2019-04-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Okej, låt mig leda dig rätt igen då.
Detta är Feminism-forumet. Tråden heter: Är kvinnan bättre än män på något?
Den är inte startad av mig men har nått 245 sidor utan särskilt många exempel på saker som kvinnan är bättre på. Jag har delat med mig av flera av dem. Har du? Eller har du ägnat mer tid åt att bekämpa och förtrycka bort frågan som sådan?
Rent konstruktivt hade jag kanske hellre sett oss tillsammans försöka hitta former som vi kan samarbeta under, men det går ju inte så länge ni inte kan börja utifrån den oundvikliga sanningen.

Den att vi är olika och att män faktiskt är jävligt bra på en massa saker. Om ni bara kunde sluta stirra er själva i naveln hela tiden kanske ni såg det också.
Det är inte en tråd för kvinnor att dela med sig om vad kvinnor är bra på, det är en tråd för män att prata om hur kvinnor bara är bättre på meningslösa saker. Det är inte en seriös diskussion som har mening i riktiga världen förutom att visa svart på vitt hur många män tänker om kvinnor.

"Den är att vi är olika och att män faktiskt är jävligt bra på en massa saker", det är inte kritik av feminism från en "neutral" ståndpunkt, det är snarare maskulinism som hävdar att män är bättre än kvinnor på det mesta och att det är bäst om kvinnor i princip är begränsade till hemmet. Sanningen är att män och kvinnor är olika, ja, men det kan väl ge närmast oändligt många olika uttryck på samhällsnivå. Vårat nuvarande samhälle är ju ett sånt uttryck.
Citera
2019-04-27, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Det är inte en tråd för kvinnor att dela med sig om vad kvinnor är bra på, det är en tråd för män att prata om hur kvinnor bara är bättre på meningslösa saker. Det är inte en seriös diskussion som har mening i riktiga världen förutom att visa svart på vitt hur många män tänker om kvinnor.

"Den är att vi är olika och att män faktiskt är jävligt bra på en massa saker", det är inte kritik av feminism från en "neutral" ståndpunkt, det är snarare maskulinism som hävdar att män är bättre än kvinnor på det mesta och att det är bäst om kvinnor i princip är begränsade till hemmet. Sanningen är att män och kvinnor är olika, ja, men det kan väl ge närmast oändligt många olika uttryck på samhällsnivå. Vårat nuvarande samhälle är ju ett sånt uttryck.

Trådtiteln säger annorlunda.

Återigen: Är kvinnor bättre än män på något? ..och i såfall; vad?

Jag anser att kvinnor är bättre på 'ränker' och intriger.. Hålla reda på vem som sas vad och i vilket sammanhang. Absolut inte meningslöst..
Citera
2019-04-27, 10:36
Medlem
Citat:

Nu var det du som sa det - men att föda barn... det är alltså enligt dig rätt meningslöst?
För just där övertrumfar kvinnan mannen, och vet du varför. BIOLOGI - just det, den där lilla detaljen som feminister ofta inte tror existerar.
Det finns feminister som på allvar tror att kvinnor kommer kunna prestera som män i friidrott - om de bara fick chansen att träna mer. Gäller det även barnafödande - att män tränar för lite och det är därför vi är så usla på det?
Citera
2019-04-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Trådtiteln säger annorlunda.

Återigen: Är kvinnor bättre än män på något? ..och i såfall; vad?

Jag anser att kvinnor är bättre på 'ränker' och intriger.. Hålla reda på vem som sas vad och i vilket sammanhang. Absolut inte meningslöst..
Det finns MÅNGA kvinnor som är bättre än majoriteten män på många saker, även inom ämnen som STEM.
Citera
2019-04-27, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu var det du som sa det - men att föda barn... det är alltså enligt dig rätt meningslöst?
För just där övertrumfar kvinnan mannen, och vet du varför. BIOLOGI - just det, den där lilla detaljen som feminister ofta inte tror existerar.
Det finns feminister som på allvar tror att kvinnor kommer kunna prestera som män i friidrott - om de bara fick chansen att träna mer. Gäller det även barnafödande - att män tränar för lite och det är därför vi är så usla på det?
Nej det var inte jag som sa det, det var inte vad jag syftade på.
Citera
2019-04-27, 10:44
Avslutad
Citat:
Det finns MÅNGA kvinnor som är bättre än majoriteten män på många saker, även inom ämnen som STEM.

"Många" är varken tal eller statistik. Synnerligen oanvändbart i en diskussion.

Har du data på det du säger?
Citera
2019-04-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
"Många" är varken tal eller statistik. Synnerligen oanvändbart i en diskussion.

Har du data på det du säger?
Vill du ha data på att till exempel kvinnliga forskare inom STEM är mer kompetenta inom sitt ämne än genomsnittsmannen på gatan, eller helt enkelt majoriteten av både män och kvinnor?
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-04-27 kl. 11:11.
Citera
2019-04-27, 11:15
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
En intressant sak har slagit mig:

Kvinnor startar aldrig spektakulära och vittomfattande projekt. De kan delta, förädla och driva smådelar av helheten, men aldrig starta något riktigt banbrytande. Detta är ett fenomen sträcker sig från good to bad: det kommer således aldrig att finnas några kvinnliga Hitler, Stalin eller Mao (vilket är bra), men aldrig heller några Elon Musk, Steve Jobs eller Bill Gates (vilket är dåligt).

Jag tror inte detta hänger samman med att kvinnor "hindras av patriarkala strukturer". Snarare är den biologisk och beror det på att kvinnor sällan tänker i det extrema, bryter ny mark och testar gränser på samma sätt som män gör.
Citera
2019-04-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
En intressant sak har slagit mig:

Kvinnor startar aldrig spektakulära och vittomfattande projekt. De kan delta, förädla och driva smådelar av helheten, men aldrig starta något riktigt banbrytande. Detta är ett fenomen sträcker sig från good to bad: det kommer således aldrig att finnas några kvinnliga Hitler, Stalin eller Mao (vilket är bra), men aldrig heller några Elon Musk, Steve Jobs eller Bill Gates (vilket är dåligt).

Jag tror inte detta hänger samman med att kvinnor "hindras av patriarkala strukturer". Snarare är den biologisk och beror det på att kvinnor sällan tänker i det extrema, bryter ny mark och testar gränser på samma sätt som män gör.
Kvinnor är involverade i nytänkande projekt på hög nivå, och de hade inte haft något där att göra om de inte kunde tänka nytt och banbrytande. Ja de är delar av helheten men detsamma är sant om Elon Musk och Steve Jobs. De är ansiktena för sina projekt och drivande på en nivå, men de har knappast stått för majoriteten av allt nytänkande som krävts för att driva igenom dem.
Citera
2019-04-27, 11:35
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:
Kvinnor är involverade i nytänkande projekt på hög nivå, och de hade inte haft något där att göra om de inte kunde tänka nytt och banbrytande. Ja de är delar av helheten men detsamma är sant om Elon Musk och Steve Jobs. De är ansiktena för sina projekt och drivande på en nivå, men de har knappast stått för majoriteten av allt nytänkande som krävts för att driva igenom dem.
Jo, visst kan det dyka upp en och annan sådan rar ärta. Men rent genrellt har inte kvinnor egenskapen att "se vad som händer om man gör si eller så". Istället brukar de stå vid sidan och uppmana till att "sluta med det där, för det är farligt".

Har du några namn på de kvinnliga Elon Muskar du pratar om?
Citera
2019-04-27, 11:36
Avslutad
Citat:
Vill du ha data på att till exempel kvinnliga forskare inom STEM är mer kompetenta inom sitt ämne än genomsnittsmannen på gatan, eller helt enkelt majoriteten av både män och kvinnor?

Ge mig vad du har, i data.
Citera
2019-04-27, 11:39
Avslutad
Citat:

Män är mer riskbenägna. Drifkraften är primärt sexuell.

Kvinnor är mer beräknande och håller mer i sitt sociala kapital än vad männen gör.

Således tar män fler chanser och lyckas oftare än kvinnor...

Basic stuff really..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in