2019-04-26, 07:34
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Det har alltså inte kommit in någon överklagan, varken från T eller åklagaren?

Och det är på både gott och ont. Knepig påföljd visserligen, men också en stor kostnad mindre för samhället att det inte överklagas.
2019-04-26, 14:30
Medlem
hum.by.666s avatar
Nu har jag fått bekräftat att det inkommit en överklagan från Terese. Den gäller domen i sin helhet.
Målet är inte överskickat till HovR ännu, kommer väl in i början på nästa vecka.
2019-04-26, 14:38
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666
Nu har jag fått bekräftat att det inkommit en överklagan från Terese. Den gäller domen i sin helhet.
Målet är inte överskickat till HovR ännu, kommer väl in i början på nästa vecka.

Bara från T, inte från åklagaren?
2019-04-26, 14:52
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:

Har inte Åklagaren skickat in överklagan kan väl inte straffet skärpas!?
2019-04-26, 14:59
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Bara från T, inte från åklagaren?
Bara från Terese. Lite nyfiken på vad hon yrkar. Naturligtvis att hon ska frikännas och även att slippa skadeståndet.

Om inte åkl. överklagar så finns det lite för Terese att fundera över: "I brottmål där den tilltalade döms kan domstolen förplikta honom att ersätta statsverket kostnaden helt eller delvis för hans försvar."
Vad jag ser så har han inte gjort det.
2019-04-26, 15:02
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Jag vet inte hur det är med det. Nu kan det ju finnas en inlämnad, jag har bara ett utdrag från dagboksbladet, det gäller ju endast Terese. Vi får se vad det finns för dokument att hämta ut.
Senast redigerad av hum.by.666 2019-04-26 kl. 15:04. Anledning: Tillägg text
2019-04-26, 15:08
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Bara från Terese. Lite nyfiken på vad hon yrkar. Naturligtvis att hon ska frikännas och även att slippa skadeståndet.

Om inte åkl. överklagar så finns det lite för Terese att fundera över: "I brottmål där den tilltalade döms kan domstolen förplikta honom att ersätta statsverket kostnaden helt eller delvis för hans försvar."
Vad jag ser så har han inte gjort det.

Ja, hon är ju "oskyldig", och i och med det så ska hon inte behöva betala skadestånd.

Men eftersom att åklagaren inte har överklagat så kan väl inte straffet skärpas?

Det fetade: Det innebär att om hon döms så kan hon bli ersättningsskyldig för sin advokat?
2019-04-26, 15:11
Medlem
Fortsättning följer alltså.

Men förra gången, så gott vi kan förstå, så nekade hovrätten att ta upp hennes överklagan från tingsrätten. Så det behöver inte bli mer än ett nekat prövningstillstånd den här gången heller.
Senast redigerad av byggare bob 2019-04-26 kl. 15:16.
2019-04-26, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Åklagaren kan ju ha väntat på att se om T överklagar. Det finns fortfarande möjlighet för åklagaren att anslutningsöverklaga:
Citat:
Den part som vill överklaga en tingsrätts dom skall göra detta inom tre veckor från det att domen meddelades. Om den tilltalade överklagat tingsrättens dom har åklagaren dock rätt till anslutningsöverklagande, vilket innebär att åklagaren kan överklaga domen under fjärde veckan från att tingsrättens dom meddelades. Rätt att anslutningsöverklaga har naturligtvis även den tilltalade om åklagaren överklagat inom ordinarie överklagandetid.
Källa: http://www.vastrahovratten.domstol.se/Om-hovratten-/Till-dig-som-ar-kallad-till-rattegang/Fragor-och-svar/Anslutningsoverklaga/

Förhoppningsvis väljer åklagaren att göra detta - det finns ju en chans, om än väldigt liten, att HR kommer fram till det som är uppenbart men svårt att bevisa, nämligen att T ligger bakom allt det hon åtalats för.
2019-04-26, 15:28
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Fortsättning följer alltså.

Men förra gången, så gott vi kan förstå, så nekade hovrätten att ta upp hennes överklagan från tingsrätten. Så det behöver inte bli mer än ett nekat prövningstillstånd den här gången heller.
Det var HD som inte gav något prövningstillstånd. HovR fastställde TR-domen.
2019-04-26, 15:32
Medlem
Citat:
Det var HD som inte gav något prövningstillstånd. HovR fastställde TR-domen.
Är du säker på det?

Som jag minns det tog HR inte ens upp ärendet och DET beslutet, att inte ta upp ärendet, överklagades till HD.
2019-04-26, 15:36
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Är du säker på det?

Som jag minns det tog HR inte ens upp ärendet och DET beslutet, att inte ta upp ärendet, överklagades till HD.
Saxat ur HovR-dom:
"Teresé Lindgren-Kvick har yrkat att hovrätten ogillar åtalet och befriar henne från
skyldigheten att utge skadestånd till målsäganden.
Åklagaren och målsäganden har motsatt sig ändring.
Hovrätten har med parternas samtycke avgjort målet utan huvudförhandling"

HovR: B 239-18, dom 2018-06-15
https://minfil.com/Mcs0j5Y5md/B_239-18_Dom_2018-06-15_pdf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in