Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag fick ett tips av en postare att det kom en artikel i NA. Den publicerades 21 dec, vilket jag helt missat.
Jag måste säga att jag också tänker så. Jag jämför det ganska nya fallet med försvunna Nathalie som hittades avliden i Eksjö vid jul. Där inleddes stora insatser direkt vid försvinnandet med hjälp av en öppnad förundersökning. Jag följde inte det fallet till hundra, men jag tror inte att det fanns misstankar om brott, som uttalades i varje fall.
Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan fallet Nathalie och Patriks försvinnande och varför man kunde öppna förundersökning direkt i hennes fall, medan i Patriks gick det inte.
[/i]"
Skillnaden mellan Patrik Linfeldts försvinnande och Nathalies försvinnande (jag följde bägge dessa)
kan bero på att i Nathalie-fallet så fanns det fler spår att gå på. Man visste att Nathalie troligen hade sms-kontakt med sin bror, hon fastnade på bild från en övervakningskamera på perrongen där man
vet att det var Nathalie
Visst, även Patrik fastnade på en övervakningskamera, men den bilden/filmen var väl inte 100% säkerställd. Nathalie sågs också från olika vinklar i byggvaruhuset Optimera. Huruvida det var bevisat att hon köpte ett rep på Optimera vet jag dock inte. Men Nathalie hade även setts gå genom Eksjö nära tidpunkten för försvinnandet. Hon hade varit på julfest med kollegorna kvällen innan hon försvann, och enligt någon så hade hon festat och varit glad.
Sedan kan man nog heller inte utesluta det faktum att hon var kvinna. I vissa fall tror jag att folk omedvetet tänker ”en värnlös kvinna i nöd” kontra ”en redig karl sköter sig själv”.
Nathalie fångades som sagt på bild på perrongen, hon fångades på bild inne på Optimera och hon syntes i närtid gå genom Eksjö strax innan hon försvann och hade sms-kontakt med sin bror.