Citat:
Ursprungligen postat av
LindvidArman
Finns många alternativa händelseförlopp. Det finns, icke minst i denna tråden, flera som liksom jag tror att LA fick med sig Johan i bilen, och någonstans, kanske i fritidshuset, blev händelseförloppet så att Johan avled. Kanske överdos kloroform. Meningen var kanske inte att döda. Utan att söva Johan så att han blev kvar i stugan så att A-C skulle bli rädd. Johan kanske aktivt började visa att han ville hem eller till skolan. Och då tänkte LA att om jag får honom sövd blir han kvar ett tag till. Men det blev för mycket narkos så Johan dog. Sedan var LA tvungen att forsla bort kroppen. Jag tror att han är nedgrävd nånstans. Inte så långt från stugan. Bara LA som vet.
Syftet med att hämta Johan kan ha varit att genom honom få kännedom om A-C:s ev nya manliga bekanta. Det skall dock inte uteslutas att syftet redan från början med hämtningen var att döda Johan. LA är en kall jävel som trettionio år efter händelsen inte bekänner. Kanske så kallhamrad att han den ödesdigra dagen 1980 dödade ett oskyldigt barn uppsåtligen. För att skada Anna-Klara som straff för att hon dumpat honom.
Det handlad ju inte direkt om två missbrukare med en kriminell livsstil som blir osams, vilket leder till slagsmål och att någon dör av misstag. Här är det en fullvuxen man och ett litet barn. Jag tror att GM var fullt medveten om vad han gjorde.
Överdos av något preparat? Verkar dels överflödigt; GM bör rimligen haft kontroll över JA även utan droger. Om GM dessutom är LA så skulle han med allra största sannolikhet åka dit på det.
Få kännedom om AC:s bekanta, och sedan råkat döda JA? Tror inte det heller.
Tycker allt tyder på att JA dödades högst medvetet, för att skada A-C.