2019-04-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Nu gillar jag Nylander, men tycker han på sin höjd var bra i nån enstaka match mot Boston. Insatsen i sista matchen var långt ifrån bra, men det var han iofs inte ensam om.

Jag menar grundserien.

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kan du förtydliga avslutade säsongen mycket bra?

Jag menar grundserien.
Citera
2019-04-26, 14:47
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ta reda på vad fråga två är, FIFA-dagar, så förstår du sedan varför din fråga 1 är idiotisk.

Problem med VM är att det spelas varje år och pågår under säsongen men jag förstår att du vill skylla allt på NHL-klubbarna.

Du kan inte jämföra VM/EM i fotboll mot VM i hockey. Det finns massa anledningar till det.

Jaha och? World Cup uppkom ju.
Berätta istället. Och vad som gör att det är möjligt i fotboll men inte ishockey. Är det de har lyckats avsätta vissa dagar för kvalfotboll? Att de faktiskt lyckades göra en kompromiss där Uefa inte kör med landslagen likt en diktator.

Det pågår till viss del under säsongen, dvs under en liten del av slutspelet. Det är exempelvis 34 dagar sen Barkov spelade en match. Han blev trots det förbjuden av Panthers att spela. Samma tid gäller för alla andra 17 lag som var ute redan då. Det är längre tid än vad samtliga spelare hade innan senaste fotbollsvm. Det är 15 dagar sen 8 lag till slutade spela, som max, vissa över 20 dagar. Sen tar även runda 2 slut innan vm börjar som du vet.

Nhl hade också kunnat anpassa sig och tidigarelägga säsongen 1-2 veckor för att kunna får med ännu fler, nu när de sjabblat bort OS och World cup. Jag vill inte skylla allt på NHL, vissa av spelarna är lata drular som hellre spelar fortnite än att ställa upp för sitt landslag. Vilket dock förmodligen är en följd av att NHL stoppar vissa spelare från att komma.
¨
Vad jag jämför är egentligen NHL:s motvilja och förstörande av landslagshockey i jämförelse med Uefas och de andra organisationernas i fotboll. Men berätta varför man inte kan jämföra de tre turneringarna inklusive Copa america. Vi kan jämföra Messis och Neymars spelschema med landslaget de senaste åren.

Vm 2014, Copa america 2015, 2016, Vm 2018, Copa america 2019, 2020. Därutöver 6 kvalmatcher med 3 resor på 12-17 timmar enkel resa med tidsomställning mitt i säsongen varje år 2015,2016,2017,2019,2020

Ett "jaha" bara att ta bort hockeyns största landslagsturneringen i världens näst mest sedda mästerskap. Du verkar ha en sund och positiv inställning till landslagshockey.

Och sen en liten detalj som du verkar ha missat, det uppkom inget world cup 2020! Så NHL har snuvats oss på best on best turneringar i minst 6 år, det kan mycket väl bli både 8 och 10 år. En hel generation stjärnspelare får en chans eller ingen att vinna ett OS eller World cup med sitt landslag. Och NHL missar att visa upp en hel generation stjärnspelare för de som normalt inte följer NHL.
Senast redigerad av sebastian_ 2019-04-26 kl. 15:07.
Citera
2019-04-26, 14:50
Medlem
Citat:

Nej det stämmer inte att de har 4 månaders vila.

Ja då öppnas ju frågan igen. Haha. Hur mycket kör dom då på egen hand? Handlar det om ett pass på någon timme per dag så kan man ju kalla det semester.

Handlar det däremot om pass upp emot 3-4-5 timmar om dagen så kan det ju va förståligt att man vill vara HELT ledig lite längre.
Men men..
Citera
2019-04-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Ja då öppnas ju frågan igen. Haha. Hur mycket kör dom då på egen hand? Handlar det om ett pass på någon timme per dag så kan man ju kalla det semester.

Handlar det däremot om pass upp emot 3-4-5 timmar om dagen så kan det ju va förståligt att man vill vara HELT ledig lite längre.
Men men..

Det handlar nog om 1-2 pass nästan varje dag där varje pass är mellan 40-90 min. Det är mycket vanligt gym på sommaren. Även lite skridskoåkning, träning av skott osv.

Som sagt, spelarna har mycket egen tid på sommaren men har ändå 10-15 timmar träning i veckan. Sedan spelar det ingen större roll om de drar till gymmet vid kl. 14 eller 20.
Citera
2019-04-26, 15:14
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Berätta istället. Och vad som gör att det är möjligt i fotboll men inte ishockey. Är det de har lyckats avsätta vissa dagar för kvalfotboll? Att de faktiskt lyckades göra en kompromiss där Uefa inte kör med landslagen likt en diktator.

Det pågår till viss del under säsongen, dvs under en liten del av slutspelet. Det är exempelvis 34 dagar sen Barkov spelade en match. Han blev trots det förbjuden av Panthers att spela. Samma tid gäller för alla andra 17 lag som var ute redan då. Det är längre tid än vad samtliga spelare hade innan senaste fotbollsvm. Det är 15 dagar sen 8 lag till slutade spela, som max, vissa över 20 dagar. Nhl hade också kunnat anpassa sig och tidigarelägga säsongen 1-2 veckor för att kunna får med ännu fler, nu när de sjabblat bort OS och World cup. Jag vill inte skylla allt på NHL, vissa av spelarna är lata drular som hellre spelar fortnite än att ställa upp för sitt landslag. Vilket dock förmodligen är en följd av att NHL stoppar vissa spelare från att komma.
¨
Vad jag jämför är egentligen NHL:s motvilja och förstörande av landslagshockey i jämförelse med Uefas och de andra organisationernas i fotboll. Men berätta varför man inte kan jämföra de tre turneringarna inklusive Copa america. Vi kan jämföra Messis och Neymars spelschema med landslaget de senaste åren.

Vm 2014, Copa america 2015, 2016, Vm 2018, Copa america 2019, 2020. Därutöver 6 kvalmatcher med 3 resor på 12-17 timmar enkel resa med tidsomställning mitt i säsongen varje år 2015,2016,2017,2019,2020

Ett "jaha" bara att ta bort hockeyns största landslagsturneringen i världens näst mest sedda mästerskap. Du verkar ha en sund och positiv inställning till landslagshockey.

Och sen en liten detalj som du verkar ha missat, det uppkom inget world cup 2020! Så NHL har snuvats oss på best on best turneringar i minst 6 år, det kan mycket väl bli både 8 och 10 år. En hel generation stjärnspelare får en chans eller ingen att vinna ett OS eller World cup med sitt landslag. Och NHL missar att visa upp en hel generation stjärnspelare för de som normalt inte följer NHL.

Största orsaken är att NHL inte lyder under ett nationellt förbund subordinerat IIHF.

Det ryktades för något år sedan om att ett gäng storklubbar i Europa (fotboll) skulle bilda en egen liga utan anknytning till förbunden (och vidare UEFA/FIFA) för att kunna stoppa sina spelare från landslagssamlingar. FIFA fick öppna plånboken och höja ersättningen till klubbarna för de dagar spelarna är med i VM.
Citera
2019-04-26, 15:44
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
alltså hur tror ni kvaliten om sändningarna kommer hålla?

Antar att du menar kvaliteten på SVT:s laguppställning?

Programledare:
André Pops, Marie Lehmann och Dusan Umicevic.

Här är det hög mysvarningsfaktor med Pops i spetsen. Men Pops är ett proffs. Fattar dock inte hur Lehmann får vara kvar på hockeysändningarna. Alltid cringe när hon ska intervjua Stiiiv Ajsermän under junior-VM.

Kommentatorer:
Chris Härenstam, David Fjäll, Peter Jonsson och Pelle Bäckman.

David Fjäll som kommentator? Är det debut? Peter Jonsson gör sig likt Pops bäst på vintern men Pelle Bäckman kan bli en joker. Härenstam är helt ok men kan vara irriterande naiv och enögd när någon tacklar en svensk lite för hårt: "OCH DET ÄR FRUKTANSVÄRT ATT SE!"

Det bästa jag sett av David Fjäll var under OS i Vancouver när han avslutade segerintervjun med Iginla med att säga "Good luck with the doping!"

Reportrar:
Maria Wallberg, Jenny Modin, Stefan Åsberg, Dusan Umiceivic.

Åsberg är väl utrikeskorren från Rapport? Vi kan nog räkna med ett socialt/politiskt/ekonomiskt perspektiv på inslagen där. Dusan gör sig bättre som reporter än som programledare, blir säkert bra. Maria Wallberg är helt ok. Modin har jag sett för lite av.

Betyg på skala 1–5: Pendlar mellan 2+ och 3–

Kunde de inte värvat in Ankan Parmström som bisittare? Då hade känts som ett gammalt hederligt hockey-VM på SVT.
Citera
2019-04-26, 15:56
Medlem
Citat:
Det handlar nog om 1-2 pass nästan varje dag där varje pass är mellan 40-90 min. Det är mycket vanligt gym på sommaren. Även lite skridskoåkning, träning av skott osv.

Som sagt, spelarna har mycket egen tid på sommaren men har ändå 10-15 timmar träning i veckan. Sedan spelar det ingen större roll om de drar till gymmet vid kl. 14 eller 20.

Jo de e ju inte så mycket. Men man blir ju ändå "låst" till närheten man bor i. Man kan inte åka på semester, ta med barnen någonstans mer än utöver dagen man har ledigt.
Så dom extra veckorna kan nog va betydelsefulla emellanåt.
Citera
2019-04-26, 16:23
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:

Nej för fan! De tränar under sommaren men har egen träning. Naivt att tro att de vilar 4 månader. Upp med kunskapsnivån för fan.

Träna på egen hand=ledig. Självklart måste de hålla sig i form men största delen av sommaren vilar de. Tränar kanske några gånger i veckan precis som vanliga människor.
Citera
2019-04-26, 19:19
Medlem
MitchRapps avatar
När ansluter Sveriges bästa junior genom tiderna till truppen? Alltså killen som grönborg fullkomligt struntade i för OS och sedan hade den dåliga smaken att låta honom provspela för att få en chans i VM. Har någon svensk landslagscoach någonsin gjort ett konstigare val?

EP40 hade uträttat mer än Lindström och Möller med en innebandyklubba och en mössa neddragen för ögonen.
Senast redigerad av MitchRapp 2019-04-26 kl. 19:22.
Citera
2019-04-26, 19:40
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
1.Typ 70% av våra NHL spelare har utgående kontrakt.

2.Barkov fick inte åka

3. Vi har många spelare kvar i slutspelet.

Det är felet på dom finländska stjärnorna.

Mjo visst, men när det bara är Finland som verkar ha det här problemet så ser det mer ut som en oroväckande trend. Tidigare år har Marjamäki beskyllts för bristen på NHL-närvaro och nu är det utgående kontrakt och skador. Vi får väl se framöver om de lyckas få ihop mer konkurrenskraftiga lag, men jag tvivlar starkt.
Citera
2019-04-26, 19:50
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Mjo visst, men när det bara är Finland som verkar ha det här problemet så ser det mer ut som en oroväckande trend. Tidigare år har Marjamäki beskyllts för bristen på NHL-närvaro och nu är det utgående kontrakt och skador. Vi får väl se framöver om de lyckas få ihop mer konkurrenskraftiga lag, men jag tvivlar starkt.

Tvivla bäst fan du vill, du räknar upp fakta. Sedan har Sverige 100 NHL spelare, drygt dubbelt upp gentemot Finland. Och eftersom du bevisligen inte ser på NHL (hockeyliga i USA,) så befinner sig i motsats till de flesta och främsta svenskarna, finska eliten ännu kvar i slutspel. Vidare tycker jag du kan starta en konspirationstråd och vidareutveckla dina tankar
Citera
2019-04-26, 19:52
Medlem
gato12s avatar
En bra grej med att inte få hem en massa NHL proffs kan ju vara att man istället satsar på unga och hungriga inhemska spelare.
Får man bara ihop ett lag så kan det fungera utmärkt också. Allt handlar inte om stora namn.

Även om jag får erkänna att jag är riktigt sugen på att se Kakko spela, om han lever upp till hajpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in