Citat:
Ursprungligen postat av
400Ben
Ta reda på vad fråga två är, FIFA-dagar, så förstår du sedan varför din fråga 1 är idiotisk.
Problem med VM är att det spelas varje år och pågår under säsongen men jag förstår att du vill skylla allt på NHL-klubbarna.
Du kan inte jämföra VM/EM i fotboll mot VM i hockey. Det finns massa anledningar till det.
Jaha och? World Cup uppkom ju.
Berätta istället. Och vad som gör att det är möjligt i fotboll men inte ishockey. Är det de har lyckats avsätta vissa dagar för kvalfotboll? Att de faktiskt lyckades göra en kompromiss där Uefa inte kör med landslagen likt en diktator.
Det pågår till viss del under säsongen, dvs under en liten del av slutspelet. Det är exempelvis 34 dagar sen Barkov spelade en match. Han blev trots det förbjuden av Panthers att spela. Samma tid gäller för alla andra 17 lag som var ute redan då. Det är längre tid än vad samtliga spelare hade innan senaste fotbollsvm. Det är 15 dagar sen 8 lag till slutade spela, som max, vissa över 20 dagar. Sen tar även runda 2 slut innan vm börjar som du vet.
Nhl hade också kunnat anpassa sig och tidigarelägga säsongen 1-2 veckor för att kunna får med ännu fler, nu när de sjabblat bort OS och World cup. Jag vill inte skylla allt på NHL, vissa av spelarna är lata drular som hellre spelar fortnite än att ställa upp för sitt landslag. Vilket dock förmodligen är en följd av att NHL stoppar vissa spelare från att komma.
¨
Vad jag jämför är egentligen NHL:s motvilja och förstörande av landslagshockey i jämförelse med Uefas och de andra organisationernas i fotboll. Men berätta varför man inte kan jämföra de tre turneringarna inklusive Copa america. Vi kan jämföra Messis och Neymars spelschema med landslaget de senaste åren.
Vm 2014, Copa america 2015, 2016, Vm 2018, Copa america 2019, 2020. Därutöver 6 kvalmatcher med 3 resor på 12-17 timmar enkel resa med tidsomställning mitt i säsongen varje år 2015,2016,2017,2019,2020
Ett "jaha" bara att ta bort hockeyns största landslagsturneringen i världens näst mest sedda mästerskap. Du verkar ha en sund och positiv inställning till landslagshockey.
Och sen en liten detalj som du verkar ha missat, det uppkom inget world cup 2020! Så NHL har snuvats oss på best on best turneringar i minst 6 år, det kan mycket väl bli både 8 och 10 år. En hel generation stjärnspelare får en chans eller ingen att vinna ett OS eller World cup med sitt landslag. Och NHL missar att visa upp en hel generation stjärnspelare för de som normalt inte följer NHL.