2019-04-26, 20:35
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
"nåt gick snett", varför tror du det? Jag menar vad skulle LA i så fall ha haft för syfte att hämta Johan den där morgonen?

Vad hade han för syfte att bevaka Bosvedjan flera veckor innan Johan försvann?
Citera
2019-04-26, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Här kommer "Fallet Johan" som ljudbok https://www.mediafire.com/file/2hnw66dtbb9hnpj/FalletJohan.rar/file

Tackar!
Citera
2019-04-26, 22:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Vad hade han för syfte att bevaka Bosvedjan flera veckor innan Johan försvann?

Jag vill inte låta otrevlig, men jag förstår faktiskt inte din poäng?
Citera
2019-04-26, 22:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Finns många alternativa händelseförlopp. Det finns, icke minst i denna tråden, flera som liksom jag tror att LA fick med sig Johan i bilen, och någonstans, kanske i fritidshuset, blev händelseförloppet så att Johan avled. Kanske överdos kloroform. Meningen var kanske inte att döda. Utan att söva Johan så att han blev kvar i stugan så att A-C skulle bli rädd. Johan kanske aktivt började visa att han ville hem eller till skolan. Och då tänkte LA att om jag får honom sövd blir han kvar ett tag till. Men det blev för mycket narkos så Johan dog. Sedan var LA tvungen att forsla bort kroppen. Jag tror att han är nedgrävd nånstans. Inte så långt från stugan. Bara LA som vet.

Syftet med att hämta Johan kan ha varit att genom honom få kännedom om A-C:s ev nya manliga bekanta. Det skall dock inte uteslutas att syftet redan från början med hämtningen var att döda Johan. LA är en kall jävel som trettionio år efter händelsen inte bekänner. Kanske så kallhamrad att han den ödesdigra dagen 1980 dödade ett oskyldigt barn uppsåtligen. För att skada Anna-Klara som straff för att hon dumpat honom.

Det handlad ju inte direkt om två missbrukare med en kriminell livsstil som blir osams, vilket leder till slagsmål och att någon dör av misstag. Här är det en fullvuxen man och ett litet barn. Jag tror att GM var fullt medveten om vad han gjorde.

Överdos av något preparat? Verkar dels överflödigt; GM bör rimligen haft kontroll över JA även utan droger. Om GM dessutom är LA så skulle han med allra största sannolikhet åka dit på det.

Få kännedom om AC:s bekanta, och sedan råkat döda JA? Tror inte det heller.

Tycker allt tyder på att JA dödades högst medvetet, för att skada A-C.
Citera
2019-04-27, 00:46
Medlem
Citat:
Det handlad ju inte direkt om två missbrukare med en kriminell livsstil som blir osams, vilket leder till slagsmål och att någon dör av misstag. Här är det en fullvuxen man och ett litet barn. Jag tror att GM var fullt medveten om vad han gjorde.

Överdos av något preparat? Verkar dels överflödigt; GM bör rimligen haft kontroll över JA även utan droger. Om GM dessutom är LA så skulle han med allra största sannolikhet åka dit på det.

Få kännedom om AC:s bekanta, och sedan råkat döda JA? Tror inte det heller.

Tycker allt tyder på att JA dödades högst medvetet, för att skada A-C.

I mitt inlägg håller jag två scenarior öppna, dels att JA dog av ex vis överdoserat medel, dels att det var medvetet dödande för att skada A-C. Du tror på det sistnämnda, jag lutar mer åt det första. Men det finns mycket som talar för att du har rätt, LA har ju hotat A-C. Och Johan var ju det käraste hon hade. Och LA är en kall jävel. Jag förstår Anna-Klara och Björn som håller fast vid honom som gärningsman.
Citera
2019-04-27, 00:54
Medlem
Citat:
Nej jag tror inte att LA planerat att mörda Johan. Det hände en olycka. Nåt gick snett och det är därför som LA orkat bära det. Att han egentligen inte är "skyldig" till Johans död. Det var inte hans "fel".

Här är du inne på nåt intressant. LA orkat med detta p g a det var inte meningen att döda Johan. Dock så kall att han vägrar att berätta var kroppen dumpats. LA, träd fram nu, du ville skada A-C, det har du uppnått, räcker inte trettionio års plåga?
Citera
2019-04-27, 06:30
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Jag vill inte låta otrevlig, men jag förstår faktiskt inte din poäng?

Om du läser domarna så ansåg både TR och HR det bevisat att LA uppehållit sig i Bosvedjan en tid före Johans försvinnande. Man kan ju då fundera över hans syfte eftersom han kategoriskt förnekat detta. DET var min poäng. Du undrade ju vilket syfte han hade att plocka in Johan i bilen? Kan det finnas en koppling där?
Senast redigerad av Crime-boy2 2019-04-27 kl. 06:44.
Citera
2019-04-27, 09:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Om du läser domarna så ansåg både TR och HR det bevisat att LA uppehållit sig i Bosvedjan en tid före Johans försvinnande. Man kan ju då fundera över hans syfte eftersom han kategoriskt förnekat detta. DET var min poäng. Du undrade ju vilket syfte han hade att plocka in Johan i bilen? Kan det finnas en koppling där?

Om LA är GM så tror jag att han plockade upp JA för att döda honom, och sedan göra sig av med kroppen.

Vet inte vad han gjorde i Bosvedjan i övrigt. Kanske väntade på vad han ansåg vara rätt tillfälle, kanske fick han kalla fötter - eller så ville han stalka AC?
Citera
2019-04-27, 10:43
Medlem
Citat:
Vet inte vad han gjorde i Bosvedjan i övrigt. Kanske väntade på vad han ansåg vara rätt tillfälle, kanske fick han kalla fötter - eller så ville han stalka AC?

Jag skulle tro att det var en kombination av att förbereda sig mentalt samt kartlägga deras rutiner.
Frågan är ju om han hade tänkt sätta planen i verket redan när han gick fram till flickorna, dvs att han varje gång han var där var beredd att sätta planen i verket. Var han väldigt deprimerad kanske han inte brydde sig om ifall han åkte fast efteråt och inte tog hänsyn till ev vitnen.
Citera
2019-04-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Jag skulle tro att det var en kombination av att förbereda sig mentalt samt kartlägga deras rutiner.
Frågan är ju om han hade tänkt sätta planen i verket redan när han gick fram till flickorna, dvs att han varje gång han var där var beredd att sätta planen i verket. Var han väldigt deprimerad kanske han inte brydde sig om ifall han åkte fast efteråt och inte tog hänsyn till ev vitnen.

LA var och kanske alltjämt är tablettmissbrukare. Han var säkert i en sobrildimma när han tog ihjäl Johan. År 1991 dömdes LA för medicinstöld från sjukhuset.
Citera
2019-04-27, 11:12
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Om LA är GM så tror jag att han plockade upp JA för att döda honom, och sedan göra sig av med kroppen.

Eller för att planlägga en lämplig aktion mot Johan? Ett vittnesmål styrker detta. Han stoppade en flicka som bar en jacka som liknade Johans. Hon vittnade i rättegången om detta. Jag tror inte att LA hade för avsikt att mörda Johan. Det är nåt som inte stämmer där. Men att han orsakade Johans död är jag övertygad om. Hur det gick till kan man bara spekulera om.
Citera
2019-04-27, 12:13
Medlem
Citat:
Jag tror inte att LA hade för avsikt att mörda Johan. Det är nåt som inte stämmer där.

Kan du utveckla lite varför du inte tror han ville döda Johan? Allt annat känns ju dömt på förhand att misslyckas. Johan skulle ju direkt berätta för AC vem som gjort något mot honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in