2019-04-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Att kalla henne för ett slagträ känns säkert bra för dej som håller med Åkesson. Men ni båda har fel. Hon behövs inte som slagträ. En hel värld står bakom henne och hon är nominerad till fredspriset.

Ta vilket slagträ du vill. Välj vilken normal människa som helst.

En hel värld anser att en 16-åring är så sensationell att de utan ifrågasättande ställer sig bakom henne.
Säger en hel del om världen....

Nominerad till fredspriset kan vem som helst bli.
Trump är det också.
Antar du är lika imponerad av honom.
Är jag inte helt ute och cyklar fanns det folk som ville nominera Hitler på 30-talet med.

Endast döda fiskar flyter MED strömmen.
Citera
2019-04-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Miljöproblematiken är ett faktum. På samma sätt som massinvandringen är ett faktum. Varför ska vi börja föneka den som några vänsterextremister för?

Såg du dig som ett barn i gymnasieåldern?

Just att det finns en klimatkris är inget jag behöver få förklarat på ett förpubertalt sätt av en 16-åring.

Mina föräldrar såg mig lyckligtvis som ett barn som skulle gå i skolan och inte trassla runt i offentlighetens ljus.
Det är jag tacksam för idag.
Citera
2019-04-29, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Vad har andra gjort för nytta förutom att propagera?

Vem har påstått att någon annan gjort någon nytta och hur skulle det förändra att Åkesson framstår som en obildad idiot så fort han uttalar sig om klimatet?
Citera
2019-04-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
En hel värld anser att en 16-åring är så sensationell att de utan ifrågasättande ställer sig bakom henne.
Säger en hel del om världen....

Trump är det också.
Antar du är lika imponerad av honom.
Är jag inte helt ute och cyklar fanns det folk som ville nominera Hitler på 30-talet med.

Endast döda fiskar flyter MED strömmen.

Hear hear!
Citera
2019-04-29, 13:21
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Vem har påstått att någon annan gjort någon nytta och hur skulle det förändra att Åkesson framstår som en obildad idiot så fort han uttalar sig om klimatet?

Vi har faktiskt skolplikt i Sverige, som ett av få europeiska länder.
Om barnet medvetet hålls hemma från skolan av föräldrarna så kan de faktiskt bli straffansvariga och barnet kan hämtas av polis.
Vet dock inte om Greta går i grundskolan eller gymnasiet.
Hon ser inte inte att vara en dag över 10 år på alla bilder.

Gillade rubrikerna när snorungen träffade påven:
"Påven träffade Greta", som det stod och inte Greta träffade påven.

Detta arma barn verkar ha ett flertal diagnoser.
Nu valde hon klimatreligionen för att sublimera sig, istället för att bli en anorektiker eller börja skära sig i handlederna.
Frågan är om inte det senare hade varit att föredra.
Senast redigerad av Rimbert 2019-04-29 kl. 13:35.
Citera
2019-04-29, 13:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

I teorin. På samma sätt som varje människa som föds kan vinna ett OS-guld (som vuxen). I teorin.

I verkligheten så ser det ut på ett annat sätt. Endast en mycket liten klick kommer att vinna ett OS-guld. På samma sätt som att endast en liten klick människor kommer att bli nominerade till ett nobelpris. Oavsett hur mycket de själva vill det.

Vem som helst kan inte nominera en person till ett nobelpris. Det kan bara vissa utvalda människor göra. Så bara där har du ett stort hinder att övervinna, om du själv är sugen på ett nobelpris.

Här står vilka som kan nominera någon till Nobels fredspris:

https://www.nobelprize.org/nomination/peace/

Fast en riktigt stor fjäder i hatten blir det förstås om hon även vinner nobelpriset. Om hon lyckas med det återstår att se, men om hon är fortsatt aktiv resten av året och har samma inflytande och får samma uppmärksamhet som hittills, så är det fullt möjligt.
Citera
2019-04-29, 13:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Vi har faktiskt skolplikt i Sverige, som ett av få europeiska länder.
Om barnet medvetet hålls hemma från skolan av föräldrarna så kan de faktiskt bli straffansvariga och barnet kan hämtas av polis.
Vet dock inte om Greta går i grundskolan eller gymnasiet.

Greta Thunberg går i grundskolan och har anpassad skolgång. Så hon går i skolan och enligt rektorn så går det även bra för henne i skolan.

https://www.flashback.org/sp67415808

Så ingen nöd på henne inte.

Dessutom lär hon sig nog betydligt mer, iaf inom vissa ämnen, genom att åka runt Europa och träffa och prata med höga politiker mm.
Citera
2019-04-29, 13:37
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I teorin. På samma sätt som varje människa som föds kan vinna ett OS-guld (som vuxen). I teorin.

I verkligheten så ser det ut på ett annat sätt. Endast en mycket liten klick kommer att vinna ett OS-guld. På samma sätt som att endast en liten klick människor kommer att bli nominerade till ett nobelpris. Oavsett hur mycket de själva vill det.

Vem som helst kan inte nominera en person till ett nobelpris. Det kan bara vissa utvalda människor göra. Så bara där har du ett stort hinder att övervinna, om du själv är sugen på ett nobelpris.

Fast en riktigt stor fjäder i hatten blir det förstås om hon även vinner nobelpriset. Om hon lyckas med det återstår att se, men om hon är fortsatt aktiv resten av året och har samma inflytande och får samma uppmärksamhet som hittills, så är det fullt möjligt.

Alla de sedvanliga pk-personerna verkar vara helt förhäxade av henne.
Det är riktigt skrämmande.
I brist på mening och högre syften i livet har de skapat en ny religion, där Greta är Gud och koldioxid är Satan.
Om de förstod vetenskap skulle de fatta att koldioxid är själva förutsättningen för liv.
Utan koldioxid skulle jorden vara en steril sandplanet som Mars.
Senast redigerad av Rimbert 2019-04-29 kl. 13:46.
Citera
2019-04-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Fortfarande är Trump nominerad också.
Du måste tycka det är samma imponerande fjäder i hatten eller?

Jag är inte mycket för priser som är subjektiva och bygger på allmän popularitet.
Jag föredrar priser som mäta i konkreta prestationer. Om det sedan är glödlampan eller 2.45 i höjdhopp låter jag vara osagt.
Citera
2019-04-29, 13:49
Medlem
Rimberts avatar
Citat:

Jag är inte mycket för priser som är subjektiva och bygger på allmän popularitet.
Jag föredrar priser som mäta i konkreta prestationer. Om det sedan är glödlampan eller 2.45 i höjdhopp låter jag vara osagt.

Om någon amerikansk president förtjänar nobels fredspris är det väl Trump.
Han drar tillbaka trupper utomlands och har till och med slutit fred med Nord-Korea.
Lite bättre meriter än fredspristagaren Obama som själv startade 5-6 krig.
Trump är till och med så fräck så han säger att demokratierna inom EU bör lägga två procent i sina budgetar, för att försvara sig själva.
EU:s lösning är en gemensam EU-armé, men vem vill ge sitt liv för det ruttna fuskbygget EU?
Senast redigerad av Rimbert 2019-04-29 kl. 14:11.
Citera
2019-04-29, 13:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Jag personligen tycker inte att det är fel att Trump nominerats till fredspriset. Han har ändå gjort en skillnad på den koreanska halvön.

Däremot tvivlar jag på att han vinner. Det är alltför många som ogillar honom. Och många ser det även som en skada för nobelpriset om han skulle vinna. Så det lär nog inte ske.

Lilla Greta ligger nog bättre till här.

Citat:

Ok. Men jag tycker ändå att man kan ta hänsyn till indirekta prestationer. Om man t.ex kan inspirera andra till att agera. T.ex detta är ju ganska imponerande:

Citat:
"Ungdomar runt om i hela världen strejkade, inspirerade av 16-åriga klimataktivisten Greta Thunberg. Under fredagens gång pågick det demonstrationer i över tvåtusen städer i hundra länder runt världen."

(källa)

Även om det finns folk bakom Greta, som drar i trådarna, så är Greta en oumbärlig pusselbit för att detta ska fungera. Jag tror inte man kan ta vilken random tonåring som helst och få detta att fungera.

Det finns bara en Greta.
Citera
2019-04-29, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Om någon amerikansk president förtjänar nobels fredspris är det väl Trump.
Han drar tillbaka trupper utomlands och har till och med slutit fred med Nord-Korea.
Lite bättre meriter än fredspristagaren Obama som själv startade 5-6 krig.
Trump är till och med så fräck så han säger att demokratierna inom EU bör lägga två procent i sina budgetar, för att försvara sig själva.
EU:s lösning är en gemensam EU-armé, men vem vill ge sitt liv för det ruttna fuskbygget EU?

Likväl kan man lugnt säga att Trump står långt från Greta i klimatfrågan.

Och samma Obama du bannar är ju en av Gretas fjädrar i hatten att ha träffat.

Jag saknar den logiska konsekvensen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in