2019-04-25, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Tack för svar. Har själv en ozonproducerande jonisator just för att dränka föremål i ozon, men då är jag inte där.

Låter vettigt :-)
Bästa vore väl automatiserad ozondränkning av hemmet när man inte är där, lagom till man kommer hem är ozonet borta.
Citera
2019-04-25, 22:35
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Friskluften in i husets ventilationssystem har jag HEPA12-filter på. Inne i huset har jag luftvärmepumpar/AC med HEPA12 i den "redan rena" luften. Sedan har jag som bonus jonisatorer som renar luften/binder dammet, om något ändå skulle "hitta in".

Har rena alp-luften hemma, trots att jag bor ytterst centralt här i Göteborg.

Vet att systemet funkar, då när jag byter filter så är det en gång vita nya filtret svart som stenkol efter sex månader.. (Hellre få skiten i filtret än i lungorna!)

Men sådana där smårenare som du är inne på, funkar knappt alls. Ungefär som när räddningspersonalen direkt efter Tjernobylolyckan fick "tandläkarmasker".. Mest en psykiskt lugnande grej som inte funkar..
Skulle jag kunna köpa HEPAfilter och måttanpassa till lägenhetens ventilationshål? Tänker mig en filt på 30x30cm från classe som jag klipper utifrån hålets storlek. Alltså såna som finns i varje lägenhet varav en in och en ut.

Sitter ju HEPA i friskluftintaget under varje fönster.
Citera
2019-04-25, 22:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Köpte Electrolux luftrenare p.g.a. pollen. Hjälper.

Är du inne i lägenheten när jonisatorn är i gång och producerar ozon eller lämnar du när den delen är aktiverad?

Dygnet runt är jonisatorerna på. Marknära ozon (trevärt syre) är inte alls skadligt, som många foliehattar tror.
(Om det var det du var ute efter i din fråga, vilket jag misstänker).
Citera
2019-04-25, 22:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Skulle jag kunna köpa HEPAfilter och måttanpassa till lägenhetens ventilationshål? Tänker mig en filt på 30x30cm från classe som jag klipper utifrån hålets storlek. Alltså såna som finns i varje lägenhet varav en in och en ut.

Sitter ju HEPA i friskluftintaget under varje fönster.

Hur är ventilationen i fastigheten? (Aktiv/passiv vent, eller värmeväxlare?)
Är de passiv ventilation, funkar din idé hyffsat bra, men har du central ventilation du inte "bestämmer över själv", så kan du glömma idén. ("Dålig" luft pumpas alltså in av den slarvigt skötta/ofiltrerade aktiva ventilationen i fastigheten).

Filter ska placeras i tilluftsaggregatet, där gör de mest/bäst nytta.
Citera
2019-04-25, 23:03
Medlem
-Andreas-s avatar
Lätt.
Har två, de har kolfilter o HEPA filter.
Luften är neutral behaglig o damm som brukade fästa på varje yta överallt är så gott som obefintlig. Imponerande 'evighetsmaskiner' som bara behövt byta kolfilter på en endaste gång på typ 8-9 år o kanske en sköljning av HEPA filtren vartannat år eller så.
Citera
2019-04-25, 23:07
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Dygnet runt är jonisatorerna på. Marknära ozon (trevärt syre) är inte alls skadligt, som många foliehattar tror.
(Om det var det du var ute efter i din fråga, vilket jag misstänker).
Finner bara hos Naturvårdsverket och Wikipedia att det är skadligt. Har du någon länk till att det inte är skadligt?
Citera
2019-04-25, 23:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Finner bara hos Naturvårdsverket och Wikipedia att det är skadligt. Har du någon länk till att det inte är skadligt?

Marknära ozon är enbart skadligt för att miljöpartisterna:
1) Sluta med freon, det skadar ozon! [Iofs. sant]
2) Fan! -Tillverkar ni ozon hemma!?! -Birger Schlaug kommer att få "schlauganfall"

Trevärt syre är nemas problemas. Bara "hitte på" att det skulle vara skadligt.
(Låter som den gode Trumpen nu, men det får jag väl leva med)..

Nä, jag oroar mig inte ett dyft för mina jonisatorer. Tycker ozon (som bland annat bildas vid elektriska gnistor) faktiskt luktar gott...
Citera
2019-04-26, 16:13
Avslutad
Men damn. Nu vet jag inte jag ska behålla min luftrenare eller lämna tillbaka eller kanske satsa på en annan modell - de där med solljus och synliga dammpartiklar tänkte jag inte på. Bor rätt centralt men nästan ingen trafik just här. Och nu på sommaren står balkongdörren nästan alltid öppen...

Hmmm..

edit:

Råkar även veta att Ingar Kamprads företag kommer släppa en luftrenare som är en del av deras TRÅDFRI system och dom brukar ju ha bra kvalité till bra pris och lite coolt om man kan koppla in den i smarta hemmet.. bara hört ryktesväg men till 99% säkerhet.
Senast redigerad av eggshells 2019-04-26 kl. 16:20.
Citera
2019-04-26, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Men damn. Nu vet jag inte jag ska behålla min luftrenare eller lämna tillbaka eller kanske satsa på en annan modell - de där med solljus och synliga dammpartiklar tänkte jag inte på. Bor rätt centralt men nästan ingen trafik just här. Och nu på sommaren står balkongdörren nästan alltid öppen...

Hmmm..

edit:

Råkar även veta att Ingar Kamprads företag kommer släppa en luftrenare som är en del av deras TRÅDFRI system och dom brukar ju ha bra kvalité till bra pris och lite coolt om man kan koppla in den i smarta hemmet.. bara hört ryktesväg men till 99% säkerhet.

Har du stort behov av pengarna till något viktigare, typ mat ska du lämna tillbaka, annars tycker jag generellt människan investeringar alldeles för lite pengar i produkter som förbättrar hälsan.

Vilken apparat har du? Vad heter den?

Ska inte dömma IKEA kanske blir bra, men svårt o komma ikapp nuvarande tillverkare.
Citera
2019-04-26, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Har du stort behov av pengarna till något viktigare, typ mat ska du lämna tillbaka, annars tycker jag generellt människan investeringar alldeles för lite pengar i produkter som förbättrar hälsan.

Vilken apparat har du? Vad heter den?

Ska inte dömma IKEA kanske blir bra, men svårt o komma ikapp nuvarande tillverkare.

Har denna på prov https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fclassic.prisjakt.nu%2Fpr odukt.php%3Fp%3D823414
Citera
2019-04-27, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Har denna på prov https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fclassic.prisjakt.nu%2Fpr odukt.php%3Fp%3D823414

Förstår, kan varken säga nu eller bä. Jag har 2 stycken sådana här
https://www.wilfa.se/product/utgagna-produkter-sv/klima-og-varme-sv/ren-s/
Citera
2019-04-27, 16:12
Avslutad
Nu ställer jag nog en dum fråga men är de lönt att ha igång luftrenare om balkongdörren står öppen? Kommer den inte då vilja rensa hela världens luft?
edit: luftrenaren står i ett annat rum än balkongdörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in