2019-04-27, 12:30
Medlem
Troians avatar
Detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Kan du utveckla lite varför du inte tror han ville döda Johan? Allt annat känns ju dömt på förhand att misslyckas. Johan skulle ju direkt berätta för AC vem som gjort något mot honom.

Precis.

Johan var ett litet barn. Det bör inte varit svårt för en vuxen man att hantera honom, utan att använda våld eller droger (som då av misstag skulle lett till hans död).

Jag tror heller inte att LA hade planer på att misshandla JA, och att misshandeln av misstag skulle lett att JA dog. Som Fredrik skriver så skulle han då åka dit på det. Känns därför som en dum plan.
Citera
2019-04-27, 14:20
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Kan du utveckla lite varför du inte tror han ville döda Johan? Allt annat känns ju dömt på förhand att misslyckas. Johan skulle ju direkt berätta för AC vem som gjort något mot honom.

Eftersom han nog tyckte om Johan? LA ljög nog inte när han sa att han gjorde det. Han var ju styv-pappa sen Johan var riktigt liten och han fick följa pojkens utveckling fram till elva års-åldern. Även AC intygade ju hur snäll LA var mot Johan och hur roligt dom haft tillsammans. Jag har därför svårt att tro att LA bara släppt allt detta och stängt av alla känslor för att kunna mörda pojken. Jag tror inte att han klarat det emotionellt. Och vad skulle han vunnit på att Johan var död? Som hämnd möjligen men AC skulle han aldrig fått tillbaka.

Jag tror att han ville behålla Johan som gisslan i såna fall. Men det hände nåt som inte var planerat från början och sen rullade allt bara på...

Man får nog säga..utan överdrift..att du är expert på det här fallet? Du har lagt ut intressant material här och du kan fallet utan och innan? Vad är din åsikt om vad som hände i LA:s hjärna? Du har helt rätt när du skriver att han var missbrukare men räcker det för överlagt mord?
Senast redigerad av Crime-boy2 2019-04-27 kl. 14:27.
Citera
2019-04-27, 14:24
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Detta:

Precis.

Johan var ett litet barn. Det bör inte varit svårt för en vuxen man att hantera honom, utan att använda våld eller droger (som då av misstag skulle lett till hans död).

Jag tror heller inte att LA hade planer på att misshandla JA, och att misshandeln av misstag skulle lett att JA dog. Som Fredrik skriver så skulle han då åka dit på det. Känns därför som en dum plan.

Jag är inte alls så säker på att Johan tillät sig att bli behandlad hur som helst? Dels var han elva år. Dels mycket försiktig mot vuxna. Dels skulle han till skolan och dels fanns det planer med en kompis inför den helgen. Om det skulle lyckas för LA att få med honom tror jag att det måste till nåt annat. Som att AC var sjuk t.ex. Nånting som gjorde Johan villig att följa med. Men han hade säkert en viss tilltro till LA.
Senast redigerad av Crime-boy2 2019-04-27 kl. 14:26.
Citera
2019-04-27, 14:42
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Jag skulle tro att det var en kombination av att förbereda sig mentalt samt kartlägga deras rutiner.
Frågan är ju om han hade tänkt sätta planen i verket redan när han gick fram till flickorna, dvs att han varje gång han var där var beredd att sätta planen i verket. Var han väldigt deprimerad kanske han inte brydde sig om ifall han åkte fast efteråt och inte tog hänsyn till ev vitnen.

Fast mot detta talar ju hans kategoriska förnekande att han befunnit sig i Bosvedjan? Och hans vilja att alltid ställa upp på förhör hos polisen?
Citera
2019-04-27, 14:44
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
LA var och kanske alltjämt är tablettmissbrukare. Han var säkert i en sobrildimma när han tog ihjäl Johan. År 1991 dömdes LA för medicinstöld från sjukhuset.

91?
Citera
2019-04-27, 16:39
Medlem
[quote=Crime-boy2|67423909]91?[/QUOTE

Vill minnas att det var då. Men det var väl först då han blev påkommen. Han hade säkert nallat ur medicinförråden länge. Samt kanske fått en del utskrivet också.
Citera
2019-04-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Vad är din åsikt om vad som hände i LA:s hjärna? Du har helt rätt när du skriver att han var missbrukare men räcker det för överlagt mord?

Trots allt jag läst om detta fall så går även jag runt i cirklar utan att egentligen veta mer än någon annan. Men min känsla av allt är dock att LA ville hämnas på AC för att hon i hans tycke förstört hans liv, och det enda sättet hon skulle kunna må lika dåligt som han var att Johan försvann och hon aldrig skulle få veta vart.

Det sägs ju att de som tar livet av sig kan bli lugnare mot slutet, för att de lixom förstår att lidandet snart är över. Det kan ju vara därför som LA enligt psykologen mådde bättre strax innan mordet.
Att han på något sätt kände att nu kommer en förändring av situationen.

Och när bara han vet vad som hände Johan så ändrades ju maktbalansen totalt, helt plötsligt blev han ju en central del av ACs liv igen. Sålänge han inte erkänner dvs för när allt är berättat så finns det ju inget intressant med honom längre.

Jag var länge övertygad om att hela riskavfallsteorin egentligen var ett sätt för föräldrarna att få ett avslut. Om teorin stämmer så finns det ju ingen anledning att leta mer.

Men jag har på senare tid ändrat mig och tror allt mer på den.
Citera
2019-04-27, 16:44
Medlem
1981 måste det väl vara ändå som LA åtalades för medicinstölden? 10 år senare är väl den där lilla stölden preskriberad sedan länge.
Citera
2019-04-27, 17:32
Medlem
För de som vill höra allt som finns om fallet kommer här ett avsnitt ur förre polismästaren Rolf Stenbergs memoarer om Johan fallet. Enligt mig så tillför det inte så mycket, hans version av hur det gått till skiljer sig från andras. Bland annat att motivet skulle vara att Johan stod mellan LA och ACs kärlek. Samt att LA kunde ha erbjudit Johan skjuts till skolan. Men skolan låg ju så nära och mig veterligen kunde man inte ens köra bil mellan bostaden och skolan.
https://www.mediafire.com/file/7s6tcxuzdc69279/Stenberg.mp3/file
Citera
2019-04-27, 17:40
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
1981 måste det väl vara ändå som LA åtalades för medicinstölden? 10 år senare är väl den där lilla stölden preskriberad sedan länge.

Ja frågan är väl om LA bodde kvar här uppe då?
Citera
2019-04-27, 17:44
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
För de som vill höra allt som finns om fallet kommer här ett avsnitt ur förre polismästaren Rolf Stenbergs memoarer om Johan fallet. Enligt mig så tillför det inte så mycket, hans version av hur det gått till skiljer sig från andras. Bland annat att motivet skulle vara att Johan stod mellan LA och ACs kärlek. Samt att LA kunde ha erbjudit Johan skjuts till skolan. Men skolan låg ju så nära och mig veterligen kunde man inte ens köra bil mellan bostaden och skolan.

Tack! Nej det går ingen väg ända fram till skolan från Bågevägen 39.
Citera
2019-04-28, 14:23
Medlem
Citat:

Det var intressant att lyssna på detta avsnitt. Polismästare Stenberg uttryckte stor besvikelse över att åklagaren valde att släppa LA. Polismännen såg tydligt att LA var på väg att vackla i sitt ihärdiga nekande, i synnerhet när Sobrilen var på väg ur kroppen.

För några år sedan skrevs om att LA var sjuklig. Nån som vet nåt om LA:s tillstånd i dagsläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in