2019-04-28, 20:23
Medlem
Vad menas med "väntetid för att få genomföra utredning"?

1-2mån

Tjejen har äntligen skickat in ansökan om bosättning för att bo med någon i sverige. Fan vilka problem vi fått lösa.. Från sverige till sitt hemland och gift med barn. Både skillsmässa och paper för att barnet ska få följa med har fått ordnas, bara tur pappan/maken var med på noterna och inte jävlades.

Herrejävlar vilken brud man kärade ned sig i..
Citera
2019-05-04, 09:25
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saywhaat000

1-2mån

Tjejen har äntligen skickat in ansökan om bosättning för att bo med någon i sverige. Fan vilka problem vi fått lösa.. Från sverige till sitt hemland och gift med barn. Både skillsmässa och paper för att barnet ska få följa med har fått ordnas, bara tur pappan/maken var med på noterna och inte jävlades.

Känner igen mig, min har återreseförbud, mordhotande ex, utsugande familj, jag har begränsad ekonomi osv...

Men vad gör man inte för kärleken, när en kvinna är så bra som min är så känns alla problem som saker som får lösas efter hand. Jag måste tro att alla helvetiska problem och väntetider sådana som oss går igenom gör att när vi väl får hit våra partners så är våra förhållanden så mycket starkare pga av alla initiala problem.

Kan tipsa dig om 2 olika facebookgrupper där ALL info finns och där du får svar snabbt:

ME Migrationshjälp
I väntan på familjen
Citera
2019-05-21, 15:35
Medlem
Om/när frun får sitt uppehållstillstånd, när behöver hon senast komma till Sverige? Typ inom en månad, tre månader, finns det ngn sadan regel? Anledningen är att vi kommer resa allihopa, fru och 2 barn och flybiljetten är ju svindyr om man köper tätt inpå, men betydligt billigare efter ca 2-3 manader.

Tack på förhand!
Citera
2019-05-23, 13:52
Medlem
Jag pratade med fruns handläggare och han sade att efter 6 manader kan man begära att fa beslut inom 4 veckor. Stämmer det? Var ansökan har gatt mer än det och borde da vara OK. Finns det nagra negativa delar med att begära ett tidigare beslut, och om man verkligen kan det, varför gör inte alla det?
Citera
2019-05-24, 13:01
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamengo81
Jag pratade med fruns handläggare och han sade att efter 6 manader kan man begära att fa beslut inom 4 veckor. Stämmer det? Var ansökan har gatt mer än det och borde da vara OK. Finns det nagra negativa delar med att begära ett tidigare beslut, och om man verkligen kan det, varför gör inte alla det?

Det stämmer att man kan begära att de tar ett beslut men det får bara göras en gång per ärende, sen är det använt. Vänta tills intervjun har varit och att de har alla handlingar de behöver. Annars kommer begäran av att ta beslut avslås pga att de inte har tillräckligt med information och du kan som sagt inte göra det igen. Personligen skulle jag vänta 9 månader innan jag begär att de ska avgöra ärendet.
Citera
2019-05-24, 18:33
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamengo81

Det går ja, men riskfullt som gammgubbe nämnde! Det är bättre vänta tills det har gått den tiden det behövs. MIG måste fatta beslut på de grunder de har fått info. Fattas något viktigt, så måste de besluta icke bifalles .
Citera
2019-05-24, 20:23
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Det stämmer att man kan begära att de tar ett beslut men det får bara göras en gång per ärende, sen är det använt. Vänta tills intervjun har varit och att de har alla handlingar de behöver. Annars kommer begäran av att ta beslut avslås pga att de inte har tillräckligt med information och du kan som sagt inte göra det igen. Personligen skulle jag vänta 9 månader innan jag begär att de ska avgöra ärendet.

Yepp, och tydligen så har dom börjat avslå med motiveringen att det heter att "dom bör" fatta beslut inom 9 månader i någon text så även om man kan begära avslut efter 6 mån så är det en dålig ide.

Vänta 9 månader och en vecka. Se till att intervju är gjord samt se till att ha skickat in anställningskontrakt, löneavier, hyreskontrakt, boendekostnad (hyra/amortering/ränta + el), chatloggar, bilder, flygbiljetter osv innan ni begär beslut.
Citera
2019-05-25, 12:09
Medlem
Hej!

Tjejen är från ett land utanför EU, hon har arbetat i Sverige och försörjt sig själv i strax över fem år nu, hos arbetsgivare som uppfyller kraven om lön, försäkring, och allt det där. Hon skickade in en ansökan om varaktig bosättning för ett halvår sedan (men nu tänkte vi att hon ska ansöka om medborgarskap också), men efter krångel fram och tillbaka med papper om arbetstillstånd, visade det sig att hon arbetat den senaste tiden utan arbetstillstånd, dvs illegalt. Många tidigare kollegor berättade för henne att hon inte behövde ansöka om nytt arbetstillstånd när man bytte jobb inom samma bransch, när hon slutade sitt första jobb, MEN de glömde nämna ett par viktiga villkor (minst 24 mån med arbetstillstånd hos samma arbetsgivare + beviljat förlängt tillstånd efter det)...

Så hon trodde att hon arbetade lagligt. Hon bytte arbete igen runt årsskiftet, och tydligen annonserades inte den tjänsten ut enligt kraven för annonsering när det gäller anställning från länder utanför EU. Så nu har hon fått avslag och verkar riskera deportering!? Det känns helt sjukt. Hon har arbetat och betalat skatt i minst fem år, med bra jobb dessutom (25-30k/mån). Hon har bott själv och försörjt sig själv utan bidrag.

Det står i brevet att hon nu har möjlighet att komplementera uppgifterna, men jag vet inte hur vi ska bära oss åt. Kan undantag göras när man i god tro missuppfattat ett uppenbart krångligt regelsystem? Kan man komma undan med böter?
Som jag förstår det ligger ansvar på arbetsgivaren att kontrollera arbetstillstånd hos personer utan svenskt/EU-medlemskap. Kan detta hjälpa oss på något sätt?

Inte heller har hennes nya handledare lämnat något telefonnummer så att vi kan få kontakt med personen, vilket hennes förra handledare gjorde.

Tidslinje:
april 2014 - olika jobb med arbetstillstånd
sep 2015 - jul 2017, arbetstillstånd
sep 2017 - jan 2019, samma bransch utan arbetstillstånd
feb 2019 - samma bransch utan arbetstillstånd

/Frustrerad
Citera
2019-05-26, 13:39
Medlem
Brukar MIG fråga efter något under det tillfälliga uppehållstillståndet för ens partner?
Citera
2019-05-26, 16:40
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlazZr
Brukar MIG fråga efter något under det tillfälliga uppehållstillståndet för ens partner?

Så vitt jag vet kollar dom bara av när ni begär förlängning (oftast efter 2 år) dvs nytt TUT eller PUT, och då kollar dom bara så att ni fortfarande är tillsammans. Att vara sambos och skrivna på samma adress antar jag är grunden. Men dom kollar inte din inkomst eller annat som dom gjorde vid första ansökan.

OBS: Detta är vad jag läst mig till, talar inte från egen erfarenhet!
Citera
2019-05-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Så vitt jag vet kollar dom bara av när ni begär förlängning (oftast efter 2 år) dvs nytt TUT eller PUT, och då kollar dom bara så att ni fortfarande är tillsammans. Att vara sambos och skrivna på samma adress antar jag är grunden. Men dom kollar inte din inkomst eller annat som dom gjorde vid första ansökan.

OBS: Detta är vad jag läst mig till, talar inte från egen erfarenhet!

Tack för svaret. Anledningen till varför jag undrar det är pga att jag funderar på att börja på plugga nu på högskola till hösten. Men samtidigt vill man ju inte något ha problem med MIG.
Citera
2019-06-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saywhaat000

1-2mån

Knappt 2 mån så fick hon mail om intervju. Bör betyda att vi gjorde en OK ansökan!

Ska föröska förbereda oss nu.

Har man 1mån på sig att boka tid? Vill fördröja det lite för att "plugga".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in