2019-05-02, 21:17
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofeverything
Du är nog körd, ìngen säljer fastigheter med evighetsgaranti..Tyvärr

Vad menar du? Dolda fel är man ansvarig för i 10 år.

Är det jordabalken som reglerar detta tro?
Citera
2019-05-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vad menar du? Dolda fel är man ansvarig för i 10 år.

Är det jordabalken som reglerar detta tro?

Frågan är vad du vinner på det hela? Är det något som kommer kosta dig extra pengar att fixa eller skulle du ändå byta ut denna del i din renovering?
Är det värt att dra igång en juridisk process?
Citera
2019-05-02, 21:50
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Frågan är vad du vinner på det hela? Är det något som kommer kosta dig extra pengar att fixa eller skulle du ändå byta ut denna del i din renovering?
Är det värt att dra igång en juridisk process?

Det är värt att prova sina rättigheter. Tycker inte du det?
Citera
2019-05-02, 22:49
Medlem
Citat:

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------
Sympatiskt när folk försöker få rätt --men det ligger i sakens natur att om det blir process har ena parten felbedömt situationen.
Jag vet ngn som vunnit och ett par som förlorat i denna typen av Situationer
Processa är svårt kostar mycket ..kan taga lång tid och ibland kan man få betala hela kalaset även den andres kostnader.
Ibland kan det vara så att motparten inte har råd att betala.
Det kan vara svårt att bevisa när en ev skada har uppkommit.
Advokater kommer säkert att säga
" Vilken skada Vatten ..?? ...nej nej den har uppkommit efter köpet .. pga av att nuvarande ägare har haft frusna ledningar blablablablablablabla Inget säljaren svarar för "

Är säljaren direktör Fjongenstropp i Kommunstyrelsen för M och man själv är Fabriksarbetare Svensson.
Så kommer gäspningarna i rättssalen att vara så stora att man kan kasta in en Baguette på tvären.
Någon kan tom taga sig en tupplur.
Så kostnadsförslaget reparationen Skall jämföras med normala jurist och processkostnader för denna typen av situationer. Finns en praxis säkert

Kan ju vara lönt ringa dom --> https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/
Citera
2019-05-02, 23:21
Medlem
Skvistens avatar
Fakta:

Du måste kunna bevisa att felet fanns när du köpte huset för 5år sedan, om inte så är det inget dolt fel vid köpet.

Börja med att fixa fram dokumentation om detta som håller rättsligt, innan dess bör du inte kontakta säljaren.

När du har denna dokumentation så skaffar du en offert på åtgärden.

Efter detta kontaktar du säljaren med dokumentationen av felet samt offerten för åtgärden.
Du meddelar då säljaren att du vill ha ersättning enligt offerten annars kommer du dra detta rättsligt mot honom.
Valet ligget sedan hos honom.
Citera
2019-05-02, 23:29
Medlem
Citat:
Hej

Jag har bort i ett hus i 5 år nu och i samband med en renovering har jag upptäkt ett dolt fel. Hur går jag vidare i processen? Ska man ringa säljaren eller skicka brev? Hur formulerar man sig? Steg nr 2 om säljaren inte tänkte vara behjälplig är väl (antar jag) en rättslig process. Anmäler jag vederbörande till någon instans eller hur gör man?

Mvh
Är inte du ganska körd?

Det har gått 5 år

Ingen kommer erkänna eller ta ansvar....

Såååå....

Hur och vem ska du ta till rätta är frågan?
Hur ska man lokalisera personen som begick felet, det där måste du ha upptäckt innan köpet igenom besiktningen

Det finns ingen kotte på denna jord som kommer trädda fram och bara säga "ja tjena, det var jag som gjorde fulingen. Ta mig till rätten eller varför inte betalar jag bara till dig kontanter nu på plats istället"

Du kommer ringa och personen kommer bara bortförklara, placera ansvaret till någon annan plus kommer ingen erkänna
Citera
2019-05-02, 23:35
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awddle
Är inte du ganska körd?

Det har gått 5 år

Ingen kommer erkänna eller ta ansvar....

Såååå....

Hur och vem ska du ta till rätta är frågan?
Hur ska man lokalisera personen som begick felet, det där måste du ha upptäckt innan köpet igenom besiktningen

Du har uppenbarligen igen aning om vad du pratar om!

Vem som begick felet?
Spelar väl ingen roll vem som någongång skulle kunna vara orsaken till felet?
Säljaren är ansvarig för dolda fel och det är fel som ej kunnat upptäckas vid en besiktning (annars skulle det ju inte kunna vara ett dolt fel).

Är det inte ett dolt fel så är besiktningsmannen ansvarig om man kan bevisa att han borde upptäckt skadan.
Citera
2019-05-03, 00:19
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Brev är att föredra så att du har något stöd för reklamationen, du kan även begära ränta på beloppet om du redan vet vad åtgärdskostnaden är. I vissa fall bör man räkna med åldersavdrag om fastigheten förbättras genom åtgärdandet.

Du bör inte åtgärda felet innan säljaren fått möjlighet att lämna besked om inställning (om det inte är brådskande), du bör även dokumentera felet med hjälp av utomstående besiktningsman, byggfirma eller motsvarande.

Är absolut värt att kontakta en jurist för att få hjälp om säljaren inte vill betala, du lär ha en försäkring på fastigheten och den här typen av ärenden är de lättaste att få rättsskydd beviljat i. Ofta löser det tvisten snabbare, samma brev som du hade skickat men på en advokatbyrås papper och underskrift får ofta större effekt på gott och ont.
Citera
2019-05-03, 00:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det finns två oberoende besiktningsprotokoll, inget av dessa har något att anmärka på. Felet jag hittat kan inte upptäckas om man inte börjar riva väggar, vilket jag gjort i veckan.

Det är tveklöst ett dolt fel.

Citat:
Det är ett dolt fel, 100% säker. Jag vill bara veta hur man bör gå till väga. Antar att säljarna inte vill ta något ansvar. Mitt försäkringsbolag agerar inte förrens man hittat omständigheter som kan ha orsakats av felet jag hittat. Typ mögel eller vattenskada. Något sådant finns inte. Däremot har säljarna haft en vattenskada och vid återställandet har man inte vidtagit alla byggtekniska åtgärder. Vilket vi nu upptäkt

Vad är då nästa steg?

Det av mig fetade, är det någon annan än du som tycker det, en sakkunnig?
Har det hänt något på grund av felet, har du lidit någon ekonomisk skada?

Innan du tar på dig höga kostnader för advokater och andra experter, tänk på att det är en sak att ha rätt, det är en helt annan sak att få rätt och framför allt att få rätt ersättning. Börja med att ta reda på om säljaren har några pengar, är det värt att stämma honom?
Senast redigerad av trottwell 2019-05-03 kl. 01:06.
Citera
2019-05-03, 06:17
Medlem
Citat:

I det här fallet så tycker jag faktiskt nej.
Som du beskriver felet så låter det som att du ändå skulle ha bytt ut det hela i renoveringen, alltså uppstår ingen extra kostnad.
Vad jag vet får man ingen ersättning för saker som ändå skulle ha bytts ut.

Du måste på något sätt dokumentera det som är fel. Frågan kommer att komma upp om du planerade att byta denna del ändå. Ska du då ljuga om saken?

Vad exakt är det som är det dolda felet?

Det är en ganska jobbig och stressande process att gå igenom. Vad händer med din renovering under tiden?
Lägg din tid på att må bra istället för att dra igång en juridisk process som du kanske inte alls kommer att vinna.
Om du vinner så kanske det inte ens finns pengar att hämta.
Det är många om.
Citera
2019-05-03, 06:29
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
I det här fallet så tycker jag faktiskt nej.
Som du beskriver felet så låter det som att du ändå skulle ha bytt ut det hela i renoveringen, alltså uppstår ingen extra kostnad.
Vad jag vet får man ingen ersättning för saker som ändå skulle ha bytts ut.

Du måste på något sätt dokumentera det som är fel. Frågan kommer att komma upp om du planerade att byta denna del ändå. Ska du då ljuga om saken?

Vad exakt är det som är det dolda felet?

Det är en ganska jobbig och stressande process att gå igenom. Vad händer med din renovering under tiden?
Lägg din tid på att må bra istället för att dra igång en juridisk process som du kanske inte alls kommer att vinna.
Om du vinner så kanske det inte ens finns pengar att hämta.
Det är många om.

Jag är med på ditt resonemang. Men nu har snickaren vidtagit åtgärder som annars ej skulle vidtagits, det medför också extra kostnader som jag inte planerat. Dessa har jag noll lust att stå för pga att felet begicks av fd ägarna. Förhoppningsvis har ingen mögeltillväxt skett, om så är fallet blir problemet ännu större.

Det dolda felet är man missat att applicera en ångspärr i samband med en vattenskada.
Citera
2019-05-03, 06:31
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Du behöver nog lite juridisk rådgivning.
Vänd dig till ditt försäkringsbolag till att börja med.
Att du tycker att det är ett dolt fel betyder inte att det är det i juridisk mening.
Nån instans finns inte att vända sig til.

TS fick rätt råd i första svaret. Sen kom århundradets svammel hit och dit.

TS, vad säger ditt försäkringsbolag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in