2019-04-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamphund
Strandberg går in i duellen som man gör när man är 11 år i färd med att lära sig det fysiska spelets grunder. Satans gnäll, låt åtminstone hockeyn vara fri från översosserierna, eget ansvar!

Du verkar vara utvecklingsstörd.

Bockstensmannen siktar på att tackla, han säger det själv trots att domarna yrar om ”en krock”, och han träffar huvudet som så många gånger förr.

Nån gång måste även denna gnällfitta ta ansvar för sin vårdslöshet.
Citera
2019-04-28, 10:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
Hur då tur. Var inte tur att DIF skickade sekten på semester. De flesta menar t.e.x att om en av sina egna spelare skjuter i stolpen vid friläge så är det otur medans jag alltid hävdat att spelaren helt enkelt siktat för dåligt. Om en puck studsar på 2 klubbor och 2 skridskor innan den går i mål är det inte tur utan bara tillfälligheter. Jag avskyr när man säger att nån förtjänar tur, så jävla korkat.

Bra lag har tur är ett uttryck, fast egentligen tror jag det emanerar från uttrycket: bra målvakter har tur. Uppenbarligen förstår du inte vad det uttrycket betyder eftersom du ställer frågan på det sättet.

Uttrycket betyder att den som är bra också har tur på marginalen. Det grundar sig i att den som jobbar hårt får mer med sig än den som inte jobbar lika hårt.

Det är alltså ett uttryck och du borde förstå att min glada gubbe lade lite lätt ironi i det jag skrev.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-04-28 kl. 10:59.
Citera
2019-04-28, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enisen
Men jösses, du kan ju inte på fullaste allvar påstå att man kan snubbla sig till en final? Skärp till dig.

Vissa här menar ju att Frölunda hade tur i semin när de vann med 4-1 mot Luleå. Med den logiken kan man absolut påstå att DIF kommit hit på tur när de vann med 4-3.
Citera
2019-04-28, 12:43
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Vissa här menar ju att Frölunda hade tur i semin när de vann med 4-1 mot Luleå. Med den logiken kan man absolut påstå att DIF kommit hit på tur när de vann med 4-3.

Tur eller inte? Om man kollar corsin under slutspelet så är DIF trea. Då har man mött femman, ettan och nu trean från grundserien.
Bara Örebro och Växjö ligger före där.
I kvarten hade DIF bättre corsi än Skellefteå, i semin hade DIF bättre corsi än Färjestad men nu i finalen har Frölunda lite bättre än DIF 50,34.

Kollar man Frölundas corsi i semin mot Luleå så kan man väl säga att de hade en jävla "tur" att de gick till final. Corsi på 44,56 i semin. Men skyhög PDO på 109,28.

Sen kan man kolla PDO och där kan man säga att DIF haft lite tur. Har en PDO på 102,78. Men Frölunda har ännu högre siffra där i 104,38.
Allt över 100= "Tur" allt under="otur"

Intressant sak är att Färjestad hade en PDO på 102 i semin mot DIF och ändå snackar Färjestadssupportrarna att det är DIF som hade tur. Konstigt.

Sen är ett slutspel väldigt få matcher och alltså liten sample size. Men jag tycker det är sjukt orättvist att snacka om att DIF bara är i final för de har haft sådan tur.
Senast redigerad av JoshTee 2019-04-28 kl. 12:45.
Citera
2019-04-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Gnäll

Hade djurgårdsspelaren vågat brösta upp och inte vikt ner sig och åka in som den ovana hockeyspelaren han är så hade det inte hänt. Det är klart frölundaspelaren skyddar sig i det läget med en offensiv tackling. Tycker domarna resonerade rätt i det att det var svårt för frölundaspelaren att göra något annat, i.e. krock.

Hade frölundaspelaren åkt ut hade han straffats för sin rutin och djurgårdsspelaren premierats för sin orutin.
Citera
2019-04-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Tur eller inte? Om man kollar corsin under slutspelet så är DIF trea. Då har man mött femman, ettan och nu trean från grundserien.
Bara Örebro och Växjö ligger före där.
I kvarten hade DIF bättre corsi än Skellefteå, i semin hade DIF bättre corsi än Färjestad men nu i finalen har Frölunda lite bättre än DIF 50,34.

Kollar man Frölundas corsi i semin mot Luleå så kan man väl säga att de hade en jävla "tur" att de gick till final. Corsi på 44,56 i semin. Men skyhög PDO på 109,28.

Sen kan man kolla PDO och där kan man säga att DIF haft lite tur. Har en PDO på 102,78. Men Frölunda har ännu högre siffra där i 104,38.
Allt över 100= "Tur" allt under="otur"

Intressant sak är att Färjestad hade en PDO på 102 i semin mot DIF och ändå snackar Färjestadssupportrarna att det är DIF som hade tur. Konstigt.

Sen är ett slutspel väldigt få matcher och alltså liten sample size. Men jag tycker det är sjukt orättvist att snacka om att DIF bara är i final för de har haft sådan tur.

Kan du förklara corsi och PDO?
Citera
2019-04-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamphund
Okunnigt, halv utvecklingsstört svammel

Bockstensmannen tacklar medvetet mot huvudet. Det är respektlöst och farligt och Bockstensmannen är en återfallsförbrytare i den kategorin av regelbrott.

Blir han inte avstängd så hoppas jag att någon DIF-spelaren ser till att han får fraktas ut från rinken med nackkrage på tisdag.
Citera
2019-04-28, 13:23
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Kan du förklara corsi och PDO?

Ska försöka göra mitt bästa. Sen ta i beaktning att ett SM-slutspel är egentligen alldeles för kort för att dra några större slutsatser. Dock tycker jag att man ändå på den lilla datan vi har kan påstå att DIF inte är i final enbart pga tur. La in lite personliga vrderingar också. Jag är bara en lekman på området och corsin har såklart sina brister. Till exempel att alla skott värderas lika mycket.

Corsi är antal skottförsök för och emot. Över 50% är en positiv corsi och under är en negativ. Man räknar skott på mål, utanför och blockerade skott. Ett lag som har hög corsi brukar oftast vara det spelförande lag och är oftast framgångsrika över tid. Men man kan vara ett bottenlag med hög corsi(tex Örebro i år).
Sen ser jag gärna att de skotten man tar är i skottsektorn och de man släpper till inte är i skottsektorn. Där har Luleå varit väldigt bra denna säsong.

PDO är skott% plus räddnings%. Över 100 så har man haft "tur" och under 100 "otur". Om man ser under en längre tid så kryper siffrorna närmare 100 desto längre tid det går.

Som exempel i början av denna säsong när Linköping vann massa så hade de en jättehög PDO. Med andra ord om de fortsatte spela likadant som de började säsongen så förstod man att det inte skulla hålla. Och med tiden började utdelningen avta och Monstret var inte samma Monster som i början av säsongen.
Citera
2019-04-28, 13:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enisen
Men jösses, du kan ju inte på fullaste allvar påstå att man kan snubbla sig till en final? Skärp till dig.

Det beror på vad man menar med snubbla. HC Z kan såklart inte göra det. Det är inte så att Djurgården är ett klappdåligt lag. Däremot hade dom mycket flyt mot Färjestad och slog ut ett lag som egentligen är bättre, och har nu 2-2 i matcher mot ett lag som egentligen är mycket bättre. Väldigt mycket har studsat Djurgårdens väg.
Citera
2019-04-28, 13:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Bockstensmannen tacklar medvetet mot huvudet. Det är respektlöst och farligt och Bockstensmannen är en återfallsförbrytare i den kategorin av regelbrott.

Blir han inte avstängd så hoppas jag att någon DIF-spelaren ser till att han får fraktas ut från rinken med nackkrage på tisdag.

Han gör en helt normal tacklingsrörelse samtidigt som Strandberg av någon oförklarlig anledning sänker sitt huvud till axelhöjd. Joel siktar inte på huvudet. Strandberg får skylla sig själv, det är riktigt korkat gjort att ta emot en tackling med huvudet. Det är Strandberg som skapar situationen, inte Joel.
Citera
2019-04-28, 13:33
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det beror på vad man menar med snubbla. HC Z kan såklart inte göra det. Det är inte så att Djurgården är ett klappdåligt lag. Däremot hade dom mycket flyt mot Färjestad och slog ut ett lag som egentligen är bättre, och har nu 2-2 i matcher mot ett lag som egentligen är mycket bättre. Väldigt mycket har studsat Djurgårdens väg.

Läs mina siffror jag postade ovan. Siffrorna säger inte det du påstår.
Citera
2019-04-28, 13:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Ska försöka göra mitt bästa. Sen ta i beaktning att ett SM-slutspel är egentligen alldeles för kort för att dra några större slutsatser. Dock tycker jag att man ändå på den lilla datan vi har kan påstå att DIF inte är i final enbart pga tur. La in lite personliga vrderingar också. Jag är bara en lekman på området och corsin har såklart sina brister. Till exempel att alla skott värderas lika mycket.

Corsi är antal skottförsök för och emot. Över 50% är en positiv corsi och under är en negativ. Man räknar skott på mål, utanför och blockerade skott. Ett lag som har hög corsi brukar oftast vara det spelförande lag och är oftast framgångsrika över tid. Men man kan vara ett bottenlag med hög corsi(tex Örebro i år).
Sen ser jag gärna att de skotten man tar är i skottsektorn och de man släpper till inte är i skottsektorn. Där har Luleå varit väldigt bra denna säsong.

PDO är skott% plus räddnings%. Över 100 så har man haft "tur" och under 100 "otur". Om man ser under en längre tid så kryper siffrorna närmare 100 desto längre tid det går.

Som exempel i början av denna säsong när Linköping vann massa så hade de en jättehög PDO. Med andra ord om de fortsatte spela likadant som de började säsongen så förstod man att det inte skulla hålla. Och med tiden började utdelningen avta och Monstret var inte samma Monster som i början av säsongen.

PDO säger inte automatiskt att någon har tur. Ett lag med många snipers och en fantommålvakt kommer ha högre PDO. Ett lag som satsar på att skjuta från alla vinklar och vrår kommer ha lägre PDO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in