2019-04-24, 23:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
I den här tråden så länkade någon, Develi gissar jag, en artikel, studie eller vad det nu var där det stod att när det gällde barn var det extra viktigt att inte ge falska förhoppningar. Visst låter det hemskt? Nu tror ju inte jag att någon stryper sitt barn pga av ME eller att ME har så mycket med Bjärred-morden att göra men fruktansvärt om någon rekommenderar barn att förlora hoppet.
Vad fan svamlar du om?
Citera
2019-04-24, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det är tråkigt att ME kopplas ihop med morden.

Oavsett det så läste jag en gammal artikel om en kvinna som haft ME och blivit frisk efter 5 år. Du har säkert hört om hur det gått till. ME-föreningen är ju inte glada över det. En studie om det redovisades i the Lancelet och ME-förbunden gick i taket och har krävt att artikeln skall tas bort. Är inte det ändå märkligt? Här har vi sjuka människor som behöver tips och hopp men får det inte.

I artikeln står det att sjuka som får veta att det inte är stort hopp om att bli bättre inte blir det i samma utsträckning som de som får veta att möjligheten finns. Lätt att förstå för oss som gillar att titta på friidrott och nya rekord. I den här tråden så länkade någon, Develi gissar jag, en artikel, studie eller vad det nu var där det stod att när det gällde barn var det extra viktigt att inte ge falska förhoppningar. Visst låter det hemskt? Nu tror ju inte jag att någon stryper sitt barn pga av ME eller att ME har så mycket med Bjärred-morden att göra men fruktansvärt om någon rekommenderar barn att förlora hoppet.

https://www.theguardian.com/society/2016/feb/15/it-was-like-being-buried-alive-victim-of-chronic-fatigue-syndrome
Jo det är en berömd studie - även kallad PACE-studien som visade sig innehålla mycket fusk. T.o.m det brittiska parlamentet tog mitt i all Brexithysteri officiellt avstånd från studien. Så det är inte bara ME-föreningar och forskare runt om i världen som tog avstånd från den.
Den kanske hjälpte några men gjorde tyvärr ännu fler ännu sjukare.
Citera
2019-04-25, 00:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jo det är en berömd studie - även kallad PACE-studien som visade sig innehålla mycket fusk. T.o.m det brittiska parlamentet tog mitt i all Brexithysteri officiellt avstånd från studien. Så det är inte bara ME-föreningar och forskare runt om i världen som tog avstånd från den.
Den kanske hjälpte några men gjorde tyvärr ännu fler ännu sjukare.
Det gick väl upp i rätten för att den skulle granskas igen, då den innehöll så enormt mycket bias och metodfel - välrenommerade forskare nekades tillträde för dubbelkoll:
http://informationrights.decisions.tribunals.gov.uk//DBFiles/Decision/i1854/Queen%20Mary%20University%20of%20London%20EA-2015-0269%20(12-8-16).PDF
Citera
2019-04-25, 00:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Sen kan jag tänka mig att högpresterande personer har svårare att släppa taget om prestationen. Det är ju viktigt att lägga band på sig och inte riskera att få krascher - kanske lättare om man sedan innan har satt lägre krav på sig själv???
Eller att ME-sjuka omtalas stereotypt om människor med en viss livsstil?
Högpresterande - är det samma som välbärgad?

Nu är det dock två barn som har ME och tragiskt blivit mördade; det blir ju svårt att få in klasstänket hos deras föräldrar, det blir ju omständigt.

Hur som haver.
På 80-talet fanns en rätt hätsk stereotyp gällande folk som ansågs vara förmer kopplat till börsen, snabba klipp, porsche och glidarstil.
Det var en viss livsstil kopplat till finansvärlden och i samma veva gjorde mobilen inträde i tillvaron.
Men inte för alla, det var rikemansfolk och inte alla förunnat:
Yuppienallen.

Detta är vad ME sjuka kränkande kallades; The Yuppie Flu.
En fashionabel form av hypokondri och utbrändhet gällande... välbärgade.
Citat:
Chronic fatigue syndrome is a condition that is poorly understood and sufferers have often been treated with scepticism. In the 1980s, ME attracted the flippant label "yuppie flu", and some with the condition were regarded by employers and even my medical professionals as "malingerers".
https://www.meassociation.org.uk/2012/03/me-is-no-yuppie-flu-and-people-with-the-condition-must-receive-help-editors-comment-gloucestershire- echo-17-march-2012/
Senast redigerad av develi 2019-04-25 kl. 01:02.
Citera
2019-04-25, 01:48
Medlem
Sedan är det märkligt hur vissa familjetragedier passerar obemärkt och respektfullt förbi och andra blir ändlösa trådar som bara skadar de efterlevande.

Tidigare hade vi en mamma som utökade sitt självmord med sin dotter.
Utredningen lades ned.

I dagarna lades utredningen om Sala-morden ned.
En pappa som sköt sina två söner och sig själv.

Inget av dessa nämnda fall blev evighetshistorier på Flashback.

Alla nämnda fall lades ner av samma orsak som här;
Ingen fanns att åtala.

Dom undslapp uppviglare.
Senast redigerad av Remark 2019-04-25 kl. 01:58.
Citera
2019-04-25, 01:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Rektorn och sjukvården blev troligen helt tillplattade av Oskars svada, hans kontrollbehov och översitteri och ingen vågade stoppa honom.
Citat:
Tycker det var bra att du skrev detta, för ingen vet hur barnen i så fall fick denna ME. Att föräldrarna av nån anledning ville ha barnen hemma, kunna kontrollera dem.
Ja, det där är ju det du efterapat helt i tråden. Ctrl+C.
Citat:
Apropå eventuella existensialistiska spörsmål: De flesta med ME har haft stor press på sig själva och/eller att föräldrar, som i detta fall, haft det på sina barn. Man måste bli något.
Citat:
Vet inte exakt vad ME beror på, trots all info här. Det jag har begripit är att de som drabbas av sjukdomen är personer som pressats hårt av olika skäl: av anhöriga, eller pressat sig själva alltför hårt.
Vad menas med att barn fått ME för att de har pressats hårt av föräldrar.
Senast redigerad av develi 2019-04-25 kl. 02:05.
Citera
2019-04-25, 01:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sedan är det märkligt hur vissa familjetragedier passerar obemärkt och respektfullt förbi och andra blir ändlösa trådar som bara skadar de efterlevande.

Utredningen lades ned.

Ingen fanns att åtala.

Dom undslapp uppviglare.
Visst är det så, selektivt. Är det ME eller oskyldig stackars mamma månntro? Kanske både ock. Perfekt att sätta huggtänderna i - då kan man väl sparka lite här och där.

Barnen verkar inte vara primärt att bry sig om. De ska fråntas både diagnos och en mördare.
Senast redigerad av develi 2019-04-25 kl. 02:01.
Citera
2019-04-25, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, ett medel är nog rätt ordval. Friskförklaras gällande ME, fått andra psykiatriska diagnoser (det går tydligen bra..).
De är isolerade via O:s svada; han har pratat sig till läkarintyg. De svåra fysiska symtomen och deras lidande förringas. Det var inte så noga.

....och som grädde på moset så vill man fria en av deras mördare.

B.r.a.v.o.

Ja, så här efter ett år och en ytterst frikostig redogörelse av utredningen, är det synnerligen svårt att förstå att man inte nöjer sig med utredningens sammanfattande resultat.

Utredningen är nedlagd. Vem har överklagat?
Citera
2019-04-25, 02:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, så här efter ett år och en ytterst frikostig redogörelse av utredningen, är det synnerligen svårt att förstå att man inte nöjer sig med utredningens sammanfattande resultat.

Det vore väl en sak om det fanns fog. Nåt som pekar i den riktningen men nada.
Finns absolut ingenting som indikerar isolerade och annat trams - men det passar väl agendan:
Ge sig på ME-sjuka och sparka på de som ordagrant redan ligger.

Vedervärdigt att använda döda barn i den klappjakten, men det mesta framstår ju totalt empatistört så man ska väl inte förvånas.
Sen sitter man och omhuldar en av deras mördare, fy fan så skevt.
Citera
2019-04-25, 06:22
Medlem
Citat:

Utredningen lades ned.

Ingen fanns att åtala.

Dom undslapp uppviglare.

Förstår du inte varför intresset för Sala-mordet inte är lika upprörande så förstår du inte mycket.
Han var noga med att ta på sig ansvaret själv. Skyllde inte på barnen eller en lång planering.
Citera
2019-04-25, 06:23
Medlem
Citat:
Verkar dock mest vara barn till hyfsat välbärgade föräldrar som drabbas. Barn som har stora förväntningar både på sig själva och från föräldrar med höga ambitioner gällande både sig själva och sina barn..

Hur kan det komma sig? Vet du nåt om det, för det är mycket intressant.

Sen hoppas jag att det inte kommer in nån här och med näbbar och klor försöker göra politik av min enkla fråga.
Har du någon källa till detta eller kom du på det när du gick igenom dina ”känslor” angående fallet? Statistiken kanske skavde sig fram?
Citera
2019-04-25, 06:28
Medlem
Citat:

Skrattretande.

Jag har beställt utredningen. Avskedsbrevet låg framme. En person tog det i sin hand o frågade vad det var. Jag svarade det är ett avskedsbrev. Han svarade; ”hur fan kan du säga det? Man ser ju inte vad det står. Det ser mera ut som ett jävla hotbrev.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in