2019-04-26, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det är en ganska stor skillnad mellan en älgstudsare och andra vapen. Både då det kommer till funktion, verkan och ändamål. Du är ju sinnessjuk som ens gör jämförelsen.

Ja, men älgen är ett stort djur varav man behöver den eldkraften. Det riktigt sinnessjuka är att avlossa 25 skott mot någon på en innergård drygt 10 meter bort. Bara den vetskapen borde resultera i en fällande dom.

Jag har kollat igenom de flesta realityserier den sista tiden och inte ens när utländska poliser befinner sig i ännu knepigare situationer så skjuts det inte lika mycket. Svenska poliser måste vara extremt hariga som skjuter mot allt som rör sig.

Jag var där precis efter skjutningen och tog lite bilder. Om det stämmer som det står i utredningen så borde det finnas 22 kulhål i väggen vid cykelparkeringen. Jag hittade ett ställe där tre kulor hade formen av en triangel. Något till vänster om dessa så var det två kulhål i väggen och en cykel med ett kulhål, samt ett kulhål i fönstret till trapphuset (eventuell rikoschett). Då kan man fråga sig var resten av kulorna tog vägen?

FUP sidan 58 bekräftar vad jag misstänkte, fullständigt kaos på platsen.

Kod:
04:07:02 Vi har skottlossning, skottlossning vi blir beskjutna. ? Alla
04:07:10 Skottlossning, skottlossning vi blir eventuellt beskjutna. ? Alla
04:07:15 Vi behöver uppbackning. Vi har inget visuellt på mannen i detta nu. ? Alla
04:07:21 Man nere, man nere. Han ligger på backen.

Det här mina gossar är sinnesjukt. När den ene polisen öppnade eld, så trodde de andra att de var beskjutna.

Fy fan vad komiskt.
Senast redigerad av obyn 2019-04-26 kl. 02:23.
Citera
2019-04-26, 01:54
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Där borde proportionalitetsprincipen spela en roll. Att man agerar fel i en stressituation på jobbet borde inte leda till åtal. Åtminstone inte om vi vill att någon för en skitlön utsätter sig för skitjobbet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/faststalld-dom-for-polis-som-vallade-53-arings-dod

Så du håller inte med om den domen?

Svårt att se att lönen har något med det att göra. Eller att vi skulle acceptera ansvarsfrihet i nått annat yrke. Typ sjukvård.
Citera
2019-04-26, 06:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/faststalld-dom-for-polis-som-vallade-53-arings-dod

Svårt att se att lönen har något med det att göra. Eller att vi skulle acceptera ansvarsfrihet i nått annat yrke. Typ sjukvård.

Det är ganska vanligt med "upprörda röster" när olika befattningshavare granskas. Det börjar på låg nivå: När polisen tar en tveksam fortkörare, brukar snacket vara "skit i dom, jaga knarklangare i stället". När sedan knarklangaren jagas finns det de som protesterar, då också.

I detta fall handlar det ju inte bara om att granska de enskilda poliserna och våldsanvändningen, och det senare kommer nog att lösa sig, i alla fall ur nödvärnsvinkeln. Däremot är ju nu frågan (1) om effektiv och skickligt genomförd ledning och (2) ifall patrullen (som sköt) agerat i enlighet med regelverk och god polispraxis.

Givetvis lyder poliser, liksom militärer, läkare, universitetslärare och annat löst folk under lagen, och begreppet "tjänstefel" (hur urvattnat det än blivit) gäller. Får tjänstefelet allvarliga konsekvenser kan det ju bli värre brottsrubriceringar.
Citera
2019-04-26, 07:17
Bannlyst
Citat:
Ska man kunna bli åtalad/fälld om utredning visar att man agerat fel?

Självklart. Men det är inte fel att försvara med verkanseld mot en person som hotar med vapen. Inte ens om det är en mongoloid.

Citat:
Detta du menar med skjuter lika ofta med färre dödsfall? Färre dör om du skjuter varningsskott istället för i bålen. Så vad du säger är att Svenska polisen borde ha mandat att skjuta varningsskott innan dom är i en nödvärnssituation vilket dom inte har idag?

Jag skrev laga befogenhet. Fundera över vad det betyder.

Med större möjlighet att skjuta innan en situation är helt akut är möjligheten större att skjuta tex i benet.

I Finland utbildas poliser i polisiära saker också, inte som här, en massa metoo och värdegrundstrams. Ett förfall som kommit en bit redan då jag gick på skolan. Tur man hade kollegor och instruktörer som fort lärde en verkligheten
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-26 kl. 07:19.
Citera
2019-04-26, 07:27
Bannlyst
Citat:

Det finns fall då patienter dött för att sjuksköterskor tog fel på dosering av medicin. Men ändå har ingen blivit dömd.

Vad som är avgörande är ju såklart hur man agerar utefter det man har framför sig på plats, och det som förefaller rätt där och då, och här hade man ett vapen mot sig. Att det bara var en mongoloid som lekte krig visste man inte förrän efteråt.

Kanske inte samma sak som påkörningen i Skåne?

Polismannen i det fall var inte på väg till något akut jobb, och dom påkörda personerna gick på övergångsställe.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-26 kl. 07:58.
Citera
2019-04-26, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Jag skulle lätt gå på patrull med polisman 2. Han förstår de taktiska grunderna och låter inte amygdala ta över till 100 procent. Kanske är han före detta militär, vem vet?

I övrigt är det bara att inse att jag inte når fram. God kväll så länge.

PS läser redigerat i morgon. DS

Det är nog ungefär här jag landar trots allt. Du verkar inte se skillnaden och om det beror på hur du läser, ditt psyke, din utbildning, att du känner någon inblandad, att du inte vill vara ärlig, eller om det i stället är jag som inbillar mig saker som inte alls stämmer har jag ingen aning om och det kanske inte spelar så stor roll. Vi kommer nog inte inte att nå samsyn här i alla fall. Det är möjligt att det finns andra detaljer vi kan diskutera med framgång.
Citera
2019-04-26, 09:49
Bannlyst
Citat:
Det är nog ungefär här jag landar trots allt. Du verkar inte se skillnaden och om det beror på hur du läser, ditt psyke, din utbildning, att du känner någon inblandad, att du inte vill vara ärlig, eller om det i stället är jag som inbillar mig saker som inte alls stämmer har jag ingen aning om och det kanske inte spelar så stor roll. Vi kommer nog inte inte att nå samsyn här i alla fall. Det är möjligt att det finns andra detaljer vi kan diskutera med framgång.

Jag vet definitivt skillnaden.

Jag vet också att man i polisiärt arbete inte kan /är svårt att agera utifrån det taktiskt mest lämpliga alla gånger , särskilt då man inte kan förutse den andres handlande och så länge det finns nått som kallas slumpen.
Citera
2019-04-26, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nu flydde dock alla tre undan. Alla verkar ha fungerande amygdala tycker jag.

Jag hann redigera inlägget en del

Se svar ovan.
Citera
2019-04-26, 09:54
Medlem
Citat:
Jag vet definitivt skillnaden.

Jag vet också att man i polisiärt arbete inte kan /är svårt att agera utifrån det taktiskt mest lämpliga alla gånger , särskilt då man inte kan förutse den andres handlande och så länge det finns nått som kallas slumpen.

Jag ser på ditt svar att du inte alls förstår vad jag pratar om. Det kan bero på dig, mig, eller båda, men jag gissar att det handlar om att våra hjärnor är olika och att det inte hjälper att jag omformulerar mig.
Citera
2019-04-26, 10:13
Bannlyst
Citat:
Jag ser på ditt svar att du inte alls förstår vad jag pratar om. Det kan bero på dig, mig, eller båda, men jag gissar att det handlar om att våra hjärnor är olika och att det inte hjälper att jag omformulerar mig.

Jo jag förstår vad du pratar om.

Jag får inte intrycket att dom skall ha fått hjärnsläpp som du, jag får intrycket att dom till varje pris verkar velat undvika skjutande, och i samband med det tummat på det taktiskt mera lämpliga kanske.

Jag hade nog själv skjutit tidigare, det är jag ganska övertygad om utifrån dom liknande händelser jag varit med om(som inte slutat med någon ihjälskjuten). Idioter som skall fjanta sig på stan med vapenreplikor anser jag det är en rätt stor "skyll dig själv faktor på" och jag känner inte att jag vill spela rysk roulette med mitt liv för en sådan idiot skull. I detta fall har det ju dock i efterhand visat sig vara en mongoloid på rymmen, men det visste man inte förrän efteråt.
Citera
2019-04-26, 10:31
Medlem
Citat:
Jo jag förstår vad du pratar om.

Jag får inte intrycket att dom skall ha fått hjärnsläpp som du, jag får intrycket att dom till varje pris verkar velat undvika skjutande, och i samband med det tummat på det taktiskt mera lämpliga kanske.

Jag hade nog själv skjutit tidigare, det är jag ganska övertygad om utifrån dom liknande händelser jag varit med om(som inte slutat med någon ihjälskjuten). Idioter som skall fjanta sig på stan med vapenreplikor anser jag det är en rätt stor "skyll dig själv faktor på" och jag känner inte att jag vill spela rysk roulette med mitt liv för en sådan idiot skull. I detta fall har det ju dock i efterhand visat sig vara en mongoloid på rymmen, men det visste man inte förrän efteråt.

Anser du att polisman 2 på ett väsentligt sätt skiljer sig i sin reaktion på stress och fara än de övriga två?
Citera
2019-04-26, 11:23
Bannlyst
Citat:
Anser du att polisman 2 på ett väsentligt sätt skiljer sig i sin reaktion på stress och fara än de övriga två?

Han ger ett säkrare intryck i förhör men i övrigt så flydde även han. Även han befan sig på en strategiskt dålig plats, även han avlossade skott som missade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in