ett positivt sätt, då kan det vara en anledning.
En starkt kontrollerande person bygger inte upp och stärker den andre parten i ett förhållande. Sakta men säkert minskar självkänsla och en depression kan absolut drabba personen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moralensväktare
HD har lidit av psykisk ohälsa sen deras andra barn föddes. Så det har ingenting med jobbet att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moralensväktare
HD ska haft psykisk ohälsa en längre tid och har en nedstämdhet eller får medicinering som påverkar sinnesstämningen så är en vanlig biverkning minskad sexlust. Och SD verkar ha ett stort behov av just den biten och förklarar varför han väljer att vara otrogen.