2019-05-01, 14:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker aldrig att jag trott/sagt att LW var en ängel.
Hon hade säkert fullt med fel och brister som alla.
Men dessa fel utgör inget av intresse om det inte direkt har med mordet att göra.

Ur den aspekten skulle det kunna vara ett motiv.
Men rätt att mörda någon för det?
Har hon sig själv att skylla sas?

Och vilken "brist" skulle kunna vara aktuell i så fall för ett motiv?

Jag förmodar att du nu är inne på den "förbjudna teorin"?

Ingen har rätt att mörda någon annan. Inget brottsoffer kan någonsin beskyllas för en GM:s gärningar.
Men i detta fall (och i många andra) kan BO:s personlighet och livsstil ha något med mordet att göra. Det är därför vi eller åtminstone jag diskuterar och spekulerar om BO. Polisen gör likadant, de vänder ut och in på ett brottsoffers liv. Betyder det att de gör det för att de tror att BO kanske förtjänade att bli dödad? Eller är det för att få tag på ett motiv och mördaren?
Citera
2019-05-01, 14:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tror mer på det som har stått i tråden, att hon inte förmådde avstå från att
träffa honom, och att hon skämdes för den saken.

Jag har i den debatt som den senaste tiden florerat i media om våld/mord mot kvinnor i nära relationer sett att det inte är ovanligt att offret har "blandade" känslor.

I ett aktuellt fall, den om influencern som mördade sitt ex i badkaret med Tramadolöverdos, berättar ett annat ex att hon tyckte att det sjuka var att jag trodde att jag var kär i honom.

Även Tova pendlar av och till om vilka känslor hon har för Billy.

Det verkar i de fallen som offren är något av förvirrade i vad de känner för misshandlaren.

Jag vet inte vilka känslor LW hade för SD. Hon kan absolut ha haft känslor för honom.
Men jag är inte lika säker på att skammen hon kände för att hon inte lyckades bryta förhållandet (som Holmes säger) beror enbart på det.

Det kan vara en skam också för att hon inte klarar av att hantera en situation som hon har förväntningar på sig själv att klara av.

Att kunna avsluta en destruktiv relation på ett sätt som innebär att man kan fortsätta att umgås som vänner, särskilt inom geocaching men också som grannar kan kanske vara för mycket begärt. Men det var kanske det hon tyckte att hon borde klara av?

Obs, spekulation.
Citera
2019-05-01, 14:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nej, jag fantiserar inte.
Både lagrummet gällande 'egenmäktigt förfarande' resp 'ofredande' skulle utan vidare kunna vara tillämpliga här.

Det spelar f ö ingen roll om LW suttit kvar 5 min eller 1 h efter att SD bett henne lämna bilen. Hon har i vilket fall som helst, flagrant utsatt sig för risken att kunna bli åtalad!

Tips: Sluta att offentligt göra bort dig i tråden!
Jag fattar också att det i teorin skulle kunna vara möjligt, men som vanligt svarar du inte på den fråga som ställs för att du ska få möjlighet att förklara dina konstiga påståenden.

Frågan var om du känner till något liknande fall som har lett till åtal? Om du inte känner till det så tycker i alla fall jag att det är dina fantasier om du anser att hon löper en allvarlig risk för åtal.

Kom tillbaka till verkligheten och inse vad polisen har resurser till och vilka brott de ägnar sig åt att lösa (och vilka fall de lägger ned så snart anmälning har gjorts).
Senast redigerad av hoppsann 2019-05-01 kl. 14:47.
Citera
2019-05-01, 14:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så du menar att en ”normal” GM mördade
LW pga att hon var en narcissist?

Den som inte har problem med läsförståelse ser att beskrivningen av de tvistiga händelserna likväl kan användas för att anta att LW var narcissist. Oavsett vem som dödade henne.

NB jag anser SD som omogen, dryg i vissa avseenden och knappast ett sällskap jag skulle sökt mig till. Men LW gjorde uppenbarligen det, som en liten igel sökte hon sig till honom, trots att hon anmält ofredande som hon påstod var rädd skulle bli värre så ville hon bjuda in honom mitt i natten på lite dopp.

Så jag är inte helt övertygad om att SD är skyldig även om jag anser att det är begripligt att de intresserar sig för honom. LWs vänner var inte mer mån om LWs sällskap än att man lät bli och anstränga sig för att få tag på henne när hon uteblev när man skulle iväg till Norge. Fast det kanske är för mycket begärt av någon som ska sitta i bil nästan fyra timmar?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-01 kl. 14:57.
Citera
2019-05-01, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har i den debatt som den senaste tiden florerat i media om våld/mord mot kvinnor i nära relationer sett att det inte är ovanligt att offret har "blandade" känslor.

I ett aktuellt fall, den om influencern som mördade sitt ex i badkaret med Tramadolöverdos, berättar ett annat ex att hon tyckte att det sjuka var att jag trodde att jag var kär i honom.

Även Tova pendlar av och till om vilka känslor hon har för Billy.

Det verkar i de fallen som offren är något av förvirrade i vad de känner för misshandlaren.

Jag vet inte vilka känslor LW hade för SD. Hon kan absolut ha haft känslor för honom.
Men jag är inte lika säker på att skammen hon kände för att hon inte lyckades bryta förhållandet (som Holmes säger) beror enbart på det.

Det kan vara en skam också för att hon inte klarar av att hantera en situation som hon har förväntningar på sig själv att klara av.

Att kunna avsluta en destruktiv relation på ett sätt som innebär att man kan fortsätta att umgås som vänner, särskilt inom geocaching men också som grannar kan kanske vara för mycket begärt. Men det var kanske det hon tyckte att hon borde klara av?

Obs, spekulation.

Jag vet inte heller vad LW hade för känslor.

Det andra du tar upp är väl missbruksfall, inte relevant i det här fallet.
Citera
2019-05-01, 15:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill få fram.

Jag har kanske missuppfattat dig?
Jag kände mig nog lite inklämd i den skara som du kallar "man" som vill måla LW som en ängel. Jag känner inte att det har någon betydelse för mordet om hon är ängel eller inte, om hennes "brister" inte har med motivbilden att göra.

Att förhålla sig helt neutral i ett sådant här mord är svårt. Även om man inte känner några inblandade.

För oss i tråden är det inte lika viktigt som för en utredare/polis/åklagare som hela tiden måste jobba aktivt för att inte hamna i ett sådant spår.

Det är väl självklart att de som kände LW står mer på hennes sida och de som känner SD kanske står mer på hans sida? Helt naturligt och mänskligt.
Citera
2019-05-01, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag fattar också att det i teorin skulle kunna vara möjligt, men som vanligt svarar du inte på de frågor som ställs för att du ska få möjlighet att förklara dina konstiga påståenden.

Frågan var om du känner till något liknande fall som har lett till åtal? Om du inte känner till det så tycker i alla fall jag att det är dina fantasier om du anser att hon löper en allvarlig risk för åtal.

Kom tillbaka till verkligheten och inse vad polisen har resurser till och vilka brott de ägnar sig åt att lösa (och vilka fall de lägger ned så snart anmälning har gjorts).
Men snälla hoppsann, jag gav dig nyss tipset att inte forsätta att göra bort dig. Det kunde du uppnått genom att låta bli att ta debatt med mig. Nu blir det istället så att jag, offentligt, gör bort dig!

OnT: Jag behöver inte gräva i NJA för att för dig visa ett ärende där nån åtalats för 'egenmäktigt förfarande', utan det räcker med att visa en händelsekedja hur det kan gå till.
Med den där anmälan i handen, den som LW gjorde om händelsen/händelserna i bilen, kunde SD gjort en anmälan rr 'ef' där han utpekade LW för att hon, trots uppmaning, vägrade lämna hans bil. LW hade ju i sin anmälan vidgått de faktiska omständigheterna, glöm inte det!
Sannolikt hade SD:s anmälan lagts ned, men med den nedlagda utredningen i handen, hade SD kunnat knalla bort till Västmanlands tingsrätt i Västerås och där över disk, för mindre än 3 tkr väckt enskilt åtal mot Lena Wesström för just 'egenmäktigt förfarande'!

Ledsen, hoppsann, men du bad om det..
Citera
2019-05-01, 15:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag vet inte heller vad LW hade för känslor.

Det andra du tar upp är väl missbruksfall, inte relevant i det här fallet.

Jag känner inte till statistiken.
Inte heller om det ex till influencern som intervjuades i media var missbrukare?
Vad gäller Tova, tror jag inte att hon var en missbrukare?
Det enda jag vet är att hon ibland tog cannabis för att kunna sova.

Och som vanligt är statistiken ibland till hjälp för att förstå hur det kan hänga ihop. Men i det enskilda fallet kan vi inte dra några slutsatser om.

Den enda som vet säkert om hon hennes känslor för SD är ju LW.
Kanske hon har berättat för någon om det?

Jag hoppas att sanningen kommer fram, att det blir ett åtal och att detta mord får ett avslut.
Citera
2019-05-01, 15:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Den som inte har problem med läsförståelse ser att beskrivningen av de tvistiga händelserna likväl kan användas för att anta att LW var narcissist. Oavsett vem som dödade henne.

NB jag anser SD som omogen, dryg i vissa avseenden och knappast ett sällskap jag skulle sökt mig till. Men LW gjorde uppenbarligen det, som en liten igel sökte hon sig till honom, trots att hon anmält ofredande som hon påstod var rädd skulle bli värre så ville hon bjuda in honom mitt i natten på lite dopp.

Så jag är inte helt övertygad om att SD är skyldig även om jag anser att det är begripligt att de intresserar sig för honom. LWs vänner var inte mer mån om LWs sällskap än att man lät bli och anstränga sig för att få tag på henne när hon uteblev när man skulle iväg till Norge. Fast det kanske är för mycket begärt av någon som ska sitta i bil nästan fyra timmar?

Jag tror mycket väl att LW kan ha haft
narcissistiska drag.

Om både hon och SD var/är narcissister
så var förhållandet dömt att vara
dysfunktionellt.

Och det kan förklara deras av och på,
enligt vissa postare.
Ibland ville den ena mest, ibland ville den
andra mest.
En maktkamp mellan två grandiosa
personligheter.

Men det är LW som är mördad och SD
som är MGM.
Citera
2019-05-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han och H hade bokat den resan före jul och det var också ett GC event. Sedan dess hade det flutit mycket vatten. H hade flyttat till eget boende och nu bestämt sig för att skiljas men ändå åka på denna resa tillsammans. Som kompisar.

Under tiden skulle LW åka till Norge och bo i tält en vecka med JH. Allt utom hans kontroll.

H hade definitivt bestämt sig för att lämna honom, så hans intresse för att behålla LW hade blivit än viktigare. Men LW hade bestämt sig och var entusiastiskt planerande resan i telefon hela kvällen. Han var svartsjuk och irriterad samt kränkt. Hon svarade inte ens på hans SMS!

SD ville inte bli lämnad av båda samtidigt. Han skulle framstå som en Looser!

EDIT. Det är MIN tanke om svartsjuka/brist på kontroll.

LW å SD hade prasslat i ca sex år.
LW hade haft flera förhållande samtidigt som hon höll på med SD, å det utan
att bli ihjälslagen.
Men vist, omöjligt är det nog inte.
Citera
2019-05-01, 15:19
Medlem
Citat:
narcissistiska drag.

dysfunktionellt.

enligt vissa postare.
andra mest.
personligheter.

som är MGM
.
(det fetade)
Det har du faktiskt fullkomligt rätt i, gloriouslife!

Så hur tror du att det kommer att gå?
Tror du SD kommer att åtalas?
Tror du SD i så fall kommer att fällas för brottet mot LW?
Citera
2019-05-01, 15:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
narcissistiska drag.

dysfunktionellt.

enligt vissa postare.
andra mest.
personligheter.

som är MGM.

Men varför är det då så viktigt för en del att händelserna som föregår ett eventuellt mord förutsätts ligga MGM till last? Det var klumpigt av SD att knognugga LW men bland de det används ses det knappast som misshandel. Jag gissar att LW inte skulle bli upprörd om hon såg SD knoggnugga någon annan. Hon skulle måhända tycka det var lite lustigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in