2019-04-21, 10:03
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från MPS facebooksida:

"ÖREBRO/HALLSBERG SKALLGÅNG:

Hjälp oss och anhöriga att hitta 23-årige Patrik som är försvunnen sedan den 22 maj 2017.

DATUM: Söndagen den 28 april.

TID: 9:00 Det går bra att ansluta senare, men vi slutar för dagen kl. 15.00.

SAMLING: Bakom ABF-lokalen i Hallsberg, parkering i vinkeln mellan Hotell Stinsen och ABF-lokalen. (Östra Storgatan 4, 694 31 Hallsberg)
LÄNK TILL KARTAN: https://goo.gl/maps/hiyAvyUBbkR5B2pm9
"

Det är ruggigt att det har gått så lång tid sedan Patrik försvann...

Föräldrarna behöver ett svar.
Jag hoppas för deras skull att de en dag kommer något slags svar. Att man hittar något.

"– Vi letar inte bara efter kroppen utan efter till exempel nycklar, telefon, plånbok och mössa, säger Dennis Storm."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/missing-people-gor-ny-sokning-efter-forsvunne-patrik

Följde en länk till en artikel som publicerades för snart ett år sedan. Inget nytt, men för mig en ny bild på Patrik:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ett-ar-av-ovisshet

Han ser väldigt ung ut på den bilden.

Jag tycker det är smart att gå tillbaka och kolla ställen de varit på tidigare, inbillar mig att man letar med blicken på olika sätt när man letar efter en försvunnen person och när man letar prylar.

Det vore bra om de kan hitta grabben så föräldrarna får ett avslut. Jag har nästan hela tiden trott att han tog sitt liv, att han pratade med sin mamma på tåget om att han ville hem betyder zip zero nada i en deprimerad killes hjärna.

Vad skulle han säga? Mamma jag funderar på självmord eller mamma, jag har bestämt mig att jag inte orkar längre.

När man mår så dåligt så orkar man helt enkelt inte med att prata om hur man mår och att göra sin mamma ledsen i telefon är antagligen inget man vill.

En sak är i alla fall säker, en stressad deprimerad hjärna fungerar inte som vanligt.

Hoppas nu de hittar Patrik.
Citera
2019-04-21, 11:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Han ser väldigt ung ut på den bilden.

Jag tycker det är smart att gå tillbaka och kolla ställen de varit på tidigare, inbillar mig att man letar med blicken på olika sätt när man letar efter en försvunnen person och när man letar prylar.

Det vore bra om de kan hitta grabben så föräldrarna får ett avslut. Jag har nästan hela tiden trott att han tog sitt liv, att han pratade med sin mamma på tåget om att han ville hem betyder zip zero nada i en deprimerad killes hjärna.

Vad skulle han säga? Mamma jag funderar på självmord eller mamma, jag har bestämt mig att jag inte orkar längre.

När man mår så dåligt så orkar man helt enkelt inte med att prata om hur man mår och att göra sin mamma ledsen i telefon är antagligen inget man vill.

En sak är i alla fall säker, en stressad deprimerad hjärna fungerar inte som vanligt.

Hoppas nu de hittar Patrik.

Tror inte heller att man kan "lita" på vad en djupt deprimerad person säger för stunden. Det är ju naturligtvis olika från person från person (allt från att ingen har en aning om vad som försiggår i huvudet på den som tagit sitt, till att en person lägger ut allt i detalj).

Jag tänker också att det är en stor sannolikhet att Patrik tagit sitt eller fått en psykos.

Nu när jag ser den där bilden på Patrik, när han nästan ser drogad ut, då tänker jag på att det är så jag sett några andra djupt deprimerade se ut.

Men det som får mig att tro att allt balanserade på en mycket skör tråd, det är det faktum att Patrik kliver av tåget bara någon minut innan det ska lämna Hallsberg.

Jag vet inte om jag har berättat om det här, men jag läste en artikel om självmord där man refererade till en undersökning som visade att många självmordsförsök var gjorda i impuls. Tankarna kan ha funnits länge, men något i en situation triggade till ett oplanerat beslut.

I Patriks fall kan det varit en utlösande faktor att det blev för mycket press med krångel med mobilen och killarna som satte sig runt honom som triggade beslutet att gå av.

Kanske tänkte han att han inte orkade mer nu, eller så snurrade det till och han bara gick av.
Citera
2019-04-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror inte heller att man kan "lita" på vad en djupt deprimerad person säger för stunden. Det är ju naturligtvis olika från person från person (allt från att ingen har en aning om vad som försiggår i huvudet på den som tagit sitt, till att en person lägger ut allt i detalj).

Jag tänker också att det är en stor sannolikhet att Patrik tagit sitt eller fått en psykos.

Men det som får mig att tro att allt balanserade på en mycket skör tråd, det är det faktum att Patrik kliver av tåget bara någon minut innan det ska lämna Hallsberg.

Jag vet inte om jag har berättat om det här, men jag läste en artikel om självmord där man refererade till en undersökning som visade att många självmordsförsök var gjorda i impuls. Tankarna kan ha funnits länge, men något i en situation triggade till ett oplanerat beslut.

I Patriks fall kan det varit en utlösande faktor att det blev för mycket press med krångel med mobilen och killarna som satte sig runt honom som triggade beslutet att gå av.

Ja, men visst. Jämför med tjejen från Eksjö. Hon skulle kliva på ett tåg till Malmö för att hälsa på sin bror. Hon befann sig på stationen, men klev bara inte på tåget. Brodern skickade SMS och frågade om hon var på tåget. Hon svarade att de ses snart. Då var hon inte ens på stationen längre. Hon kunde ha skrivit att hon inte orkar mer eller att hon mår dåligt och inte kan komma eller något annat som tyder på att hon mår fruktansvärt dåligt, men nej. "Vi ses snart." Alltmedan hon var i färd med att köpa rep och hitta ett träd att hänga sig i. Det finns liksom ingen logik här. Om hon från början den dagen tänkt ta sitt liv, varför åkte hon buss till tågstationen och sedan därifrån? Precis som du skriver var det nog tankar som fanns där redan, men inget var spikat. Något hände på stationen. Det behövs ingenting för att få en svårt deprimerad person totalt ur balans. Det kan vara en blick, en kommentar, en "pinsam" panikattack om hen lider av sådana. Jag har också sett hur svår stress kan göra en deprimerad person psykotisk.

Men ... hur? Om han plötsligt bestämde sig för att ta sitt liv i ett område han inte är särskilt bekant med, var är kroppen? Var han däremot psykotisk, som föräldrarna tror, kan jag dock tänka mig att han avlidit av kyla eller skador någonstans där han gömt sig. Jag tror inte att han lever. Hoppas att jag har fel. Fruktansvärt tragiskt alltihop. Hade han klarat resan hem hade han förmodligen mått mycket bättre idag.
Citera
2019-04-22, 00:50
Moderator
pudelluss avatar
https://olostafall.wordpress.com/2018/11/02/bonus-1-var-ar-patrik-intervju-med-pappa-jorgen/
https://olostafall.wordpress.com/2018/09/02/avsnitt-1-var-ar-patrik/

Vet inte om bägge dessa länkats i tråden tidigare, troligen bara den undre podd-länken.
Citera
2019-04-22, 14:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Snart två år sedan han försvann.

Nu har det snart gått två år sedan den då 22-årige Patrik Linfeldt försvann.

Kommer någonsin hans kvarlevor att påträffas?
Citera
2019-04-26, 13:11
Medlem
"Försvunnen i nära två år – på söndag söker Missing people på nytt efter Patrik, 23"

https://www.na.se/artikel/hallsbergs-kommun/forsvunnen-i-nara-tva-ar-pa-sondag-soker-missing-people-pa-nytt-efter-patrik-23?fbclid=IwAR0GtBBr2nk MIPvTuuT7CHB5FfWVHrslBl8ADGsJOZ3br6Rq3oqhOsc3i_Q
Citera
2019-04-26, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pbodarocker
"Försvunnen i nära två år – på söndag söker Missing people på nytt efter Patrik, 23"

https://www.na.se/artikel/hallsbergs-kommun/forsvunnen-i-nara-tva-ar-pa-sondag-soker-missing-people-pa-nytt-efter-patrik-23?fbclid=IwAR0GtBBr2nk MIPvTuuT7CHB5FfWVHrslBl8ADGsJOZ3br6Rq3oqhOsc3i_Q

Står absolut minimum (summarisk sammanfattning av försvinnandet) i artikeln, absolut inget nytt. Tyvärr.

"På Missing people Örebros facebooksida skriver man om söket, vilket kommer att utföras öster om Hallsberg. Gruppen kommer att söka mellan klockan 09 och 15 och samling sker bakom ABF-lokalen."

"Missing people och polisen har vid upprepade tillfällen sökt efter honom, utifrån tips från allmänheten."

Jag funderar på vad som kan finnas kvar av kläder, såsom jacka, byxor osv efter snart två år?
Citera
2019-04-27, 00:14
Medlem
perkosals avatar
Patriks instagramkonto har nu 716 istället för 717 inlägg och 18 färre följare och 2 färre som han följer.
Det kan förstås bero på att folk tagit bort/avföljt honom.
Men inlägget som saknas är ju intressant.

Man undrar ju, vad är det som tagits bort, och av vem?
Lever Patrik, eller har någon startat upp hans telefon?
Eller kan det bli så om man är taggad i någons inlägg och som sedan avföljer?
Det är första gången jag ser något som möjligen tyder på någon sorts aktivitet (bortsett från spotifykontot då).

Fler frågor än svar, tyvärr.
Citera
2019-04-28, 18:28
Medlem
DjungelJenss avatar
Oidentifierad kropp funnen i en sjö utanför Örebrotrakten (lindesberg). Längsmed samma tågförbindelse som tågen som passerar Hallsberg.

Kroppen ska enligt första rapporterna legat länge i vattnet och identifierats som kvinna. I senare uppgifter ändrades det till att den funna kroppen är en man.

Behöver absolut inte ha med detta försvinnandet att göra. Bara ett långskott.
Citera
2019-04-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Oidentifierad kropp funnen i en sjö utanför Örebrotrakten (lindesberg). Längsmed samma tågförbindelse som tågen som passerar Hallsberg.

Kroppen ska enligt första rapporterna legat länge i vattnet och identifierats som kvinna. I senare uppgifter ändrades det till att den funna kroppen är en man.

Behöver absolut inte ha med detta försvinnandet att göra. Bara ett långskott.
När hittades denna kroppen?
Citera
2019-04-28, 20:05
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
När hittades denna kroppen?

Idag ca kl 15:30. Fanns artikel på expressen tidigare som togs bort. Varför vet jag ej.
Citera
2019-04-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Idag ca kl 15:30. Fanns artikel på expressen tidigare som togs bort. Varför vet jag ej.
Tack för info. Hittade artikeln. Usch det knöt sig i magen....
Skrämmande nära Hallsberg, vet ej om där är andra saknade män i området?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in