2019-04-25, 22:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Södermalmspatrullen verkat ha haft utbildning och utrustning för jobbet också. Vanliga IGV har inte pr automatik utbildning i förstärkningsvapen.

Nix, vanliga IGV, från ett annat LPO bara, åkande i en likadan buss. Både du och jag vet vad man har med sig i dom här bussarna.
Längre tid i tjänst, så skillnad i erfarenhet skulle jag främst säga.

Samt då den lilla skillnaden iaf jag kan läsa mig till hur överraskade resp. patrull blev av att få syn på Eric.
Men som sagt, Norrmalm hade klätt sig redan innan, det hörs lite i förhören att dom var uppskruvade i ett annat läge och jag tror det är orsaken att dom reagerade mer korrekt.

Södermalm hade skjutit på gatan om Eric höjt vapnet mot dom, helt säkert, dom var helt skjutklara.
Men det är inte det detta handlar om, utan det handlar om ett tveksamt förberedande & ett ingripande kantat av osäkerhet som inte borde finnas någonstans i ledet.
Citera
2019-04-25, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nix, vanliga IGV, från ett annat LPO bara, åkande i en likadan buss. Både du och jag vet vad man har med sig i dom här bussarna.
Längre tid i tjänst, så skillnad i erfarenhet skulle jag främst säga.

Samt då den lilla skillnaden iaf jag kan läsa mig till hur överraskade resp. patrull blev av att få syn på Eric.
Men som sagt, Norrmalm hade klätt sig redan innan, det hörs lite i förhören att dom var uppskruvade i ett annat läge och jag tror det är orsaken att dom reagerade mer korrekt.

Södermalm hade skjutit på gatan om Eric höjt vapnet mot dom, helt säkert, dom var helt skjutklara.
Men det är inte det detta handlar om, utan det handlar om ett tveksamt förberedande & ett ingripande kantat av osäkerhet som inte borde finnas någonstans i ledet.

Extra skyddsväst/Hjälm är det dock inte alltid vanliga IGV har tillgång till.

Hade södermalmspolisen MP5?

Vet att det knappt är någon som har utbildning på det numera, iaf på vissa orter. Värdegrundstrams och mee too utbildningsdagar tar upp den tiden

Själv hade jag turen att höra till dem som jobbade IGV när myndigheten satsade stort på att utbilda ALLA i yttre tjänst på MP5 så jag fick den utb faktiskt.

Osäkerhet hos nya poliser har blivit större med åren, det blir lätt så när man på skolan tar bort allt mera praktiskt polisiärt, och istället utbildar dom i sådant som kuratorskärringar kan syssla med
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-25 kl. 22:22.
Citera
2019-04-25, 22:25
Medlem
Citat:
Södermalmspatrullen verkat ha haft utbildning och utrustning för jobbet också. Vanliga IGV har inte pr automatik utbildning i förstärkningsvapen.

Syftet med det agerandet var väl att gå undan för att undvika att behöva skjuta killen? Försöka hitta skydd skyl inne på innergården?

Något en utav poliserna gjorde

Gå undan? Har du läst FUP? (Och förstått)
Citera
2019-04-25, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Gå undan? Har du läst FUP? (Och förstått)

Jadå, dock inte hela.

Fly undan, det är ju vad dom säger att dom försöker med.

Dom är även medvetna om att dom inte står på en optimal plats, men det är i läget då dom skall flytta sig som dom möter killen, och då tvingas retirera in på innergården igen, och då följer killen efter.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-25 kl. 22:33.
Citera
2019-04-25, 22:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Extra skyddsväst/Hjälm är det dock inte alltid vanliga IGV har tillgång till.

Hade södermalmspolisen MP5?

Vet att det knappt är någon som har utbildning på det numera, iaf på vissa orter. Värdegrundstrams och mee too utbildningsdagar tar upp den tiden

Själv hade jag turen att höra till dem som jobbade IGV när myndigheten satsade stort på att utbilda ALLA i yttre tjänst på MP5 så jag fick den utb faktiskt.

Osäkerhet hos nya poliser har blivit större med åren, det blir lätt så när man på skolan tar bort allt mera praktiskt polisiärt, och istället utbildar dom i sådant som kuratorskärringar kan syssla med

På city tar många väst och hjälm med sig, särskilt nattpassen. Det har satsats rätt bra på det.

MP5 är det värre med, Södermalmspatrullen hade det inte, och inte heller PIC-patrullen.
Kritiken startade öppet ungefär här:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6313303
Dom har inte ordnat upp det än idag, men lite påknuffat efter Drottninggatan. Idag och sedan några år tillbaka har i stort sett alla i yttre tjänst en grundläggande utbildning på MP5 som en del av terrorutbildningen (långt ifrån tillräcklig MP5-utbildning), men man måste åka till station och kvittera ut om man behöver - Det är väl i stort bara piketen och tunnelbanan som har det med sig på utsättning.
Citera
2019-04-25, 22:44
Medlem
Citat:
Jadå, dock inte hela.

Fly undan, det är ju vad dom säger att dom försöker med.

Dom är även medvetna om att dom inte står på en optimal plats, men det är i läget då dom skall flytta sig som dom möter killen, och då tvingas retirera in på innergården igen, och då följer killen efter.

Det är rätt stor skillnad på att gå undan för att slippa skjuta en kille och strosa runt efter eldställning och att lämna en faktiskt mycket bra eldställning för att man får total panik när målet inte reagerar som man förväntat sig och lämna allt och kasta sig ut i blindo utan minsta tanke på nästa steg.

Du verkar inte riktigt se den skillnaden.
Citera
2019-04-25, 22:53
Bannlyst
Citat:
Det är rätt stor skillnad på att gå undan för att slippa skjuta en kille och strosa runt efter eldställning och att lämna en faktiskt mycket bra eldställning för att man får total panik när målet inte reagerar som man förväntat sig och lämna allt och kasta sig ut i blindo utan minsta tanke på nästa steg.

Du verkar inte riktigt se den skillnaden.

Ok, så dom säger att dom gick undan bara för att göra det till lite mera sport.

Det hade jag missat hörredu

Helt klart gick dom undan för att slippa skjuta. Bra val för deras säkerhet, näe kanske inte, men tänk om det hade lett till att dom faktiskt inte hade behövt skjuta?

Garaneterat hade folk tjutit om " varför gick dom inte undan"...varför tog dom inte skydd, dom kunde gömt sig på innergården, ...hållit varann om pungen yadayada
Citera
2019-04-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ok, så dom säger att dom gick undan bara för att göra det till lite mera sport.

Det hade jag missat hörredu

Helt klart gick dom undan för att slippa skjuta. Bra val för deras säkerhet, näe kanske inte, men tänk om det hade lett till att dom faktiskt inte hade behövt skjuta?

Garaneterat hade folk tjutit om " varför gick dom inte undan"...varför tog dom inte skydd, dom kunde gömt sig på innergården, ...hållit varann om pungen yadayada

"Jag blev så jävla rädd så jag, jag bara drog, ja in och satte mig där och väntade liksom
och på något sätt hoppades jag väl att han inte skulle komma in genom porten"

Ja, hade hon suttit still och hållit tyst i stället för att skrika "polis" hade det funnits en minimal chans att han aldrig upptäckt dem. Minimal, men ändå.

Ja, det hade sagts precis så: "de kunde ha sprungit in på gården", eftersom gemene man också suger på stri (och ingen skulle orkat kolla kartan).
Citera
2019-04-25, 23:09
Bannlyst
Citat:
"Jag blev så jävla rädd så jag, jag bara drog, ja in och satte mig där och väntade liksom
och på något sätt hoppades jag väl att han inte skulle komma in genom porten"

Ja, hade hon suttit still och hållit tyst i stället för att skrika "polis" hade det funnits en minimal chans att han aldrig upptäckt dem. Minimal, men ändå.

Ja, det hade sagts precis så: "de kunde ha sprungit in på gården", eftersom gemene man också suger på stri (och ingen skulle orkat kolla kartan).

Rädd, iaf till viss del, blir alla som har en fungerande amygdala i sådana lägen.

Ja en sak till som kanske varit bättre, utifrån det vi vet nu i efterhand. Men statistiskt sett så släpper en gärningsman vapnet när polis skriker sådant och man riktar vapnet mot honom. Också något man gör ihopp om att just slippa skjuta.

I läget där dom ser killen komma mot dom ute på gatan så hade det nog varit farligare att springa ut på den öppna gatan mitt framför killen.

Att dom försöker gå undan för att undvika skjutandet förefaller uppenbart. Detta är fö ett mönster du ser hos svensk polis( och värre har det blivit), man undviker våldsanvändning så till den grad att det ibland blir kontraproduktivt. För man vet aldrig hur det slutar när man utsätts för månader av utredningar, och drev utav skvallerpressen på det( stollebloggarna bryr sig ju ingen om förutom haveristerna själva) samt utsätts för det allt annat än sakliga " tingslottot". Även fast hovrätten brukar kunna göra om och rätt så är det ju ingen rolig process att gå igenom.

Med en vassare lagstiftning och praxis på området så hade det kunnat vara annorlunda. Här har vi en del att lära av Finland anser jag
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-25 kl. 23:32.
Citera
2019-04-25, 23:32
Medlem
Citat:
Rädd, iaf till viss del, blir alla som har en fungerande amygdala i sådana lägen.

Ja en sak till som kanske varit bättre, utifrån det vi vet nu i efterhand. Men statistiskt sett så släpper en gärningsman vapnet när polis skriker sådant och man riktar vapnet mot honom.

I läget där dom ser killen komma mot dom ute på gatan så hade det nog varit farligare att springa ut på den öppna gatan mitt framför killen.

Att dom försöker gå undan för att undvika skjutandet förefaller uppenbart.

Jag skulle lätt gå på patrull med polisman 2. Han förstår de taktiska grunderna och låter inte amygdala ta över till 100 procent. Kanske är han före detta militär, vem vet?

I övrigt är det bara att inse att jag inte når fram. God kväll så länge.

PS läser redigerat i morgon. DS
Senast redigerad av s.i.d.d. 2019-04-25 kl. 23:34.
Citera
2019-04-25, 23:32
Medlem
Efter att ha last FUP så säger jag bara en sak, skyldiga. Tänk om en jägare skulle dra iväg 25 skott mot en älg, då skulle jaktkamraterna tro att han är sinnessjuk.
Citera
2019-04-25, 23:34
Bannlyst
Citat:
Jag skulle lätt gå på patrull med polisman 2. Han förstår de taktiska grunderna och låter inte amygdala ta över till 100 procent. Kanske är han före detta militär, vem vet?

I övrigt är det bara att inse att jag inte når fram. God kväll så länge.

Nu flydde dock alla tre undan. Alla verkar ha fungerande amygdala tycker jag.

Jag hann redigera inlägget en del

Citat:
Att dom försöker gå undan för att undvika skjutandet förefaller uppenbart. Detta är fö ett mönster du ser hos svensk polis( och värre har det blivit), man undviker våldsanvändning så till den grad att det ibland blir kontraproduktivt. För man vet aldrig hur det slutar när man utsätts för månader av utredningar, och drev utav skvallerpressen på det( stollebloggarna bryr sig ju ingen om förutom haveristerna själva) samt utsätts för det allt annat än sakliga " tingslottot". Även fast hovrätten brukar kunna göra om och rätt så är det ju ingen rolig process att gå igenom.

Med en vassare lagstiftning och praxis på området så hade det kunnat vara annorlunda. Här har vi en del att lära av Finland anser jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in