Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Jaha. Men du kan inte tro att tidigare händelser gått till som BO beskrivit om händelseförloppet (om än hon överdrivit beträffande vad det kan rubriceras som)?
Varför är det så viktigt med att BO framställs som felfri? Sörskilt undrar jag just för att det är en omständighet som kan ha markant betydelse till varför brottet hänt. Oftast räcker det ju inte att MGM är knäpp i skallen för att hen ska ta till att mörda någon.
Men när har jag framställt LW som felfri?
Jag skrev väl att den enda gång hennes brister är väsentliga för brottet är om man kan hitta motivet där?
Ett exempel på det skulle kunna vara ett BO som är och har snuvat någon på pengar. Någon i tråden tycker att LW har "syndat"
när hon i egenskap av präst har syndat mot Gud.
Personligen tror jag inte att man kan hitta motivbilden alls i LWs "brister och fel", utan att det handlar om brister och fel hos gärningsmannen.
Jag vet inte hur statistiken ser ut för hur ofta en gm är "knäpp i skallen" för att det ska bli till ett mord. Jag förmodar att du med det menar allvarligt psykisk sjuk i den bemärkelsen att han inte kan skilja på verklighet från fantasi.
Någon slags "fel" är det ändå om man går till mord, om det inte handlar direkt om att det är ett självförsvar? Det finns ju en mängd olika typer av motiv som gm kanske tycker berättigar mord. Hämnd är väl ett vanligt motiv, liksom pengar.
I det här fallet tror jag inte att motivet har att göra med de brister som LW har. Och inte tror jag att gm är psykisk sjuk i den bemärkelsen att han inte kan skilja mellan rätt eller fel, verklighet eller fantasi.