Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-02, 13:24
Medlem
Vaktmästaren har hand om målet för att alla ringer o mejlar. Behövde inte ens uppge målnumret. Varje tingsrätts lagman bestämmer själv hur de jobbar o denna lagman har ryggen fri efter en gammal paragraf i lagen: myndigheter har ingen skyldighet att lämna ut handlingar på annat sätt än i pappersform. De har JO-anmälts flera ggr men har lagen bakom sig. Motiveringen till papperspost lagis på Norrtälje TR har är integritetsskäl: integritetskränkning (?) och att de ej vill sprida personuppgifter. Däremot skriver de nu ut en kopia av Fup så att den som vill kan åka dit o läsa på plats i eget rum.
Citera
2019-05-02, 13:43
Medlem
imcereals avatar
Tja!

Jag driver Rättegångspodden och funderar på att göra något utav det här. Jag kan ta på mig att betala för papperskopian, och sedan scanna in och lägga upp en PDF här.

Har ett mail redo att skickas till tingsrätten, men ser att någon här ovanför ska försöka få ut en digital kopia ändå. Jag kan ju vänta tills hen fått svar

/Nils
Citera
2019-05-02, 14:31
Medlem
sandyhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Tja!

Jag driver Rättegångspodden och funderar på att göra något utav det här. Jag kan ta på mig att betala för papperskopian, och sedan scanna in och lägga upp en PDF här.

Har ett mail redo att skickas till tingsrätten, men ser att någon här ovanför ska försöka få ut en digital kopia ändå. Jag kan ju vänta tills hen fått svar

/Nils

Åh, vad schysst!
Citera
2019-05-02, 17:16
Medlem
McMays avatar
Citat:
Tja!

/Nils

Som jag förstår det fick Rullgardajna nobben och blev hänvisad till att läsa en utskrift av fup i enskilt rum på TR.

Så, ja tack, gör gärna ett försök du
Citera
2019-05-03, 09:31
Medlem
imcereals avatar
Fint! Då har jag beställt. Det var tydligen fyra olika förundersökningsprotokoll på totalt 1179 sidor (troligen för olika åtalspunkter) men jag begärde ut allt. I slutet av nästa vecka kanske jag kan ha det redo som en PDF!

/Nils
Senast redigerad av imcereal 2019-05-03 kl. 09:33.
Citera
2019-05-03, 10:10
Medlem
Citat:
Tja!

/Nils

Tjena!
Mycket bra idé med avsnitt om detta.
Skrev ett inlägg om svaret från TR ovan. De ska i a f skriva ut ett ex och ha där så att den som vill kan boka tid och läsa på plats. Funderar på det även om jag bor långt bort.

Ps)
Jag är ett för jäkla stort fan av din pod och annat du gjort. Skicklig är ordet! Spännande upplägg, välproducerat och med en objektiv framtoning. Stör mig alltför ofta på berättarröster som inte tänker på vad de pratar om. Din neutrala röst är tipptopp! Stannar där då detta är FB
Citera
2019-05-04, 21:18
Medlem
Rabattfyllans avatar
I en grupp på Facebook såg jag detta inlägg:

Citat:
Tyvärr kan jag inte läsa artikeln men hon verkar vara en sol och vårare och hann gifta om sig med en ny man innan hon häktades. Nu är hon skriven på en ny adress tillsammans med en annan man som även han sitter häktad misstänkt för mord (ett annat dock)

Stämmer uppgifterna?
Citera
2019-05-05, 11:48
Medlem
Rättegången börjar 9 mars i Norrtälje tingsrätt enligt följande huvudförhandlingsplan:

http://www.norrtaljetingsratt.domstol.se/Domstolar/norrtaljetingsratt/B%201268-18/Huvudförhandlingsplan%20i%20mål%20B%201268-18.pdf
Citera
2019-05-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartstork
Rättegången börjar 9 mars i Norrtälje tingsrätt enligt följande huvudförhandlingsplan:

Sorry, ska förstås vara 9 maj.
Citera
2019-05-06, 09:02
Medlem
Att det blir så många som 24 förhör med vittnen och 4 med målsägande kan förebåda ett tungt indiciemål.
Alfabetets bokstäver räcker precis till för att kodifiera namnen. Samtidigt borde ju åklagaren från början ha haft något något "tekniskt" som räckte för sannolika skäl redan vid första häktningen.

De flesta vittnena är i huvudförhandlingsplanen titulerade på olika sätt. Men de två av dem, MM och NN, står bara med sina bokstavskoder. Måhända är någon av dessa administratör eller vanlig medlem i den författargrupp på Facebook där den tilltalade BJ frågade hur giftmord lämpligen utförs – en fråga som gruppens administratör upplevde som så stötande att både den och BJ togs bort från gruppen. Sedan polisen inte lyckats få FB att återställa frågan har man genom inlägg i samma grupp efterlyst medlemmar som såg BJ:s fråga och minns den. Huruvida polisen fick napp i denna viktiga ansats lär framgå av FUP.
Citera
2019-05-06, 13:23
Medlem
Vittnesförhör med 2 st före detta make, borde innebära att hon inte längre är gift med Sandelius.
Citera
2019-05-06, 18:51
Medlem
Terpentinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
I en grupp på Facebook såg jag detta inlägg:

Stämmer uppgifterna?
Hon är inte gift enligt Ratsit

Hon bor nu på Karlavägen igen efter att stått skriven i Farsta tillsammans med den nu morddömde Kader Amiri
De här omflyttningarna ägde rum under hennes häktningstid. Funderar lite på hur hon kom i kontakt med Kader som ju även han satt häktad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in