2019-04-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nu flydde dock alla tre undan. Alla verkar ha fungerande amygdala tycker jag.

Jag hann redigera inlägget en del

Återkommer i morgon
Citera
2019-04-25, 23:50
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Rädd, iaf till viss del, blir alla som har en fungerande amygdala i sådana lägen.

Ja en sak till som kanske varit bättre, utifrån det vi vet nu i efterhand. Men statistiskt sett så släpper en gärningsman vapnet när polis skriker sådant och man riktar vapnet mot honom. Också något man gör ihopp om att just slippa skjuta.

I läget där dom ser killen komma mot dom ute på gatan så hade det nog varit farligare att springa ut på den öppna gatan mitt framför killen.

Att dom försöker gå undan för att undvika skjutandet förefaller uppenbart. Detta är fö ett mönster du ser hos svensk polis( och värre har det blivit), man undviker våldsanvändning så till den grad att det ibland blir kontraproduktivt. För man vet aldrig hur det slutar när man utsätts för månader av utredningar, och drev utav skvallerpressen på det( stollebloggarna bryr sig ju ingen om förutom haveristerna själva) samt utsätts för det allt annat än sakliga " tingslottot". Även fast hovrätten brukar kunna göra om och rätt så är det ju ingen rolig process att gå igenom.

Med en vassare lagstiftning och praxis på området så hade det kunnat vara annorlunda. Här har vi en del att lära av Finland anser jag

Vad snackar du om? Borde vi inte utreda detta fall alls för risken är att det sliter på poliser?... Vad har Finland för praxis?
Citera
2019-04-25, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Vad snackar du om? Borde vi inte utreda detta fall alls för risken är att det sliter på poliser?... Vad har Finland för praxis?

Utreda självklart, men poliser skall inte riskeras att dömas för att dom försvarar sig på det sätt dom skall och är lärda att göra. DET kan utarma polisen förmåga att vara offensiv.

Finsk polis har en tydligare lagstiftning, med större möjligheter att verka på tidigare stadium med tjänstevapnet (laga befogenhet). Finsk polis skjuter lika ofta som svensk, men med betydligt färre dödsfall som en följd av detta. Iofs inte så troligt det hade gjort någon skillnad just här, iaf inte i läget då han höjer vapnet.
Citera
2019-04-25, 23:59
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Extra skyddsväst/Hjälm är det dock inte alltid vanliga IGV har tillgång till.

Hade södermalmspolisen MP5?

Vet att det knappt är någon som har utbildning på det numera, iaf på vissa orter. Värdegrundstrams och mee too utbildningsdagar tar upp den tiden

Själv hade jag turen att höra till dem som jobbade IGV när myndigheten satsade stort på att utbilda ALLA i yttre tjänst på MP5 så jag fick den utb faktiskt.

Osäkerhet hos nya poliser har blivit större med åren, det blir lätt så när man på skolan tar bort allt mera praktiskt polisiärt, och istället utbildar dom i sådant som kuratorskärringar kan syssla med

Du hittar ju bara på saker.

FL: Nej, hade ni förstärkt utrustning med er, alltså hjälm och annan väst i bilen?
AO: Ja, det hade vi. Vi har så kallade, som man kallar det i folkmun terrorväska med, där vi
har en ballistisk hjälm och även en tung väst. Om vi liksom såhär, det är klart såhär i
efterhand, såklart att vi skulle ha satt på oss det, men... i det här läget liksom när vi skulle
prata med inringaren och... ja, det hade ändå, det var ändå i närtid, men det hade ändå gått en
stund liksom och ja..
Citera
2019-04-26, 00:01
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Utreda självklart, men poliser skall inte riskeras att dömas för att dom försvarar sig på det sätt dom skall och är lärda att göra. DET kan utarma polisen förmåga att vara offensiv.

Finsk polis har en tydligare lagstiftning, med större möjligheter att verka på tidigare stadium med tjänstevapnet (laga befogenhet). Finsk polis skjuter lika ofta som svensk, men med betydligt färre dödsfall som en följd av detta. Iofs inte så troligt det hade gjort någon skillnad just här, iaf inte i läget då han höjer vapnet.

Det är precis det en utredning tar reda på.... Herregud du får det att låta som att en polis INTE kan använda sitt vapen fel. Byt jobb om du inte kan hantera att dina handlingar granskas.
Citera
2019-04-26, 00:01
Bannlyst
Citat:
Du hittar ju bara på saker.

FL: Nej, hade ni förstärkt utrustning med er, alltså hjälm och annan väst i bilen?
AO: Ja, det hade vi. Vi har så kallade, som man kallar det i folkmun terrorväska med, där vi
har en ballistisk hjälm och även en tung väst. Om vi liksom såhär, det är klart såhär i
efterhand, såklart att vi skulle ha satt på oss det, men... i det här läget liksom när vi skulle
prata med inringaren och... ja, det hade ändå, det var ändå i närtid, men det hade ändå gått en
stund liksom och ja..

Läs det jag skrev pajas.

Jag säger att det inte alltid är så att IGV har tillgång till det där. Inte att dom inte hade det
Citera
2019-04-26, 00:07
Bannlyst
Citat:
Det är precis det en utredning tar reda på.... Herregud du får det att låta som att en polis INTE kan använda sitt vapen fel. Byt jobb om du inte kan hantera att dina handlingar granskas.

Du skall nog byta sysselsättning till leka med spade i sandlådan, eller nått ditåt, om du inte kan läsa vad jag skriver.

Återigen. Utreda ja, riskera att bli åtalad/fälld för att man agerat rätt (vilket inte är samma sak som perfekt). Nej.

Gick budskapet fram?
Citera
2019-04-26, 00:29
Medlem
kilonars avatar
Citat:

Fan har du hittat det här då.... FÅR JU SPENDERA MER TID ATT DEBUNKA DINA FELAKTIGA INLÄGG ÄN ATT LÄSA TRÅDEN!!

Trots att begreppet varningsskott inte förekommer i den finska regleringen visar
statistiken över antalet situationer då poliser skadat och dödat motparten respektive inte
skadat motparten att finska polismän i större utsträckning inte riktar skott direkt mot
motparten.

Detta du menar med skjuter lika ofta med färre dödsfall? Färre dör om du skjuter varningsskott istället för i bålen. Så vad du säger är att Svenska polisen borde ha mandat att skjuta varningsskott innan dom är i en nödvärnssituation vilket dom inte har idag?
Citera
2019-04-26, 00:30
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Du skall nog byta sysselsättning till leka med spade i sandlådan, eller nått ditåt, om du inte kan läsa vad jag skriver.

Återigen. Utreda ja, riskera att bli åtalad/fälld för att man agerat rätt (vilket inte är samma sak som perfekt). Nej.

Gick budskapet fram?

Ska man kunna bli åtalad/fälld om utredning visar att man agerat fel?
Citera
2019-04-26, 00:49
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Efter att ha last FUP så säger jag bara en sak, skyldiga. Tänk om en jägare skulle dra iväg 25 skott mot en älg, då skulle jaktkamraterna tro att han är sinnessjuk.

Det är en ganska stor skillnad mellan en älgstudsare och andra vapen. Både då det kommer till funktion, verkan och ändamål. Du är ju sinnessjuk som ens gör jämförelsen.
Senast redigerad av Blundetto 2019-04-26 kl. 01:03.
Citera
2019-04-26, 00:50
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Läs det jag skrev pajas.

Jag säger att det inte alltid är så att IGV har tillgång till det där. Inte att dom inte hade det

Så du säger "VET INTE" med nått dravel om att Me2 och kuratorer?!?!?! förstört branschen sen du var där och räddade landet.

Ja du. Tack för din oändliga kunskap.
Citera
2019-04-26, 01:01
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ska man kunna bli åtalad/fälld om utredning visar att man agerat fel?

Där borde proportionalitetsprincipen spela en roll. Att man agerar fel i en stressituation på jobbet borde inte leda till åtal. Åtminstone inte om vi vill att någon för en skitlön utsätter sig för skitjobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in