2019-05-01, 19:58
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Någonstans har jag läst att den utbrunna bilen i Nacka identifierades som stulen någon månad innan mordet.
Hur polisen nu lyckades med detta?

Om bilen användes i Palmemordet finns naturligtvis en logik i att bränna den, men jag kan inte komma på vad vinsten med att slipa bort chassi och motornummer kan vara när bilen via dessa nummer inte borde kunna spåras till tjuven/gärningsmännen.
Att åka fast i en poliskontroll med identifierbar stulen bil, eller bil med nedslipade nummer borde väl vara ungefär lika illa?

Kanske är det bara jag som är trög, men vad skulle anledningen vara?

Man slipade väl bort numren isamband med att man eldade upp den.
Citera
2019-05-01, 20:02
Medlem
hehehos avatar
Jan van Risseghem var en annan belgist legosoldat som sköt en annan svensk, hammarskjöld,

https://www.theguardian.com/world/2019/jan/12/former-raf-pilot-shot-down-un-chief-dag-hammarskjold-1961-plane
Citera
2019-05-01, 20:29
Medlem
Jag behöver hjälp, vad gör ni för tolkning av Holmers svar på frågan om Lisbet Palme kände igen mördaren?

Frågan ställs drygt fem minuter in i klippet, strax för intervjuas Anna Hage och Karin Johansson , man ser tydligt hur unga de var 1986.

https://www.oppetarkiv.se/video/1154471/rapport-13-86-1930

Rapport 1 mars 1986
Citera
2019-05-01, 20:41
Medlem
ben-varfors avatar
Mitrokhin-arkivet har nu nått filmdukarna i form av
en filmatisering av historien om Melita Norwood.

https://www.sn.se/kultur-noje/filmrecension-med-mannen-i-fokus-sm4897739.aspx
Citera
2019-05-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Man slipade väl bort numren isamband med att man eldade upp den.
Jaha kanske, men vad var vitsen med detta?
Om bilen sedermera identifierades som Nisse Karlsson i Bagarmossens, sedan någon månad tillbaka stulna Golf hade det väl inte lett utredningen till gärningsmannen?

Kanske bara är jag som är överdrivet gnällig över detaljer?
Citera
2019-05-01, 21:10
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag behöver hjälp, vad gör ni för tolkning av Holmers svar på frågan om Lisbet Palme kände igen mördaren?

Frågan ställs drygt fem minuter in i klippet, strax för intervjuas Anna Hage och Karin Johansson , man ser tydligt hur unga de var 1986.

https://www.oppetarkiv.se/video/1154471/rapport-13-86-1930

Rapport 1 mars 1986
Reporter, Hans Rehnvall:
-Det har ju sagts att Lisbeth Palme har sagt att hon kände igen gärningsmannen, är det riktigt?
Hans Holmér:
-Näej, jag vet inte hur pass stort avseende man ska fästa vid detta men att hon har fällt det yttrandet är riktigt,,
Citera
2019-05-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Reporter, Hans Rehnvall:
-Det har ju sagts att Lisbeth Palme har sagt att hon kände igen gärningsmannen, är det riktigt?
Hans Holmér:
-Näej, jag vet inte hur pass stort avseende man ska fästa vid detta men att hon har fällt det yttrandet är riktigt,,

Då kan man ju fundera på vart hon kan ha sett personen förut, hade hon sett personen i gamla stan eller var personen någon hon och /eller OP träffat förut eller??
Citera
2019-05-01, 21:44
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Då kan man ju fundera på vart hon kan ha sett personen förut, hade hon sett personen i gamla stan eller var personen någon hon och /eller OP träffat förut eller??
Hon kanske hade passerat honom strax innan?
Senast redigerad av Gothus 2019-05-01 kl. 21:48.
Citera
2019-05-01, 21:50
Medlem
Citat:
Hon kanske nyss passerade honom?

Men hon såg ju inte gärningsmannens ansikte eller menar du att hon kände igen Christer P eller var det en Mossad agent hon kände igen eller kanske en jugoslav med finländsk anknytning?
Citera
2019-05-01, 22:00
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Men hon såg ju inte gärningsmannens ansikte eller menar du att hon kände igen Christer P eller var det en Mossad agent hon kände igen eller kanske en jugoslav med finländsk anknytning?
Nej men de kanske stannade till suktandes efter en raggarballe. Det kan ju dofta så gott ifrån en grill särskilt när man är hungrig sent på kvällen. Men något sådant skulle nog aldrig Lisbeth ha erkänt i förhören.
GM kan ha stått i korvkön, eller?
Senast redigerad av Gothus 2019-05-01 kl. 22:05.
Citera
2019-05-01, 22:06
Medlem
Citat:
Nej men de kanske stannade till suktandes efter en vurre. Det kan ju dofta så gott ifrån en grill när man är hungrig. Men något sådant skulle nog aldrig Lisbeth ha erkänt i förhören.
GM kan ha stått i korvkön, eller?

Känslan man får är att allmänheten inte fått veta alla delar av de vittnesmål hon har gett.
Det skulle också kunna förklara varför hon ibland verkar vara uttjatad på alla frågor och säger "det där har jag svarat på förut"
Citera
2019-05-01, 22:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Någonstans har jag läst att den utbrunna bilen i Nacka identifierades som stulen någon månad innan mordet.
Hur polisen nu lyckades med detta?

Om bilen användes i Palmemordet finns naturligtvis en logik i att bränna den, men jag kan inte komma på vad vinsten med att slipa bort chassi och motornummer kan vara när bilen via dessa nummer inte borde kunna spåras till tjuven/gärningsmännen.
Att åka fast i en poliskontroll med identifierbar stulen bil, eller bil med nedslipade nummer borde väl vara ungefär lika illa?

Kanske är det bara jag som är trög, men vad skulle anledningen vara?

I don't know. Spekulation: Om bilen var registrerad på en viss plats/ i ett visst land kanske man ville dölja det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in