• 1
  • 2
2019-05-02, 19:55
Medlem
Laxons avatar
Nu när trådar som behandlar “kronans fria fall” ligger på Aktuella Ämnen känns det inte mer än rätt att sprida lite ljus över investeringar i guld. Att köpa fysiskt guld är ju spontant mer logiskt än att köpa ”pappersguld” om shit hits the fan. Men, detta leder ju till en klar frågeställning:

Som rubriken lyder, ni som investerat i fysiskt guld - var förvarar ni det? Hemma under madrassen? I en liten safety box i en vägg bakom en renässans-tavla? I ett bankvalv hos en bank? Eller har jag missat en vital självklarhet mitt i investeringshetsen?

Please, explain it to me like I’m five.
Citera
2019-05-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Nu när trådar som behandlar “kronans fria fall” ligger på Aktuella Ämnen känns det inte mer än rätt att sprida lite ljus över investeringar i guld. Att köpa fysiskt guld är ju spontant mer logiskt än att köpa ”pappersguld” om shit hits the fan. Men, detta leder ju till en klar frågeställning:

Som rubriken lyder, ni som investerat i fysiskt guld - var förvarar ni det? Hemma under madrassen? I en liten safety box i en vägg bakom en renässans-tavla? I ett bankvalv hos en bank? Eller har jag missat en vital självklarhet mitt i investeringshetsen?

Du kan investera i guld via derivat och guldfonder, fysiskt guld skulle jag förvara i ett bankfack
Citera
2019-05-02, 19:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon

Nergrävt såklart.
Citera
2019-05-02, 19:57
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Kassaskåp typ stor och tung.
Citera
2019-05-02, 20:01
Medlem
Belavias avatar
Om du är jägare, eller nära vän till en jägare så är vapenskåpet lämpligt
Citera
2019-05-02, 20:15
Medlem
dwgs avatar
Har ett fastgjutet kassaskåp (modell stor) i källaren,
Den som vill kan förvara guldet där

Kanske ska börja använda det, glömmer bort att det finns ibland
Har förvaras kontanter i detta men nu ekar det tomt
Citera
2019-05-02, 20:17
Medlem
Rita en karta, typ till höger om kohagen, 20 steg mot den gamla eken, sväng till vänster tio steg och markera med ett kryss där du gräver ner en ask med en gåta som leder till ännu en gåta och en spännande skattjakt runt halva Sverige tills guldgömman slutligen hittas i ett bankfack.
Citera
2019-05-02, 20:35
Medlem
Blir det så illa att inte pappersguld och liknande duger känns det lika illa att sitta med ett mindre Fort Knox när rövargäng och desperata hungriga, törstiga och frusna drar omkring i jakt för överlevnad. Mer realistiskt så funkar det nog ungefär lika bra att ha det inlåst hemma som på bank om man har ordentliga grejer, direktlarm, försäkringar osv.
Senast redigerad av nilltre 2019-05-02 kl. 20:38.
Citera
2019-05-02, 21:22
Mer seriöst svar: förvaringen är ett av de största problemen med ädelmetaller. Man bör i min mening inte förvara dem i bankfack om det rör sig om tex. krugerrand eller andra giltiga betalmedel. Man får inte ha kontanter i bankfack, och vid en bankstängning kommer man ej åt sina pengar. En av poängerna med att köpa guld är att man vill hålla pengar utanför banksystemet. Att förvara dem på banken är då lite ologiskt.
Citera
2019-05-02, 22:07
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Mer seriöst svar: förvaringen är ett av de största problemen med ädelmetaller. Man bör i min mening inte förvara dem i bankfack om det rör sig om tex. krugerrand eller andra giltiga betalmedel. Man får inte ha kontanter i bankfack, och vid en bankstängning kommer man ej åt sina pengar. En av poängerna med att köpa guld är att man vill hålla pengar utanför banksystemet. Att förvara dem på banken är då lite ologiskt.

Det här fascinerar alltid mig när det kommer till folk som förespråkar fysiskt guld men förvarar det i ett bankfack. Man förväntar sig alltså en kris så jävlig att pengar blir värdelösa men inte så jävlig att banken plundras eller bankpersonalen själva lägger beslag på allt?
Citera
2019-05-02, 22:45
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Det här fascinerar alltid mig när det kommer till folk som förespråkar fysiskt guld men förvarar det i ett bankfack. Man förväntar sig alltså en kris så jävlig att pengar blir värdelösa men inte så jävlig att banken plundras eller bankpersonalen själva lägger beslag på allt?
Majoriteten som investerar i fysiskt guld tror ju inte på ett sådant krisscenario utan köper guld för att det är säkrare och ger en bättre avkastning än andra värdepapper för tillfället.
Citera
2019-05-02, 22:47
Medlem
JoeBidens avatar
Om möjlighet finns, gräva ner på egen tomt. Har man placerat sin skattkista nära allmänning eller annan tomt gäller det bara att håll ett vakande öga över om kommunen drar nya elledningar, avlopp, vägbyggen mm så att ens kista inte stryker med när de gräver upp tomten!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in