2019-05-01, 12:38
Medlem
gloriouslifes avatar
Jag tror att LW ändrade sina
uppgifter i misshandelsanmälan mot SD.
På natten efter misshandeln när polisen
kom hem till henne så tror jag att hon
berättade vad som hänt.
Senare tror jag att hon ändrade sina
uppgifter för att hon inte ville att SD
skulle bli fälld.
Kanske för att hon inte ville att deras
förhållande skulle bli allmänt känt.
Hon arbetade ju fortfarande som
vigselförrättare och någon skrev att det
var många som blev besvikna på henne
när de fick reda på hur hon valt att leva.

SD kanske manipulerade henne till
att tro att det var hennes eget fel att han
misshandlade henne.
Och att det inte skulle hända igen.
Det är väl klassiskt beteende av en
kvinnomisshandlare?

LW kanske trodde att de skulle kunna
fortsätta som tidigare om hon ändrade
sin berättelse och därigenom såg till så
att utredningen lades ned.

En månad efter händelsen var hon ju ute
och geocachade ensam med SD.

Men sedan hände något; järngänget
vände sig emot henne och tog bort
henne som vän på Facebook.

HD skaffade eget geocachkonto.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-05-01 kl. 12:51.
Citera
2019-05-01, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det var väl så att de hade varit någonstans och när hon skulle gå ur bilen så ville hon att han skulle följa med in och fika?
Vi vet inte om hon satt kvar i 5 minuter eller 1 timme.
Känner du till någon som med liknande beteende har åtalats för något brott eller fantiserar du?
Nej, jag fantiserar inte.
Både lagrummet gällande 'egenmäktigt förfarande' resp 'ofredande' skulle utan vidare kunna vara tillämpliga här.

Det spelar f ö ingen roll om LW suttit kvar 5 min eller 1 h efter att SD bett henne lämna bilen. Hon har i vilket fall som helst, flagrant utsatt sig för risken att kunna bli åtalad!

Tips: Sluta att offentligt göra bort dig i tråden!
Citera
2019-05-01, 12:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hennes anmälan om ofredande var kanske det här?:

"[...]Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom. Kan det vara detta som låg till grund för ofredandeanmälan som hon sedan inte gick vidare med?[...]"

https://www.flashback.org/sp64529183

Ja, så hur hon än gjorde skulle innehållet i sms och mms ha blivit offentligt.
Ja, ingen lätt sits.

Ja, hon provocerade själv fram den sits hon blev sittande fast i.

Är det lagligt att sprida privata bilder, sms som kan vara av "känslig natur" för den som det handlar om? Även om det är framprovcerat?

På vilket sätt skulle hon ha provocerat honom?

Kan hon ha gjort något som var tillräckligt provocerande så att han har "laglig rätt" att sprida bilder mm?
Vad skulle det vara?

Varför anmäler han inte henne isf?
Jag tror att hon ville lämna honom. Det var provocerande för honom.

Det blir lagligt spridet om FUp blir offentligt i samband med åtal. På samma sätt må man ha rätt att försvara sig om man anser sig utsatt för förtal.
Om hon skickat avklädd bild på sig själv mitt i natten och anmält honom för ofredande om han frågat om hon vill ligga. Självfallet kan det vara relevant.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-01 kl. 12:50.
Citera
2019-05-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Intressant. Du som är juridiskt insatt menar alltså att SD hade blivit friad från ofredande om rätten kommit fram till att han provocerats av offret? Eller hur fungerar det?

Har ingen aning om vad LW menar att ofredandet bestod av men låt säga att hon spammat med sms som kräver att han ska "prata" om något och han drar iväg ett svavelosande svar. Man hade mycket väl kunna anse att hon skulle få tåla bemötandet i liknande situation.
Citera
2019-05-01, 12:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har ingen aning om vad LW menar att ofredandet bestod av men låt säga att hon spammat med sms som kräver att han ska "prata" om något och han drar iväg ett svavelosande svar. Man hade mycket väl kunna anse att hon skulle få tåla bemötandet i liknande situation.

Det har framkommit uppgifter om att hon kontaktade människor via SMS på nätterna. Det här skulle kunna vara ett provokativt beteende med andra ord om SD "ofredat" henne på grund av att han vill sova och inte vill bli störd?
Citera
2019-05-01, 12:56
Medlem
Citat:
Det har framkommit uppgifter om att hon kontaktade människor via SMS på nätterna. Det här skulle kunna vara ett provokativt beteende med andra ord om SD "ofredat" henne på grund av att han vill sova och inte vill bli störd?

Ungefär så.
Citera
2019-05-01, 13:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Om man inte vill bli störd så stänger man
av telefonen.

Varför håller ni i SD-sekten på och
fabulerar ihop olika scenarier där allt
var LWs fel och hon fick skylla sig själv?

Lilla Steffe är bara ett oskyldigt offer som
tvingades att göra som han gjorde?

Typiskt försvar av en kvinnomisshandlare.
Citera
2019-05-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Var det här någonting ni fick lära er på åklagarutbildningen, att fantisera ihop ett motiv?

Nej, har inte gått den men varit involverad i båda på annat sätt. Nej, det ingår inte alls i Åklagarutbildningen.

Jag däremot kan spekulera, som andra, fritt om troligt händelseförlopp utifrån det lilla vi känner till.
Citera
2019-05-01, 13:34
Medlem
Citat:
Exakt ordagrant vet vi inte vad hon säger. Det är inte ett citat. Enligt texten ska hon ha sagt "att det var då han misshandlade henne"(när hon ville prata klart). Han ville att hon skulle gå ut för att de tjafsade.

Jag anser att det är så man kan tolka det.

Då kan det enligt min mening (tolkning) vara hans frustration över att hon vill fortsätta att prata klart som gör att han tappar besinningen.

De är ju ett pågående "tjafs"...

Min tro är att han vill först och främst ha slut på "tjafset". Det är därför han vill att hon går ut. Inte för något annat.

Hans frustration för att hon "tjafsar" och vill prata klart om saker som han inte vill höra på.
Min undran- vad kan det ha handlat om?

"De satte sig då i hans bil och började tjafsa "om allt möjligt". Mannen bad Lena Wesström att lämna bilen men hon svarade att hon ville prata klart först. Det var då han misshandlade henne, enligt hennes berättelse."

Jag är övertygad om att maskningen innehåller mer våld än det vi fått ta del av. Jag tror att det handlar om en man som inte kan kontrollera sig när han blir frustrerad.

Min mycket starka övertygelse
.

Finns ingenting som tyder på att det du tror stämmer, tvärtom, skulle han ha sådana
problem med att kontrollera sig själv så hade han haft ett gäng anmälningar mot sig, hade
det varit på det viset så hade det garanterat kommit fram.
Citera
2019-05-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om man inte vill bli störd så stänger man
av telefonen.

Varför håller ni i SD-sekten på och
fabulerar ihop olika scenarier där allt
var LWs fel och hon fick skylla sig själv?

Lilla Steffe är bara ett oskyldigt offer som
tvingades att göra som han gjorde?

Typiskt försvar av en kvinnomisshandlare.

Ditt resonemang är inte normalt någonstans. I såfall kan man lika gärna säga att LW kumde flyttat till Kiruna om hon var störd av SD.
Man kan godta att bli störd för vissa saker men möjligtvis inte allt. Om jag har sjuka anhöriga så kan jag vilja vara möjlig att nå utan att förden skull behöva tåla att bli sms bombad av ett ex var tredje minut eller så.

Den som uppenbart fabulerar är faktiskt nötknäpparen, bland annat.
Citera
2019-05-01, 14:04
Medlem
Citat:
I det här fallet finns nästan ingenting som liknar stereotypen om hur misshandelsoffer beter sig. Som du säger skulle ett offer aldrig stanna i en bil när en ilsken man ber henne lämna. Hon skulle aldrig radera hans frus cacher och provocera fram hans ilska och vrede. Hon skulle inte gått ut med honom ensam mitt i natten bakom ett plank där hon vet att de varken syns eller hörs.

Det är något som skaver rejält med historian om att MGM skulle misshandlat, hotat, kontrollerat BO och att hon var rädd för honom.
En rädd kvinna beter sig inte som Lena gjorde.

Precis, det är mycket som inte stämmer med beskrivningen av LW som ett försvarslöst
offer för SDs terrorvälde.
Det är ständigt återkommande att det inte stämmer med hennes egna beteende.
Citera
2019-05-01, 14:22
Medlem
Citat:
Det är svårt att veta hur allt ligger till. Vi vet alltför lite.
Jag förmodar att du menar "tummetott" bilden?
Vad LW menar exakt vet vi inte. Eller varför hon gör det hon gör. Retsamt är det iaf.

Och att hon vill lämna det intima förhållandet, det är bara min tolkning jag gör utefter det som kommit fram i tråden.

Jag håller det för troligt att hon ville lämna det sexuella förhållandet. Kanske vara hon blåögd och trodde att hon kunde vara vän, bo kvar i kvarteret, fortsätta med geocachingen.

Därför vågar hon sätta sig i hans bil den där kvällen. För mig betyder inte fika = sex som en del tycker.

Jag tror att LW var en envis person som hade kanske lite för stor tilltro till sitt sätt att hantera situationen. Hon var präst, hade både utbildning och livserfarenhet att hantera svåra samtal med personer i kris.

MV:

"Det stämmer att en del av utredningen bygger på att en misstänkt hade problem med att LW var en kvinna som inte gick att styra så enkelt.[...]"

https://www.flashback.org/p66613814#p66613814

Jag tror mer på det som har stått i tråden, att hon inte förmådde avstå från att
träffa honom, och att hon skämdes för den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in