2019-05-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, som sagt media verkar ha fått tag på vad det handlade om. Annars är det sekretessbelagt för allmänheten.
Men att maskningen skulle innehålla ännu mer än vad tidningen redan återgett är föga troligt.
Jag tror inte på att det hänt mer än tjafset och knoggnuggningen.
Men nu måste jag fråga dig rakt på sak: Med tanke på vad jag nyss skrev i ett 'BTW', ser du inga problem med att nån inom polisen/åkl beslutat att lämna ut FU-material till lokal media?!
Citera
2019-05-01, 10:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Men vänta lite nu.
Ingenting gick till åtal.
Alltså borde väl ingenting av FU lämnats ut?

Edit: Ser nu vad Draifos postade nyss. Intressant, väldigt intressant! Det luktar läcka. Från ett polishus. Nånstans i Mellansverige.

Måste det vara en polisläcka då? Du hade en trolig teori om att en anhörig till Lena tipsat NA om svarsjukespåret. Kan denna anhörig fått tag på en kopia av anmälan och sålt den till media?
Citera
2019-05-01, 10:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Men nu måste jag fråga dig rakt på sak: Med tanke på vad jag nyss skrev i ett 'BTW', ser du inga problem med att nån inom polisen/åkl beslutat att lämna ut FU-material till lokal media?!

Vi skriver om varandra
Jag tror inte att det var en polisläcka.
Citera
2019-05-01, 10:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, det finns väl någon anledning till att så
mycket är maskat.
Man kan ju undra vad som är så
hemligt.

Jag kan ha fel vad gäller anledningen till maskningen.
Såg att någon har skrivit att det kanske är maskat för att det blev nerlagt och att därför kan det ha blivit maskat.
Underligt är det att expressen ändå ha fått ut en liten del.
Den delen är inte smickrande för mgm.

Så kvar står ändå min tanke; vad står det i den maskade delen?
Jag tror som tidigare.
Att det finns "mer".

Mer otrevligheter.
Otrevligheter som inte är smickrande för mgm.
Citera
2019-05-01, 10:17
Medlem
Citat:
Måste det vara en polisläcka då? Du hade en trolig teori om att en anhörig till Lena tipsat NA om svarsjukespåret. Kan denna anhörig fått tag på en kopia av anmälan och sålt den till media?
Visst tusan! Alldeles rikttigt!
Jag hade faktiskt glömt att jag redan tidigt var inne på att LW hade kunnat lämna över info i form av kopia på förhöret/anmälan till nån närstående.
Får väl tills vidare be ett, tack och lov helt anonymiserat, mellanvenskt polishus om ursäkt..
Citera
2019-05-01, 10:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan ha fel vad gäller anledningen till maskningen.
Såg att någon har skrivit att det kanske är maskat för att det blev nerlagt och att därför kan det ha blivit maskat.
Underligt är det att expressen ändå ha fått ut en liten del.
Den delen är inte smickrande för mgm.

Så kvar står ändå min tanke; vad står det i den maskade delen?
Jag tror som tidigare.
Att det finns "mer".

Mer otrevligheter.
Otrevligheter som inte är smickrande för mgm.

Det kan även vara otrevligheter som inte smickrar BO och som alla vet vill ingen "tala illa" om de döda. Däremot finns det ingen anledning att inte berätta allt om MGM, vad han än gjort i bilen är knappast värre än det som han är mksstänkt för idag.
Citera
2019-05-01, 10:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, Expressen verkar inte ha fått läsa i förundersökningen. Det står att det är Nerikes Allehanda som har fått ta del av materialet:

Det som återges i artiklarna du citerar är väl just LW:s version. "....enligt hennes berättelse.", "Enligt henne...", "...enligt anmälan."

Ja, det hade ju varit bra om man hade fått ta del av SD:s version också.

Tack för rättelsen!
Har ju läst alla artiklarna för länge sedan, och saxade nu enbart i det som var aktuellt för svaret.

Det hade förstås varit intressant att läsa vad SD hade uppgivit.

Eftersom jag inte kan lagarna runt detta, undrar jag om det är så att en anmälan är en offentlig handling och att det är därför man kan få ta del av den delen?

Medan själva utredningen, där förhör mm inte är offentligt eftersom det aldrig gick till åtal?
Citera
2019-05-01, 10:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det kan även vara otrevligheter som inte smickrar BO och som alla vet vill ingen "tala illa" om de döda. Däremot finns det ingen anledning att inte berätta allt om MGM, vad han än gjort i bilen är knappast värre än det som han är mksstänkt för idag.

Nä inget är värre än mord, men han är inte dömd för anmälningarna och inte heller för mord.

Självklart kan LW också sagt otrevligheter, men det är inte hon som är anmäld för misshandel eller något annat för den delen heller.
Citera
2019-05-01, 10:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Nä inget är värre än mord, men han är inte dömd för anmälningarna och inte heller för mord.

Självklart kan LW också sagt otrevligheter, men det är inte hon som är anmäld för misshandel eller något annat för den delen heller.

Hon är inte anmäld för att SD inte gjorde det helt enkelt. Han kunde anmält tillbaka för egenmäktigt förfarande (tror jag det heter).
Annars hade hon också haft en anmälan på sig idag. Det finns ingen anledning att borse ifrån att även Lena bröt mot lagen den kvällen. Om du tittar på situationen från objektiv synvinkel ser du att båda betedde sig illa och tog fram det värsta i varandra. Troligtvis var hela deras förhållande destruktivt på detta vis.
Citera
2019-05-01, 10:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Tack för rättelsen!
Har ju läst alla artiklarna för länge sedan, och saxade nu enbart i det som var aktuellt för svaret.

Det hade förstås varit intressant att läsa vad SD hade uppgivit.

Eftersom jag inte kan lagarna runt detta, undrar jag om det är så att en anmälan är en offentlig handling och att det är därför man kan få ta del av den delen?

Medan själva utredningen, där förhör mm inte är offentligt eftersom det aldrig gick till åtal?

Nej anmälan är inte offentlig. En förundersökning blir offentlug först när åtal väcks. Däremot har man möjligtvis lättat på sekretessen med anledning av att BO mördats. Det som framkommer av anmälan angående händelseförloppet som det återges av (hävdat) BO är inte enbart smickrande för denne.
Citera
2019-05-01, 10:37
Medlem
Citat:
Jag funderar lite över hur den här anmälan rent fysiskt kan ha hanterats.
LW:s hus hölls ju avspärrat redan från morgonen de 15 maj, väl? Om hon haft sina papper i ordning, kanske det i bostaden fanns en pärm märkt "Polisanmälningar". Den skulle ju efter polisens kontroll av innehåll ha kunnat lämnats ut till anhörig/-a.
Den 5 juni hade NA fått (köpt?) polismaterialet (inkl bild på örhänge), kanske av LW:s anhörig/-a och den dagen publicerades en artikel. Hårt maskad.
NA har gjort sig till megafon.
Citera
2019-05-01, 10:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hon är inte anmäld för att SD inte gjorde det helt enkelt. Han kunde anmält tillbaka för egenmäktigt förfarande (tror jag det heter).
Annars hade hon också haft en anmälan på sig idag. Det finns ingen anledning att borse ifrån att även Lena bröt mot lagen den kvällen. Om du tittar på situationen från objektiv synvinkel ser du att båda betedde sig illa och tog fram det värsta i varandra. Troligtvis var hela deras förhållande destruktivt på detta vis.

Javisst, det är självklart att du inte har rätt att vara varken hemma hos någon eller i någons bil mot dennes önskan.

Men jag undrar om det verkligen inte hade varit så att LW klivit ur bilen förr eller senare på uppmaning? Det är ju inte så att SD måste åka till Haparanda med en oönskad "gäst".
Han hade kunnat lösa problemet på ett annat sätt.

Att lagen säger att du har rätt att avhysa någon med våld, det betyder inte att det var sant att det var det som hände.

OM det nu var det som var problemet.
Vilket jag inte tror.

Jag misstänker att det är SDs version.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in