2019-04-27, 13:53
Medlem
Omkorningsfilens avatar
Körde på landsväg idag och hamnade framför en traktor som låg i 30km/h. Ett par minuter senare hörs en smäll. Jag och farsan går ut och vi ser en äldre dam som försökt köra om på insidan av enkelfilad väg

Det rör sig om en Audi A4 Avant -04. Riktigt väl omhändertagen och fin för sin ålder. Alltid servad enligt plan och knappt någon rost. Senaste året har två större saker gjorts av mig för totalt 9000:-. Kamrem + ny termostat. Innan jag köpte den var samtliga bromsar renoverade med nya skivor, belägg och rör. Även servad av förra ägaren precis innan köp för 1000kr+. 17000mil. Köptes av ursprungliga ägaren. Bilen har aldrig krånglat det senaste året och de 900 mil som jag ägt den.

Nu är tyvärr bilen krockad och jag helt övertygad om att den kommer lösas in. Bilen köptes in för 20 000. Hur gör jag för att få ut så mycket som möjligt?

Svar med förankring i brott undanbedes.

http://imgur.com/gallery/y3ptIuh
Citera
2019-04-27, 13:56
Medlem
Ersattarens avatar
Det där kommer de att rikta och lackera om. Blir inga pengar, utan mest bortkastad tid för din del där dem troligtvis kommer fixa skadorna, lackera om och du får i bästa fall några kronor för att inte nyttjat lånebil ( om du väljer det ), och så går livet vidare.

Du kommer också få en ny fälg, eller slipas och återställas.

Trodde halva bilen var borta, men det där är ju i princip skrapmärken. Fixat på mindre än en vecka.
Citera
2019-04-27, 14:02
Medlem
Oh-be-wans avatar
Säg till den gamla damen att swisha 3000 kr så involverar du inte hennes försäkringsbolag.

Troligen skulle hon få högre försäkringspremie. 3000 kr är som hittat för en gammal dam.

Det är ungefär det jag uppskattar att lagningen går på. Ser 0 chanser till att bilen "löses in".
Citera
2019-04-27, 14:04
Medlem
Omkorningsfilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattaren
Det där kommer de att rikta och lackera om. Blir inga pengar, utan mest bortkastad tid för din del där dem troligtvis kommer fixa skadorna, lackera om och du får i bästa fall några kronor för att inte nyttjat lånebil ( om du väljer det ), och så går livet vidare.

Du kommer också få en ny fälg, eller slipas och återställas.

Trodde halva bilen var borta, men det där är ju i princip skrapmärken. Fixat på mindre än en vecka.

Tror du att dom kommer fixa bilen? Vad kostar det att göra fackmannamäsigt hos en firma?
Citera
2019-04-27, 14:11
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omkorningsfilen
Tror du att dom kommer fixa bilen? Vad kostar det att göra fackmannamäsigt hos en firma?

Ser att även bakstötfångare fått en kyss, även om väldigt liten så har kanten blivit naggad. Kostnadsmässigt hamnar vi nog runt 15 - 25 tkr, beror lite på vilken verkstad, stad och hur mycket verkstaden saltar på gentemot försäkringsbolaget, och visst är bilen din inte mycket värd i sett till kostnaderna, men av bilens skick och skadorna är ytliga, så vore det efterblivet att skrota en körduglig och ( så vitt jag känner till ) fin bil - för ytliga grejer. Den kan ju bli inlöst, men tvivlar p.g.a dess ringa skador. Hade det varit veckor av arbete, visst, men det där är dagars jobb som högst.
Citera
2019-04-27, 14:14
Medlem
VanligtNamns avatar
Det där lagar man ju på någon timme med rätt verktyg.. Vadå lösas in? Du har ju inga skador på drivlinan mer än fälgen?
Citera
2019-04-27, 18:11
Moderator
Arne.Ankas avatar

Övriga fordon --> Bilar
/Moderator
Citera
2019-04-27, 18:49
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Nu är tyvärr bilen krockad och jag helt övertygad om att den kommer lösas in. Bilen köptes in för 20 000. Hur gör jag för att få ut så mycket som möjligt?
Begär in några olika offerter på jobbet, kontakta försäkringsbolaget och säger att du nöjer dig med x% procent av summan verkstäderna begärde. Spackla och lacka sedan om bilen själv. Säg att du får 10 000 i handen och fixar allt själv för några hundralappar. Även om bilen kommer tappa lite värde när när du om några år säljer den så lär det vara betydligt mindre än vad du får i ersättning.
Citera
2019-04-27, 19:36
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Körde på landsväg idag och hamnade framför en traktor som låg i 30km/h
Måste vara något allvarligt fel på bilen om du inte hinner undan en traktor som kör i 30km/h.
Citera
2019-04-27, 19:45
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Körde på landsväg idag och hamnade framför en traktor som låg i 30km/h.

Tanten körde alltså om traktorn , och sedan när hon kom ifatt dig försökte hon köra om på insidan? Eller...?

Men i all fall, jag tror det blir inlösen på bilen om du inte kan kräva tanten direkt på några tusen som plåster på såren.
Senast redigerad av WeAreMotorhead 2019-04-27 kl. 19:48.
Citera
2019-04-27, 19:58
Medlem
Omkorningsfilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Måste vara något allvarligt fel på bilen om du inte hinner undan en traktor som kör i 30km/h.
Det var stängsel mellan vägbanorna så det gick ej att köra om.
Citera
2019-04-27, 20:00
Medlem
Omkorningsfilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Tanten körde alltså om traktorn , och sedan när hon kom ifatt dig försökte hon köra om på insidan? Eller...?

Men i all fall, jag tror det blir inlösen på bilen om du inte kan kräva tanten direkt på några tusen som plåster på såren.

Hur skulle det hjälpa om bilen blir inlöst eller inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in