2019-04-29, 17:01
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det är väl ingen brådska för Bäckström egentligen? Kvartsfinalerna spelas 23 maj och det är väl först då han verkligen behövs. Är han bara "mörbultad" borde han ju vara fit for fight efter tre veckors vila / lättare träning.

Nåja, kan vara bra att komma in i laget lite tidigare än till en kvart. För att få chansen att hitta åtminstone lite kemi och få in spelaren i laget i största allmänhet. Generellt gillar jag inte när spelare kommer in för sent.

Dock blir jag ju alltid samtidigt glad om det ansluter en stjärna från NHL till en finalmatch om det vore så, och så även i detta fall med Bäckström.

Men kan han komma tidigare än till slutspelet hade det varit bättre för gruppen tror jag.

Men jag förstår din poäng och jag hoppas att de som sköter det hela, ser till att Bäckström ansluter när det är som bäst för honom själv och laget.

Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Men vad är svårt att fatta? Klart att man i så viktiga matcher som Stanley Cup spelar med sina bättre spelare även om de är halvskadade. men det blir en jävla skillnad om man ska bidra till välgörenhet sedan och låna ut de till VM eller inte när de är halvskadade. För att förklara för ett barn, för er intelligens verkar vara på liknande nivå, tänk att du har en dator som riskerar att gå sönder varje gång den används (halvskadad spelare). Du vill verkligen kolla en sak (Stanley Cup), klart du tar risken då. Men om någon annan vill kolla en sak (VM) som inte ingår i ditt intresse, kommer du låta den personen använda datorn då vilket kan resultera i förlust för dej? Nej! Om datorn är normal (frisk spelare) kommer du låna ut den till kompisen (VM) som vill kolla en sak? Ja. Kommer datorn kunna gå sönder om din kompis sitter vid den även om datorn är normal? Ja, men det är ingen ursäkt för att inte låna ut den.

Det handlar om hur stora riskerna är. Det finns en liten risk att bli skjuten i huvudet om du går ut, det är ingen ursäkt för att ständigt hålla dej inne. Samma sak gäller att låna ut friska spelare till VM.

Det finns inga bortförklaringar, spelarna är ju skadade. De säger inte att de inte kan spela, bara att de är skadade.

Mycket bra och pedagogiskt förklarat
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt om spelare tackar nej till VM, speciellt vid skada, även om det är en liten sådan. Behöver inte utveckla varför, det har redan tagits upp så bra.

Däremot tycker jag det är hedersamt med spelare som verkligen ställer upp för landslaget i vått och torrt, som Jörgen Jönsson jag nämnde tidigare i debatten.

Men att ifrågasätta när någon inte kommer till VM skadad? Jag tycker det säger sig lite självt vid det här laget.

Ingen av oss internetkrigare kan veta hur just den individen känner kring sin skada, hur den påverkar honom osv. Men att sitta och säga åt en annan person hur den minsann bör göra, när man inte ser den personens perspektiv? Nej, inte riktigt rätt va...

Sen ska man inte glömma att NHL är deras arbetsgivare, och spelarna bör förhålla sig till vad klubben säger i dessa frågor.
Senast redigerad av Bartman777 2019-04-29 kl. 17:08.
Citera
2019-04-29, 17:19
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Nåja, kan vara bra att komma in i laget lite tidigare än till en kvart. För att få chansen att hitta åtminstone lite kemi och få in spelaren i laget i största allmänhet. Generellt gillar jag inte när spelare kommer in för sent.

Dock blir jag ju alltid samtidigt glad om det ansluter en stjärna från NHL till en finalmatch om det vore så, och så även i detta fall med Bäckström.

Men kan han komma tidigare än till slutspelet hade det varit bättre för gruppen tror jag.

Men jag förstår din poäng och jag hoppas att de som sköter det hela, ser till att Bäckström ansluter när det är som bäst för honom själv och laget.

Ok, de två avslutande gruppspelsmatcherna mot Lettland (20/5) och Ryssland (21/5) kan Bäckström få för att "hitta lite kemi" med kedjekamraterna. Gruppfinalen mot ryssarna kan ju dessutom avgöra motståndare i kvarten.

Uppsidan med en sent anslutande Bäckström (och ev. Landeskog / Nyquist) är ju att övriga forwards får lite mer speltid tillsammans. Inget ont som inte för något gott med sig.
Citera
2019-04-29, 18:38
Medlem
Vad tror ni om Sveriges chanser?
Citera
2019-04-29, 18:53
Medlem
knurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loquo

Inte på något sätt favoriter, men visst finns det chans för guld för tredje året i rak.
Ryssland och USA har mycket bättre lag än de brukar ha. Finland har ett uselt lag i jämförselse, de kan vi räkna bort redan nu och Kanada återstår att se vad de får ihop.
Citera
2019-04-29, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Inte på något sätt favoriter, men visst finns det chans för guld för tredje året i rak.
Ryssland och USA har mycket bättre lag än de brukar ha. Finland har ett uselt lag i jämförselse, de kan vi räkna bort redan nu och Kanada återstår att se vad de får ihop.

Vore ju sinnessjukt att vinna VM 3 år i rad. Idag finns det ju många bra hockeynationer.
Citera
2019-04-29, 19:17
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Uppdatering:

Lundqvist, Markström, Joel/Adam

Ekman Larsson - A.Larsson
Ekholm - E.Gustavsson
Hägg - M.Pettersson
E.Gustafsson/Bertilsson/Holm/Svedberg

Bratt - E.Pettersson - E.Lindholm
O.Lindblom - A.Kempe - Nylander
L.Eriksson - A.Lander - Hörnqvist
Rasmussen - M.Kruger - M.Kempe
Evenberg/Nygård

Spelare man väntar svar från:
Djoos (Blir han tillfrågad?)
Bäckström (läkarundersökning)
Hagelin (inte hört något)

Ser gärna 3 spelare som kan gå in i toppkedjorna tillkommer.
Du var också inne på kemin mellan Lindblom/Nylander två JVM i samma kedja? Hur är Lindblom defensivt?
Citera
2019-04-29, 19:36
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

I nuläget har vi väl chans på bronset kanske. För guld krävs nog att ytterligare ett par spetsforwards, som Bäckström, Landeskog, eller Nyquist, tackar ja. Vi behöver en förstakedja som inger respekt hos motståndarna.

Landeskog / Nyquist – Bäckström – Lindholm
Bratt – Elias P. – Nylander
Loui E. – A. Kempe / Söderberg – Hörnqvist
Citera
2019-04-29, 19:37
Medlem
gato12s avatar
Hur länge kan Bäckis hålla oss på halster egentligen...?
Citera
2019-04-29, 19:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Vem blir lagkapten i det svenska laget då? Om Bäckis ansluter tidigt kanske han kan ta den rollen? Han verkar inte vara den som snackar mest i omklädningsrummet, han är ju mer en ledare på isen. Eller blir det OEL som blir C?
Citera
2019-04-29, 19:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Bäckis kan vara skillnaden mellan guld och brons för Sverige. Han är en sådan viktig spelare som gör att alla hans medspelare höjs ett snäpp när de spelar. Men han är framför allt viktig i PP, en av världens bästa spelare i den spelformen.
Senast redigerad av Libertarismus 2019-04-29 kl. 19:55.
Citera
2019-04-29, 20:14
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Vore ju sinnessjukt att vinna VM 3 år i rad. Idag finns det ju många bra hockeynationer.

Vore ännu mer sinnessjukt att vinna VM tre år i rad på straffar...
Citera
2019-04-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Du var också inne på kemin mellan Lindblom/Nylander två JVM i samma kedja? Hur är Lindblom defensivt?

Ja precis. Lindblom är bra defensivt även om han i första hand är bättre offensivt.

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hur länge kan Bäckis hålla oss på halster egentligen...?

Va? VM börjar om över 3 veckor och han åkte ju ut för ca 5 dagar sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vem blir lagkapten i det svenska laget då? Om Bäckis ansluter tidigt kanske han kan ta den rollen? Han verkar inte vara den som snackar mest i omklädningsrummet, han är ju mer en ledare på isen. Eller blir det OEL som blir C?

Det beror ju på vilka som kommer. Kommer Bäckström och Landeskog ska de ju så klart ha en av kaptensrollerna. Men just nu av de som är klara är Lundqvist, Ekman Larsson, A.Larsson, Ekholm, E.Lindholm, L.Eriksson, A.Lander, Hörnqvist och M.Kruger kandidater. Inte brist på ledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in