2019-05-01, 10:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag funderar lite över hur den här anmälan rent fysiskt kan ha hanterats.
LW:s hus hölls ju avspärrat redan från morgonen de 15 maj, väl? Om hon haft sina papper i ordning, kanske det i bostaden fanns en pärm märkt "Polisanmälningar". Den skulle ju efter polisens kontroll av innehåll ha kunnat lämnats ut till anhörig/-a.
Den 5 juni hade NA fått (köpt?) polismaterialet (inkl bild på örhänge), kanske av LW:s anhörig/-a och den dagen publicerades en artikel. Hårt maskad.
NA har gjort sig till megafon.

Fast ibland kan man undra vad media egentligen har för tanke. Har NA verkligen påstått att SD misshandlat LW? Att hon gjort en anmälan är ju korrekt och det kan man ju då skriva, men om man sedan publicerar delar där anmälaren berättar på ett sätt att hen själv var drivande i någon mån.
Publiceringen kan vara motiverad av att det annars lätt kunnat spekulerats om avsevärt värre. BO tter sig i en bil med person hon tidigare anmält för ofredande och vägrar går ut när han ber henne. Det håller sig inte riktigt som man vill se stereotypen av offer för "kvinnomisshandel" som typiskt betecknar oprovocerat våld.
Citera
2019-05-01, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Javisst, det är självklart att du inte har rätt att vara varken hemma hos någon eller i någons bil mot dennes önskan.

Men jag undrar om det verkligen inte hade varit så att LW klivit ur bilen förr eller senare på uppmaning? Det är ju inte så att SD måste åka till Haparanda med en oönskad "gäst".
Han hade kunnat lösa problemet på ett annat sätt.

Att lagen säger att du har rätt att avhysa någon med våld, det betyder inte att det var sant att det var det som hände.

OM det nu var det som var problemet.
Vilket jag inte tror.

Jag misstänker att det är SDs version.

Du tror det är SDs version fast det står "enligt hennes berättelse", "enligt anmälaren"?

Wow, du bor i din foliehatt.

"klivit ur förr eller senare". Fast han har ingen skyldighet att höra henne tugga i timmar om att han ska följa med på fika och dopp. Vill han hem och sova så ska han ha rätt och sticka direkt.
Citera
2019-05-01, 10:52
Medlem
Citat:
Tack för rättelsen!
Har ju läst alla artiklarna för länge sedan, och saxade nu enbart i det som var aktuellt för svaret.

Det hade förstås varit intressant att läsa vad SD hade uppgivit.

Eftersom jag inte kan lagarna runt detta, undrar jag om det är så att en anmälan är en offentlig handling och att det är därför man kan få ta del av den delen?

Medan själva utredningen, där förhör mm inte är offentligt eftersom det aldrig gick till åtal?

Anmälan är inte offentlig handlung men eftersom BO dödats anses det nog finnas ett "allmänintresse" som motiverar att man släpper på sekretessen till nyhetsmedia. Därmed inte sagt att nödvändigt vem som helst får ut den.
Citera
2019-05-01, 10:52
Medlem
notknapparens avatar
Rent allmänt sett, tycker jag att det känns oetiskt att allmänheten får ta del av dessa (även om de är hårt maskade) delar av förundersökningen.
Ja, jag är nyfiken. Men till vlket pris?

Det blir väl off topic att snacka om det, men mgm är inte dömd för varken det ena eller andra. Sedan vad jag tror är en annan femma.

Säg nu att mgm skulle vara oskyldig till mordet (vilket jag inte säger att han är. Antag bara...).
Då har dessa uppgifter kommit ut till allmänheten, hans familj (barn), vänner och bekanta.

Jag tänker också på det andra anmälningsfallet:

"Lena sparade mannens meddelanden
Expressen har tagit del av en kraftigt maskad version av anmälan där det framgår att det handlar om meddelanden som skickats. I skrivelsen står:

"Målsägaren har sparat alla sms och mms"

"Förundersökning inleds. Det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats"

Ärendet avslutades när Lena Wesström drog tillbaka sin anmälan.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/

Hur var det nu, kom vi fram till varför denna anmälan om ofredande inte gick till allmänt åtal?
Alla bilder, mms ska ju finnas sparade?

Minns jag fel, hade det att göra med om brottet sker på offentlig plats eller?
Citera
2019-05-01, 10:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast ibland kan man undra vad media egentligen har för tanke. Har NA verkligen påstått att SD misshandlat LW? Att hon gjort en anmälan är ju korrekt och det kan man ju då skriva, men om man sedan publicerar delar där anmälaren berättar på ett sätt att hen själv var drivande i någon mån.
Publiceringen kan vara motiverad av att det annars lätt kunnat spekulerats om avsevärt värre. BO tter sig i en bil med person hon tidigare anmält för ofredande och vägrar går ut när han ber henne. Det håller sig inte riktigt som man vill se stereotypen av offer för "kvinnomisshandel" som typiskt betecknar oprovocerat våld.

I det här fallet finns nästan ingenting som liknar stereotypen om hur misshandelsoffer beter sig. Som du säger skulle ett offer aldrig stanna i en bil när en ilsken man ber henne lämna. Hon skulle aldrig radera hans frus cacher och provocera fram hans ilska och vrede. Hon skulle inte gått ut med honom ensam mitt i natten bakom ett plank där hon vet att de varken syns eller hörs.

Det är något som skaver rejält med historian om att MGM skulle misshandlat, hotat, kontrollerat BO och att hon var rädd för honom.
En rädd kvinna beter sig inte som Lena gjorde.
Citera
2019-05-01, 10:59
Medlem
Citat:
Rent allmänt sett, tycker jag att det känns oetiskt att allmänheten får ta del av dessa (även om de är hårt maskade) delar av förundersökningen.
Ja, jag är nyfiken. Men till vlket pris?

Det blir väl off topic att snacka om det, men mgm är inte dömd för varken det ena eller andra. Sedan vad jag tror är en annan femma.

Säg nu att mgm skulle vara oskyldig till mordet (vilket jag inte säger att han är. Antag bara...).
Då har dessa uppgifter kommit ut till allmänheten, hans familj (barn), vänner och bekanta.

Jag tänker också på det andra anmälningsfallet:

"Lena sparade mannens meddelanden
Expressen har tagit del av en kraftigt maskad version av anmälan där det framgår att det handlar om meddelanden som skickats. I skrivelsen står:

"Målsägaren har sparat alla sms och mms"

"Förundersökning inleds. Det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats"

Ärendet avslutades när Lena Wesström drog tillbaka sin anmälan.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/

Hur var det nu, kom vi fram till varför denna anmälan om ofredande inte gick till allmänt åtal?
Alla bilder, mms ska ju finnas sparade?

Minns jag fel, hade det att göra med om brottet sker på offentlig plats eller?

Varför är det oetiskt att lämna ut delar där hon själv beskriver händelseförloppet? Jämfört med om man inte lämnat ut det och team LW fått fabulera och kampanja fritt på sociala medier att SD minsann försökt mörda henne med yxa eller nåt?

Du ser ju redan här hur du själv försöker omdefiniera händelser på ett extremt selektivt och krystat sätt. Dina kommentarer gör sitt till för att visa att det var rätt att släppa för publicering.
Citera
2019-05-01, 11:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I det här fallet finns nästan ingenting som liknar stereotypen om hur misshandelsoffer beter sig. Som du säger skulle ett offer aldrig stanna i en bil när en ilsken man ber henne lämna. Hon skulle aldrig radera hans frus cacher och provocera fram hans ilska och vrede. Hon skulle inte gått ut med honom ensam mitt i natten bakom ett plank där hon vet att de varken syns eller hörs.

Det är något som skaver rejält med historian om att MGM skulle misshandlat, hotat, kontrollerat BO och att hon var rädd för honom.
En rädd kvinna beter sig inte som Lena gjorde.

Fast det "klassiska" mordet i denna typ av relationer är just när dödsoffret lämnat/försöker lämna relationen.

När offret inte går att kontrollera.
Hon ville åka till Norge med en man.
Hon är inte en kvinna som är lätt att kontrollera, det har man kunnat ana.

Men hon tog tillbaka sin anmälan, för att saker bara kunde förvärras.

"Det hon berättat är i och för sig sant men hon tror att saker och ting endast kan förvärras om ärendet skulle drivas vidare”, skriver polisen efter samtalet."

Det är kanske så han kunnat hålla henne i schack.
Hot om att offentliggöra sms och mms.
Ta tillbaka din anmälan annars...

Jag tror inte att hon trodde att han var kapabel till det som sedan hände. Hon anade inte att om hon öppnade dörren, så skulle hon aldrig komma hem till barnen igen.
Citera
2019-05-01, 11:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Fast det "klassiska" mordet i denna typ av relationer är just när dödsoffret lämnat/försöker lämna relationen.

"Det hon berättat är i och för sig sant men hon tror att saker och ting endast kan förvärras om ärendet skulle drivas vidare”, skriver polisen efter samtalet."

Jag tror inte att hon trodde att han var kapabel till det som sedan hände. Hon anade inte att om hon öppnade dörren, så skulle hon aldrig komma hem till barnen igen.

Ja, jag förstår vad du menar men det där handlar om relationer där parterna är monogama tror jag. Sedan helt plötsligt blir en part arg för att andra parten vill avsluta och börjar träffa andra.
Men som jag förstått det träffade Lena andra hela tiden under hennes relation med SD. Här menar jag absolut inget illa som att hon är lösaktig. Utan hon visste att SD är gift och där kan inget seriöst ske så hon dejtade någon annan också.

Varför skulle SD bli så himla förbannad för att hon ska träffa just denna JH? Dessutom när han själv ska resa bort med sin fru.
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-01 kl. 11:15. Anledning: Sf
Citera
2019-05-01, 11:17
Medlem
Citat:

Fast hon försökte väl inte lämna? Inte i handling, hon följde efter SD och fotade honom och lade upp med kommentar som kan uppfattas som nedsättande efter han avföljt henne på facebook när han fick veta om anmälningen för den påstådda misshandeln.

Vänd på det två sekunder, vad hade du tänkt om LW avföljt SD och han därefter följt efter henne, fotat och lagt ut på facebook med exempelvis kommentaren "Plankan Wesström"? Rätt grisigt va!?! men varför tycker du inte det när kvinnan gör så?
LW passar inte helt ditt "klassiska" fall med oprovocerat kvinnovåld.

Hon bjöd in honom mitt i natten till fika med dopp och när han tackade mej vägrade hon gå ut urhans bil.

Kanske också ofredandet som anmäldes var ett svar på trakasserier från henne? Att det var därför hon inte ville gå vidare, om hon insåg att hon i huvudförhandling skulle framstå i mindre smickrande dager?
Citera
2019-05-01, 11:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Varför är det oetiskt att lämna ut delar där hon själv beskriver händelseförloppet? Jämfört med om man inte lämnat ut det och team LW fått fabulera och kampanja fritt på sociala medier att SD minsann försökt mörda henne med yxa eller nåt?

Du ser ju redan här hur du själv försöker omdefiniera händelser på ett extremt selektivt och krystat sätt. Dina kommentarer gör sitt till för att visa att det var rätt att släppa för publicering.

Om det inte är en offentlig handling, då bör det få vara det tills en FUP kommer.
Här har man publicerat delar av en anmälan och läsaren får inte hela bilden. Hela bilden får man bäst genom att man får ta del av bägges berättelser. I det här fallet gick det inte att reda ut vems historia som var närmast sanningen. Utredningen lades ner.

Om LW nu hade "fabulerat" något på social medier, då är väl det också oetiskt, medan om det hade varit sant är det inte den vägen man skall gå.

Man ska anmäla och rättvisan ska ha sin gång.

Tyvärr är kvinnor i den sits som de är i när det gäller våld i nära relationer, ofta i en ganska skyddslös situation. Ibland försöker kvinnan anmäla, söka skydd på olika sätt, flytta, gömma sig... men det kan ändå sluta med mord.

I en sådan utsatt situation där du är mer eller mindre hjälplös. I de fallen kan det vara en överlevnadsstrategi att så många som möjligt vet om din situation.

Då pratar jag inte om att fabulera, utan verkliga dödshot.
Citera
2019-05-01, 11:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Fast hon försökte väl inte lämna? Inte i handling, hon följde efter SD och fotade honom och lade upp med kommentar som kan uppfattas som nedsättande efter han avföljt henne på facebook när han fick veta om anmälningen för den påstådda misshandeln.

Vänd på det två sekunder, vad hade du tänkt om LW avföljt SD och han därefter följt efter henne, fotat och lagt ut på facebook med exempelvis kommentaren "Plankan Wesström"? Rätt grisigt va!?! men varför tycker du inte det när kvinnan gör så?

Hon bjöd in honom mitt i natten till fika med dopp och när han tackade mej vägrade hon gå ut urhans bil.

Kanske också ofredandet som anmäldes var ett svar på trakasserier från henne? Att det var därför hon inte ville gå vidare, om hon insåg att hon i huvudförhandling skulle framstå i mindre smickrande dager?

Ja SD kanske hotade men en motanmälan. Det var någon/några skribenter i början av tråden som menade att hon ville att fallet skulle läggas ner för "att det inte skulle bli värre" för henne själv då negativa detaljer om henne och hennes familjeliv då skulle komma fram om det gick vidare.

Så frågan är vad hon menade med att det kommer bli värre? Värre beteende från SD eller att negativa detaljer som hon vill hemlighålla kommer att bli offentliga? Vem vet vad SD skrev i de SMS/MMS, bland alla eventuella hot kanske det fanns negativ information om Lenas liv och leverne.

Vid ett åtal hade allt blivit offentligt i en FUP, inklusive all SMS och MMS-trafik mellan Lena och SD.
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-01 kl. 11:33. Anledning: Tillägg
Citera
2019-05-01, 11:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det är svårt att veta hur allt ligger till. Vi vet alltför lite.
Jag förmodar att du menar "tummetott" bilden?
Vad LW menar exakt vet vi inte. Eller varför hon gör det hon gör. Retsamt är det iaf.

Och att hon vill lämna det intima förhållandet, det är bara min tolkning jag gör utefter det som kommit fram i tråden.

Jag håller det för troligt att hon ville lämna det sexuella förhållandet. Kanske vara hon blåögd och trodde att hon kunde vara vän, bo kvar i kvarteret, fortsätta med geocachingen.

Därför vågar hon sätta sig i hans bil den där kvällen. För mig betyder inte fika = sex som en del tycker.

Jag tror att LW var en envis person som hade kanske lite för stor tilltro till sitt sätt att hantera situationen. Hon var präst, hade både utbildning och livserfarenhet att hantera svåra samtal med personer i kris.

MV:

"Det stämmer att en del av utredningen bygger på att en misstänkt hade problem med att LW var en kvinna som inte gick att styra så enkelt.[...]"

https://www.flashback.org/p66613814#p66613814
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in