2019-04-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men du tycker inte att denna omsorg ska gälla patientfallen som när de refereras faktiskt kan rädda liv?

Om det visar sig att mördaren i Bjärred var influerad av någon sekt, kraftigt påverkad av ME-förvillare eller nyligen blivit insatt på en ny medicin som släpper alla spärrar och skapar våldstendenser hos tidigare timida individer - tycker du också då att det är bra om inget mer kommer ut för att omsorgen om anhöriga ska väga tyngre än om vi lyckas stoppa sekten, förvillarna och den farliga medicinen?

De utpekade mördarna i Bjärred var 40+, vuxna individer, bodde miltals från närmsta släkting. Ingen anhörig har minsta orsak att känna minsta skuld för morden.
På vilket sätt skulle anhöriga därför kunna skadas om det visar sig att mördaren i Bjärred faktiskt var påverkad av en medicin som skapade vansinnet? Eller fått huvudet förvridet av en sekt? Eller lurats av ME-förvillare?

En sådan upptäckt av bakomliggande orsak skulle nog möjligen göra att anhöriga också skulle ha lättare att förstå och det skulle definitivt öppna möjligheter att förhindra att andra råkar lika illa ut.

”Enligt utredningen har ingen specifik utlösande faktor kunnat identifieras.” — behöver du en källa?
Citera
2019-04-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
]Du begriper fortfarande inte. Du har fastnat fullständigt. Försök [/b]och se från ett annat håll: Hanna klarade inte att hänga sig, hon tog sömntabletter och bad O avsluta om hon inte slutade andas (om inte sömntabletterna räckte till). Detta innebär inte att O är ensam ansvarig. De var två som beslutade. Två som planerade. Två som godkände. Att O var den som utförde är möjligt - men det kan mycket väl vara Hanna som faktiskt ströp/kvävde barnen.

Det handlar inte om att peka finger, men du vägrar att se från flera håll än där du själv fastnat, och det är frustrerande eftersom du hela tiden - i hundratals inlägg - vägrar se nån annan sida än din egen.

Sen är det ju också så att förundersökningsledaren, tillsammans med jurister på myndigheten, har beslutat att fu:n skall läggas ner i sedvanlig ordning i såna här fall. Vi har ju fått en hel del på fötterna ändå, vilket inte är speciellt vanligt det heller. Polisen har varit generösa med uppgifter. I vanliga fall hade de gått ut med en presskonferens och sen inget mer. De har släppt lite här och lite där. Vi är ganska många som förstår att i materialet finns saker som de anhöriga inte vill ha belysta till offentligheten. Vi är ganska många som respekterar det. Varför kan inte du göra det? Du påstår att man mörkar - konspiration. Vi pysslar inte med konspiration. Vi pysslar med lagen, med regelverk.

Den dagen man offentliggör patientjournaler i nyheterna, den dagen kan du börja kräva insyn i nedlagda förundersökningar.

Ditt inlägg var inte riktat till mig, jag ger en kommentar:
Det fetade: men det är ju precis så som flera av oss tänker angående dig och en del andra i tråden. Ni "har fastnat" och "ni ser inte från ett annat håll... vägrar se från flera håll än där du själv har fastnat...vägrar se nån annan sida än din egen."

Det är därför som det blir diskussion...
Citera
2019-04-25, 18:43
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Nej det kommer också att finnas många kriminologer som kommer studera detta. Precis som studenter och forskare inom kriminologi också kommer kunna få tillgång till hela FUP.
Det har du ingen aning om. Det här fallet kommer vara sekretessbelagt i många år. Så det kan du bara glömma. Sekretessbeläggning innebär även övrigt folk i myndigheten. Det är inte så att det kommer gläntas lite i papperen bara för att man har en speciell titel eller har något speciellt forskningsprojekt. Så det kan du glömma. Har du fler skojiga idéer?
Citera
2019-04-25, 18:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ge dig nu. Bara för att inte du får insyn är du indignerad. Lägg ner. Skriv till din polare "åklagaren" och gnäll. Här lär du inte få nån respons eller insyn. Eller vad tror du? Du har ju uppenbarligen kontakter högt upp i myndigheten så det borde väl inte vålla några problem? Varsågod - ett litet råd för mig. Själv är jag ganska färdig med ärendet. Två barn är döda, likaså föräldrarna. Gemensamt självmord - gemensamt mord på två barn. De bakomliggande orsakerna är barnens sjukdomsbild. Vad mer behöver du för att gå vidare med ditt liv?

När föräldrar - en eller två - beslutar sig för att strypa och kväva ihjäl sina barn med hänvisning till bristande "framtida liv i egentlig mening" på grund av någon sjukdom som inte ens har den prognosen - då är det något som borde klargöras.
Som det nu är kan mindre insatta personer faktisk få för sig att diagnosen "barn-ME" har en så mörk framtid att välutbildade pålästa kunniga föräldrar faktiskt dödar sina barn hellre än att leva vidare med barnen. En ganska obehaglig slutsats.

Oroade dig inte för mig - jag kommer med stor sannolikhet få tillgång till alla fakta framöver.
Jag tycker dock att händelsen och polisen slutsats som sådan är så unik att den utförligare borde komma till allmänhetens kännedom och det vore väldigt bra om klargörande om den riktiga prognosen vid barn-ME också kom till allmänhetens kännedom.

Bjärredsmorden har redan kidnappats och refererats till av ME-förvillare - man borde inte ge dem den möjlighet.
Senast redigerad av Solglittret 2019-04-25 kl. 19:08.
Citera
2019-04-25, 18:47
Medlem
develis avatar
Citat:
På vilket sätt skulle anhöriga därför kunna skadas om det visar sig att mördaren i Bjärred faktiskt var påverkad av en medicin som skapade vansinnet? Eller fått huvudet förvridet av en sekt? Eller lurats av ME-förvillare?

En sådan upptäckt av bakomliggande orsak skulle nog möjligen göra att anhöriga också skulle ha lättare att förstå och det skulle definitivt öppna möjligheter att förhindra att andra råkar lika illa ut.
Nu har du snart räknat upp hela Sverige som argument - när det enbart handlar om dig själv och dina krav på insynsrätt:
Jag, Solglittret, vill läsa FUP.

Sluta använd anhöriga som redskap. De för uppenbart inte den kamp som pågår i din hjärna.

Mördarna i Bjärred är korrrekt ordval enligt FU:s resultat.
Citat:
Oroade dig inte för mig - jag kommer med stor sannolikhet få tillgång till alla fakta framöver.
Jamen då så? Då är det bara att relaxa och vänta.
Senast redigerad av develi 2019-04-25 kl. 18:56.
Citera
2019-04-25, 18:48
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
När föräldrar - en eller två - beslutar sig för att strypa och kväva ihjäl sina barn med hänvisning till bristande "framtida liv i egentlig mening" på grund av någon sjukdom som inte ens har den prognosen - då är det något som borde klargöras.
Som det nu är kan mindre insatta personer faktisk få för sig att diagnosen "barn-ME" har en så mörk framtid att välutbildade pålästa kunniga föräldrar faktiskt dödar sina barn hellre än att leva vidare med barnen. En ganska obehaglig slutsats.

Jag tycker dock att händelsen och polisen slutsats som sådan är så unik att den borde komma till allmänhetens kännedom och det vore väldigt bra om klargörande om den riktiga prognosen vid barn-ME kom till allmänhetens kännedom.

Bjärredsmorden har redan kidnappats och refererats till av ME-förvillare - man borde inte ge dem den möjlighet.
Ok, jag har antagligen inte hängt med. Med vad är "ME-förvillare"? Förstår inte att jag ens orkar fråga. Glöm frågan. Nu loggar jag ut.
Citera
2019-04-25, 19:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ditt inlägg var inte riktat till mig, jag ger en kommentar:
Det fetade: men det är ju precis så som flera av oss tänker angående dig och en del andra i tråden. Ni "har fastnat" och "ni ser inte från ett annat håll... vägrar se från flera håll än där du själv har fastnat...vägrar se nån annan sida än din egen."

Det är därför som det blir diskussion...

Du har fullkomligt rätt i detta!

Men det är märkligt att bara den ena gruppen skriker att de andra har fastnat i ett tankemönster när de flesta i den andra gruppen faktiskt hela tiden argumenterar för att få veta mer.

Jag vet inte vad som orsakade tragedi eller hur det gick till. I min värld och resten av världen har aldrig tidigare två psykiskt friska föräldrar gemensamt smitt mordplaner och sedan mördat sina barn utan utlösande trigger. Har aldrig någonsin beskrivits någon annanstans i världen.
Därför har jag svårt att riktigt tro att den strypmördade kvinnan verkligen också önskade detta. Om de enda bevisen är testamentet och det formella brevet samt några mail i en öppen dator är det i mina ögon väl tunt.

Men jag vet inte vad som hänt, påstår inte att jag vet.
Tvärt om jag vill veta mer. Det är just detta som skiljer mig och flera andra från den lilla grupp här i tråden som med emfas håller för öron och ögon och skriker att de inte vill få mer info.
Vilka verkar då ha fastnat i ett tankemönster?
Senast redigerad av Solglittret 2019-04-25 kl. 19:30.
Citera
2019-04-25, 19:35
Medlem
Citat:
Därför att omsorgen om familjen och de anhöriga väger tyngre än allmänhetens nyfikenhet. Vilket jag själv kan uppskatta. Om jag varit i de anhörigas skor så hade jag inte heller velat att familjens göranden, låtanden, anhörigkontakter etc etc blivit offentligt för såna som dig att snaska i. Gud bevare mig om nåt liknande hände min familj och hamnade i Flashback. Fy fan.

Edit: Om detta fall nån gång blir nån sorts fallbeskrivning, så lär det enbart komma till berördas kännedom. Dvs inom polis, socialtjänst och viss sjukvård. Det är så speciellt att det aldrig lär komma till allmänhetens kännedom just för att det är unikt och alla vet vilken familj som berörs. Så du kan nog glömma att få insyn.
Tar mig friheten att hoppa in.
Vad är det som är så viktigt att skydda de anhöriga och undanhålla allmänheten?
För en tid sedan spekulerades det i att någon av döttrarna var gravid. Och att avslöjandet av detta blev orsaken till de brutala morden - då helan familjen utplånades.

Resorna till Tyskland kanske var för att avbryta oönskade följder av nattliga besök?
Arma barn.
Citera
2019-04-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ok, jag har antagligen inte hängt med. Med vad är "ME-förvillare"? Förstår inte att jag ens orkar fråga. Glöm frågan. Nu loggar jag ut.
Det är dom hemska konspiratoriska människorna som ligger bakom det som har hänt. Dom lurar föräldrar att deras barn har ME så fort barnen råkar gäspa en gång för mycket. Först lurar dom av familjerna pengarna på effeklösa behandlingar och sen tar dom ifrån föräldrarna hoppet genom att säga att sjukdomen är obotlig. Dom kallades för ME maffian tidigare, tills det blev lite fult och respektlöst. Så nu används ett nytt ord. Det är Dr Mengele som för den heroiska kampen mot denna internationella sammansvärjning av simulanter och kvacksalveri.
Citera
2019-04-25, 19:52
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Tar mig friheten att hoppa in.
Vad är det som är så viktigt att skydda de anhöriga och undanhålla allmänheten?
För en tid sedan spekulerades det i att någon av döttrarna var gravid. Och att avslöjandet av detta blev orsaken till de brutala morden - då helan familjen utplånades.

Resorna till Tyskland kanske var för att avbryta oönskade följder av nattliga besök?
Arma barn.
Det fetade. Det kan man fråga sig om man inte själv är inblandad. Dotter gravid? Abort i Tyskland? Herregud. Kan nästan gissa vem som ligger bakom det ryktet. Nå, det är nog bäst att folk inte får ta del av fupen. Där står inte allt. Och säkerligen finns där en hel massa grejer för idioter att spekulera sönder och fullständigt gå mer eller mindre gå helt upp i universum. Jag kan nog tipsa om flera andra fupar, där folk dödat och därefter begått självmord, som ni kan spekulera sönder och sväva över fullständigt. Alla dessa undersökningar har getts förklaring och accepterats. Men inte denna. Men det beror på sjuklig nyfikenhet - så sjuk nyfikenhet. Det är inte paret i Bjärred som borde granskats för psykologer. Det är vissa foliehattar här som är i verklig fara. (Och jag menar inte dig).
Citera
2019-04-25, 19:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Saker som somliga inte kan eller vill förstå:
- Att man kan döda som en följd av depression och kris
- Forskningens slutsatser om bla familiecide och filicide
- Polisens slutsatser om Bjärredmorden
- Sekretess
- Lag och praxis
- ME/CFS
- Att två VH kan döda sin barn
- Pseudoaltruism

Detta trots att ovanstående fenomen är väldokumenterade.

Det är inte märkligt att de känner sig vilse i föreliggande fall...
När jag läser om pseudoaltruismens dilemma - den sjuka bindningen, överengagemang, separationsångest - brukar det ramla in en dikt i huvudet om den alltför angelägna kärleken.
Allt fokus. Ruminering. Gällande båda två givetvis.

"En mor kom till mig:
säg vad är det som fattas
i min kärlek?
mina barn älskar mig ej
som jag dem
Jag sade:
likgiltighet,
lite svalkande likgiltighet
fattas i din kärlek
-då gick hon bort
seende mot jorden."
Henry Parland

"A particular style of attachment has been variously labelled as ‘enmeshed’ or ‘preoccupied’ (Ainsworth, 1978), which is characterised by overcloseness and much anxiety and distress in response to separation (Rothbaum, Rosen, Ujiie, & Uchida, 2002)."

"The clinician should also determine whether any child is “over-loved

Det är intressant att titta på äldre forskning - för det verkar som om dagens forskning reaktiverar hypoteser och forskning som redan beskrivits för länge sen. McDermaid skriver om infanticide just här men den bindningen kan i vissa fall kvarstå i högre ålder.
Citat:
"Obsessional preoccupation with 'the health of the child and difficulties in the parental home situation also occurred. These patients appeared to be extremely meticulous and over conscientious; they frequently expressed worries about the well-being of the child and if something happened to it they were prone to develop severe panic. The obsession was often produced in ruminative fashion. Although McDermaid did not make the diagnosis of endogenous depression in all of these cases she named this clinical entity "Child Centered Obsessional Depression."

Lauretta Bender (5) postulated that child murder represents a suicidal act resulting from the processes of identification. Symptoms in the mother are projected on to the children so that the child becomes in a sense the hypochondriacal organ.
What may be a suicidal drive at first can be converted into the killing of oneself and the child, or the killing of the child alone which allows the mother thus to destroy those symptoms she has projected on to the child."

"The depressive state weakens the ego functions, suicidal tendencies become manifest and the child that is considered part of the person's own body is the victim of self-destruction" ( 11).
In other words, the psychological gap between the idea and the act becomes zero."
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/070674377101600107
Citera
2019-04-25, 20:12
Medlem
Kanske redan avhandlats i tråden men varför är bilden som föreställer ”dokumenten” i FUP:en så konstig? Svart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in