2019-04-29, 13:04
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Kan man løse Sveriges største problem muslimsk indvandring uden at der opstår andre problemer?
Nej det kan man selvfølgeligt ikke selv om man selv tror det.
I Danmark er der opstået to partier til højre for Dansk Folkeparti som konsekvens af skuffelse blandt vælgerne over de opnåede resultater på indvandringsområdet.
DF har i Europa-Parlamentet opnået for få resultater som konsekvens af at man har været del af grupper som har prioriteret anderledes på indvandringsområdet, end DF's vælgere forventede.
Nu indgår DF i en ny forhåbentlig større gruppering som har som mål at ændre forholdene for indvandring.
Det giver DF problemer, men vil man være på vælgernes side og få stemmer må man skaffe brugbare fremadrettede løsninger.

SD är i en annan situation i Sverige än DF är i Danmark. Det är säkert som du skriver ett korrekt beslut av DF att byta grupp men SD hade svårare än DF att bli accepterade både i Sverige och i grupperna i EU p.g.a. att DF har sitt ursprung i ett nyliberalt parti medans SD har sitt ursprung i ett renodlat nationalistiskt parti. Inte heller DF ville samarbeta med SD förr. Nu har DF blivit mer radikalt än SD men har ändå en annan bakgrund.
Citera
2019-04-29, 13:11
Medlem
YP4XQs avatar
Har lite kvickt bara läst igenom mellan raderna också. SD/Jimmie vill väl ha mer Nordiskt samarbete än Europeiskt samarbete på det sättet? Kanske just han klargör, fast inte är sagt eller skrivet om.
Citera
2019-04-29, 13:13
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag hittar inte vilka frågor som avgör att SD väljer att inte vara med i EU nationalistiska ledd av Salvini.

1) Det tog lång tid för SD att bli accepterade av nuvarande grupp. De vill "tvätta bort" sitt mer radikale nationalistiska ursprung. T.ex. dansk folkeparti har ett ursprung i ett nyliberalt parti lite som Ny Demokrati medans SD har ursprung i ett rent nationalistiskt parti. Nuvarande grupp ökar SDs chanser att kunna samarbeta med andra partier och bilda regering i Sverige i framtiden då många andra partie ri gruppen är mainstream.
2) De vill inte vara i samma grupp som FN (Eller vad de nu heter nuförtiden) och andra mer radikala nationalistiska partier. Det är inte Salvini själv de är emot.
3) De ser sig som mer socialkonservativa än "högerpopulistiska".
4) De är Rysslandskritiska
5) Hur ser Salvinis grupp på EU? Vill de verkligen ha ett mindre federalt EU eller vill de ha ett starkt EU som stoppar invandring? SD är EU-kritiskt och vill t.ex. inte ge en massa bidrag till italienska bönder.
Citera
2019-04-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
SD är i en annan situation i Sverige än DF är i Danmark. Det är säkert som du skriver ett korrekt beslut av DF att byta grupp men SD hade svårare än DF att bli accepterade både i Sverige och i grupperna i EU p.g.a. att DF har sitt ursprung i ett nyliberalt parti medans SD har sitt ursprung i ett renodlat nationalistiskt parti. Inte heller DF ville samarbeta med SD förr. Nu har DF blivit mer radikalt än SD men har ändå en annan bakgrund.

Det er helt og aldeles ligegyldigt hvilken baggrund disse partier har - de får først og fremmest deres stemmer på baggrund af at de er (eller var) de eneste partier som ønsker at begrænse indvandringen.

For begge partiers vedkommende gælder at vælgere kan få varetaget deres økonomiske, sociale, kulturelle og alle de andre politikområder ligeså godt eller bedre i andre partier - men absolut ikke deres indvandringspolitiske interesser.

Hvordan kan man i Sverige bruge så megen energi og tid på at gå op i hvad politikere har sagt og gjort for 20 - 30år siden, i stedet for at gå op i hvad nuværende politikere siger og gør - det er resultatet af nuværende politikeres gøren og laden som skaber fremtidens samfund - ikke fortidens politikeres gøren og laden.
Citera
2019-04-29, 13:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att Jimmy kommer ut "gnällsvensk" är knappast någon kioskvältare. Har han någonsin gjort annat än klagat på Sverige?

SD kan vara det mest Sverigenegativa partiet genom tiderna.

Business as usual.

Instämmer! Allt är fel i Sverige. Politiker är korrumperade. Journalister ljuger. Invandrarna stjäl våra jobb. Gnällsvensk är väl bara förnamnet.

Vidare så vet man ingenting om Ryssland om man stödjer deras politik. Åk dit och kolla säger jag bara.
Citera
2019-04-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitpudding
SD har de senaste åren framstått som ett mer och mer reaktionärt parti. Bland annat så vill man stanna kvar i EU och förbjuda NMR. Men nu kommer Jimmie Åkesson med dunder och smäll fram som en äkta gnällsvensk:

http://www.friatider.se/jimmie-kesson-besviken-efter-salvinis-f-rs-k-att-ena-europas-nationalister

En anledning till att Åkesson oroas över ett europeiskt nationalistiskt samarbete är att han tror att Ryssland är på väg att anfalla Sverige och det är då problematiskt att partier som Nationell Samling och Lega älskar ryssar.

Är Åkessons analys riktigt eller är han ryssparanoid? Till och med Sannfinländarna verkar ha gjort en annan analys och är "ryssvänliga". Eller är han bara missnöjd med att många av dessa partier inte är så intresserade av homosex?

Sannfinländarna har en mycket ryssvänlig fraktion, men de är på väg att åter spricka igen just pga denna fråga
Citera
2019-04-29, 14:06
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Instämmer! Allt är fel i Sverige. Politiker är korrumperade. Journalister ljuger. Invandrarna stjäl våra jobb. Gnällsvensk är väl bara förnamnet.

Vidare så vet man ingenting om Ryssland om man stödjer deras politik. Åk dit och kolla säger jag bara.
Men Saudiarabien som Sverige gladeligen gör affärer med är det inget fel på, antar jag.
Apropå det där med att välja sina vänner och peka finger åt andra ...

Rysshatet handlar om nåt annat, och inte om rädsla eller omtanke.

Eller förresten, i JÅs fall handlar det om rädsla för att bli utslängd i kylan efter att få ha smakat lite på värmen hos etablissemanget.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2019-04-29 kl. 14:09.
Citera
2019-04-29, 14:07
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det er helt og aldeles ligegyldigt hvilken baggrund disse partier har - de får først og fremmest deres stemmer på baggrund af at de er (eller var) de eneste partier som ønsker at begrænse indvandringen.

For begge partiers vedkommende gælder at vælgere kan få varetaget deres økonomiske, sociale, kulturelle og alle de andre politikområder ligeså godt eller bedre i andre partier - men absolut ikke deres indvandringspolitiske interesser.

Hvordan kan man i Sverige bruge så megen energi og tid på at gå op i hvad politikere har sagt og gjort for 20 - 30år siden, i stedet for at gå op i hvad nuværende politikere siger og gør - det er resultatet af nuværende politikeres gøren og laden som skaber fremtidens samfund - ikke fortidens politikeres gøren og laden.

Det har betydelse för hur de accepteras av andra partier och därmed hur mycket inflytande de får i politiken. Indirekt påverkar det också antal väljare om ett enigt etablissemang motarbetar dem. Jag ger inte uttryck för någon personlig åsikt om SD utan konstaterar bara hur det sett ut i Sverige. Oavsett vad du tycker så har detta påverkat DF i Danmark respektive SD i Sverige.

Jag vet inte hur man kan lägga så mycket energi på SDs historia, jag konstaterar bara att det är så. Men antagligen är det en taktik för att behålla makten.
Citera
2019-04-29, 14:10
Medlem
Som trådrubriken lyder: SDs nordiska systerpartier överger slutgiltigt och definitivt Åkesson? Jaså, visa mig via länk var dessa påståenden ursprungligen kommer ifrån.
Citera
2019-04-29, 14:11
Medlem
trigganiggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Att vara "ryssvänlig" handlar inte nödvändigtvis om att vilja det implementera det ryska politiska systemet i sverige, utan kan helt enkelt handla om att man vill se ekonomsikt och militärt sammarbete. USA och Saudiarabien är mycket olika, men de kan ändå vara allierade. Enligt många "ryssvänliga" personer är ett sammarbete mellan ett fritt Sverige och Ryssland att föredra framför nuvarande läge, där Sverige förblir en marionettstat åt den globala makteliten.
Citera
2019-04-29, 14:18
Medlem
Lottalakejs avatar
Detta har absolut ingen negativ betydelse nationellt för SD det kan faktiskt vara positivt. Det är klokt att avskärma sig något från den extrema högern.
I Sverige behöver de bli mer rumsrena och skaka ur de riktiga idioterna för att reellt ha en möjlighet till faktisk påverkan nationellt.

Dock känner jag att man tappar ett par iq poäng direkt när man läser igenom dyngan i denna tråd, samma trams från 0,31% partiet aFs mentala kalhyggen att SD är hycklare och landsförrädare samt att J.Å ska (insert bad thing).

Det som är mest tragiskt är att ni faktiskt tror att ni kommer att öka i framtiden med den retorik ni har använt sedan före valet.
Många av de saker afs står för håller jag med om, men det är idioterna som uttalar sig som neandertalare speciellt här som gör att det aldrig kommer att bli en röst där, gör alla en tjänst och försök att tänka lite innan ni lägger er på en NMR brölar nivå.
Citera
2019-04-29, 14:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men Saudiarabien som Sverige gladeligen gör affärer med är det inget fel på, antar jag.
Apropå det där med att välja sina vänner och peka finger åt andra ...

Rysshatet handlar om nåt annat, och inte om rädsla eller omtanke.

Eller förresten, i JÅs fall handlar det om rädsla för att bli utslängd i kylan efter att få ha smakat lite på värmen hos etablissemanget.

Jag tycker Sveriges samarbeten med Saudiarabien är helt åt helvete. Vi ska självklart inte ha något annat än diplomatiska förbindelser med medeltidsdiktaturer.

Jag hatar inte Ryssland och jag tror inte Ryssland har någon plan på att invadera Sverige. Det jag hatar är när nationalister drar upp Ryssland och Kina som trevliga exempel på god nationalism. Gör man det har man ingen aningen om hur det är att leva i dessa länder.

Men som vanligt drar dessa diskussioner iväg från TS. Jimmie och SD är ett snällspiksgäng som inte ens kan njuta av sillen och nubben på midsommarafton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in