2019-05-02, 11:02
Medlem
Är det helt klarlagt i vilken ordning GM anföll offren? Vad tror polisen och finns det något som talar för att det är tvärtom?
Citera
2019-05-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om mördaren fortfarande är i livet, är det ganska sannolikt att den finns här någonstans i tråden.
Den borde ha letat sig hit och vara nyfiken på vad som skrivs här och även att den kanske skrivit något.
Skrämmande tanke.
Har också funderat mycket i den riktningen. För min del tror jag att vi har att göra med en vid brottet psykiskt sjuk individ, som troligen har lagt detta bakom sig, kanske bortträngt ur minnet. Tror inte att han besöker den här tråden. Men det är min personliga uppfattning.
Citera
2019-05-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathpunk
Är det helt klarlagt i vilken ordning GM anföll offren? Vad tror polisen och finns det något som talar för att det är tvärtom?

M först och sen AL. Är troligen AL som berättat hur det hände innan hon dog. Även någon snurrig hypnostant från ett fönster som sett överfallet.
Citera
2019-05-02, 13:27
Medlem
Hoppas vi knyter ihop säcken nu i maj, sen kan man börja diskutera mördaren på riktigt 🤗 trevlig torsdag mina damer o herrar 😊
Citera
2019-05-02, 16:37
Medlem
Vart kan nyckelvittnet haft för adress?

Psykoterapeuten Barbro Roslund, som hypnotiserade Ulf Olsson, genomförde förhöret med nyckelvittnet som då kunde minnas nya detaljer hon inte kommit ihåg tidigare. Känns inte helt hundra att använda hypnos på ett vittne, synd att det inte fanns kamera istället.

Ett vittne som stod i ett fönster såg delar av bråket, men förövaren doldes av höga träd och en sopbil som stod i vägen. (Är väl troligen hypnosdamen).

Twigo, kan du inte kolla med din farsa om han vet vem hon är? Han kanske träffade henne när dom skulle fixa fram fantombilden.
Senast redigerad av Link04 2019-05-02 kl. 16:43.
Citera
2019-05-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vart kan nyckelvittnet haft för adress?

Psykoterapeuten Barbro Roslund, som hypnotiserade Ulf Olsson, genomförde förhöret med nyckelvittnet som då kunde minnas nya detaljer hon inte kommit ihåg tidigare. Känns inte helt hundra att använda hypnos på ett vittne, synd att det inte fanns kamera istället.

Ett vittne som stod i ett fönster såg delar av bråket, men förövaren doldes av höga träd och en sopbil som stod i vägen. (Är väl troligen hypnosdamen).

Twigo, kan du inte kolla med din farsa om han vet vem hon är? Han kanske träffade henne när dom skulle fixa fram fantombilden.
Vill minnas att något vittne sett attacken på A-L också, och att detta vittne beskrivit mörk jacka och mössa och lite annat. Men minns inte om det är verifierat.
Citera
2019-05-02, 23:22
Medlem
Jag tänker om man kan finna svaret om man tittar på övervåldet han använt mot Mohammad

"Övervåld är ofta mycket starkt kopplat till alkohol- och drogmissbruk, men också låg självkänsla och vanmakt.
Forskning visar att ju närmare relation desto större risk för övervåld"

Visst kan kniven tillhört M men frågan är om en pojke i hans ålder hade kunnat motstå att visa den för sina klasskompisar?
Jag har lite svårt att tro det faktiskt.
Men man vet ju aldrig så klart, han kanske precis hade fått den?
Däremot så tycker jag den lite slitna och noppriga mössan hör ihop med den slitna och skruttiga kniven. Jag finner det mer troligt att det är GMs kniv. Tror inte Mohammads fingeravtryck finns på kniven?

Mordet sker på en tisdag om jag inte misstar mig. Det känns då som ett troligt scenario att GM rekat dagen innan. Men varför? Det känns mer troligt att han är ute efter just M då istället för vem som helst.
Kan övervåldet tyda på hat eller måste det inte vara så? Anna-Lena har inte alls lika många skador som Mohammad.
Hat mot Mohammad, barn, invandrare eller mot Mohammads familj på något sätt?
Kanske en kombination av något av dessa?
Jag tänker mig ev någon med främlingsfientlighet i sinnet i kombination av att ha blivit av med sitt jobb på ett mindre bra sätt i tex Värmland som några skrivit om tidigare eller lurad i pappans datorbutik.
Någon med låg självkänsla som känner vanmakt och hat på samma gång. Umgåtts i kretsar där hatet har blivit vardagsmat och kanske upphöjt till något bra? Men vafan gör någonting kanske någon har sagt? Någon som senare inte vill gå till polisen med info om en kompis och dåligt samvete att ha varit en del i att jaga upp GM?
Jag tänker mig att övervåldet också kan betyda att något gått riktigt snett. En varning, uppläxning som vi tidigare pratat om som gått helt fel. En panikreaktion av någon som egentligen inta hade tänkt att det skulle gå så långt. En panik att inse att någon sett att man mördat så då ryker den med i bara farten?
Nej detta fall förbryllar, det är så motsägelsefullt som ClariNet så bra beskrev.
Citera
2019-05-03, 09:59
Medlem
MossTrumss avatar
Det här mordet har likheter med f d hoppstjärnan Matti Nykänens beteende då han druckit alkohol, blivit arg och helt tappat fattningen p g a sitt dåliga ölsinne.

Det är inte många droppar alkohol som behövs för att utlösa ett grovt våldsbeteende hos en person där kemin i hjärnan inte alls tål alkohol.

Citat från Exp då Matti Nykänen dömdes till fängelse för hustrumisshandel.

Citat:
Den nya domen föll för att Matti Nykänen på juldagen kom hem från krogen och hamnade i gräl med hustrun Mervi Tapola, 57. När ambulans kom till platsen hade Tapola knivhuggits upprepade gånger. Hon hade också strypmärken på halsen som Nykänen åstadkommit med ett skärp.
Källa: https://www.expressen.se/sport/nykanen-i-fangelse---misshandlade-ex-fru/

Matti hade tidigare misshandlat sin hustru och knivskurit en vän.
Citat:
Matti Nykänen är också misstänkt för ytterligare ett fall av misshandel där han skadade en vän med en kniv under ett tumult på en restaurang.
Källa: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/G1yAjQ/nykanen-domd-till-fangelse

GM på Åsgatan kan ha styrkt sig med ett par glas rosévin innan han konfronterade M - från familjen A - för någon oförrätt. Med samma dåliga ölsinne som Matti Nykänen kan grovt övervåld ske vid en sådan konfrontation.
Citera
2019-05-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det här mordet har likheter med f d hoppstjärnan Matti Nykänens beteende då han druckit alkohol, blivit arg och helt tappat fattningen p g a sitt dåliga ölsinne.

Det är inte många droppar alkohol som behövs för att utlösa ett grovt våldsbeteende hos en person där kemin i hjärnan inte alls tål alkohol.

Källa: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/G1yAjQ/nykanen-domd-till-fangelse

GM på Åsgatan kan ha styrkt sig med ett par glas rosévin innan han konfronterade M - från familjen A - för någon oförrätt. Med samma dåliga ölsinne som Matti Nykänen kan grovt övervåld ske vid en sådan konfrontation.

Ja det hade varit en twist om GM var påverkad. Det har ju hela tiden gått ut i media att han inte hade något annat spår än av nikotin i håret. Vad han hade färskt i blodet under morddagen vet dom ej, har Staaf själv sagt i media. Kan ju även vara att han var påverkad av alkohol sen ett gäng timmar bakåt. En måndagsfestare helt enkelt.
Citera
2019-05-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums

Jovisst passar "ölsinne" in bra men att jmf mordet med att slå ihjäl käringen efter åratals av konflikter? Kanske hade de varit gifta i ett tidigare liv? Ironi!

Dagens bidrag blir att M kan ha varit riktigt elak på GMs katt och efter tillsägelse sagt något som gjorde GM rasande typ "jag skall äta upp din katt din jävla horunge" och vissa lägger till att de även skall knolla deras syster eller mamma! Sedan en styrketår oxå gick det åt helvete.

Kan tänka mej att det började med en smäll och att sturske M fortsatte att skrikande reta GM som föll in i vansinnet och slog o slog för att "rädda sin heder".
Citera
2019-05-03, 12:17
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Jovisst passar "ölsinne" in bra men att jmf mordet med att slå ihjäl käringen efter åratals av konflikter? Kanske hade de varit gifta i ett tidigare liv? Ironi!

Dagens bidrag blir att M kan ha varit riktigt elak på GMs katt och efter tillsägelse sagt något som gjorde GM rasande typ "jag skall äta upp din katt din jävla horunge" och vissa lägger till att de även skall knolla deras syster eller mamma! Sedan en styrketår oxå gick det åt helvete.

Kan tänka mej att det började med en smäll och att sturske M fortsatte att skrikande reta GM som föll in i vansinnet och slog o slog för att "rädda sin heder".
Du gör en förenkling av MN som hustrumisshandlare under alkoholrus.

MN kunde bli helt j-la tokig av alkohol !!

Citat:
När Matti Nykänen är berusad slår han sönder allt och alla i sin omgivning. Inte minst dem som står honom närmast. Varför han gör det vet vi inte men om jag vågar en gissning skulle jag tro att han dels reagerar patologiskt på alkohol, dels att han är en människa som inte är särskilt god vän med sitt eget liv.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/ngQoaQ/nykanen-gick-mot-sitt-ode-framfor-ogonen-pa-publiken

Inte att förglömma att MN beskrevs som hjälpsam och snäll samt hade flera sidor i sin personlighet.

Här som musiker/låtskrivare/sångare.
https://www.youtube.com/watch?v=ylpDOCjD-PA
Senast redigerad av MossTrums 2019-05-03 kl. 12:20.
Citera
2019-05-03, 13:35
Medlem
Hur många knivhugg ska det ha rört sig om på M ungefär?

Jag funderar på om övervåldet kommer sig av att M gjorde liv ifrån sig relativt länge. Kniven var ju kass och utan parerstång vilket gjorde kraften avsevärt mycket sämre. Dessutom skulle den penetrera genom kläder och kanske tom ryggsäcken ibland.

Mörderskan Jonna Henningsson berättar i sin rättegång om sitt offer som skriker och paniken som uppstår när offret fortsätter göra ljud ifrån sig. Jag tänker om GM i Linköping hamnar i samma "zon" och att det isåfall förklarar det ännu märkligare överfallet på A-L. Att hon skriker och därav också måste förintas, är ju så fruktansvärt svårt att förstå varför han annars väljer att mörda henne också. Tiden han måste lägga på henne istället för att fly brottsplatsen gör ju att risken o åka dit ökar väldigt mycket.

Det är ju dock oerhört märkligt att han överfaller A-L även om hon tillkallar uppmärksamhet och lever jävel. Att han istället inte bara väljer att löpa för fullt från platsen då, även om hans handlande givetvis inte är rationellt vid brotten. Lite därav min tes att han kan vara i sinnestillståndet att "allt som väsnas ska förintas".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in