Citat:
Ursprungligen postat av
Rullgardajna
Fick svar från en Tingsrätt att anledningen till att de skickar papperspost är för att UNDVIKA SPRIDNING. Det måste bara vara olagligt!
Det var ett lustigt sammanträffande. För något år sedan pratade jag med en person som jobbade på en tingsrätt, det var inte Norrtälje TR, och han sade exakt samma sak. Att de inte skickar ut förundersökningsprotokoll till privatpersoner, därför att de inte vill att handlingarna ska hamna på nätet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rullgardajna
Det vansinnigaste är att när man ska betala måste man tom uppge sitt personnummer till tingsrätten för att de ska kunna skicka fakturan och den handlingen är offentlig. Pratade tom med jurist på tingsrätten om det. Han verkade inte ens tänkt på saken.
Fick svar från en Tingsrätt att anledningen till att de skickar papperspost är för att UNDVIKA SPRIDNING. Det måste bara vara olagligt!
Det borde finnas möjlighet att anonymt på något sätt ordna en insamling till anonymt konto av något slag. Förbannade GDPR som sägs vara till för skydd av den personliga integriteten men som enbart gör oss alla mer bevakade och kontrollerade. Går ju för fan inte att använda några tjänster nånstans utan att samtycka till all lagring. Börjar bli otäckt detta. Snart får chefen en länk med förslag på att titta på samma porrfilm jag tittat på. Om man kollar upp någons adress nu på någon tjänst så får den man kollar ett meddelande att någon i ens eget område kollat upp en. Det framstår som en liten vänlig hint bara. Fb har länge frågat om man vill bli vän med någon som kollat upp en. Nu ska tydligen reklam för något som nämnts i telefonsamtal dyka upp i andra sammanhang. För vår egen skull naturligtvis...
Det är väl inte personnummer som är det centrala, ens namn kommer ju ändå fram om man får en faktura med posten och den handlingen har alltid varit offentlig från Domstolsverket.
Hur som helst så gissar jag att förundersökningsprotokoll och domar, i framtiden kommer vara helt, eller näst intill, sekretessbelagda. GDPR är bara ett av många steg i denna riktningen.