2019-04-25, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det gick väl upp i rätten för att den skulle granskas igen, då den innehöll så enormt mycket bias och metodfel - välrenommerade forskare nekades tillträde för dubbelkoll:
http://informationrights.decisions.tribunals.gov.uk//DBFiles/Decision/i1854/Queen%20Mary%20University%20of%20London%20EA-2015-0269%20(12-8-16).PDF
Jo och som jag förstått - så ändrades kriterierna för tillfrisknande efterhand så vissa nästan var friska redan när studierna började.
Citera
2019-04-25, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Skrattretande.

Jag har beställt utredningen. Avskedsbrevet låg framme. En person tog det i sin hand o frågade vad det var. Jag svarade det är ett avskedsbrev. Han svarade; ”hur fan kan du säga det? Man ser ju inte vad det står. Det ser mera ut som ett jävla hotbrev.

Oj. Har du fått ut det så kallade avskedsbrevet, omaskat? Vad står det? Bild?
Citera
2019-04-25, 07:04
Medlem
Citat:
Förstår du inte varför intresset för Sala-mordet inte är lika upprörande så förstår du inte mycket.
Han var noga med att ta på sig ansvaret själv. Skyllde inte på barnen eller en lång planering.
Får erkänna att jag tycker att Sala är minst lika upprörande. Hade själv hellre varit H och följt med mina barn än att bli kvarlämnad utan dem med den livslånga sorgen.
Barnen i Sala är ju lika döda oberoende av förklaring till handlingen eller planeringshorisont.
Citera
2019-04-25, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Oj. Har du fått ut det så kallade avskedsbrevet, omaskat? Vad står det? Bild?

Nä, jag har samma. Det lilla som står kan lika gärna vara ett "jävla hotbrev" ansåg min vän rent spontant. Eftersom han är en krass och analytisk människa fick jag anledning att tro på honom. Sen undrar jag ändå varför ett hotbrev till rektor eller kommunen om en så simpel sak som hemundervisning skulle vara så magstarkt.
Citera
2019-04-25, 07:38
Medlem
Läser man i tråden kring den 17 januari 2018 så står det att polisen uttryck att det är EN mördare.

Alla tror att barnen dött av sömnmedel e.d. Dreba har teorier om flera saker men skriver:

"Strypning mest sannolikt av moder och äldsta dottern, yngsta ev kvävning. Det har funnits blåmärken och rivsår och sakskador som tytt på motstånd från offren. Därav har polisen dragit slutsatsen att pappa varit mördare, men för att kunna avfärda annan förövare så måste någonting till. Jag gissar därför att de hittats i sina sängar. Burna dit."

Det är märkligt att Dreba ansåg att äldsta dottern sannolikt var strypt.
Citera
2019-04-25, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Får erkänna att jag tycker att Sala är minst lika upprörande. Hade själv hellre varit H och följt med mina barn än att bli kvarlämnad utan dem med den livslånga sorgen.
Barnen i Sala är ju lika döda oberoende av förklaring till handlingen eller planeringshorisont.

Det är en annan sak, sorgen efter sina barn. Fäder eller mödrar dödar sina barn och sig själva då och då MEN:

Det som är avskräckande är att polisen påstår att föräldrarna i Bjärred gemensamt planerade i flera månader att ta livet av sina barn. Ofattbart!
Citera
2019-04-25, 07:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jo och som jag förstått - så ändrades kriterierna för tillfrisknande efterhand så vissa nästan var friska redan när studierna började.

Enskilda forskningsrapporter kan ha sådana mellanliggande och bakomliggande variabler som påverkar resultatet menligt. Därför är det djupt oärligt som Solglittret gör, att plocka ut en eller två rapporter och bygga hela sitt resonemang på detta. Om man ska dra slutsatser av forskning måste man söka av ett större fält av rapporter, gärna metastudier, för att sedan fundera på vad man kan dra för slutsatser av dem. Jmfr. med hur develi har gjort där hon (till vissas förbannelse...) gått igenom det mesta som finns skrivet om filicide och familiecide och sökt studier ända bak till 1800-talet.

Man bör alltid fundera på underliggande agendor och egensinniga behov när någon försöker påstå saker och äga en arena utifrån så ytlig grund. I just Solglittrets fall, med en historia av grova missar och feltolkningar av fakta, oreserverat stöd till uppenbara troll och en tydlig genomgående agenda från dag 1 att fria en av barnens mördare, blir detta bara en bekräftelse på vad man redan visste.
Citera
2019-04-25, 07:52
Bannlyst
Citat:
Det är en annan sak, sorgen efter sina barn. Fäder eller mödrar dödar sina barn och sig själva då och då MEN:

Det som är avskräckande är att polisen påstår att föräldrarna i Bjärred gemensamt planerade i flera månader att ta livet av sina barn. Ofattbart!

Ja, det verkar krävas mycket goda förkunskaper om den breda repertoaren i människans fungerande och en god inlevelseförmåga för att kunna göra detta fattbart. För de som saknar eller brister i det, fortsätter hjärncellerna bara att skava.
Citera
2019-04-25, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Ja, det verkar krävas mycket goda förkunskaper om den breda repertoaren i människans fungerande och en god inlevelseförmåga för att kunna göra detta fattbart. För de som saknar eller brister i det, fortsätter hjärncellerna bara att skava.

Har du hittat något fall som kan jämföras med morden i Bjärred?
Citera
2019-04-25, 09:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Läser man i tråden kring den 17 januari 2018 så står det att polisen uttryck att det är EN mördare.

Alla tror att barnen dött av sömnmedel e.d. Dreba har teorier om flera saker men skriver:

"Strypning mest sannolikt av moder och äldsta dottern, yngsta ev kvävning. Det har funnits blåmärken och rivsår och sakskador som tytt på motstånd från offren. Därav har polisen dragit slutsatsen att pappa varit mördare, men för att kunna avfärda annan förövare så måste någonting till. Jag gissar därför att de hittats i sina sängar. Burna dit."

Det är märkligt att Dreba ansåg att äldsta dottern sannolikt var strypt.
Det är Solglittret och du som kör med den "kusligt korrekte" Dreba - som redan är nermonterad i partiklar som icke trovärdig.

Denna har gissat fram och tillbaka på bas av det andra redan skrivit och att de hittats i sängarna och O hängd har andra redan skrivit likaså.

Nu har det enligt sedvanlig ordning plötsligt dykt upp en vän som tycker ditten och datten om avskedsbrev. Som förvandlats till ett hotbrev.

Dreba dementerade dock att det fanns nåt avskedsbrev och återkom aldrig när pressmeddelande meddelade att ett sådant fanns.
Citera
2019-04-25, 09:29
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Förstår du inte varför intresset för Sala-mordet inte är lika upprörande så förstår du inte mycket.
Han var noga med att ta på sig ansvaret själv. Skyllde inte på barnen eller en lång planering.

Föräldrarna i Bjärred erkände också vad de gjort och Salapappan kanske hade funderat och planerat en tid, det vet vi inte. O och H har förklarat mera utförligt hur de tänkte/kände. Svårt att gradera vilka barnamord som är mest upprörande. Själv anser jag att Dalaröpappan hör till de allra värsta eftersom barnen var inlåsta när han tände eld på stugan. Grannen hörde barnens skrik innan de dog.
Citera
2019-04-25, 09:40
Bannlyst
Citat:
Har du hittat något fall som kan jämföras med morden i Bjärred?
I tråden har en handfull fall varit uppe, bland annat ett tidigare i Sverige där man kan vara tämligen säker på att det handlar om ett gemensamt utfört familiecide. Sen är det svårt att veta hur många som döljer sig bakom enkla antaganden om att det endast var fadern som var förövaren. Det finns som känt en väldigt stark och väldokumenterad bias mot män i den kriminologiska samtiden och historien.

Om du söker efter fall som är i exakt överensstämmelse med föreliggande, kommer du aldrig att förstå. Så funkar inte forskningen eller jämförelser mellan människor och fenomen. Varje människa och fenomen är alldeles för komplex för att några sådana likhetstecken ska infinna sig. Vad man får göra är att titta på sammanvägda bilder och gemensamma kriterier över många liknande fall.

Där blir även forskning kring tex filicide, psykopatologi och mellanmänskliga relationsmönster viktiga för att dra paralleller. Naturligtvis matchat med den information som vi redan fått oss tillhanda. Annars kan man lika gärna göra sin skattjakt genom att gräva på random plats på jorden. Visst hittar man något, men sannolikheten för att det ska vara en guldskatt decimeras kraftigt om man inte utgår från fakta och kunskap. Man bör således sky trådsanningar, feltolkad forskning, okunnigt dravel, drivna önskemål om var man vill att skatten ska finnas eller alkemistiskt hittepå som elden. Annars blir risken att man står med en skottkärra full av skit — påtaglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in