Citat:
Ursprungligen postat av
svfl
Finns ingen som kör bil som behöver eller har systemförståelse, tex om en ABS givare lägger av
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
- Tror du att normalpersonen...
Citat:
Ursprungligen postat av
svfl
Ställer du frågor till mig, jag har inte sagt något om detta det var David86 som kommenterade mig.
Den som kör bilen skall ha läst instruktionsboken
Jag svarar dig eftersom du påstår att bilförare inte behöver systemkunskap
Hur många procent av de som kör bil har läst och förstått instruktionsboken?
Svara gärna(för dig själv) på de fyra frågorna jag ställde. Jag är övertygad om att du kanske tänker om lite om du svarat ärligt inför dig själv.
Diskussionen om systemkunskapens vara/inte vara är onödig, då luftfartsmyndigheter och tillverkare osv har koll på dessa frågor. Att försöka övertyga dig
om du inte vill förstå är bara slöseri med poster i tråden.
Däremot, att diskutera systemkunskap bland piloter är synnerligen relevant/intressant i denna tråd då vi har tydliga tecken på att man inte förstått.
Återigen, både jag och ksv har vart tydliga med att det inte är en fråga om hudfärg osv. Det är precis som ksv nyss skrev sannolikt inte ens en fråga om urvalet till pilot. Det är intill visshet grönsande sannolikhet att utbildning, MCC och SOP har haft avgörande roll i detta.
Detta är den emergency AD som gavs ut efter Lion610. Man hade tre dagar på sig att justera nödchecklistorna. Där jag kommer ifrån flyger ingen pilot innan han är utbildad på och i förstådd i nya nödåtgärder. ”Varför det har ändrats, vad ska man göra och vad innebär det för mig som pilot” är krav på att man har fått till sig.
Citat:
Runaway Stabilizer
In the event of an uncommanded horizontal stabilizer trim movement, combined with any of the following potential effects or indications resulting from an erroneous Angle of Attack (AOA) input, the flight crew must comply with the Runaway Stabilizer procedure in the Operating Procedures chapter of this manual:
- Continuous or intermittent stick shaker on the affected side only.
- Minimum speed bar (red and black) on the affected side only.
- Increasing nose down control forces
- IAS DISAGREE alert.
- ALT DISAGREE alert.
- AOA DISAGREE alert. (if the option is installed.
- FEEL DIFF PRESS light.
- Autopilot may disengage.
-Inability to engage autopilot.
Det vi kan se från FDR och prel rapport är att
man hade ett skolboksexempel på exakt hur AD:n beskriver detta.
Vi vet att man hade just uncommanded trim down, stick shaker var kontinuerlig, increasing nose down forces, autopiloten både kopplade ut och kunde ibte kopplad in. När det gäller de andra varningarna så anger inte preliminära rapporten det men vi vet att både IAS och ALT har visat så olika att antingen man bör ha fått varningen eller piloterna borde ha uppmärksammat skillnaden. Där jag kommer ifrån innebär en oväntad stallvarning att man checkar speeden för att veta vilken sida som visar galet för att flyga på säkra värden. FEEL DIFF PRESS samt minimum speed bar vet vi inget om, då rapporten är något tunn på just vilka varningar som man fick.
Åtgärderna för detta är mycket tydliga i AD:n, bland annat disengage autopilot. De försökte slå på den flera ggr och de lämnade autothrottle på vilket gav dem en situation där de faktiskt inte [FLÖG FLYGPLANET]. I Aviate, navigate, communicate är innebörden inte bara att hålla maskinen någorlunda rätt på vingarna utan att faktiskt ha befälet över flygmaskinen. En okontrollerad fartökning som man inte har koll på är med en autothrottlesetting man har glömt bort är inte ”Aviate” som det är tänkt. Här nådde man till och med överfart och flög utanför den envelop som maskinen är certifierad för( har redogjort i ett tidigare inlägg för vad det kan ha betytt för slutresultatet).
I Nödåtgärderna är det även beskrivet att STABTRIM remains in CUTOUT for the reminder of the flight. Hade man följt detta hade vi aldrig vetat vad ET302 var.
Boeings ’Flight Crew Operations Manual Bulletin’ från 6nov 2018:
Citat:
In the event of erroneous AOA data, the pitch trim system can trim the stabilizer nose down in increments lasting up to 10 seconds. The nose down stabilizer trim movement can be stopped and reversed with the use of the electric stabilizer trim switches but may restart 5 seconds after the electric stabilizer trim switches are released. Repetitive cycles of uncommanded nose down stabilizer continue to occur unless the stabilizer trim system is deactivated through use of both STAB TRIM CUTOUT switches in accordance with the existing procedures in the Runaway Stabilizer NNC. It is possible for the stabilizer to reach the nose down limit unless the system inputs are counteracted completely by pilot trim inputs and both STAB TRIM CUTOUT switches are moved to CUTOUT.
Citat:
Operating Instructions
In the event an uncommanded nose down stabilizer trim is experienced on the 737-8 /-9, in conjunction with one or more of the above indications or effects, do the Runaway Stabilizer NNC ensuring that the STAB TRIM CUTOUT switches are set to CUTOUT and stay in the CUTOUT position for the remainder of the flight.
Beskrivningen av problemet är klanderfri här. Systemkunskapen, vi kunde önska mer men det kommer inte i bulletiner normalt dock är innehållet tillräckligt för att förstå att man kan stoppa och kontra MCAS med trimknappen. Detta är inte gjort(utom alltför korta tryck vilket är synnerligen märkligt).
Det är beskrivet att stab trim kan gå i ändläge om inte MCAS kontras enligt beskrivning eller stab trim cutout görs.
Här fanns all i formation piloterna behövde.
Där jag kommer ifrån flyger inte piloterna om de inte är utbildade på en sån bulletin eller AD. För mig obegripligt att man i te hade bättre koll.
Detta är inte något som faller på piloterna som personer eller deras förutsättningar.
Det är operatören som måste säkerställa att alla piloter har tagit del och förstått. Att man utfärdar Emergency AD och Bulletiner till fight crew är inte för skojs skull. Dessa kommer när det är viktigt.
Flygbolaget har ett stort ansvar i just dessa bitar och faktiskt har luftfartsmyndigheten i det land operatören har sitt tillstånd( AOC) ett mycket stort ansvar att bedriva tillsyn och tillse att flygsäkerhetsnivån och kraven följs.