2019-04-25, 18:00
Avslutad
Tja FB:are!!!

Fick ett ryck att min luft här hemma skulle bli bättre med en luftrenare och köpte en "Coway Luftrenare AP-1008CH" som har nice betyg på prisjakt. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=823414 dessutom såg den häftig ut vilket är en jävligt dålig ursäkt för att köpa en sån pryl... men iaf

Nu har den stått här två dygn och jag märker ingen som helst skillnad, ok kanske nååågot bättre luft i sovrummet men annars ingen man inte kan vädra ut. Röker inte, har lite allergi men inte värre än lite piller löser det, inga husdjur, lagar inte varm mat särskilt ofta. Jag har bra luft och ventilation så vet inte riktigt vad jag tänkte med..

Lämna tillbaka? Köpt i ren impuls? Jag tror det tyvärr... any comments?
Citera
2019-04-25, 18:07
Medlem
Luftrenare är bra att ha. De renar luften från massa skit, beroende på hur fint filter du har i maskinen.
Nu har jag inte kikat närmare på din maskin men den verkar bara rena luften i hushållet ditt?
Ja, luften blir renare men det du borde ha är något som plockar in ny luft utifrån och renar den o sedan skickar in det i huset. En FTX-anläggning.
Då får du ut allt skit som redan finns i hemmet. Textildamm, dålig luft, fukt, kemikalier som ångar från all din elektronik och annat trams som finns i dina kläder.

Att rena luften inomhus är bättre än inget alls.
Glöm inte duscha av dig snabbt innan du ska sova så slipper du gnida in massa pollen i ansiktet.
Citera
2019-04-25, 18:21
Medlem
jjujjus avatar
Alltså, eftersom du har allergi så är det ju väldigt praktiskt med en luftrenare tycker jag. Men nuförtiden så finns det ju A/C som har en inbyggd luftrenare och det hade jag hellre köpt om jag var du. Men det är aldrig fel att luften i hemmet rensas och blir bakteriefri, speciellt om ni har barn. Du hade märkt stor skillnad om ni rökte inomhus t.ex. Mitt svar är ja, det är alltid lönt med en luftrenare, ju bättre luft du andas in desto bättre är det för din hälsa.
Citera
2019-04-25, 18:59
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Tja FB:are!!!

Fick ett ryck att min luft här hemma skulle bli bättre med en luftrenare och köpte en "Coway Luftrenare AP-1008CH" som har nice betyg på prisjakt. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=823414 dessutom såg den häftig ut vilket är en jävligt dålig ursäkt för att köpa en sån pryl... men iaf

Nu har den stått här två dygn och jag märker ingen som helst skillnad, ok kanske nååågot bättre luft i sovrummet men annars ingen man inte kan vädra ut. Röker inte, har lite allergi men inte värre än lite piller löser det, inga husdjur, lagar inte varm mat särskilt ofta. Jag har bra luft och ventilation så vet inte riktigt vad jag tänkte med..

Lämna tillbaka? Köpt i ren impuls? Jag tror det tyvärr... any comments?

Är det inte bättre att säkra tilluften? Kolla upp aktivt kolfilter till tilluftsutagen alternativt kontakta värden så kanske han kan sätta in ett avancerat allergifilter.

Får du ständigt in ny luft som inte är helt ren så känns det lite meningslöst med stationär luftrenare?
Citera
2019-04-25, 18:59
Avslutad
Har inga barn och bor själv i en liten 3:a som kan vädras genomgående. Min allergi är inte så pass allvarlig. En piller då och då.

Räcker jag öppnar balkongen en kvart så är allt vädrat men utifrån kommer ju massa skit så kanske ska ge den lite mer tid, har 14 dagars ångerrätt, minst.

Känns bara som att öppna balkongdörren är någon billigare än en luftrenare för 2500 då är jag nog mer sugen, som ovan på en AC. Speciellt om denna sommar blir som förra.

Tack för svar any input is welcome
Citera
2019-04-25, 19:34
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Har inga barn och bor själv i en liten 3:a som kan vädras genomgående. Min allergi är inte så pass allvarlig. En piller då och då.

Räcker jag öppnar balkongen en kvart så är allt vädrat men utifrån kommer ju massa skit så kanske ska ge den lite mer tid, har 14 dagars ångerrätt, minst.

Känns bara som att öppna balkongdörren är någon billigare än en luftrenare för 2500 då är jag nog mer sugen, som ovan på en AC. Speciellt om denna sommar blir som förra.

Tack för svar any input is welcome
Ja okej, lämna tillbaka den! 2500 kr var inte lite, lika bra att lägga till pengar och köpa en bra A/C istället!
Citera
2019-04-25, 19:51
Medlem
murder_us avatar
Skräp. Är det ren luft du är ute efter köp ett rejält kolfilter på en odlingsshop ist.
Senast redigerad av murder_u 2019-04-25 kl. 19:53.
Citera
2019-04-25, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Ja okej, lämna tillbaka den! 2500 kr var inte lite, lika bra att lägga till pengar och köpa en bra A/C istället!

mmm de får bli det. Den lyser ju olika färger beroende på "orenhet" mellan blått-till-rött men den står alltid i blått och sen stänger den ner sig då och då. Visst kan "sänka" känsligheten men risken är då att den kör på högvarv hela tiden. njaa.... inte riktigt min pryl. Investeringar istället pengarna i en A/C, kan väl få en hyfsad för 5-6k men tror jag börjar med att ångra min luftrenare.
Citera
2019-04-25, 20:13
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
mmm de får bli det. Den lyser ju olika färger beroende på "orenhet" mellan blått-till-rött men den står alltid i blått och sen stänger den ner sig då och då. Visst kan "sänka" känsligheten men risken är då att den kör på högvarv hela tiden. njaa.... inte riktigt min pryl. Investeringar istället pengarna i en A/C, kan väl få en hyfsad för 5-6k men tror jag börjar med att ångra min luftrenare.
Ja när den stänger av sig så är det för att det är rent. Du kanske har den för nära balkongen? Sätt den i sovrummet istället eller någonstans där det inte ventileras bra så ska du se att den lyser på rött.

Men ja, lämna tillbaka den. Den kör inte på högvarv om lägenheten är ren. Dessutom så påverkar belysningen med i rummet, är det nersläckt så stänger den av sig automatiskt.
Citera
2019-04-25, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Ja när den stänger av sig så är det för att det är rent. Du kanske har den för nära balkongen? Sätt den i sovrummet istället eller någonstans där det inte ventileras bra så ska du se att den lyser på rött.

Men ja, lämna tillbaka den. Den kör inte på högvarv om lägenheten är ren. Dessutom så påverkar belysningen med i rummet, är det nedsläckt så stänger den av sig automatiskt.

Ah ok tack för svar, den står i sovrummet som de flesta rekommenderar men sover med öppen dörr, kan förstå de som sover med stängd dörr.

Kan väl inte stämma att den stänger ned sig helt när de blir mörk? När de flesta har den i sovrummet och sover 2pers+stängd dörr så vill man väl sova med bra luft? Äsch har kontaktat återsäljaren nu.

Ibland måste man bara testa för att veta
Citera
2019-04-25, 20:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Friskluften in i husets ventilationssystem har jag HEPA12-filter på. Inne i huset har jag luftvärmepumpar/AC med HEPA12 i den "redan rena" luften. Sedan har jag som bonus jonisatorer som renar luften/binder dammet, om något ändå skulle "hitta in".

Har rena alp-luften hemma, trots att jag bor ytterst centralt här i Göteborg.

Vet att systemet funkar, då när jag byter filter så är det en gång vita nya filtret svart som stenkol efter sex månader.. (Hellre få skiten i filtret än i lungorna!)

Men sådana där smårenare som du är inne på, funkar knappt alls. Ungefär som när räddningspersonalen direkt efter Tjernobylolyckan fick "tandläkarmasker".. Mest en psykiskt lugnande grej som inte funkar..
Citera
2019-04-25, 20:34
Medlem
Mvks avatar
Har 2 st hemma och luften är ren och fin.
En som renar och fuktar, en som renar samt har varm/kallfläkt.

Man märker när man plockar bort förfiltret för rening hur mycket skit den sugit åt sig.

Ett plus är att man slipper dammsuga/damma varje kvart.

Ett av bättre köp jag gjort på senare år.

Ac kräver att man har en ful jävla slang ut genom fönstret eller balkongdörren, får inte borra genom väggen.

Sen bor jag centralt och det är massa oljud utanför och vill inte sova med öppen balkongdörr 6 månader om året.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in