2019-04-28, 11:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkaman
Bara en undran; är det någon som har upplevt att Great Greta någonsin fått några följdfrågor angående det hon pratar om? Jag har letat, men inte hittat något bra exempel på en dialog, utan det verkar alltid bara vara en monolog från hennes sida.

Någonstans läste jag om att någon frågat henne om något annat, men då hade hon svarat "jag vet inget om det där, jag är bara ett barn" och då skrev den frågande att "tusen frågor poppade upp i huvudet" eller något sådant. Tror det var på Twitter? Jag vet inte om det var sant eller bara påhitt, men det känns som att det inte skulle vara ett helt omöjligt scenario...
Greta skrev själv om det på sin Facebook igår om att hon och barnen inte kan lösa problemen.

https://www.facebook.com/gretathunbergsweden/photos/a.789510014750154/818596645174824/

"Ett av de vanligaste argumenten som vi barn hör när folk kritiserar oss är att "vi har inga lösningar"... Här är en del från mitt tal i det brittiska parlamentet:"

Början av talet

"många säger att vi inte har några lösningar på klimatkrisen. Och de har rätt. För hur skulle vi kunna det? Hur kan du "lösa" den största kris som mänskligheten någonsin har mött? Hur kan du "lösa" ett krig? Hur ska du "lösa" gå till månen för första gången? Hur kan du "lösa" uppfinna nya uppfinningar?
Klimatkrisen är både den enklaste och den svåraste frågan vi någonsin har stött på. Det enklaste för att vi vet vad vi måste göra. Vi måste stoppa utsläppen av växthusgaser. Det svåraste eftersom vår nuvarande ekonomi fortfarande är helt beroende av förbränning av fossila bränslen, och därmed förstör ekosystemen för att skapa en evig ekonomisk tillväxt.
" så, exakt hur löser vi det?" du frågar oss - skolbarnen slående för klimatet."

Greta är ingen forskare. Hon driver opinion för något hon tror på och vilka andra opinionsbildare ställer man samma krav på att de ska sitta inne med lösningarna? Greta säger själv att vi måste förena oss med vetenskapen och hitta lösningarna tillsammans. Hon har inte de exakta lösningarna hur vi kommer dit. Normalt när man driver opinionsbildning är man många kuggar i ett system där var och en gör sin lilla del. Men Greta förväntas av vissa att hon själv ska sitta inne med de exakta lösningarna och vara den som ser till att klimatet förändras, annars är hon inte trovärdig. Det är att ha lite väl höga krav på en 16-åring.
Senast redigerad av Kämpendahl 2019-04-28 kl. 11:20.
2019-04-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Greta skrev själv om det på sin Facebook igår om att hon och barnen inte kan lösa problemen.

https://www.facebook.com/gretathunbergsweden/photos/a.789510014750154/818596645174824/

"Ett av de vanligaste argumenten som vi barn hör när folk kritiserar oss är att "vi har inga lösningar"... Här är en del från mitt tal i det brittiska parlamentet:"

Början av talet

"många säger att vi inte har några lösningar på klimatkrisen. Och de har rätt. För hur skulle vi kunna det? Hur kan du "lösa" den största kris som mänskligheten någonsin har mött? Hur kan du "lösa" ett krig? Hur ska du "lösa" gå till månen för första gången? Hur kan du "lösa" uppfinna nya uppfinningar?
Klimatkrisen är både den enklaste och den svåraste frågan vi någonsin har stött på. Det enklaste för att vi vet vad vi måste göra. Vi måste stoppa utsläppen av växthusgaser. Det svåraste eftersom vår nuvarande ekonomi fortfarande är helt beroende av förbränning av fossila bränslen, och därmed förstör ekosystemen för att skapa en evig ekonomisk tillväxt.
" så, exakt hur löser vi det?" du frågar oss - skolbarnen slående för klimatet."

Greta är ingen forskare. Hon driver opinion för något hon tror på och vilka andra opinionsbildare ställer man samma krav på att de ska sitta inne med lösningarna? Greta säger själv att vi måste förena oss med vetenskapen och hitta lösningarna tillsammans. Hon har inte de exakta lösningarna hur vi kommer dit. Normalt när man driver opinionsbildning är man många kuggar i ett system där var och en gör sin lilla del. Men Greta förväntas av vissa att hon själv ska sitta inne med de exakta lösningarna och vara den som ser till att klimatet förändras, annars är hon inte trovärdig. Det är att ha lite väl höga krav på en 16-åring.

Om du inbillar dig att Greta skriver sina tal själv är du mer än både okunnig och naiv.
2019-04-28, 11:52
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Om du inbillar dig att Greta skriver sina tal själv är du mer än både okunnig och naiv.

Greta skriver sina tal själv, men hon tar hjälp av experter för faktauppgifter, vilket hon är helt öppen med. På sätt och vis är ditt tvivel ett stort beröm till Gretas förmåga att uttrycka sig.
Senast redigerad av vinbra 2019-04-28 kl. 12:02.
2019-04-28, 11:53
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Det är väl typ 18:de vändan i den här tråden om den tröttsamma debatten. Men eftersom du verkar veta, vem skriver Gretas tal? Statsministern får hjälp att skriva sina tal och det får förmodligen Jimmie Åkesson också. Men även om de får hjälp att skriva sina tal så är det ändå deras åsikter och andemening som står bakom talen, så jag har svårt att förstå problemet. Exakt hur det går till i Gretas fall vet jag inte, men eftersom du sitter inne på informationen så delge gärna oss andra i tråden.
2019-04-28, 12:06
Medlem
BlackBookss avatar
Ja men då tar vi en lite granskande koll på Gretas officiella Facebook sida.
https://www.facebook.com/gretathunbergsweden/?ref=page_internal

Först ser vi att det är en verifierad sida, inget jätte konstigt med det.
https://imgur.com/a/6tYBnRo

Sen scrollar vi och ser att sidan "hanteras" av en person vid namn "Adarsh Prathap".
https://imgur.com/a/7VEUUtW

Hmm vad är detta för pajas då?? Måste vara en kompis??? Eller?

Vi klickar in på sidan vet jag....
https://www.facebook.com/adarsh.prathap

Här blev det intressant....

Många arbeten listade.
https://imgur.com/a/eYKGsuX

Bla UNFCCC
COP23
mm mfl

Säg vad ni vill men detta är kanske inte bevis för något men det är inte heller något man bara sopar under mattan.
2019-04-28, 12:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Men Greta förväntas av vissa att hon själv ska sitta inne med de exakta lösningarna och vara den som ser till att klimatet förändras, annars är hon inte trovärdig. Det är att ha lite väl höga krav på en 16-åring.

Tvärr är det nog så att de främsta bejakarna också hoppas att Greta ska vara frälsaren som får världen på fötter. Om jag säger så här: det mänskligheten har byggt upp är kort och gott ett kvitto på vad mänskligheten är.

Det Greta gör är att peka på en sak som mänskligheten, enligt henne och hennes gelikar, borde ha gjort bättre. Det är som att att säga till en lam: Stå upp, tag din säng och gå. Ty om det vore så enkelt som att bara peka på en väg skulle världens stridigheter upphöra i ett enda slag, men så är det inte och så blir det inte.

Greta är en fluga, en modenyck, ett tillfälligt intresse och ett sätt för vissa att skjuta ifrån sig ansvar. Om två år är Greta inte längre på tapeten.
2019-04-28, 12:31
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Igår berättade man på Aktuellt att skogarna i Sverige brinner som aldrig förr, engångsgrillar och ciggaretfimpar samt dåliga järnvägsspår, etc ligger bakom bränderna. 100% man-made.

Nästa inslag visar att barn i 10-12års åldern blir rånade på jackor och mobiltelefoner, "barn rånar barn" rånen har mångdubblats under 2000-talet för att i princip inte existera alls på 80talet.

..Sätter några tior på att Jimmy har argumenten på sin sida även nästa val.

Jo säkert kommer inte nästa val handla om miljöfrågor utan mer för oss lättförståeliga svart och vit frågor. Det bruka vara så.

Men Jimmys huvudargument att Greta inte påverkar på något sätt är felanalys.

SDs politik kommer kalibreras och anpassas den med för att fånga upp de nationella som också kan vara för restriktiv miljöpolitik Kd är redan där och nosar genom att lyfta kärnkraft som positivt för miljön. Fortsätter man att ignorera idén om att ökad användning av fossilbränslen leder till förändrat klimat så hamnar man på bakfot. Så Greta (den rörelse hon symboliserar) påverkar och kommer påverka.

Varför innebär det att om man är invandringsmotståndare att man är emot Greta?

Vad är polemiken där? Det borde vara tvärtom att om alla nationer bevarar sina kulturer och lever på lokala resurser och lokalkultur så blir det ju nationellt och miljövänligt på samma gång.
2019-04-28, 12:49
Medlem
efedrinkungens avatar
Hon är nya Anton Abele, han som blev så jävla superhyllad
som 15-åring för att han engagerade sig i gatuvåldet
efter dödsmisshandel av 16-åriga Ricardo i Stockholm 2007.
Inget fel med det. Men det blev överdrivet.

Han blev så jävla hajpad att han fick en riksdagsplats
för Moderaterna.

Sen blev det den klassiska tomteblosseffekten...

Hur många pratar om honom idag ???
2019-04-28, 13:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efedrinkungen
Hon är nya Anton Abele, han som blev så jävla superhyllad
som 15-åring för att han engagerade sig i gatuvåldet
efter dödsmisshandel av 16-åriga Ricardo i Stockholm 2007.
Inget fel med det. Men det blev överdrivet.

Han blev så jävla hajpad att han fick en riksdagsplats
för Moderaterna.

Sen blev det den klassiska tomteblosseffekten...

Hur många pratar om honom idag ???

Säkert är det väldigt många som pratar om honom, men inte för det som var då. Han har ju lyckats tämligen bra får man lova att säga. Sedan kan jag tycka att det borde vara lite mer sans och vett när det gäller unga. Om vi får ett samhälle där omyndiga ska berätta hur det ska vara så kan man ju fundera på vad de ska göra när de blir äldre.

Greta känns dock inte på långa när lika driven som AA och AA blev inte tillnärmelsevis så hajpad som GT. Jag förstår jämförelsen, men ännu mer närliggande är att ställa sig frågan: varför lyssnade inte människor i tillräcklig utsträckning när Al Gore berättade samma saker som GT för 15 år sedan?
2019-04-28, 13:48
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tvärr är det nog så att de främsta bejakarna också hoppas att Greta ska vara frälsaren som får världen på fötter. Om jag säger så här: det mänskligheten har byggt upp är kort och gott ett kvitto på vad mänskligheten är.

Det Greta gör är att peka på en sak som mänskligheten, enligt henne och hennes gelikar, borde ha gjort bättre. Det är som att att säga till en lam: Stå upp, tag din säng och gå. Ty om det vore så enkelt som att bara peka på en väg skulle världens stridigheter upphöra i ett enda slag, men så är det inte och så blir det inte.

Greta är en fluga, en modenyck, ett tillfälligt intresse och ett sätt för vissa att skjuta ifrån sig ansvar. Om två år är Greta inte längre på tapeten.
Hon är även en guldkalv för sin mamma Malena Ernman.
2019-04-28, 13:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Hon är även en guldkalv för sin mamma Malena Ernman.

Ja, men bara under den begränsade tid som hon kommer att stå i rampljuset.
2019-04-28, 14:03
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Rent generellt har hon ju ett väldigt enkelt budskap, nämligen att människorna måste bli mer medvetna och ändra sitt beteende för planeten. I stora drag är det ju samma grundåsikt som skapade Miljöpartiet för 40 år sedan. Det är alltså åsikt och ideologi, inte vetenskaplig forskning, hon pläderar för och kan således inte ställas till ansvar för det korrekta eller det inkorrekta bakom grunduppfattningen. Det är ju egentligen inget kontroversiellt att påstå det hon påstår.

Således finns i realiteten inte utrymme för kritiska följdfrågor. Om sådana har kommit kan jag mycket väl tänka mig att hon svarat att hon inte vet, men jag tror inte att hon lagt till...jag är ju bara ett barn.

Hon har väl påstått att vi har 10 år på oss, att vi ska agera som om våra hus stod i brand och att alla bör bli veganer. Det är fullständigt vansinniga påståenden. Sen att en hjärntvättad liten 16-åring (som ser ut som 8) inte begriper bättre, kan man väl förstå och acceptera. Det riktigt skrämmande är ju såklart att det finns vuxna människor som tror på det hon säger och dessutom hyllar henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in