2019-04-27, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Nu ställer jag nog en dum fråga men är de lönt att ha igång luftrenare om balkongdörren står öppen? Kommer den inte då vilja rensa hela världens luft?
edit: luftrenaren står i ett annat rum än balkongdörren.

Hehe, min tar 70 kvm i timmen så de skulle ta sin tid.
Luft utifrån behöver inte betyda automatiskt dålig luft. I beskriven står de tex
Luftrenare Ren S AP-4 har avancerade filtreringssystem som filtrerar ut allergener, skadlig gas och ultrafina partiklar som t. ex. bakterier, virus och lukt.

Men är de överdrivet mycket pollen ute så märker jag att den går igång när man öppnar dörren.
Citera
2019-05-13, 20:51
Medlem
Luftrenare med HEPA- filter är bra för att de tar bort de minsta partiklarna från luften, de som inte filtreras bort i våra andningsvägar innan de når lungorna och även kan komma ut i blodomloppet. Partiklar som är mindre än 2.5 mikrometer är boven (PM 2.5) och de orsakar all möjlig skit, typ lungcancer, astma hos barn och sånt. Det finns heller ingen lägre gräns för när det slutar vara farligt utan ju mindre desto bättre helt enkelt.

Dessa partiklar kommer från trafiken och letar sig enkelt in i våra hem. Här är en snubbe som testar en hemmagjord luftrenare (fläkt med filter) i Beijing och lyckas få ner antalet partiklar med typ 90%:
https://www.quora.com/Do-air-purifiers-remove-PM2-5 (Första svaret, Thomas Talhelm). Han driver även ett intressant projekt där han säljer billiga luftrenare som gör jobbet lika bra som de dyra modellerna.

Här är en case study på hur man i en lägenhet på Hornsgatan i Stockholm (en av landets mest förorenade gator) lyckades få ner andelen små partiklar i inomhusluften genom att bland annat installera filter i ventilationen:
http://storuven.se/wp-content/uploads/2014/09/Luftkvalit%C3%A9-Hornsgatan.pdf
Senast redigerad av merde 2019-05-13 kl. 20:53.
Citera
2020-04-19, 14:22
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Har 2 st hemma och luften är ren och fin.
En som renar och fuktar, en som renar samt har varm/kallfläkt.

Man märker när man plockar bort förfiltret för rening hur mycket skit den sugit åt sig.

Ett plus är att man slipper dammsuga/damma varje kvart.

Ett av bättre köp jag gjort på senare år.

Ac kräver att man har en ful jävla slang ut genom fönstret eller balkongdörren, får inte borra genom väggen.

Sen bor jag centralt och det är massa oljud utanför och vill inte sova med öppen balkongdörr 6 månader om året.

En fråga.

Menar du att luftrenare verkligen underlättare städningen? Dvs att den suger upp det som annars lägger sig på golvet? För jag märker att mitt rum blir dammigt på golvet KONSTANT. Eller som du säger, "varje kvart".
Citera
2020-04-20, 22:50
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
En fråga.

Menar du att luftrenare verkligen underlättare städningen? Dvs att den suger upp det som annars lägger sig på golvet? För jag märker att mitt rum blir dammigt på golvet KONSTANT. Eller som du säger, "varje kvart".

Utan tvekan är det så.

Jag köpte luftrenaren efter att jag just insett att det låg ett lager rätt tjock damm oavsett hur mkt jag än städade.
På golvet ser jag inte dammet lika tydligt som på all vit inredning jag har hemma.
Kommer aldrig någonsin att leva utan en eller flera luftrenare.

Trodde det var en gimick eller rent av bullshit innan. Nu andas man alpluft.
GARANTERAT skillnad.
Gött å slippa vakna med täppt näsa varje morgon.

Dom gånger man varit lat och inte sköljt förfiltret när den larmat märks det i luften som blir tyngre att andas och inte lika frisk.
Citera
2020-04-20, 23:00
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Utan tvekan är det så.

Jag köpte luftrenaren efter att jag just insett att det låg ett lager rätt tjock damm oavsett hur mkt jag än städade.
På golvet ser jag inte dammet lika tydligt som på all vit inredning jag har hemma.

GARANTERAT skillnad.

Dom gånger man varit lat och inte sköljt förfiltret när den larmat märks det i luften som blir tyngre att andas och inte lika frisk.

Intressant, tack för ett bra svar.
Citera
2020-10-19, 20:50
Medlem
Limma skinkbits avatar
Bump!

Funderar på luftrenare... Vill gärna få bort pollen på sommaren och lukten av vedeldning på vintern. Vedröken kommer utifrån, jag har ingen kamin.

Vilka luftrenare tar bort rök? Och som alternativ två, kan det funka med bättre filter i friskluftventilerna? Jag bor i lägenhet med frånluftsventilation och ventiler bakom elementen.

Ett tredje alternativ, AC med luftreningsfunktion, hur bra är de?
Citera
2020-10-28, 17:45
Medlem
Beror väl på vilken funktion man är ute efter. Luftrenare kan vara riktigt billig men fyller bara en funktion och tar lång tid att rena luften. Sen kan en AC vara bättre som gör det och kan kyla.

Viktigt är att få bort orsaken till varför man får så skitig luft

Samt att enheten har hepa filter.
Citera
2020-11-12, 21:44
Medlem
Kolfilter samt hepafilter.
Tänk på att kolfiltret antagligen blir mättat före hepafiltret är "fullt". Många har kombinerade filter och hepa-filtret håller längre, kolfiltret är ofta mättat innan hepafiltret fullt.
Kör själv med två blueair till de kan man välja "smokestop"-filter eller bara hepafilter
sen har jag två camfil en s och en m.
De har alltid med kolfilter.

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Bump!

Funderar på luftrenare... Vill gärna få bort pollen på sommaren och lukten av vedeldning på vintern. Vedröken kommer utifrån, jag har ingen kamin.

Vilka luftrenare tar bort rök? Och som alternativ två, kan det funka med bättre filter i friskluftventilerna? Jag bor i lägenhet med frånluftsventilation och ventiler bakom elementen.

Ett tredje alternativ, AC med luftreningsfunktion, hur bra är de?
Citera
2020-11-29, 14:49
Avslutad
Citat:
Utan tvekan är det så.

GARANTERAT skillnad.

Vilka luftrenare har du och vad rekommenderas?
Citera
2020-12-02, 00:38
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkomannen
Vilka luftrenare har du och vad rekommenderas?

Oj, det här var länge sen.

Det roliga är att jag har haft på luftrenaren dygnet runt sen inlägget skrevs.
Elen ingår i hyran så det är inget bekymmer.
Byter kolfilter var 6e mån.
Luftrenare borde fan vara inbyggd i lägenheter.

Har dessutom vant mig vid ljudet och jag sover bättre.
Ett lugnande ljud som bryter av det knäpptysta.
Lite som sömn-appar som finns med white noise, regnljud eller ljud från flygplanskabin.

Jag har en Philips som även har luftfuktare nu när luften är så torr på vintern.
Får eksem och kroppen kliar när luften är så torrt.
Har en luftfuktighet hemma på 27-31% utan luftfuktaren på.

Folk fattar inte hur mycket småpartiklar som virvlar runt i luften hemma.
På sommaren när solen ligger precis rätt i vissa vinklar ser man små partiklar i dansandes i luften.

Inte samma modell men ni fattar:
https://youtu.be/NinsW8f2ABk
Senast redigerad av Mvk 2020-12-02 kl. 00:40.
Citera
2020-12-15, 22:40
Medlem
Jag köpte en https://lightair.com/?v=f003c44deab6&c=545a1592eff3 i våras.
Märkte skillnad ganska snabbt mot pollen, har säkert hjälpt mot annat med.
Inga filterbyten, bara att göra ren trumman.
Har ni husdjur så rekommenderar jag att ni köper till ett skydd, så inte djuret får en stöt.

Nu ska Lightair testa ihop med ett europiskt forskningsinstitut om covid 19.
Det framgår av ett pressmeddelande.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/12/15/lightair-lightair-ska-testa-sin-ionflow-teknologi-mot-covid-19.html
Citera
2021-06-20, 11:56
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Tja FB:are!!!
Lämna tillbaka? Köpt i ren impuls? Jag tror det tyvärr... any comments?
Vad är det för fel på den här tråden? (FB) Luftrenare någon idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in