• 1
  • 2
2019-04-25, 21:42
Medlem
Testade idag och på en raka kom jag upp i 42 km/h. Tyckte det var fort som fan men tänker rekordet måste va bra mycket mer.

Nån som vet rekordet? Utan att ha skydd för vinden. Alltså utan någon som ligger framför.
Citera
2019-04-25, 21:46
Medlem
140 tror jag. Sen finns det ju som som ligger i lä bakom en bil och klarar betydligt mer.
Citera
2019-04-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3000omal
140 tror jag. Sen finns det ju som som ligger i lä bakom en bil och klarar betydligt mer.
Det kan jag garantera att det inte är.

De bästa cyklisterna kommer upp i kring 110 och då är det mycket nerför.

Personlig gissning är att rekordet ligger nånstans kring 70-80 nånting.

De som kör sprint på en rund sluttande bana brukar ha en snutthastighet på kring 70 och då kör dom typ 400 m bara.
Citera
2019-04-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Bra gjort att inte fatta ett så simpelt inlägg. Läs igen så kanske du förstår var du failade
Ungefär lika mycket som du failade med att googla.

Citat:
Det kan jag garantera att det inte är.

De bästa cyklisterna kommer upp i kring 110 och då är det mycket nerför.

Personlig gissning är att rekordet ligger nånstans kring 70-80 nånting.

De som kör sprint på en rund sluttande bana brukar ha en snutthastighet på kring 70 och då kör dom typ 400 m bara.
Återigen en rätt fet fail. Rekordet är faktiskt över 140.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...npaced_records

Todd Reichert broke his own record again on September 17, 2016, to set a speed of 89.58 mph, or 144.17 km/h at the 2016 WHPSC
Citera
2019-04-25, 21:57
Medlem
Om AeroVelo Eta räknas så är rekordet 144,17 km/h, som alltså gäller disciplinen "human powered vehicle".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._speed_records
Citera
2019-04-25, 22:46
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Testade idag och på en raka kom jag upp i 42 km/h. Tyckte det var fort som fan men tänker rekordet måste va bra mycket mer.

Nån som vet rekordet? Utan att ha skydd för vinden. Alltså utan någon som ligger framför.
Strax över 70 km/h med en godkänd (UCI) linje cykel, detta på en extremt kort sträcka.
Sen kan man diskutera om alternativa konstruktioner med kaross och draghjälp (p.g.a abnorm utväxling) ska räknas in.
Men jämför man med ditt försök så är 70 knyck en enormt hög hastighet.
Det finns medvindsrace i Holland på våren där det går riktigt fort.
I riktig höga farter måste du producera dubbla effekten för att öka farten med 25% så lycka till.
Senast redigerad av Millediablo 2019-04-25 kl. 22:50.
Citera
2019-04-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om AeroVelo Eta räknas så är rekordet 144,17 km/h, som alltså gäller disciplinen "human powered vehicle".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._speed_records

Dedär är en velomobil så nej den räknas inte såklart.

Vet inte exakt men luft motståndet blir väldigt mycket lägre i en sån där. Vanliga Svenssons kan liksom hålla 50 i en sån så säger ganska mycket.

Jag pratar naturligtvis om en vanlig jävla cyckeljävel. 2 hjul, sadel, styre. Tänkte posta bild men hoppas ni låginyelligenta fattar vad jag menar ändå.
Citera
2019-04-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Strax över 70 km/h med en godkänd (UCI) linje cykel, detta på en extremt kort sträcka.
Sen kan man diskutera om alternativa konstruktioner med kaross och draghjälp (p.g.a abnorm utväxling) ska räknas in.
Men jämför man med ditt försök så är 70 knyck en enormt hög hastighet.
Det finns medvindsrace i Holland på våren där det går riktigt fort.
I riktig höga farter måste du producera dubbla effekten för att öka farten med 25% så lycka till.

Har du nån länk till rekordet?

Vad menar du alternativa konstruktioner?
Draghjälp ska man såklart inte få ha heller.

Ja läste nånstans att för att gå från 30 till 40 km/h så måste du öka med 50% tror jag. Har själv kännt hur stor skillnad luftmotståndet gör.
Citera
2019-04-25, 23:11
Medlem
Citat:
Jag pratar naturligtvis om en vanlig jävla cyckeljävel. 2 hjul, sadel, styre. Tänkte posta bild men hoppas ni låginyelligenta fattar vad jag menar ändå.

Måste den uppfylla reglementet för vanliga cykeltävlingar? Annars kommer liggcyklar vinna över andra cyklar även om de inte har något skal.
Citera
2019-04-25, 23:47
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Har du nån länk till rekordet?

Vad menar du alternativa konstruktioner?
Draghjälp ska man såklart inte få ha heller.

Ja läste nånstans att för att gå från 30 till 40 km/h så måste du öka med 50% tror jag. Har själv kännt hur stor skillnad luftmotståndet gör.
Ingen länk då detta sker 2-3 dagar i veckan under säsong på proffstouren. Alla sporter är dock lite olika, det kan vara svagt uppför, nerför, vind mm.
Skulle man låta spurtare testa maxfart så blir skillnaden väldigt liten, effekten som ska till för att nå 75 km/h är i princip så hög att det inte går p.g.a aerodynamiskt motstånd.

Alternativa konstruktioner är liggcyklar eller där man har en utväxling som man inte själv klarar av att veva runt från stillastående. Vill du åka din maxfart så börja träna spurter i backe och 1-2 minuters intervaller. Det finns bra exempel på Youtube.

Ps. Det är tekniskt svårt att stå upp och trampa i hög hastighet.
Senast redigerad av Millediablo 2019-04-25 kl. 23:55.
Citera
2019-04-26, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Måste den uppfylla reglementet för vanliga cykeltävlingar? Annars kommer liggcyklar vinna över andra cyklar även om de inte har något skal.

Tycker du liggcykek är en vanlig cykel?

Vet inte vad det är för krav men en cykel som de kör med i vanliga cykeltävlingar är vad jag menar
Citera
2019-04-26, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Ingen länk då detta sker 2-3 dagar i veckan under säsong på proffstouren. Alla sporter är dock lite olika, det kan vara svagt uppför, nerför, vind mm.
Skulle man låta spurtare testa maxfart så blir skillnaden väldigt liten, effekten som ska till för att nå 75 km/h är i princip så hög att det inte går p.g.a aerodynamiskt motstånd.

Alternativa konstruktioner är liggcyklar eller där man har en utväxling som man inte själv klarar av att veva runt från stillastående. Vill du åka din maxfart så börja träna spurter i backe och 1-2 minuters intervaller. Det finns bra exempel på Youtube.

Ps. Det är tekniskt svårt att stå upp och trampa i hög hastighet.

Men tycker det vore finnas nåt officiellt rekord ändå. Det finns det ju för allt annat i princio9 som löpning, bilar, motorcyklar, osv.djur också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in