Bland dom bättre. Men Rysslands Vasilevskij får väl anses ha varit bättre i år. Matt Murray i Kanada är också riktigt bra. USA har något sämre målvakter. Vet inte om det är Demko eller Schneider dom siktar på som förstespade, men ingen av dom känns som att dom är på samma nivå. Sen får vi se vad det fyller på med...
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
I en kort landslagsturnering känns inte statistiken under NHL-säsongen jätteviktig. Helt nya lag. Minns Nittymäki som något oväntat var klart bästa målvakt i OS i Turin, t.ex.
Men, någon av Sverige/Ryssland/Kanada har nog bästa startkeepern. Sen har Sverige en högklassig backup i Markström.
Stort tack båda två!
Tjeckien och Slovakien nämns knapp alls i tråden. De har båda fått med en bunt NHL-spelare. Dessutom har Slovakien hemmaplan och även Tjeckien lär nog få ett starkt publikstöd. Vad tror ni om dem? Kan de med lite tur och skiklighet ha chans att ta någon medalj? Vem av dem tycker ni ser starkast ut med tanke på de trupper de hitintills presenterat?
Slovakien:
Anfallare:
Marko Dano (WPG)
Richard Panik (ARI)
Tomas Tatar (MTL)
Backar:
Erik Cernak (TBL)
Christian Jaros (OTT)
Martin Marincin (TOR)
Andrej Sekera (EDM)
Målvakter:
-
Tjeckien:
Anfallare:
Filip Chytil (NYR)
Michael Frolik (CGY)
Ondrej Palat (TBL)
Dominik Simon (PIT)
Jakub Voracek (PHI)
Tjeckien och Slovakien nämns knapp alls i tråden. De har båda fått med en bunt NHL-spelare. Dessutom har Slovakien hemmaplan och även Tjeckien lär nog få ett starkt publikstöd. Vad tror ni om dem? Kan de med lite tur och skiklighet ha chans att ta någon medalj? Vem av dem tycker ni ser starkast ut med tanke på de trupper de hitintills presenterat?
Slovakien:
Anfallare:
Marko Dano (WPG)
Richard Panik (ARI)
Tomas Tatar (MTL)
Backar:
Erik Cernak (TBL)
Christian Jaros (OTT)
Martin Marincin (TOR)
Andrej Sekera (EDM)
Målvakter:
-
Tjeckien:
Anfallare:
Filip Chytil (NYR)
Michael Frolik (CGY)
Ondrej Palat (TBL)
Dominik Simon (PIT)
Jakub Voracek (PHI)
Backar:
Radko Gudas (CZE)
Målvakter:
-
Först och främst –*trevlig ton i den här tråden!
Slovakien kunde komma loss med grymma lag på 90-talet, men så är det inte idag. Får se hur långt hemmaplan räcker, personligen tror jag max till kvartsfinal.
Har ganska dålig koll på tjeckiska spelare i Europa, men de spelare de fått loss från NHL hittills skrämmer inte. Kvartsfinal även där.
Slovakien:
Anfallare:
Marko Dano (WPG)
Richard Panik (ARI)
Tomas Tatar (MTL)
Backar:
Erik Cernak (TBL)
Christian Jaros (OTT)
Martin Marincin (TOR)
Andrej Sekera (EDM)
Målvakter:
-
Tjeckien:
Anfallare:
Filip Chytil (NYR)
Michael Frolik (CGY)
Ondrej Palat (TBL)
Dominik Simon (PIT)
Jakub Voracek (PHI)
Backar:
Radko Gudas (CZE)
Målvakter:
-
Fast alla har ju fullt av NHL-spelare nu för tiden. Slovakien har i princip ingenting längre förutom Chara som är kvar med Boston som mycket väl kan vinna hela Stanley cup. Jag vet inte om en enda spelare i Slovakiens lag hade platsat i Sveriges.
Tjeckien är i en riktig downperiod. Och deras tre bästa poängplockare spelar i Boston och San jose. Favoriterna att nå Stanley cup finalen.
En annan nations som alltid glöms bort men som vuxit mycket senaste decenniet och presterat, varit i två VM-finaler på 2010-talet är ju Schweiz! Hur ser det ut där? Några NHL-förstärkningar klara?
Fast alla har ju fullt av NHL-spelare nu för tiden. Slovakien har i princip ingenting längre förutom Chara som är kvar med Boston som mycket väl kan vinna hela Stanley cup. Jag vet inte om en enda spelare i Slovakiens lag hade platsat i Sveriges.
Tjeckien är i en riktig downperiod. Och deras tre bästa poängplockare spelar i Boston och San jose. Favoriterna att nå Stanley cup finalen.
Glömmer aldrig när Slovakien skrämde livet ur en i en VM-turnering sent 90-tal med spelare som Hossa, Ciger, Palffy, Bondra, Demitra, Beranek etc. Tänk vilket lag Tjeckoslovakien hade haft som ett enat land på den tiden.
Idag känns Slovakien totalt ofarliga och Tjeckien är sällan ens en semifinalkandidat.
En annan nations som alltid glöms bort men som vuxit mycket senaste decenniet och presterat, varit i två VM-finaler på 2010-talet är ju Schweiz! Hur ser det ut där? Några NHL-förstärkningar klara?
Fiala och Hischier är de enda såvitt jag vet. De har en del som spelar Stanley Cup fortfarande.
Kul med Marcus Pettersson i VM. Överraskad över hans utveckling, när jag såg han sista året i SHL hade han en usel säsong och när han skulle dra över till Nordamerika därefter så trodde jag att han skulle fastna i AHL.
Men i år har han ju verkligen slagit igenom, speciellt när han kom till Pittsburgh.
Stjärnbacken Roman Josi ska vara klar för VM om jag förstått rätt. Annars har de väldigt få etablarade spelare i NHL (10-15 stycken?). Niederreiter, deras andra "stjärna" i NHL, spelar numera för Carolina, så han är inte aktuell ännu.
Bäckström vore en sån jävla drömförstärkning för det här laget. En offensiv spetscenter som verkligen skulle behövas. Utan honom vet jag inte riktigt vem som tillsammans med Elias Pettersson ska centra toppkedjorna. Adrian Kempe? Nylander? Lindholm? Tre spelare som jag helst ser som ytterforwards. Anton Lander och Krüger känns perfekt lämpade för tredje- och fjärdekedjan.
I nuläget skulle jag formera kedjorna såhär:
Bratt-EP40-Lindholm
Lindblom-A.Kempe-Nylander
Eriksson-Lander-Hörnqvist
M.Kempe-Krüger- X
Men hoppas så klart på fler NHL-förstärkningar. Ser även gärna Dennis Everberg nu när slutspelet i Schweiz är färdigspelat.
Stjärnbacken Roman Josi ska vara klar för VM om jag förstått rätt. Annars har de väldigt få etablarade spelare i NHL (10-15 stycken?). Niederreiter, deras andra "stjärna" i NHL, spelar numera för Carolina, så han är inte aktuell ännu.
Schweiz är dock ett lag som kan ställa till det för de stora länderna i enskilda matcher, ofta med enkom inhemska spelare. Får dom bara loss en handfull spetsar från NHL kan vi nog räkna med en skräll här och där.
Bäckström vore en sån jävla drömförstärkning för det här laget. En offensiv spetscenter som verkligen skulle behövas. Utan honom vet jag inte riktigt vem som tillsammans med Elias Pettersson ska centra toppkedjorna. Adrian Kempe? Nylander? Lindholm? Tre spelare som jag helst ser som ytterforwards. Anton Lander och Krüger känns perfekt lämpade för tredje- och fjärdekedjan.
I nuläget skulle jag formera kedjorna såhär:
Bratt-EP40-Lindholm
Lindblom-A.Kempe-Nylander
Eriksson-Lander-Hörnqvist
M.Kempe-Krüger- X
Men hoppas så klart på fler NHL-förstärkningar. Ser även gärna Dennis Everberg nu när slutspelet i Schweiz är färdigspelad.
Loui Eriksson behöver en bra omgivning, annars är det ingen idé att ha med honom. Gissar att han kommer spelar vänsterforward i första- eller andralinan.
Gillar att du nämner Everberg, han är ett fullgott alternativ om det blir nej tack från NHL.
Loui Eriksson behöver en bra omgivning, annars är det ingen idé att ha med honom. Gissar att han kommer spelar vänsterforward i första- eller andralinan.
Gillar att du nämner Everberg, han är ett fullgott alternativ om det blir nej tack från NHL.
Kan absolut tänka mig att byta plats på Loui och Lindblom eller Bratt. Everberg och Lander är väl dem som bör ligga närmast VM av de spelarna som kommer från Europa.