2019-05-01, 11:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är svårt att veta hur allt ligger till. Vi vet alltför lite.
Jag förmodar att du menar "tummetott" bilden?
Vad LW menar exakt vet vi inte. Eller varför hon gör det hon gör. Retsamt är det iaf.

Och att hon vill lämna det intima förhållandet, det är bara min tolkning jag gör utefter det som kommit fram i tråden.

Jag håller det för troligt att hon ville lämna det sexuella förhållandet. Kanske vara hon blåögd och trodde att hon kunde vara vän, bo kvar i kvarteret, fortsätta med geocachingen.

Därför vågar hon sätta sig i hans bil den där kvällen. För mig betyder inte fika = sex som en del tycker.

Jag tror att LW var en envis person som hade kanske lite för stor tilltro till sitt sätt att hantera situationen. Hon var präst, hade både utbildning och livserfarenhet att hantera svåra samtal med personer i kris.

MV:

"Det stämmer att en del av utredningen bygger på att en misstänkt hade problem med att LW var en kvinna som inte gick att styra så enkelt.[...]"

https://www.flashback.org/p66613814#p66613814

Det är ytterst sällsynt att misshandelsoffer/kontrollerade kvinnor "retas" så där med sin förövare. Snarast gör de tvärtom allt i sin makt för att inte provocera och väcka någon ilska och vrede.

Men du tycker inte det är det minsta konstigt att en rädd kvinna retar sin förövare?
En rädd kvinna gör inte så, hon fruktar konsekvenserna och den vedergällning som väntar av den ilska som väcks hos förövaren.
Citera
2019-05-01, 11:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Om det inte är en offentlig handling, då bör det få vara det tills en FUP kommer.
Här har man publicerat delar av en anmälan och läsaren får inte hela bilden. Hela bilden får man bäst genom att man får ta del av bägges berättelser. I det här fallet gick det inte att reda ut vems historia som var närmast sanningen. Utredningen lades ner.

Om LW nu hade "fabulerat" något på social medier, då är väl det också oetiskt, medan om det hade varit sant är det inte den vägen man skall gå.

Man ska anmäla och rättvisan ska ha sin gång.

Tyvärr är kvinnor i den sits som de är i när det gäller våld i nära relationer, ofta i en ganska skyddslös situation. Ibland försöker kvinnan anmäla, söka skydd på olika sätt, flytta, gömma sig... men det kan ändå sluta med mord.

I en sådan utsatt situation där du är mer eller mindre hjälplös. I de fallen kan det vara en överlevnadsstrategi att så många som möjligt vet om din situation.

Då pratar jag inte om att fabulera, utan verkliga dödshot.

Sluta snacka skit! Hon har inte ens påstått att SD dödshotat henne. Det står uttryckligen på klar enkel och tydlig svenska att redogörelsen kommer från henne, upprepadegånger tydliggörs det i det avsnitt du själv citerar. Ändå menar du attnågot annat har hänt för att du själv minsann inte var med i bilen.
Du är ett skolexempel på en demagogisk foliehatt.

Det är inte säkert att det blir en FUP. I första vändan med ofredandet kan det mycket väl vara så att hon tog tillbaka anmälan för hon själv inte ville ha offentlighet kring det även om hon hävdat annat utåt. Tyvärr händer det väl att en del anmäler som ett slags förtalssyfte och tar tillbaka anmälan när de förstår att att den de anmält kommer att få rätt att bemöta uppgifterna. De är inte många tack och lov men de finns.

Får man inte ihop mer bevisning som säkert kan kopplas till specifikt SD så kommer uppgifter ur tidigare anmälningar knappast att bli offentlig för allmänheten via någon FUP.
Citera
2019-05-01, 11:46
Medlem
Honan6s avatar
Ett relationsdrama med innehåll som hot och trakasseri från en smygfilmande gift man som vid mordtillfället ligger i skilsmässa. Flera vittnar om att "det finns mer" och det är nog inte bara polis/åkl som tagit del av vad som kunde utvecklas till att bli värre som detta fasansfulla mord. Lena stod inte utan anhöriga och vänner.
Citera
2019-05-01, 11:47
Medlem
Citat:
Fast det "klassiska" mordet i denna typ av relationer är just när dödsoffret lämnat/försöker lämna relationen.

När offret inte går att kontrollera.
Hon ville åka till Norge med en man.
Hon är inte en kvinna som är lätt att kontrollera, det har man kunnat ana.

Men hon tog tillbaka sin anmälan, för att saker bara kunde förvärras.

"Det hon berättat är i och för sig sant men hon tror att saker och ting endast kan förvärras om ärendet skulle drivas vidare”, skriver polisen efter samtalet."

Det är kanske så han kunnat hålla henne i schack.
Hot om att offentliggöra sms och mms.
Ta tillbaka din anmälan annars...

Jag tror inte att hon trodde att han var kapabel till det som sedan hände. Hon anade inte att om hon öppnade dörren, så skulle hon aldrig komma hem till barnen igen.

Vem var det som var offer och vem ville kontrollera i relationen medan hon levde?
Schysst att radera cacherna för någon man utåt kallar vän som kämpar mot depression? Psykopatbeteende...? En person med utbildning för själavård och som jobbar i ett vårdyrke gör knappast sådant av tanklöshet. Det ser jävligt utstuderat ut.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-01 kl. 11:51.
Citera
2019-05-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ett relationsdrama med innehåll som hot och trakasseri från en smygfilmande gift man som vid mordtillfället ligger i skilsmässa. Flera vittnar om att "det finns mer" och det är nog inte bara polis/åkl som tagit del av vad som kunde utvecklas till att bli värre som detta fasansfulla mord. Lena stod inte utan anhöriga och vänner.

Fast vi vet inte vad detta "finns mer" består av. Kan lika gärna handla om saker LW gjort som är av karaktär att det kan få bägaren att rinna över för den som händelsevis blir drabbad. Vet man att hon målmedvetet jävlats med SD så är det väl självklart att han misstänks i bekantskapskretsen.
Citera
2019-05-01, 12:00
Medlem
Citat:
Om det inte är en offentlig handling, då bör det få vara det tills en FUP kommer.
Här har man publicerat delar av en anmälan och läsaren får inte hela bilden. Hela bilden får man bäst genom att man får ta del av bägges berättelser. I det här fallet gick det inte att reda ut vems historia som var närmast sanningen. Utredningen lades ner.

Om LW nu hade "fabulerat" något på social medier, då är väl det också oetiskt, medan om det hade varit sant är det inte den vägen man skall gå.

Man ska anmäla och rättvisan ska ha sin gång.

Tyvärr är kvinnor i den sits som de är i när det gäller våld i nära relationer, ofta i en ganska skyddslös situation. Ibland försöker kvinnan anmäla, söka skydd på olika sätt, flytta, gömma sig... men det kan ändå sluta med mord.

I en sådan utsatt situation där du är mer eller mindre hjälplös. I de fallen kan det vara en överlevnadsstrategi att så många som möjligt vet om din situation.

Då pratar jag inte om att fabulera, utan verkliga dödshot.

Du vill ju gärna fabulera här till att det bara är SDs version som är känd beträffande anmälan om misshandel som åklagaren lade ned för att det inte går att styrka någon misshandel. Och klart det stör dig att saker som motbevisar din fantasi finns tillgängligt för i vart fall media.

Man kan lätta på sekretess om det finns ett allmänintresse, vilket typiskt innefattar att man släpper det till journalister vid nyhetsmedia. Nu hade BO funnits död. Och händelsevis hade hennes tidigare anmälan inte kunnat styrkas, tvärtom.
Citera
2019-05-01, 12:03
Medlem
Citat:
Fast det "klassiska" mordet i denna typ av relationer är just när dödsoffret lämnat/försöker lämna relationen.

När offret inte går att kontrollera.
Hon ville åka till Norge med en man.
Hon är inte en kvinna som är lätt att kontrollera, det har man kunnat ana.

Men hon tog tillbaka sin anmälan, för att saker bara kunde förvärras.

"Det hon berättat är i och för sig sant men hon tror att saker och ting endast kan förvärras om ärendet skulle drivas vidare”, skriver polisen efter samtalet."

Det är kanske så han kunnat hålla henne i schack.
Hot om att offentliggöra sms och mms.
Ta tillbaka din anmälan annars...

Jag tror inte att hon trodde att han var kapabel till det som sedan hände. Hon anade inte att om hon öppnade dörren, så skulle hon aldrig komma hem till barnen igen.

Men fy satan vilket verklighetsfrämmande tramsande.
Han hade inte behövt hota ett skit om offentliggörande. Hennes SMS, mail mm hade blivit offentligt via FUP och vid en huvudförhandling om det gått vidare till åtal. Det hade absolut inte hållits sekretessat. Det hade varit nödvändigt för domstol att ta ställning till om hon själv hade provocerat fram reaktionerna som hon påstod vara "ofredande".
Citera
2019-05-01, 12:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han hade inte behövt hota ett skit om offentliggörande. Hennes SMS, mail mm hade blivit offentligt via FUP och vid en huvudförhandling om det gått vidare till åtal. Det hade absolut inte hållits sekretessat. Det hade varit nödvändigt för domstol att ta ställning till om hon själv hade provocerat fram reaktionerna som hon påstod vara "ofredande".

Intressant. Du som är juridiskt insatt menar alltså att SD hade blivit friad från ofredande om rätten kommit fram till att han provocerats av offret? Eller hur fungerar det?
Citera
2019-05-01, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, jag förstår vad du menar men det där handlar om relationer där parterna är monogama tror jag. Sedan helt plötsligt blir en part arg för att andra parten vill avsluta och börjar träffa andra.
Men som jag förstått det träffade Lena andra hela tiden under hennes relation med SD. Här menar jag absolut inget illa som att hon är lösaktig. Utan hon visste att SD är gift och där kan inget seriöst ske så hon dejtade någon annan också.

Varför skulle SD bli så himla förbannad för att hon ska träffa just denna JH? Dessutom när han själv ska resa bort med sin fru.

Han och H hade bokat den resan före jul och det var också ett GC event. Sedan dess hade det flutit mycket vatten. H hade flyttat till eget boende och nu bestämt sig för att skiljas men ändå åka på denna resa tillsammans. Som kompisar.

Under tiden skulle LW åka till Norge och bo i tält en vecka med JH. Allt utom hans kontroll.

H hade definitivt bestämt sig för att lämna honom, så hans intresse för att behålla LW hade blivit än viktigare. Men LW hade bestämt sig och var entusiastiskt planerande resan i telefon hela kvällen. Han var svartsjuk och irriterad samt kränkt. Hon svarade inte ens på hans SMS!

SD ville inte bli lämnad av båda samtidigt. Han skulle framstå som en Looser!

EDIT. Det är MIN tanke om svartsjuka/brist på kontroll.
Senast redigerad av Remark 2019-05-01 kl. 12:29.
Citera
2019-05-01, 12:19
Medlem
Citat:
Fast ibland kan man undra vad media egentligen har för tanke. Har NA verkligen påstått att SD misshandlat LW? Att hon gjort en anmälan är ju korrekt och det kan man ju då skriva, men om man sedan publicerar delar där anmälaren berättar på ett sätt att hen själv var drivande i någon mån.
Publiceringen kan vara motiverad av att det annars lätt kunnat spekulerats om avsevärt värre. BO tter sig i en bil med person hon tidigare anmält för ofredande och vägrar går ut när han ber henne. Det håller sig inte riktigt som man vill se stereotypen av offer för "kvinnomisshandel" som typiskt betecknar oprovocerat våld.
Jag försvarar inget våld, allra minst det som utövas mot en fysiskt underlägsen person, t ex en kvinna (generellt tänkt).Våld är förkastligt.

Så när LW sätter sig i SD:s bil och trots uppmaning vägrar lämna den, så kan jag inte ta henne i försvar. Hon är i den uppenbara riskzonen för att kunna åtalas för 'egenmäktigt förfarande' alt 'ofredande'. Säger jag.

NA:s roll är i det här sammanhanget intressant att fundera lite extra kring. Förstår inte varför jag (vi?) missat att skärskåda den publicistiska ärendehanteringen under snart ett års tid. Jag skäms.
Istället har det runtom i Sverige och utomlands nötts ned tangentar i ändlösa "diskussioner" rörande frågan om en ytterdörr stod öppen eller inte och vad det kan ha haft för betydelse för möjligheten att finna en mördare.
Slöseri med tid. Säger jag.
Senast redigerad av Carinah78 2019-05-01 kl. 12:28.
Citera
2019-05-01, 12:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Hennes anmälan om ofredande var kanske det här?:

"[...]Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom. Kan det vara detta som låg till grund för ofredandeanmälan som hon sedan inte gick vidare med?[...]"

https://www.flashback.org/sp64529183

Ja, så hur hon än gjorde skulle innehållet i sms och mms ha blivit offentligt.
Ja, ingen lätt sits.

Ja, hon provocerade själv fram den sits hon blev sittande fast i.

Är det lagligt att sprida privata bilder, sms som kan vara av "känslig natur" för den som det handlar om? Även om det är framprovcerat?

På vilket sätt skulle hon ha provocerat honom?

Kan hon ha gjort något som var tillräckligt provocerande så att han har "laglig rätt" att sprida bilder mm?
Vad skulle det vara?

Varför anmäler han inte henne isf?
Jag tror att hon ville lämna honom. Det var provocerande för honom.
Citera
2019-05-01, 12:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Så när LW sätter sig i SD:s bil och trots uppmaning vägrar lämna den, så kan jag inte ta henne i försvar. Hon är i den uppenbara riskzonen för att kunna åtalas för 'egenmäktigt förfarande' alt 'ofredande'. Säger jag.

Det var väl så att de hade varit någonstans och när hon skulle gå ur bilen så ville hon att han skulle följa med in och fika?
Vi vet inte om hon satt kvar i 5 minuter eller 1 timme.
Känner du till någon som med liknande beteende har åtalats för något brott eller fantiserar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in