Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-01, 16:06
  #313
Medlem
https://www.svt.se/svttext/web/pages/304.html

"Cas dom stoppar Caster Semenya på 800 meter om hon inte tar mediciner.
Idrottens skiljedomstol lämnade en öppning på 1500 meter, men nu stänger internationella förbundet IAAF även den dörren."
Citera
2019-05-01, 16:14
  #314
Medlem
antoneriks avatar
Caster Semenya är en man som har blivit född med kvinnliga könsdelar. Det är ingenting konstigt med det. Det förekommer i djurriket och det förekommer naturligtvis bland 7 miljarder människor också att ett fåtal individer drabbas av detta. Första gången Caster Semenya träffade sin fru fick hon kommentaren "jag visste inte att män fick vara i det här omklädningsrummet".

Eftersom Caster Semenya är en man så kan hon inte tävla som en kvinna. Reglerna är viktiga, inte för att stoppa Caster Semenya utan för att förhindra att elitidrotten blir förstörd. Om man tillåter människor med den här avvikelsen att tävla på elitnivå så får vi inte längre tävlingar med damer utan tävlingar där damerna uteslutande ser ut som karlar.
Citera
2019-05-01, 16:15
  #315
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.svt.se/svttext/web/pages/304.html

"Cas dom stoppar Caster Semenya på 800 meter om hon inte tar mediciner.
Idrottens skiljedomstol lämnade en öppning på 1500 meter, men nu stänger internationella förbundet IAAF även den dörren."
Jag har inte hunnit läsa domen. Jag undrar verkligen hur CAS resonerade när de motiverade distanserna.

För det var väl inte den vanliga bluffen - vi blev aldrig tillfrågade om 100 och 200 m så de distanserna kommenterar vi inte?
Citera
2019-05-01, 16:20
  #316
Medlem
Väldigt märkligt domslut, varför skulle naturligt höga testosteronnivåer vara mer orättvist än någon annan genetiskt medfödd fördel?
Kanske dags att införa maxlängd i basket, Maxgräns på syreupptagningsförmåga, maxlängd på fötter för simmare(kommer ni ihåg Phelps) osv.
Citera
2019-05-01, 16:24
  #317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
När man tror att alla försök att få till en ren och rättvis idrott i själva verket bara handlar om att man driver en politisk agenda från Västs sida.


Det är klart att afrikanerna känner sig trampade på tårna, men samtidigt är det en realitet att europeiska klubbar och friidrottsförbund försöker locka/lotsa över afrikanska talanger att tävla för dem. Talanger som ibland kan ha rejält förhöjda testosteronvärden - och detta riskerar att urholka klassiska friidrottsgrenar eller skapa en helt snedvriden konkurrens.

Inom klubbfotbollen är det här en helt öppen trafik ända sedan Bosman-domen, och det är inte alla engelska eller skandinaviska fotbollsfans som gillar att minst halva det klubblag de är vana att heja på nu kan vara kolsvart.
Citera
2019-05-01, 16:26
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Caster Semenya är en man som har blivit född med kvinnliga könsdelar. Det är ingenting konstigt med det. Det förekommer i djurriket och det förekommer naturligtvis bland 7 miljarder människor också att ett fåtal individer drabbas av detta. Första gången Caster Semenya träffade sin fru fick hon kommentaren "jag visste inte att män fick vara i det här omklädningsrummet".

Eftersom Caster Semenya är en man så kan hon inte tävla som en kvinna. Reglerna är viktiga, inte för att stoppa Caster Semenya utan för att förhindra att elitidrotten blir förstörd. Om man tillåter människor med den här avvikelsen att tävla på elitnivå så får vi inte längre tävlingar med damer utan tävlingar där damerna uteslutande ser ut som karlar.

Nej du har fel, Semenya är genetiskt född kvinna(XX-kromosom) med både innre och yttre kvinliga könsorgan.
Hon är juridiskt och biologiskt att betrakta som kvinna. Däremot har hon för kvinnor onormalt hög testosteronnivå men samtidigt betydligt lägre nivå än vad som är normalt för män.
Citera
2019-05-01, 16:31
  #319
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej du har fel, Semenya är genetiskt född kvinna(XX-kromosom) med både innre och yttre kvinliga könsorgan.
Hon är juridiskt och biologiskt att betrakta som kvinna. Däremot har hon för kvinnor onormalt hög testosteronnivå men samtidigt betydligt lägre nivå än vad som är normalt för män.
Ingen utomstående vet, men en del läckta data talar för XY. Ingen utomstående vet nivåerna heller.
Citera
2019-05-01, 16:34
  #320
Medlem
FruStormuftis avatar
De skulle kanske indela i testonivågrupper istället för damer, herrar, juniorer.
Mycket rättvist grupperat.
Citera
2019-05-01, 16:34
  #321
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej du har fel, Semenya är genetiskt född kvinna(XX-kromosom) med både innre och yttre kvinliga könsorgan.
Hon är juridiskt och biologiskt att betrakta som kvinna. Däremot har hon för kvinnor onormalt hög testosteronnivå men samtidigt betydligt lägre nivå än vad som är normalt för män.
Det där skulle jag gärna se en källa på, vad jag förstår är det inte alls säkert att hon är XX, utan snarare XY med 5-ARD-syndrom, vilket ger inre testiklar och därmed höjs testosteronproduktion. Skulle förvåna mig om hon har en livmoder.
Men vet du bättre, upplys mig gärna.
__________________
Senast redigerad av mikaels 2019-05-01 kl. 16:41.
Citera
2019-05-01, 16:38
  #322
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
De skulle kanske indela i testonivågrupper istället för damer, herrar, juniorer.
Mycket rättvist grupperat.
Det var ju så man gjorde 2011, i princip. Det verkar vara det rättvisaste.
Citera
2019-05-01, 16:40
  #323
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Väldigt märkligt domslut, varför skulle naturligt höga testosteronnivåer vara mer orättvist än någon annan genetiskt medfödd fördel?
Kanske dags att införa maxlängd i basket, Maxgräns på syreupptagningsförmåga, maxlängd på fötter för simmare(kommer ni ihåg Phelps) osv.
Hon har inte 'naturligt' höga testosteronnivåer, om du nu inte anser att inre testiklar är 'naturligt' för en kvinna.
Så det är inte testonivån, utan hur den uppkommit, som är problemet. Hennes 'genetiskt medfödda fördel' är kromosomuppsättningen XY, skulle jag säga, och det finns redan en klass för den kromosomuppsättningen.
Citera
2019-05-01, 16:40
  #324
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej du har fel, Semenya är genetiskt född kvinna(XX-kromosom) med både innre och yttre kvinliga könsorgan.
Hon är juridiskt och biologiskt att betrakta som kvinna. Däremot har hon för kvinnor onormalt hög testosteronnivå men samtidigt betydligt lägre nivå än vad som är normalt för män.

Hen har ju för fan testiklar. Ät man XX då
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback