Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Jag citerade dig ordagrant. Här är ordagrant vad du skrev:
«Åtgärderna för detta är mycket tydliga i AD:n, bland annat disengage autopilot. De försökte slå på den flera ggr och de lämnade autothrottle på vilket gav dem en situation där de faktiskt inte [FLÖG FLYGPLANET].»
Det är för mig en viktig skillnad i försökte ”slå på” och ”aktiverades”.
Nåväl, om du läser mitt förra inlägg så ”försökte” de slå på autopiloten vid punkt 1, 2 och 3. Det är då det dtår i rapporten. Samtliga dessa var efter att man fått huvudvarning och ett fel på maskinen. Punkten 2, ifall du inte förstår den: Command är callout för att koppla in AP och varningen som kom omedelbart är pga att autopiloten inte förblev inkopplad.
( 05:38:58, 05:39:00, 05:39:22).
Som jag beskrev i ett tidigare inlägg hade de alltså i princip alla tecken på det som FAA/Boeing beskriver i Emergency AD + Bulletinen. Åtgärderna är inte korrekt genomförda.
Vi har även beskrivit åtgärden för UAS och stallvarning tidigare i tråden. Det finns inget otydligt där heller i Boeings QRH.
Det allvarligaste felet de borde ha tagit om hand tidigt är stallvarningen. Den är kom först tillsammans med huvudvarning och var det absolut farligaste på kort sikt.
Citat:
APPROACH TO STALL RECOVERY
The following is immediately accomplished at the first indication of stall
buffet or stick shaker.
Citat:
Set maximum thrust
Citat:
Note: If autopilot response is not acceptable, it should be disengaged.
Citat:
When ground contact is no longer a factor:
• Adjust pitch attitude to accelerate while minimizing altitude loss.
• Return to speed appropriate for the configuration.
Ditt svar drar iväg från ämnet tycker jag. Vi har redan meddelat vår syn på MCAS och hur dåligt det var av Boeing. Du har redan dragit din syn flera gånger.
Vi måste kunna diskutera piloterna agerande utan att tvingas in på Boeings ansvar när det inte är det vi diskuterar.
De flesta olyckor har inte bara en liten orsak utan säkerhetssystemen bygger på att man ska fånga upp en risk/händelse med ett annat skyddsnät. ( googla på swiss cheese model” så lär du dig).
Denna olycka är inget undantag.
Boeing har fulat ut sig rejält med MCAS men det borde inte ha renderat i detta haveri. För det första har inte piloterna kunnat hantera maskinen enligt beskrivningen som kom i emergency AD + bulletinen. De har fått alla signaler men sannolikt inte identifierat problemet och de har inte förstått att man kunde trimma emot. De har heller inte förstått systemet när de funderat om det går trimma trots att cutout är genomförd. Trots detta var maskinen inledningsvis flygbar trots att trimmen var i ett betydligt sämre läge än när de havererade. Det är mycket troligt ( enligt beskrivn i tidigare inlägg) att överfarten var det som satte spiken i kistan. Överfarten kommer från att piloterna inte haft maskinen i sin hand, de har låtit autothrottle jobba själv och de har låtit farten skena utanför den godkända envelopen.(tillverkaren tar inget ansvar för vad som händer när man flyger utanför godkända värden, jag hoppas det är solklart).
Flygsäkerheten säkerställs genom att certifierande myndighet utfärdar krav på flygmaskiner som gör dem säkra.
Här finns första feletdå det är uppenbart att det var ok att använda sig av MCAS och bara ha en sensor( inget krav på fortsatt funktion på MCAS). MCAS är förövrigt en underfunktion till STS som också modererar styrspakskrafter på samma sätt men med IAS som trigger.
Boeing gjorde en tillämpning som var tillåten men inte speciellt bra. Man kan diskutera Boeings lagliga ansvar i detta hur många ggr man vill, jag nöjer mig med att konstatera att det var mkt dåligt implementerat, men fullt lagligt.( Certifieringsreglerna ska inte tillåta att något blir farligt, det är den absoluta grunden).
Ur Boeings QRH om manuell trim:
Citat:
Note: A maximum two-pilot effort on the trim wheels will not cause a cable or system failure.
I detta läser jag att det kan gå trögt och att det bör vara känt av alla som flyger typen.( detta har ingått i utbildningen från 60-talet när jag läser äldre piloter som skolades i 737 begynnelse)
Citat:
STABTRIMCUTOUTswitches(both)
....CUTOUT
The autopilot is not available.
2 Apply steady pressure on the manual trimhandles until the needed trim is attained.
3 If needed:
Use force to cause the disconnect clutch to disengage. Approximately 1/2 turn of the stabilizer trim wheel may be needed.
Citat:
Chooseone:
Stabilizer can be trimmed manually: Go to step 5
Stabilizer can not be trimmed manually: Go to step 9
Citat:
9 Anticipate higher than normal elevator forces during approach and landing
Note: Elevator control is sufficient to safely land the airplane regardless of stabilizer position.
Detta är utdrag ur QRH( 737NG) men bör vara mer eller mindre identiskt.
Det klarar ut att det kan vara så att man inte klarar rubba trimmen och att maskinen är flygbar och går landa med trimmen off. Det klarar också ut att bägge piloter tillsammans får dra allt de orkar på trimhjulet med utfällda vevhandtag utan att det går sönder.
Rimligen har man den tekniska förståelsen hur trimmen fungerar med bromsande koppling, utväxling, vilket håll man ska veva och att det kan gå så trögt att bägge piloter kan behöva hjälpas åt för att veva om det går trögt.
Boeing beskriver att maskinen är flygbar med trimmen i fel läge, det är också bevisat i FDR från detta fall att den var flygbar med trimmen nästan i ändläge(0.4 units). Under resterande del av flygningen var trimmen aldrig så lågt, inte ens när de havererade. Anledningen för att det inte gick är sannolikt enligt mitt tidigare inlägg som avhandlar aerodynamik vid höga farter, högt mach tal och överfart.
Boeing har inget ansvar för att maskinen inte gick flyga med stab trim cutoff i överfart. Skulle jag hamna i överfart i mitt jobb skriver jag en rapport och det sker en utredning då överfart i sig skulle rendera i en klassning som tillbud eller allvarligt tillbud. Flygsäkerheten är inte garanterad om jag flyger fortare än envelopen tillåter.
Efter Boeings ansvar att utfärda nödåtgärder som löser de problem man kan få med en flygmaskin kommer bolaget ( och landet där bolaget opererar ifråns myndigheter) ansvar att tillse att besättningarna klarar av att operera maskinen som tillverkaren certifierat den. Detta inkluderar de fel som kan inträffa under flygning.
Man måste kunna en hel del utantill, och förstå en hel del. Det fungerar inte att leta i en nödchecklista efter åtgärder man inte vet hur de fungerar och ska göras. Rimligen är det så att man har ett gott hum om alla nödåtgärder och man vet istort vad som gäller men de som inte är memory items slår man först upp för att verifiera att man minns rätt och gör rätt.