2019-04-22, 23:42
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
IS överlevde som sagt inte utan förlorade istället kriget. Det blev inget globalt kalifat för dessa våldsamma virrpannor. Ingen maktlysten galning har någonsin lyckats med att upprätthålla en varaktig stat genom terror och våld.
Va? Jo, massor. Hela raddan från diverse kungar och kejsare genom tiderna som varit rent löjligt våldsamma mot sina undersåtar till nyare galningar som t.ex. Stalin och Mao (att Sovjet föll långt efter Stalins död är inte hans gärning).

Citat:
Ingen kommentar från dig angående ditt påstående att IS:s propagandafilmer är så originella, så kreativa och av så ”absolut högsta kvalitet”?
Men de är ju av högsta kvalitet. Att de inte är så värst kreativa är ju bara att vänta sig när det gäller muslimer.

Citat:
Dessa kvinnliga regissörer är i toppklass:

Ingen av de där är i toppklass. Du kunde ju åtminstone sagt Kathryn Bigelow.

Citat:
Kvinnliga filmskapare får fortfarande inte samma erkännande eller möjligheter som manliga diton.
...för att de inte är lika bra. Se bara här t.ex.:

Citat:
http://www.raindance.org/the-25-best-films-directed-by-female-film-directors/
De 25 bästa filmerna regisserade av kvinnor, i kronologisk ordning. Med Leni Riefenstahl och hennes propagandafilm ”Viljans triumf” (1935) som överst i listan.
De bästa 25 filmerna regisserade av kvinnor, och en propagandafilm från Nazityskland är i topp? Här är de bästa 250 filmerna någonsin. Hur många av dessa 250 regisserades av män?
https://www.imdb.com/search/title?groups=top_250&sort=user_rating
Jag kollade inte igenom hela listan, men av de första 50 är 49 helt eller delvis regisserade av män. Och delvis betyder egentligen helt, det vet du.

Citat:
Shrek, Vicky Jenson (tillsammans med en manlig regissör) (2001)
Look Who's Talking, Amy Heckerling (1989)
What Women Want, Nancy Meyers (2000)
Dr. Dolittle, Betty Thomas (1998)
Sleepless in Seattle, Nora Ephron (1993)
Deep Impact, Mimi Leder (1998)
Wayne's World, Penelope Spheeris (1992)
Alvin & the Chipmunks: The Squeakquel, Betty Thomas (2009)
Big, Penny Marshall (1988)
Twilight, Catherine Hardwicke (2008)
Den här listan borde ju tala för sig själv.

Citat:
Kanske bör jag komplettera listan med det senaste tillskottet Fifty Shades of Grey (2015), regisserad av Sam Taylor-Johnson. Filmen blev en formidabel biosuccé med intäkter på över 500 miljoner dollar världen över. Den så omtalade filmen ledde till minst sagt bisarra händelser på sina håll.
Ja gör det du. En tanksnuskbok som blev en film som man helst vill glömma bort.

Citat:
Sen får vi inte glömma bort superhjältefilmen Wonder Woman (2017) med Patty Jenkins som regissör.
Wonder Woman, den allra bästa superhjältefilmen. Eller vänta nu. Nä.

Citat:
Mimmi Leders senaste film ”En kvinna bland män” visas just nu på landets biografer. Den har fått hyfsat bra recensioner, i snitt en fyra av maximalt fem poäng.
Har inte sett den, men den verkar handla om en feministikon som är domare i USAs HD. Självklart måste en sådan film säljas in, det finns inte vara någon som skulle våga sätta lågt betyg.

Citat:
Det gör säkert din pappa också. Kvinnor ljuger generellt inte mer än män. Alla människor ljuger någon gång varje dag.

Synd om dig som anklagar din egen mor för att vara en notorisk lögnare. Fick du för lite kärlek och omsorg av henne under din uppväxttid?
Varför skulle det vara synd om mig? Nej, min far ljuger inte lika friskt som min mor.

Citat:
De är psykiska störningar hos både män och kvinnor. Den som inbillar sig att psykopati, narcissism och paranoid schizofreni är normaltillstånd hos kvinnor är en misogyn idiot.
Jaha.

En överväldigande del av allt smink som säljs till privatpersoner i Sverige inhandlas av, och används av, just kvinnor, på grund av deras narcissistiska fixeringar. Sen när det gäller paranoia så har vi ju t.ex. ditt eget inlägg, som verkar hävda att Grekisk-ortodoxa kyrkan skulle tvinga Hollywood att bara använda manliga regissörer.

Citat:
Det var det kinesiska näringslivet som avsågs. Inte politbyrån.

Mao Zedong brukade säga att kvinnorna bär upp halva himlen. Nu är de på god väg att bära upp mer än halva, i varje fall i hans fosterland.

http://www.svd.se/kina-toppar-med-kvinnliga-chefer (2013)
http://chef.se/kinesiska-affarslivet-mer-jamstallt-an-det-svenska/ (2014)

Kina toppar listan över andelen kvinnor i företagens högsta ledningar (51 %). Kompetensen sätts oftast i första rummet där, vilket gynnar kvinnorna. 29 % av företagen där ägs av kvinnor. Kina har på bara fem år (från 2009) tagit ett rejält kliv upp på OECDs jämställdhetslista, från 83 till 42 (av 86). I Kina glider inte kvinnorna på några räkmackor, utan de får kämpa hårt för att erhålla höga positioner i samhället. De har i snitt lika mycket driv som männen.

Om Sverige i större utsträckning använder sig av meritokrati som i Kina kommer kvinnorna att ta en större del av företagens högsta ledningar och styrelseposterna. Kvinnor idag är mer utbildade, har bättre betyg och kommer in på de mest eftertraktade universitetsutbildningarna.

I Sverige och andra patriarkalt styrda länder har det historiskt varit mycket viktigt med nödvändiga kontakter inom politik, akademi och näringsliv för högst mediokra män som ville nå toppositioner och hög status. Det var nepotism och vänskapskorruption som rådde bland samhällets högdjur. Ryggdunkningar och utbyte av gentjänster var mycket vanligt förekommande.
Nja, så är det ju inte alls. Jag skulle snarare vilja säga att Kina har gjort bort sig ännu mer än t.ex. Sverige när det gäller lagar som tvingar företag att ta in kvinnliga ledare som inte gjort sig förtjänta av en sådan plats.
Citera
2019-04-23, 16:58
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Va? Jo, massor. Hela raddan från diverse kungar och kejsare genom tiderna som varit rent löjligt våldsamma mot sina undersåtar till nyare galningar som t.ex. Stalin och Mao (att Sovjet föll långt efter Stalins död är inte hans gärning).

Sovjetunionen är ett exempel på en kommuniststat som endast varade i knappt 70 år. Hitlers Tredje Rike blev blott tolv år gammal när det äntligen krossades.

Citat:
Men de är ju av högsta kvalitet. Att de inte är så värst kreativa är ju bara att vänta sig när det gäller muslimer.

Självklart är filmscenerna i IS:s propagandafilmer av högsta kvalitet. De är ju ”lånade” direkt från världsberömda Hollywood-filmer, t ex ”American Sniper” och ”Hungary Games” (källa). Du tycker ju uppenbarligen fortfarande att dessa propagandafilmer är så originella, så kreativa och av ”absolut högsta kvalitet”. Du får tycka vad du vill, men din inställning får din intellektuella trovärdighet att sjunka pladask som en sten.

Citat:
Ingen av de där är i toppklass. Du kunde ju åtminstone sagt Kathryn Bigelow.

Jag nämnde faktiskt Kathryn Bigelow i mitt föregående inlägg. Hennes film The Hurt Locker (2009) finns med sina 94 poäng på listan över filmer med flest metascores.

Det är din egen subjektiva uppfattning. Så fort det står ett kvinnonamn bakom ett mästerverk inom valfritt område (t ex konst, film, litteratur) hävdar du att ingen av dem är i toppklass. Men om man byter ut namnen mot mansnamn så kommer du däremot att bli lyrisk över deras genialitet. Du blundar för faktumet att kvinnliga regissörer av toppklass är lika bra eller bättre än manliga diton.

Citat:
...för att de inte är lika bra. Se bara här t.ex.:

De bästa 25 filmerna regisserade av kvinnor, och en propagandafilm från Nazityskland är i topp? Här är de bästa 250 filmerna någonsin. Hur många av dessa 250 regisserades av män?
https://www.imdb.com/search/title?groups=top_250&sort=user_rating
Jag kollade inte igenom hela listan, men av de första 50 är 49 helt eller delvis regisserade av män. Och delvis betyder egentligen helt, det vet du.

Under åren 1928-1980 fanns så gott som inga kvinnor som regisserade. Nästan noll. Så en lista med filmer före den tiden är mycket missvisande. Det är endast topp250-filmer från tjugoförsta århundradet som man bör titta på. Som jag sa tidigare var det endast 8 % av Hollywoods topp250-filmer (mest lönsamma) som regisserades av kvinnor 2018. Det finns flera orsaker till denna kraftiga underrepresentation. Filmbranschen präglas av patriarkala strukturer med nästan enbart män som produktionsbolagschefer och där kvinnor måste hävda sig mycket mer för att visa vad de kan som regissörer. Kvinnliga filmskapare får fortfarande inte samma erkännande eller möjligheter som manliga diton.

Varför det är så få kvinnliga regissörer i Hollywood kan du läsa om här:

http://fortune.com/2015/10/06/women-directors-hollywood/ med en länk till studien https://annenberg.usc.edu/sites/default/files/2017/04/10/MDSCI_LUNAFEST_Report.pdf.

Citat:
Den här listan borde ju tala för sig själv.

Det är din misogyna inställning som talar för sig själv.

Har du sett American Psycho, Babadook, Jurtjyrkogården (1989) och The Invitation? Alla regisserade av kvinnor. Är de dåliga filmer, tycker du?

Om du tycker att listan med de 25 bästa filmerna regisserade av kvinnor är för kort så har du en lista med de 100 bästa filmerna här nedan:

https://www.indiewire.com/2019/02/female-directors-best-movies-directed-by-women-1202045399/

Hört talas om Agnès Varda? 2017 blev hon den första kvinnliga regissören som fick en heders-Oscar för sina briljanter insatser inom filmen.

En lista på skräckfilmer och thrillers regisserade av kvinnor:

http://theyshootzombies.com/ghf1000/subset-lists/50-greatest-horror-films-directed-by-women/

Citat:
Ja gör det du. En tanksnuskbok som blev en film som man helst vill glömma bort.

Filmatiserat gubbsnusk kommer aldrig upp på något lands biografer. Bara i mörka gränders sunkiga porrbiografer med nerkletade runkbås.

Citat:
Wonder Woman, den allra bästa superhjältefilmen. Eller vänta nu. Nä.

Inte långt ifrån den allra bästa faktiskt. På tredje plats av totalt 69 bäst rankade superhjältefilmer i Rotten Tomatoes. Med 93 % rating. De två bäst rankade fick 97 % vardera. Den fick mycket bra omdömen även på andra sajter.

Jag har själv sett Wonder Woman och trots att jag i vanliga fall inte är något större fan av superhjältefilmer blev jag mycket positivt överraskad över denna films välberättade story och imponerande specialeffekter.

Den sämsta superhjältefilmen är hittills Catwoman. Med endast 9 % rating i Rotten Tomatoes. Självklart var det en man som regisserade filmen.

Tidernas sämsta regissör var Ed Wood. Hans film Plan 9 from Outer Space utsågs till den sämsta film som någonsin gjorts. Så skrattretande dålig är den. Den näst sämsta filmen heter Glen or Glenda: I Changed My Sex och regisserades av samme snubbe.

Deltids-transvestiten Ed Woods insatser som såväl författare av erotiska böcker som regissör av erotiska filmer är pinsamt dåliga och får ”Fifty Shades of Grey” att framstå som årtusendets mest geniala mästerverk.

Kvinnor som urusla regissörer uppmärksammas aldrig utan knuffas istället ut från offentlighetens ljus. Hade Ed varit en kvinna rent biologiskt och inte enbart som en transa, då hade han aldrig fått sina dåliga alster att visas på biograferna.

I Hollywoods patriarkala värld släpps både urusla, mediokra, hyfsat bra och geniala regissörer av manligt kön fram. Men kvinnor får möjligheter till en lysande bana som regissör endast om de är geniala och bättre än minst 99 % av sina manliga kolleger. Ed Wood, tidernas sämste regissör, är ett perfekt exempel på att halvdåliga eller medelmåttiga män lyfts fram. Särskilt om de är släktingar eller kompisar med Hollywoods mest inflytelserika höjdare. Rätta kontakter går ju före meriter.

Kvinnliga regissörer får sämre möjligheter bland annat i form av stöd från distributörer, finansiärer och produktionsbolag. De jobbar i större grad än sina manliga kolleger med en låg filmbudget. Dessutom florerar sexistiska fördomar som att kvinnor bedöms mindre kompetenta än män.

Citat:
Har inte sett den, men den verkar handla om en feministikon som är domare i USAs HD. Självklart måste en sådan film säljas in, det finns inte vara någon som skulle våga sätta lågt betyg.

Om en man hade regisserat filmen, då hade du säkert sagt att det är en mästerlig film.

Citat:
Jaha.

En överväldigande del av allt smink som säljs till privatpersoner i Sverige inhandlas av, och används av, just kvinnor, på grund av deras narcissistiska fixeringar. Sen när det gäller paranoia så har vi ju t.ex. ditt eget inlägg, som verkar hävda att Grekisk-ortodoxa kyrkan skulle tvinga Hollywood att bara använda manliga regissörer.

Anabolstinna män som bygger muskler på gym lider själva av narcissistiska fixeringar. Penisförstoringar, botoxinjektioner och hårtransplantationer är vanliga hos sjukligt fåfänga män. Och du, det finns faktiskt smink för män: https://eleven.se/smink-for-man. Om du har fått en missprydande finne på hakan precis innan du ska på en date, då ska du vara jävligt tacksam över att det går att sminka över den och andra fula blemmor som du har i din anskrämliga nuna.

Jag har aldrig hävdat att den grekisk-ortodoxa kyrkan tvingar Hollywood att bara använda manliga regissörer. Sluta bygga halmgubbar.

Citat:
Nja, så är det ju inte alls. Jag skulle snarare vilja säga att Kina har gjort bort sig ännu mer än t.ex. Sverige när det gäller lagar som tvingar företag att ta in kvinnliga ledare som inte gjort sig förtjänta av en sådan plats.

Källa på att Kina tillämpar kvoteringar av kvinnor till näringslivets ledarposter?

http://inbeijing.se/bulletin/2013/06/25/gor-som-kina-skippa-kvoteringen/

Din bortförklaring om kvotering bakom den stora andelen kinesiska kvinnor i företagsledningarna är så patetisk. Du är bara en avundsjuk och missunsam liten förlorare som inte tål att det faktiskt finns kompetenta och framgångsrika kvinnor som utklassar män och därför förtjänar platser i toppen inom diverse områden. De har skinn på näsan, tar för sig och spottar i nävarna. För dem existerar inga räkmackor att glida på. De tar sig fram istället på både meriter och mycket hårt arbete.

Det är verkligen tragiskt att du och de andra snubbarna i det manliga FB-klientelet känner er kränkta över kvinnor som är smartare än er. Istället för att erkänna kvinnors framgångar ifrågasätter ni deras insatser, nedvärderar deras prestationer eller påstår att ingen vågar sätta låga betyg på deras alster. När era argument tryter skyller ni helt enkelt på att kvinnorna blivit inkvoterade.
Citera
2019-04-23, 18:54
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Kvinnor är bättre än män på att utnyttja minderåriga barn och koma undan med det. (Eller baaaarn i vissa av fallen.)

https://www.youtube.com/watch?v=YSF7nUmU77U
Citera
2019-04-23, 19:17
Medlem
Avva66s avatar
När Jordan Peterson sa att det finns fysiologiska skillnader mellan kvinnor och mäns hjärnor, alltså
forskning som ingen förutom hittepå genusforskare tror är fel. Då säger Annie Lööf att hon är av en annan uppfattning. Ridå.

Kvinnor är generellt sämre på vetenskap, teknik osv, men bättre på andra saker. Inget konstigt alls med det, det är naturen som bestämt det. Men givetvis så dyker det upp någon kvinna som är väldigt duktig på det också.

Jag menar, sätt två kvinnor att tala med varandra. sätt sedan dit en till och två av dem fryser ut den tredje. Så har de varit sedan barnsben, och ränderna går aldrig ur. Kvinnor kan generellt inte samarbeta så bra helt enkelt.
Citera
2019-04-23, 20:13
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Det finns en hel massa områden som män är bättre än kvinnor på. Jag tror t ex att leda, i de allra flesta fall. Fatta beslut. Matematik och naturvetenskap och kanske främst teknik ligger män i framkant.

Språk och musikalitet tror jag att kvinnor är strået vassare inom. Och även att uppfatta stämningar, dolda undermeningar... ”mellan raderna”-budskap.

Lite sånt som brukar nämnas. Vi kompletterar ju varann och är det så att en tjej är skitduktig på kvantfysik så grattis till henne. (och vice versa).

Jag har märkt en sak som kvinnor verkligen är bättre på, genom mitt långa liv av olika sociala situationer.... att sammanfatta händelser eller saker! En man kan lägga ut historien på detaljnivå med sidospår och onödiga saker som egentligen inte spelar någon roll för historiens ”poäng” - medan kvinnor är bättre på att sammanfatta något i mer korta drag. långrandighet är faktiskt väldigt manligt!
Citera
2019-04-25, 09:21
Medlem
mendokses avatar

Kvinnor blir inte lika bra regissörer av samma anledningar som de inte blir lika bra komiker eller berättare.
Kvinnor har ingen humor, ingen timing i sitt berättande och de har svårt att komma fram till poänger. De är heller inte lika intelligenta.

Du påstår ju i ditt inlägg att kvinnor till och med är bättre regissörer än män, men att säga motsatsen skulle på något sätt vara sexistiskt?
Senast redigerad av mendokse 2019-04-25 kl. 09:26.
Citera
2019-04-25, 09:25
Medlem
-os avatar
Nej. Kvinnor är inte bättre än män på något, där vi tävlar på samma villkor.

Finns alltid en man som är bättre, vad det än gäller.

Enda behovet är barn och sex.
Citera
2019-04-25, 16:06
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
När Jordan Peterson sa att det finns fysiologiska skillnader mellan kvinnor och mäns hjärnor, alltså
forskning som ingen förutom hittepå genusforskare tror är fel. Då säger Annie Lööf att hon är av en annan uppfattning. Ridå.

Kvinnor är generellt sämre på vetenskap, teknik osv, men bättre på andra saker. Inget konstigt alls med det, det är naturen som bestämt det. Men givetvis så dyker det upp någon kvinna som är väldigt duktig på det också.

Jag menar, sätt två kvinnor att tala med varandra. sätt sedan dit en till och två av dem fryser ut den tredje. Så har de varit sedan barnsben, och ränderna går aldrig ur. Kvinnor kan generellt inte samarbeta så bra helt enkelt.

Det där sista stycket bör du belägga. Jag har läst detta förut, det är nån underlig uppfattning som florerar hos män. Det finns ingenting som tyder på att kvinnor samarbetar sämre än män när de behöver samarbeta. Män är tvärtom till större del individualister vad jag kan se iallafall. Mer tävlingsinriktade och ser till sig själv framför laget många gånger (min uppfattning).
Citera
2019-04-25, 16:07
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -o
Nej. Kvinnor är inte bättre än män på något, där vi tävlar på samma villkor.

Finns alltid en man som är bättre, vad det än gäller.

Enda behovet är barn och sex.

Kvinnor behöver inte män till mer än barn och sex heller, om man inte räknar med att man gillar att umgås med människor och även då motsatt kön.

Dessutom är ditt inlägg rena skitpratet. Du har inte en aning om det finns en kvinna nånstans som är bättre än en man inom olika områden.
Citera
2019-04-25, 16:10
Medlem
-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Kvinnor behöver inte män till mer än barn och sex heller, om man inte räknar med att man gillar att umgås med människor och även då motsatt kön.

Så i vilka hus skulle kvinnor bo i?
Hur skulle de få tag i mat, utan vapen/knivar osv?
osv osv

Allt som finns i samhället är byggt av män. Det har alltid varit så.

Var tacksam, kossa.
Citera
2019-04-25, 16:16
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -o
Så i vilka hus skulle kvinnor bo i?
Hur skulle de få tag i mat, utan vapen/knivar osv?
osv osv

Allt som finns i samhället är byggt av män. Det har alltid varit så.

Var tacksam, kossa.

Moget. Varför skulle jag vara tacksam mot en massa okända män? Då är jag lika tacksam mot kvinnor som mot män. Du har ju bra med fritt blås mellan öronen om du tror att samhället är byggt enkom av män.

Kvinnor hade nog klarat sig förstår du. Det nån annan inte gör åt en får man lära sig. Och finns det inga män utgör de heller inget hot mot kvinnor.
Citera
2019-04-25, 16:20
Medlem
-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Moget. Varför skulle jag vara tacksam mot en massa okända män? Då är jag lika tacksam mot kvinnor som mot män. Du har ju bra med fritt blås mellan öronen om du tror att samhället är byggt enkom av män.

Kvinnor hade nog klarat sig förstår du. Det nån annan inte gör åt en får man lära sig. Och finns det inga män utgör de heller inget hot mot kvinnor.

Eftersom att män har byggt huset du bor i? Bilen, tåget och alla andra färdmedel du använder.

Män ordnar maten du äter och även medicinen du använder.

Även tampongen du stoppar upp i fittan.

Berätta EN enda sak som kvinnan har byggt eller kommit på.

Jo. Män har byggt allt i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in