2019-05-01, 16:47
Medlem
mikaelss avatar
https://www.telegraph.co.uk/sport/othersports/athletics/6170229/Caster-Semenya-is-a-hermaphrodite-tests-show.html
Citat:
According to reports in the Australian media, the medical tests have established that she has no womb or ovaries and that she also has internal testes – the male sexual organs responsible for producing testosterone.
En kvinna?
Citera
2019-05-01, 17:02
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
https://www.telegraph.co.uk/sport/othersports/athletics/6170229/Caster-Semenya-is-a-hermaphrodite-tests-show.html

En kvinna?

Mer en man med vagina.
Citera
2019-05-01, 17:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Mer en man med vagina.
Hur de yttre könsorganen ser ut, vet vi nog inget om. Casters fru vet nog mer.
Citera
2019-05-01, 17:33
Medlem
Citat:
Det där skulle jag gärna se en källa på, vad jag förstår är det inte alls säkert att hon är XX, utan snarare XY med 5-ARD-syndrom, vilket ger inre testiklar och därmed höjs testosteronproduktion. Skulle förvåna mig om hon har en livmoder.
Men vet du bättre, upplys mig gärna.

Hon blev ju testad för att fastställa könet(genetiskt) och hon befanns ju då genetiskt vara kvinna.
Annars hade hon inte tillåtits tävla mot kvinnor.
Citera
2019-05-01, 17:38
Medlem
Citat:
Hon har inte 'naturligt' höga testosteronnivåer, om du nu inte anser att inre testiklar är 'naturligt' för en kvinna.
Så det är inte testonivån, utan hur den uppkommit, som är problemet. Hennes 'genetiskt medfödda fördel' är kromosomuppsättningen XY, skulle jag säga, och det finns redan en klass för den kromosomuppsättningen.

Nej hon blev ju testad för att fastställa om hon var man eller kvinna genetiskt och hon fanns vara kvinna alltså XX.
Sedan har hon någon form av medfödd avvikelse vilket ger onormalt höga testosteronnivåer.
Eftersom det är medfött är det naturligt. Ovanligt eller defekt är inte samma sak som onaturligt om du nu trodde det.
Citera
2019-05-01, 17:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hon blev ju testad för att fastställa könet(genetiskt) och hon befanns ju då genetiskt vara kvinna.
Annars hade hon inte tillåtits tävla mot kvinnor.
Du måste ta fram referenser. Jag tror inte det stämmer, det du säger. Ingen officiell uppgift finns om CS kromosomuppsättning. Man gissar XY.
Citera
2019-05-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du måste ta fram referenser. Jag tror inte det stämmer, det du säger. Ingen officiell uppgift finns om CS kromosomuppsättning. Man gissar XY.

IAAF testade henne 2009 för att genetiskt kontrollera hennes kön. Rapporten är konfidentiell men hon tilläts sedan tävla mot kvinnor.
Det betyder givetvis att hon genetiskt är att betrakta som kvinna. Annars hade de inte tillåtit henne att tävla mot kvinnor.
Citera
2019-05-01, 17:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
IAAF testade henne 2009 för att genetiskt kontrollera hennes kön. Rapporten är konfidentiell men hon tilläts sedan tävla mot kvinnor.
Det betyder givetvis att hon genetiskt är att betrakta som kvinna. Annars hade de inte tillåtit henne att tävla mot kvinnor.
Jag är förvånad. Ta gärna fram referenser.
Testosteronregeln kom väl 2011? Sedan tävlade hon några år mot kvinnor. Det gick dåligt eftersom hon var tvungen ta testosterondämpande medicinering. Efter Chands överklagande 2015? så blev det fritt fram. Hon vann 800 i Rio.

Orsaken att hon tävlade mot kvinnor var att man använde testosteronnivå som åtskiljare och hon tog medicin.

Mitt intryck är XY, men ingen vet säkert.

Jag gissar den korthåriga frisyren är för att inte tappa hårstrån som kan tas till DNA-analys
Senast redigerad av wwr 2019-05-01 kl. 17:54.
Citera
2019-05-01, 18:12
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Väldigt märkligt domslut, varför skulle naturligt höga testosteronnivåer vara mer orättvist än någon annan genetiskt medfödd fördel?
Kanske dags att införa maxlängd i basket, Maxgräns på syreupptagningsförmåga, maxlängd på fötter för simmare(kommer ni ihåg Phelps) osv.

Problemet är att det är en orättvis fördel i precis alla konditionsidrotter. Säg att bara en av en miljon kvinnliga idrottare har hyperandrogenism. Det kan tyckas vara helt ointressant i den stora mängden. Men just dessa kvinnor kommer att vinna alla knattemästerskap och alla juniormästerskap. Just denna försvinnande liten mängd kvinnor kommer att stå på startlinjen i alla 100-meterslopp, alla höjdhopp, alla simningslopp i alla VM och alla OS. Sponsorerna kommer att fly och mästerskapen kommer att självdö. Dessutom kommer miljoner småflickor att strunta i att satsa på en idrottskarriär. Så egentligen kan man säga att det aldrig har funnits något annat val än att förbjuda dessa individer från att tävla. Det finns miljoner andra som föds med olika diagnoser och som förhindrar dom från att delta på elitnivå.
Citera
2019-05-01, 18:27
Medlem
Citat:
Nej hon blev ju testad för att fastställa om hon var man eller kvinna genetiskt och hon fanns vara kvinna alltså XX.
Sedan har hon någon form av medfödd avvikelse vilket ger onormalt höga testosteronnivåer.
Eftersom det är medfött är det naturligt. Ovanligt eller defekt är inte samma sak som onaturligt om du nu trodde det.
Källa på det. Det enda som läckt ut är att han tävlat i god tro eftersom han uppfostrats som en flicka. Det senare inget ovanligt öde för pojkar som ser ut som en flicka mellan benen när de föds. Missbildningen är en följd av att fel proteiner aktiveras i tidigt fosterstadium så att vissa kroppsdelar utvecklas som på en flicka. Pojkarna förblir androgyna fram tills puberteten då de man brukar märka att de inte är flickor.

Ger man efter här så kan man lika gärna lägga ned all damidrott.
Citera
2019-05-01, 18:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Domen är ett skämt! Om man kommer fram till att Semenya är man, så ska Semenya tävla med män. Men nu har man kommit fram till att hon är kvinna. Då ska hon tävla som kvinna och precis som den kvinna hon är. Vad kommer härnäst? Är det fusk att jamaikaner har rätt muskeluppsättning för att vara snabba på 100 meter också? Genetiska förutsättningar är en del av idrotten. Man ska inte behöva dopa sig negativt. Det är bara fel. Caster är bäst i världen för att hon är den hon är. Det är inte mer orättvist än att Bolt var omöjligt snabb under sin karriär.
Citera
2019-05-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Domen är ett skämt! Om man kommer fram till att Semenya är man, så ska Semenya tävla med män. Men nu har man kommit fram till att hon är kvinna. Då ska hon tävla som kvinna och precis som den kvinna hon är. Vad kommer härnäst? Är det fusk att jamaikaner har rätt muskeluppsättning för att vara snabba på 100 meter också? Genetiska förutsättningar är en del av idrotten. Man ska inte behöva dopa sig negativt. Det är bara fel. Caster är bäst i världen för att hon är den hon är. Det är inte mer orättvist än att Bolt var omöjligt snabb under sin karriär.
Vet inte vilken dom du kommenterar. Det ligger i alla fall inte under CAS jurisdiktion att avgöra om han är man eller kvinna. Den aktuella domen avsåg tävlingsregler som överklagats. Regler som gäller alla som vill tävla som kvinna, oavsett biologisk eller juridisk könstillhörighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in